- Liittynyt
- 25.12.2013
Avataanpa tällekin nyt ketju. Ei varmaan kannata eriyttää tämän enempää, kun keskustelua ei tähänkään mennessä ole mallista ollut.
Kävin eilen ottamassa todella nopeat kylmätyypit tuosta XF:stä ja sen Sportbrake-versiosta ja täytyy sanoa, että sisusta on pienillä päivityksillä pysynyt omaan makuun modernin ja tyylikkään näköisenä. Ero vanhaan on kuitenkin sen verran pieni, että satunnainen ohikulkija ei varmaan tietäisi mikä on muuttunut. Evoluutiota siis, ei revoluutiota. Kuskin paikalla oli viihtyisät oltavat, penkin sai mukavan alas ja sähkösäätöinen ohjauspyöräkin löysi ihan kohtalaisen asennon - tosin vähän lähemmäksi olisin sitä toivonut, mutta ehkä penkinkin säädöissä olisi vielä ollut varaa parantaa. Edessä sedanin ja farkun välillä ei luonnollisesti ole eroa, mutta takana sen sentään huomaa. Normi-XF:ssä pään sai vähän kurottamalla osumaan kattoon, joten kovin pitkät ihmiset eivät siellä varmaankaan viihdy (itse olen karvan yli 170 cm). Jaloille on periaatteessa hyvin tilaa, mutta ainakin kun kuskin penkki on alimmassa asennossaan, ei jalkaterille ole enää kovin runsaasti tilaa. Numeron 42 syöksysämpylät sai kuitenkin kohtalaisesti mahdutettua penkin alle. Sportbrakessa pääntilaa onkin sitten selvästi enemmän ja siellä viihtyvät pidemmätkin. Leveyssuunnassahan kummassakin mallissa on mukavasti tilaan ainakin kahdella matkustajalla. Pikkuhuomiona takapenkillä muuten istutaan sen verran takana, että oven kyynärnoja tuntui olevan liian edessä.
Sportbraken suurin etu sedaniin lienee kuitenkin tavaratilan puolella. En nyt tullut tarkistaneeksi numeroita, mutta litroissa mitattuna eroa ei sedanin ja Sportbraken välillä muistaakseni ole tavaratilan ollessa perusasennossa, mutta monikäyttöisyydessä Sportbrake vie selvän voiton. Takapenkin selkänojat saa kääntymään napista painamalla, tavaratilan pohjassa on kiskot ja muoto on selkeä. Sähkökäyttöinen takaluukku oli mukava lisä ja ilmajousituksesta on varmasti kuormattuna iloa (tosin auton ollessa sammutettuna perä roikkui vähän koomisen näköisesti). Sedanissa taas lastausaukko on matala ja leveä, eikä muotokaan ole ihan ythä siisti. Lisäksi sedanissa oli tavaratilan katosta jätetty verhoilut pois, eikä paljas pelti minusta oikein sovi tämän luokan autoon. Samaa harrastetaan kyllä muissakin merkeissä.
Summa summarum: Sportbrake kelpaisi kyllä varsin hyvin, jos olisi varaa. Se on vielä näistä kahdesta nätimmin muotoiltu, joskin kumpikin auto vaatii vähintään 19" vanteet näyttääkseen "järkevältä" (IMO). Toisaalta sedan ei ole pöllömpi sekään, vaikka ulkokuoren muotoilu ei täysillä kolahdakaan. Tämän mallin kohdalla evoluutio edelliseen malliin on päällisin puolin sen verran maltillista, että käytetyn ostava voinee huoletta tehdä valinnan rahapussinsa mukaan - ainakin jos voimanlähteeksi haluaa 3-litraisen dieselin. Se tosin pitää huomata, että TM:n mittausten mukaan nuo faceliftatun mallin uudet umpiot rumine päiväajovaloineen hukkaavat 60 metriä pitkien kantamasta vanhaan umpioon verrattuna. Tyypillistä "kehitystä" siis ja saattaa vaikuttaa pitkiä matkoja ajavien valintoihin.
Kävin eilen ottamassa todella nopeat kylmätyypit tuosta XF:stä ja sen Sportbrake-versiosta ja täytyy sanoa, että sisusta on pienillä päivityksillä pysynyt omaan makuun modernin ja tyylikkään näköisenä. Ero vanhaan on kuitenkin sen verran pieni, että satunnainen ohikulkija ei varmaan tietäisi mikä on muuttunut. Evoluutiota siis, ei revoluutiota. Kuskin paikalla oli viihtyisät oltavat, penkin sai mukavan alas ja sähkösäätöinen ohjauspyöräkin löysi ihan kohtalaisen asennon - tosin vähän lähemmäksi olisin sitä toivonut, mutta ehkä penkinkin säädöissä olisi vielä ollut varaa parantaa. Edessä sedanin ja farkun välillä ei luonnollisesti ole eroa, mutta takana sen sentään huomaa. Normi-XF:ssä pään sai vähän kurottamalla osumaan kattoon, joten kovin pitkät ihmiset eivät siellä varmaankaan viihdy (itse olen karvan yli 170 cm). Jaloille on periaatteessa hyvin tilaa, mutta ainakin kun kuskin penkki on alimmassa asennossaan, ei jalkaterille ole enää kovin runsaasti tilaa. Numeron 42 syöksysämpylät sai kuitenkin kohtalaisesti mahdutettua penkin alle. Sportbrakessa pääntilaa onkin sitten selvästi enemmän ja siellä viihtyvät pidemmätkin. Leveyssuunnassahan kummassakin mallissa on mukavasti tilaan ainakin kahdella matkustajalla. Pikkuhuomiona takapenkillä muuten istutaan sen verran takana, että oven kyynärnoja tuntui olevan liian edessä.
Sportbraken suurin etu sedaniin lienee kuitenkin tavaratilan puolella. En nyt tullut tarkistaneeksi numeroita, mutta litroissa mitattuna eroa ei sedanin ja Sportbraken välillä muistaakseni ole tavaratilan ollessa perusasennossa, mutta monikäyttöisyydessä Sportbrake vie selvän voiton. Takapenkin selkänojat saa kääntymään napista painamalla, tavaratilan pohjassa on kiskot ja muoto on selkeä. Sähkökäyttöinen takaluukku oli mukava lisä ja ilmajousituksesta on varmasti kuormattuna iloa (tosin auton ollessa sammutettuna perä roikkui vähän koomisen näköisesti). Sedanissa taas lastausaukko on matala ja leveä, eikä muotokaan ole ihan ythä siisti. Lisäksi sedanissa oli tavaratilan katosta jätetty verhoilut pois, eikä paljas pelti minusta oikein sovi tämän luokan autoon. Samaa harrastetaan kyllä muissakin merkeissä.
Summa summarum: Sportbrake kelpaisi kyllä varsin hyvin, jos olisi varaa. Se on vielä näistä kahdesta nätimmin muotoiltu, joskin kumpikin auto vaatii vähintään 19" vanteet näyttääkseen "järkevältä" (IMO). Toisaalta sedan ei ole pöllömpi sekään, vaikka ulkokuoren muotoilu ei täysillä kolahdakaan. Tämän mallin kohdalla evoluutio edelliseen malliin on päällisin puolin sen verran maltillista, että käytetyn ostava voinee huoletta tehdä valinnan rahapussinsa mukaan - ainakin jos voimanlähteeksi haluaa 3-litraisen dieselin. Se tosin pitää huomata, että TM:n mittausten mukaan nuo faceliftatun mallin uudet umpiot rumine päiväajovaloineen hukkaavat 60 metriä pitkien kantamasta vanhaan umpioon verrattuna. Tyypillistä "kehitystä" siis ja saattaa vaikuttaa pitkiä matkoja ajavien valintoihin.