Tuli käytyä koeajamassa perjantaina tämä uusi I-Pace. Esisarjan autot ovat kiertueella Suomessa, peräti kolme kappaletta. Suomi oli kuulemma ensimmäinen maa, missä nämä olivat tavallisten kuluttajien koeajettavissa. Lehdistölle oli jo aiemmin oma koeajotilaisuutensa (Espanjassa?). Suomi valikoitui kuulemma sen takia, että täällä autoverot pohjautuvat pitkälti päästöihin. Eli pitäisi olla hyvä markkina-alue nollapäästöiselle.
Koeajomahdollisuus oli ymmärrettävästi rajoitettu melko lyhyeksi, reiluksi 30 min, tavoitteena tietysti että mahdollisimman moni kiinnostunut pääsisi testaamaan. Autot olivat HSE-varustetasolla varustettuja, eli sillä parhaimmalla (poislukien First Edition, joka kaiketi on vain tässä aluksi myynnissä). Eli varusteita löytyi enemmän kuin ehti koeajolla tajutakaan. Väreistä oli nähtävissä se launch-väri eli oranssinpunainen, sekä musta ja harmaa. Harmaa miellytti omaa silmää eniten, punainen ei mielestäni sopinut lainkaan. Mutta makuasioita. Oma koeajoautoni oli juuri se harmaa, lähtiessä rangea reilut 150 km jäljellä eli koeajajia oli ollut jo ennen minuakin.
En hirveästi testaillut eri nippeleitä tai säätöjä, keskityin vain yleiseen fiilistelyyn ja auton pitämiseen ehjänä. Koeajolle lähti mukaan Jaguarin oma edustaja, joka ajoon lähtiessä neuvoi tarvittavat asiat. Sähköautojen ajo sinänsä on jo itselle tuttua ladattavien hybridien kautta, ja E-Golfin olen aiemmin käynyt testaamassa.
Jaguarin kaveri oli todella fiksun ja asiallisen tuntuinen, hyvä yhtiönsä edustaja. Vaikka puhui tottakai positiivisesti firmansa tuotteesta, niin ei silti sortunut mihinkään liimatukkien käyttämiin superlatiiveihin, eikä haukkunut kilpailijoiden tuotteita. Hänen kanssaan oli mukava rupatella I-Pacesta ja autoista yleisemminkin.
Puolen tunnin koeajon perusteella on vaikea sanoa mitään kovin perusteellista. Voimalinja on sanalla sanoen vakuuttava. Se sähköautoihin liittyvä ajamisen helppous konkretisoitui tässä todella hyvin. Vauhdin lisäys tulee todella helposti, sen kun painaa hieman kaasua, ei melua, ei vaihteiden vaihtamista. Sisätilat olivat mukavat ja hyvinkin silmää miellyttävät. Hyvän ajoasennon saaminen on helppoa, sen verran moneen suuntaan penkkejä pystyy sähköisesti säätämään. Hiljainen.. Ajotuntuma oli hyvin luonteva, ja sitä pystyy säätämään omaan makuunsa sopivaksi, kuten myös jousitusta. Ajelimme kaiketi standard-modessa, joka oli miellyttävä, ehkä vähän töyssyissä pompotteli turhan paljon.
Auton koko jäi itselle vähän hämäräksi, sen verran taisin olla ajamisesta vaikuttunut. Viisipaikkainen, takana en käynyt istumassa, enkä edes avannut takaluukkua
Olisiko suurinpiirtein samaa kokoluokkaa kuin XC60 tai XC40, mutta matalampi.
Hyvät fiilikset jäi. Ostaisinko? Jos raha ei olisi ongelma, niin tilaus olisi jo lähtenyt. Vaihtaisinko nykyiseen XC90:een? En tiedä, tuskin ainakaan vielä kun XC90 T8 on vielä niin tuore tapaus ja olen autoon kovasti rakastunut. Oikeastaan kai ainoa "epäselvyys" itseni kohdalla on se, että tykkäänkö I-Pacen ulkonäöstä. Joissain kuvissa näyttää hyvältä, joissain vähemmän hyvältä. Musta ja oranssi-punainen olivat livenä vaatimattoman näköisiä. Harmaa oli parempi, mutta ei säväyttänyt samalla tavalla kuin XC90 ulkomuoto.