Täysin uusi Jaguar XF
XF S
Jaguar on esitellyt New Yorking autonäyttelyssä kokonaan uuden XF:n, jossa on karistettu Fordin perintö ja PSA:n dieselit. Ensinäkemältä uusi XF ei nyt ihan hirveän mullistavan näköinen ole vanhaan verrattuna, mutta onhan tuossa eroa. Uutuus on malliversiosta riippuen jopa 190 kg edeltäjäänsä kevyempi ja Jaguarin mukaan 80 kg kilpailijoitaan kevyempi. CO2-päästöt on saatu alimmillaan 104 g/km, mikä pienin lukema Jaguar XF:n edustamassa segmentissä, lukuun ottamatta hybridimalleja. Muotoilussa yhdistyvät lyhyet ylitykset, elegantti muotoilu ja erinomainen aerodynaaminen tehokkuus (Cd 0.26).
XF S
Takapenkille on saatu 15 mm lisää jalkatilaa, 24 mm lisää polvitilaa ja 27 mm pääntilaa, edeltäjään verrattuna. Kuljettajan ympäristö on täytetty modernilla teknologialla, jota edustavat lisävarusteena saatava 10,2 tuuman kosketusnäytöllä varustettu InControl Touch Pro -informaatio- ja mediakeskus, sekä 12,3 tuuman täysdigitaalinen mittaristo. InControl Touch Pro integroituu iOS- ja Android-puhelimiin ja suoltaa äänet ulos parhaimmillaan 17-kaiuttimisen 825 W:n Meridian tilaäänijärjestelmän kautta. Muokattavassa 12,3 tuumaisessa TFT-näytöllisessä mittaristossa on neljä visuaalista teemaa ja kokonäytön navigaationäyttö.
XF S
Eteenpäin vievän voiman tuotto ja välitys alkavat tutuntehoisesta 163 hv nelisylinteristä dieselistä, jonka perässä on 6-pykäinen manuaalivaihteisto. Tämä moottori, kuten muutkaan dieselit, ei kuitenkaan ole enää PSA/Ford-yhteistyön tuote, vaan uusi Jaguar Land Roverin 2-litrainen Ingenium-moottoriperheen tuote. Toisessä ääripäässä on XF S:n 380 hv V6 mekaanisesti ahdettu bensiinimoottori, jolta voima välitetään eteenpäin XF:n 8-pykäläisen automaattivaihteiston kautta.
XF Prestige
Pyöränripustuksessa edessä luotetaan päällekkäisiin kolmiotukivarsiin ja takana Intergral Link -jousitukseen, pienemmän Jaguar XE:n tapaan. Jaguarin All-Surface Progress Control huolehtii pidosta liukkaalla alustalla ja milloin tämä ei riitä, niin tehomalleista tulee saataville myös nelivetoversiot, joissa ohjataan voimaa tarpeen mukana myös etuakselille.
Ajovalot ovat täysin LED-tekniikalla toteutetut, siten että lyhyille ja pitkille valoille on omat LED-yksikkönsä. Kuljettajan HUD-näyttö on toteutettu laser-tekniikalla. Muita tässä segmentissä tänä päivänä pakollisia varusteita ovat autonominen hätäjarrutustoiminto, adaptiivinen vakionopeussäädin, jossa myös jonossa-ajoavustin, kaistavahti, älykäs nopeudenrajoitin, jossa liikennemerkkien tunnistus ja puoliautomaattinen pysäköintiapuri.
XF S
Dynaaminen Coupé-tyylinen muotoilu on kyllä hyvin Jaguarille tyypillinen, eikä muotoilussa ole lähdetty ilottelemaan sellaiseen suuntaan, joka karkottaisi nykyisiä asiakkaita. Saako tällä muotoilulla ja Jaguarin brittimaineella sitten uusia asiakkaita, on kokonaan toinen juttu. Vuonna 2007 ensiesitelty XF oli radikaali muotoilullinen muutos edeltäviin Jaguarin malleihin verrattuna. Tämä uusi XF on siihen verrattuna... no, ensinnäkin tämä on edelleen XF, ja vaikka tämä ei ole mikään facelift, niin ei mitenkään radikaali muutos kuitenkaan.
XF S
Uusi XF on koriltaan edeltäjäänsä jopa 28 prosenttia jäykempi, vaikka auton painoa onkin saatu pudotettua. Uusi XF on 4 954mm pituudellaan edeltäjäänsä 7 mm lyhyempi ja 3 mm matalampi, vaikka sisätilat ovatkin suuremmat. Sisätilojen väljyyteen on auttanut uutuuden 2 960 mm eli lähes kolmen metrin akseliväli, joka on 51 mm enemmän kuin edeltäjässä. Myös etuylitys on lyhentynyt ja on 66 mm edeltäjää pienempi.
XF S
Painojakauma on mallista ja varustelusta riippuen lähes 50:50. Ei siis ole kyse entisaikojen kevytperäisestä takavetoisesta, vaan menon pitäisi ainakin tuota vasten olla varsin tasapainoista, eikä alustakaan, ainakaan teknisten tietojen perusteella, ole konstruktioltaan huono, vaan edellytykset hyvään tasapainoiseen edustusautoon ovat olemassa.
XF:n mallivaihtoehdot ovat XF Pure/ SE, XF Prestige, XF R-Sport, XF Portfolio ja XF S, joihin voi sitten valita haluamansa moottori-vaihteistoyhdistelmän, takaverolla tai nelivedolla ja lisävarusteista auton hinnan verran päälle.
Suorituskykyä on ihan kohtuullisesti, monen mielestä enemmän kuin tarpeeksi. Paikaltaan sataseen alken bensiiniversio ampaisee 6,7 sekuntiin, tehokkain diesel 5,8 sekuntiin ja tehokkain remmiahdettu bensiinimoottorinen versio 5,1 sekuntiin takavetoisena ja kymmenyksen nopeammin nelivetoversiona. Alkaen dieselit tulevat sitten joskus iltapäivällä perässä 8,7 sekunnin ja 8,1 sekunnin lukemilla. Myös sitkeys on kohdallaan ja jopa heikkovääntöisin 2-litrainen bensiiniversio selviytyy 80-120 km/h kiihdytyksestä 4,7 sekunnissa.
Jatketaan fiilistelyä kuvilla autosta itsestään. Koeajovaraus on jo jätetty, saa nähdä montako kuukautta joutuu odottamaan...
Sisäkuvia
XF S sisätilat
XF S sisätilat
XF Portfolio sisätilat
XF Portfolio sisätilat
XF Prestige sisätilat
Fiilistelykuvia yksityiskohdista
Lehtistökuvissa XF S:stä sijoitettuna maisemaan
XF S studiossa
XF:n lisävarusteinen 10,2" InControl Touch Pro -informaatio- ja mediakeskus
Valaistuksen asetukset
Ajoneuvodynamiikan asetukset
Ekonäyttö
Musiikki: levyjen kannet
Navigointireitin esikatselu
Ohjaamon yksityiskohtia
Kuljettajan ovi
Kojelaudan keskikonsoli
Digitaalinen mittaristo
Digitaalisen mittariston näyttötiloja
Audionäkymä mittaristossa
Mittarit
Navigoinnin päivänäyttötila mittaristossa
Navigoinnin yönäyttötila mittaristossa
-800.jpg)
XF S
Jaguar on esitellyt New Yorking autonäyttelyssä kokonaan uuden XF:n, jossa on karistettu Fordin perintö ja PSA:n dieselit. Ensinäkemältä uusi XF ei nyt ihan hirveän mullistavan näköinen ole vanhaan verrattuna, mutta onhan tuossa eroa. Uutuus on malliversiosta riippuen jopa 190 kg edeltäjäänsä kevyempi ja Jaguarin mukaan 80 kg kilpailijoitaan kevyempi. CO2-päästöt on saatu alimmillaan 104 g/km, mikä pienin lukema Jaguar XF:n edustamassa segmentissä, lukuun ottamatta hybridimalleja. Muotoilussa yhdistyvät lyhyet ylitykset, elegantti muotoilu ja erinomainen aerodynaaminen tehokkuus (Cd 0.26).
-800.jpg)
XF S
Takapenkille on saatu 15 mm lisää jalkatilaa, 24 mm lisää polvitilaa ja 27 mm pääntilaa, edeltäjään verrattuna. Kuljettajan ympäristö on täytetty modernilla teknologialla, jota edustavat lisävarusteena saatava 10,2 tuuman kosketusnäytöllä varustettu InControl Touch Pro -informaatio- ja mediakeskus, sekä 12,3 tuuman täysdigitaalinen mittaristo. InControl Touch Pro integroituu iOS- ja Android-puhelimiin ja suoltaa äänet ulos parhaimmillaan 17-kaiuttimisen 825 W:n Meridian tilaäänijärjestelmän kautta. Muokattavassa 12,3 tuumaisessa TFT-näytöllisessä mittaristossa on neljä visuaalista teemaa ja kokonäytön navigaationäyttö.
-800.jpg)
XF S
Eteenpäin vievän voiman tuotto ja välitys alkavat tutuntehoisesta 163 hv nelisylinteristä dieselistä, jonka perässä on 6-pykäinen manuaalivaihteisto. Tämä moottori, kuten muutkaan dieselit, ei kuitenkaan ole enää PSA/Ford-yhteistyön tuote, vaan uusi Jaguar Land Roverin 2-litrainen Ingenium-moottoriperheen tuote. Toisessä ääripäässä on XF S:n 380 hv V6 mekaanisesti ahdettu bensiinimoottori, jolta voima välitetään eteenpäin XF:n 8-pykäläisen automaattivaihteiston kautta.
-800.jpg)
XF Prestige
Pyöränripustuksessa edessä luotetaan päällekkäisiin kolmiotukivarsiin ja takana Intergral Link -jousitukseen, pienemmän Jaguar XE:n tapaan. Jaguarin All-Surface Progress Control huolehtii pidosta liukkaalla alustalla ja milloin tämä ei riitä, niin tehomalleista tulee saataville myös nelivetoversiot, joissa ohjataan voimaa tarpeen mukana myös etuakselille.
-800.jpg)
Ajovalot ovat täysin LED-tekniikalla toteutetut, siten että lyhyille ja pitkille valoille on omat LED-yksikkönsä. Kuljettajan HUD-näyttö on toteutettu laser-tekniikalla. Muita tässä segmentissä tänä päivänä pakollisia varusteita ovat autonominen hätäjarrutustoiminto, adaptiivinen vakionopeussäädin, jossa myös jonossa-ajoavustin, kaistavahti, älykäs nopeudenrajoitin, jossa liikennemerkkien tunnistus ja puoliautomaattinen pysäköintiapuri.
-800.jpg)
XF S
Dynaaminen Coupé-tyylinen muotoilu on kyllä hyvin Jaguarille tyypillinen, eikä muotoilussa ole lähdetty ilottelemaan sellaiseen suuntaan, joka karkottaisi nykyisiä asiakkaita. Saako tällä muotoilulla ja Jaguarin brittimaineella sitten uusia asiakkaita, on kokonaan toinen juttu. Vuonna 2007 ensiesitelty XF oli radikaali muotoilullinen muutos edeltäviin Jaguarin malleihin verrattuna. Tämä uusi XF on siihen verrattuna... no, ensinnäkin tämä on edelleen XF, ja vaikka tämä ei ole mikään facelift, niin ei mitenkään radikaali muutos kuitenkaan.
-800.jpg)
XF S
Uusi XF on koriltaan edeltäjäänsä jopa 28 prosenttia jäykempi, vaikka auton painoa onkin saatu pudotettua. Uusi XF on 4 954mm pituudellaan edeltäjäänsä 7 mm lyhyempi ja 3 mm matalampi, vaikka sisätilat ovatkin suuremmat. Sisätilojen väljyyteen on auttanut uutuuden 2 960 mm eli lähes kolmen metrin akseliväli, joka on 51 mm enemmän kuin edeltäjässä. Myös etuylitys on lyhentynyt ja on 66 mm edeltäjää pienempi.
-800.jpg)
XF S
Painojakauma on mallista ja varustelusta riippuen lähes 50:50. Ei siis ole kyse entisaikojen kevytperäisestä takavetoisesta, vaan menon pitäisi ainakin tuota vasten olla varsin tasapainoista, eikä alustakaan, ainakaan teknisten tietojen perusteella, ole konstruktioltaan huono, vaan edellytykset hyvään tasapainoiseen edustusautoon ovat olemassa.
XF:n mallivaihtoehdot ovat XF Pure/ SE, XF Prestige, XF R-Sport, XF Portfolio ja XF S, joihin voi sitten valita haluamansa moottori-vaihteistoyhdistelmän, takaverolla tai nelivedolla ja lisävarusteista auton hinnan verran päälle.
- 2-litrainen diesel, joko 163 hv/380 Nm tai 180 hv/430 Nm, 1-vaihteinen manuaali- tai 8-vaihteinen automattivaihteisto, takaveto
- 2-litrainen bensiini, 240 hv/340 Nm, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, takaveto
- 3-litrainen diesel, 300 hv/700 Nm, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, takaveto
- 3-litrainen bensiini, 340 tai 380 hv/450 Nm, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, taka- tai neliveto
Suorituskykyä on ihan kohtuullisesti, monen mielestä enemmän kuin tarpeeksi. Paikaltaan sataseen alken bensiiniversio ampaisee 6,7 sekuntiin, tehokkain diesel 5,8 sekuntiin ja tehokkain remmiahdettu bensiinimoottorinen versio 5,1 sekuntiin takavetoisena ja kymmenyksen nopeammin nelivetoversiona. Alkaen dieselit tulevat sitten joskus iltapäivällä perässä 8,7 sekunnin ja 8,1 sekunnin lukemilla. Myös sitkeys on kohdallaan ja jopa heikkovääntöisin 2-litrainen bensiiniversio selviytyy 80-120 km/h kiihdytyksestä 4,7 sekunnissa.
Jatketaan fiilistelyä kuvilla autosta itsestään. Koeajovaraus on jo jätetty, saa nähdä montako kuukautta joutuu odottamaan...
Sisäkuvia
-800.jpg)
XF S sisätilat
-800.jpg)
XF S sisätilat
-800.jpg)
XF Portfolio sisätilat
-800.jpg)
XF Portfolio sisätilat
-800.jpg)
XF Prestige sisätilat
Fiilistelykuvia yksityiskohdista
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
Lehtistökuvissa XF S:stä sijoitettuna maisemaan
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
XF S studiossa
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
-800.jpg)
XF:n lisävarusteinen 10,2" InControl Touch Pro -informaatio- ja mediakeskus
-800.jpg)
Valaistuksen asetukset
-800.jpg)
Ajoneuvodynamiikan asetukset
-800.jpg)
Ekonäyttö
-800.jpg)
Musiikki: levyjen kannet
-800.jpg)
Navigointireitin esikatselu
Ohjaamon yksityiskohtia
-800.jpg)
Kuljettajan ovi
-800.jpg)
Kojelaudan keskikonsoli
-800.jpg)
Digitaalinen mittaristo
Digitaalisen mittariston näyttötiloja
-800.jpg)
Audionäkymä mittaristossa
-800.jpg)
Mittarit
-800.jpg)
Navigoinnin päivänäyttötila mittaristossa
-800.jpg)
Navigoinnin yönäyttötila mittaristossa