https://yliteippaus.fi/

Jaguar I-Pace

jlindstrom sanoi:
Ja lisäksi kun taloissa on muutakin tarvetta sähkölle kuin auto, niin edes 3 x 25A pääsulakkeilla en antaisi enempää kuin 3 x 16 tuolle. Ja siltikin pistäisi miettimään, kun maalämpöpumppukin sitä virtaa välillä tarvitsee jne...

Meniskö sitten käytännössä pääsulakkeet vaihtoon 3 x 32A ja noista antaisi autolle 3 x 16A, niin saa pidettyä tuvan lämpimänä ja vaikka saunottuakin?

Katsoin sähkölaskua, niin pääsulake 3 x 25A.

Ehkä tallin 3 x 16A riittäisi kuitenkin, pääsulakekoon kasvatus 3 x 25A -> 3 x 32A  nostanee kk-perusmaksua jonkin verran.

Esim.

3 x 25 A 13,99€/kk
3 x 35 A 28,37€/kk

On tuossa näemmä huimattava ero +50% kallimpi kuukaudessa.
 
Turbo sanoi:
pääsulakekoon kasvatus 3 x 25A -> 3 x 32A  nostanee kk-perusmaksua jonkin verran.

Esim.

3 x 25 A 13,99€/kk
3 x 35 A 28,37€/kk

On tuossa näemmä huimattava ero +50% kallimpi kuukaudessa.

Niin, prosenteissa, mutta euroissa tuollainen 15 euroa kuukaudessa ei ole edes pähkinöitä autoilun kuluissa. Ei varsinkaan jos puhutaan "sadantonnin Jaggesta".
 
Urlaub sanoi:
Niin, prosenteissa, mutta euroissa tuollainen 15 euroa kuukaudessa ei ole edes pähkinöitä autoilun kuluissa. Ei varsinkaan jos puhutaan "sadantonnin Jaggesta".

Jep, 10 vuodessa tekee n. +1800€, toki ylimääräinen kulu sekin.
 
Pääsulakkeen kokoa miettiessä kannattaa huomioida että sulakekoon nostaminen ei käy nappia painamalla, maksettavaksi saattaa tulla liittymismaksun erotus 25A vs 35A eikä taloon tuleva syöttökaapelikaan ole välttämättä riittävän jämäkkää lajiketta.
 
Karvis sanoi:
Pääsulakkeen kokoa miettiessä kannattaa huomioida että sulakekoon nostaminen ei käy nappia painamalla, maksettavaksi saattaa tulla liittymismaksun erotus 25A vs 35A eikä taloon tuleva syöttökaapelikaan ole välttämättä riittävän jämäkkää lajiketta.

Ja tuleekin liittymän erotus. Muistankohan oikein että 25->35 on vielä helppo, pitäisi selvitä pelkkien sulakepohjien vaihdolla ?

Otin aikanaan 25 liittymän muistan että sanoivat sen voitavan päivittää juurikin liittymämaksun erotuksella ja pohjien asennusmaksulla.

Johto kuulemma kestää isommatkin paukut...ainakin se mikä taloon tulee on pienen pippelin paksuinen.
 
Iltalehdessä mainittiin, että akut olisivat vaihdettavissa. Onkohan millainen operaatio vai IL puppua? Irroitetaanko ne ylä- vai alakautta?

https://www.iltalehti.fi/autotestit/201806012200985426_at.shtml

efbed12467683f1bed160add1dcc27fdb72d1bba1fa9c122638488bad110dd28.jpg
 
Moottori-lehden koeajo: Jaguar I-Pace – kiehtova, keskeneräinen ja silti Teslaa parempi
Jaguar I-Pace on hyvässä vauhdissa kohti tulevaisuutta, mutta matkaa on vielä jäljellä. Hyvää Toimiva design, voimalinja, suuri akku. Huonoa epämukava alusta, jarrutuntuma, hitaat valikot, yleinen keskeneräisyys.

https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-jaguar-i-pace-kiehtova-innovatiivinen-keskenerainen-ja-silti-teslaa-parempi/

Tämä I-Pace on itselle ollut näistä uusista sähkiksistä ykkönen, mutta "hitaat valikot" sähköautossa ei mene jakeluun. Odotellaan...
 
Tuli käytyä koeajamassa perjantaina tämä uusi I-Pace. Esisarjan autot ovat kiertueella Suomessa, peräti kolme kappaletta. Suomi oli kuulemma ensimmäinen maa, missä nämä olivat tavallisten kuluttajien koeajettavissa. Lehdistölle oli jo aiemmin oma koeajotilaisuutensa (Espanjassa?). Suomi valikoitui kuulemma sen takia, että täällä autoverot pohjautuvat pitkälti päästöihin. Eli pitäisi olla hyvä markkina-alue nollapäästöiselle.

Koeajomahdollisuus oli ymmärrettävästi rajoitettu melko lyhyeksi, reiluksi 30 min, tavoitteena tietysti että mahdollisimman moni kiinnostunut pääsisi testaamaan.  Autot olivat HSE-varustetasolla varustettuja, eli sillä parhaimmalla (poislukien First Edition, joka kaiketi on vain tässä aluksi myynnissä). Eli varusteita löytyi enemmän kuin ehti koeajolla tajutakaan. Väreistä oli nähtävissä se launch-väri eli oranssinpunainen, sekä musta ja harmaa. Harmaa miellytti omaa silmää eniten, punainen ei mielestäni sopinut lainkaan. Mutta makuasioita. Oma koeajoautoni oli juuri se harmaa, lähtiessä rangea reilut 150 km jäljellä eli koeajajia oli ollut jo ennen minuakin.

En hirveästi testaillut eri nippeleitä tai säätöjä, keskityin vain yleiseen fiilistelyyn ja auton pitämiseen ehjänä. Koeajolle lähti mukaan Jaguarin oma edustaja, joka ajoon lähtiessä neuvoi tarvittavat asiat. Sähköautojen ajo sinänsä on jo itselle tuttua ladattavien hybridien kautta, ja E-Golfin olen aiemmin käynyt testaamassa.

Jaguarin kaveri oli todella fiksun ja asiallisen tuntuinen, hyvä yhtiönsä edustaja. Vaikka puhui tottakai positiivisesti firmansa tuotteesta, niin ei silti sortunut mihinkään liimatukkien käyttämiin superlatiiveihin, eikä haukkunut kilpailijoiden tuotteita. Hänen kanssaan oli mukava rupatella I-Pacesta ja autoista yleisemminkin.

Puolen tunnin koeajon perusteella on vaikea sanoa mitään kovin perusteellista. Voimalinja on sanalla sanoen vakuuttava. Se sähköautoihin liittyvä ajamisen helppous konkretisoitui tässä todella hyvin. Vauhdin lisäys tulee todella helposti, sen kun painaa hieman kaasua, ei melua, ei vaihteiden vaihtamista. Sisätilat olivat mukavat ja hyvinkin silmää miellyttävät. Hyvän ajoasennon saaminen on helppoa, sen verran moneen suuntaan penkkejä pystyy sähköisesti säätämään. Hiljainen.. Ajotuntuma oli hyvin luonteva, ja sitä pystyy säätämään omaan makuunsa sopivaksi, kuten myös jousitusta. Ajelimme kaiketi standard-modessa, joka oli miellyttävä, ehkä vähän töyssyissä pompotteli turhan paljon.

Auton koko jäi itselle vähän hämäräksi, sen verran taisin olla ajamisesta vaikuttunut. Viisipaikkainen, takana en käynyt istumassa, enkä edes avannut takaluukkua :) Olisiko suurinpiirtein samaa kokoluokkaa kuin XC60 tai XC40, mutta matalampi.

Hyvät fiilikset jäi. Ostaisinko? Jos raha ei olisi ongelma, niin tilaus olisi jo lähtenyt. Vaihtaisinko nykyiseen XC90:een? En tiedä, tuskin ainakaan vielä kun XC90 T8 on vielä niin tuore tapaus ja olen autoon kovasti rakastunut. Oikeastaan kai ainoa "epäselvyys" itseni kohdalla on se, että tykkäänkö I-Pacen ulkonäöstä. Joissain kuvissa näyttää hyvältä, joissain vähemmän hyvältä. Musta ja oranssi-punainen olivat livenä vaatimattoman näköisiä. Harmaa oli parempi, mutta ei säväyttänyt samalla tavalla kuin XC90 ulkomuoto.
 
Itsekin tuli tänään ajettua tuo harmaa i-Pace, minunkin mielestä paras väri noista kolmesta autoon. Alla 20” muistaakseni 45-profiilin renkaat (punaisessa 22”). Varustelu tosiaan HSE,  ja siinä oli vähintäänkin kaikki tarvittava. Lämmin sää kun oli niin ilmastoidut penkit olivat mukavat. Helppo käynnistys start/stop napista ja ajotilat sai päälle R ja D näppäimistä. Kätevää.

Voimalinja todella mahtava ja tykkäsin ”moottorijarrutuksesta”, jarrua ei oikeastaan kauheasti edes tarvitse kuin pysähtymiseen tai jos joku hölmö änkeää kolmion takaa eteen, kuten nyt teki. Tesalan p90 olen ajanut ja ainahan tuo viiveetön kiihtyminen ja heti käytössä oleva vääntö tuntuu hienolta. Ei kahta kysymystä voimalinjasta, nautittava.

Kysyin koeajossa mukana olevalta kaverilta rangesta ja sanoi, että nämä ovat esituotantomalleja, joissa ei vielä täyttä akkukapasiteettia. Eli todellista rangea ei vielä tiedetä. Täyteen ladattuna oli näyttänyt 320 km tämä auto. Vartin lenkin aikana range putosi 8 km, mukana muutama lappu lattiaan kiihdytys ja muuten aika rauhallista ajoa. Huoltoaseman latauspisteestä saa kuulemma puolessa tunnissa vajaa 200 km rangea. Tämä range kokonaisuudessaan on se mikä itselläni on kynnyskysymys.

Laatu oli kaikin puolin kohdallaan ja huomattavasti parempaa kuin Teslassa. Infotainmenttia en edes ehtinyt käydä tuossa läpi. Ajoimme dynamic-asetuksella ja se ei tehnyt autosta pintakovaa, joskaa ei kovin dynaamistakaan. Paino tuntuu mutkissa.

Tykkäsin kyllä paljon ja jos range olisi oikeasti sen vajaa 500 km niin menee vakavasti harkittavien listalle. Tosin, kohta tulee Porsche Taycan, jonka hinnoittelu on ennakkotietojen mukaan samaa luokkaa. Ainakin on mistä valita sitten.
 
jtp_fi sanoi:
Tuli käytyä koeajamassa perjantaina tämä uusi I-Pace. Esisarjan autot ovat kiertueella Suomessa, peräti kolme kappaletta. Suomi oli kuulemma ensimmäinen maa, missä nämä olivat tavallisten kuluttajien koeajettavissa. Lehdistölle oli jo aiemmin oma koeajotilaisuutensa (Espanjassa?).

Yllättävää että itse bongasin tällaisen jo yli kuukaisi sitten tamperelaisen myymälän pihasta. Harmaa, vaalea sisustus, 22-tuumaiset renkaat.
 
Koeajon jälkihehkussa tuli pyöriteltyä I-Pacea myös Jaguarin konfiguraattorissa. Täytyy sanoa etten ole pitkään aikaan kokenut yhtä hyvin toimivaa sivustoa. Eri vaihtoehtojen testaaminen oli todella nopeaa ja kaikista paketeista ja himmeleistä sai saman tien hyvää informaatiota. Tästä olisi paljon opittavaa muilla merkeillä, erityisesti bemarilla ja mersulla.
 
jtp_fi sanoi:
Suomi oli kuulemma ensimmäinen maa, missä nämä olivat tavallisten kuluttajien koeajettavissa.

Olen ihmetellyt missä niitä ladataan kun näkyvät seisovan Inchcape Motors Finland pihassa yöt ilman roikkaa....
 
tai sanoi:
Yllättävää että itse bongasin tällaisen jo yli kuukaisi sitten tamperelaisen myymälän pihasta. Harmaa, vaalea sisustus, 22-tuumaiset renkaat.

Lieneekö sitten kuitenkin näitä samoja. Jaguarin sivuilta tämä:

Ensimmäiset esituotannon esittelyautot saapuvat Suomeen.
Tule koeajolle:

Vaunula, Turku 7.-8.6.
Sports Car Center, Helsinki 15.-16.6
Auto-Center, Tampere 29.-30.6.
 
jtp_fi sanoi:
Lieneekö sitten kuitenkin näitä samoja. Jaguarin sivuilta tämä:

Ensimmäiset esituotannon esittelyautot saapuvat Suomeen.
Tule koeajolle:

Vaunula, Turku 7.-8.6.
Sports Car Center, Helsinki 15.-16.6
Auto-Center, Tampere 29.-30.6.

Tampereella oli yksi i-pace toista viikkoa ennen tuota viikonloppua. Koeajolle viikonloppuna oli ihan kolme autoa
 
Olen käynyt.

Jo nykyisessä kunnossaan ottaisin heti. Jarrutus/energian talteenotto tarttee vielä hiomista.

Alusta pikkuisen kovempi kuin Discossani.

Lottoamaan
 
Mites rengasmelu suomalaisilla tiellä ? Kun auto varmaan muutoin erittäin hiljainen.