https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jaguar I-Pace

Jos on se sähkötön mökki korvessa jonne pitää päästä kelissä kuin kelissä lataamatta niin ei ole pakko ostaa sitä sähköautoa älkääkä julistako joka sähköketjussa samaa asiaa. Asia on tullut varmasti selväksi jokaiselle AS sähköautoketjuja lukevalle. Kiitos.

 
Kettu sanoi:
Ja joka kerta joku kertoo, että pikin ottaa se range mukaan keskusteluun.
Se nyt vaan on aika oleellinen asia.
Onhan se, mutta vaikea uskoa, että suurin osa porukasta ei sitä tiedostaisi, että sähköauton range laskee pakkasessa ilman että joku tulee siitä joka sähköauto-topicciin huutelemaan.

Ensi askeleita sähköautoiluunhan nämä on ja koko ajan tullaan lähemmäs sitä, että sähköauto alkaa olla hyvin monelle varteenotettava vaihtoehto.  En kuitenkaan henkeä pidätellen odottaisi sähköautoa jonka range on tunnoton pakkaselle.
 
No eikös se polttiskin kuluta enemmän pakkasella. Oma arvio omasta ajosta reilu litra.
Kysymys onkin siitä, että bensiksiä on tiheässä.
Odotankin sitä, että latauspisteitä tulisi ja lataaminen olisi nopeampaa.

Munakana juttu?

 
Trollsten sanoi:
Onhan se, mutta vaikea uskoa, että suurin osa porukasta ei sitä tiedostaisi, että sähköauton range laskee pakkasessa ilman että joku tulee siitä joka sähköauto-topicciin huutelemaan.

Ensi askeleita sähköautoiluunhan nämä on ja koko ajan tullaan lähemmäs sitä, että sähköauto alkaa olla hyvin monelle varteenotettava vaihtoehto.  En kuitenkaan henkeä pidätellen odottaisi sähköautoa jonka range on tunnoton pakkaselle.

Kai nuo lämpötilan vaikutukset on täällä aika hyvin tiedossa, mutta kyllä ainakin itselle oli pienoinen yllätys  nuo e-golffin viimeviikkojen tulokset, vielä puolittumisen ymmärtäisi.
Ilmeisesti tuokin oli tiedossa...
 
Kiinnostava auto tosiaan. Valitettavasti hintaluokka on vielä liian kova. Pitää odotella kansanomaisempia, mutta teknisesti jokseenkin vastaavia malleja markkinoille.

Tuosta talvikelin rangeasiasta sitä aina jaksetaan vääntää, oltiinpa sitten autoaiheisella keskustelufoorumilla tai huoltoaseman kahvipöydässä. Se on kyllä rasittavaa. Jos/kun massavalmistajat sähköautoja alkavat tehdä, tullaan meikäläiset olosuhteet kyllä ottamaan huomioon. Kunnon pakkasia ei ole vain Pohjoismaissa ja Venäjällä, niistä karsitään laajalti myös USA-Kanada-akselilla.

Talviongelmat on helppo laittaa kuriin asentamalla autoihin polttonestekäyttöinen lisälämmitin, jolla tuotetaan auton sisätilojen ja akuston lämmittämiseen tarvittava energia, aina kun nille tarvetta on. Akkuun varatulla sähköllä lämmittäminen on järjenköyhyyttä, kun on mahdollista tuottaa lämpöenergiaa erittäin hyvällä hyötysuhteella polttamalla. Tuohon riittää approx. 20 litran tankki ja mahdollisuus käyttää flexfuel-tyyppisesti bensaa tai vaikkapa vihreämpänä vaihtoehtona jäte-etanolia. Jospa vaikka Volvo toisi tällaisen "Nordic-lisävarustepaketin" markkinoille kun aikanaan saa täyssähköautonsa myyntiin.
 
Mielenkiintoinen auto kyllä.

Ja hinta alkaen 84 380€ asettuu hyvin Bemarin ja Mersun kaupunkimaasturien hintaluokkaan.
 
I-Pace yllätti positiivisesti tilankäytöllään. Niin sisätilaa kuin tavaratilaa on vähintäänkin saman verran kuin ulkomitoiltaan vastaavissa polttomoottoriautoissa.
 
Alltour sanoi:
Kiinnostava auto tosiaan. Valitettavasti hintaluokka on vielä liian kova. Pitää odotella kansanomaisempia, mutta teknisesti jokseenkin vastaavia malleja markkinoille.
Ei liity Jaguariin, mutta kommentoin kuitenkin edellisen kirjoitukseni jatkoksi.
Olisko tämä nyt se kansanomaisempi malli, jota haen?

https://cleantechnica.com/2018/03/20/nissan-imx-wheel-drive-electric-suv-coming-2020/

Kirjoituksessa pohditaan tekeekö tämä "Qashqait", eli kokonaan uuden automallin todellisen läpimurron massamarkkinoille. Se jää nähtäväksi, mielenkiinnolla odotellaan.
 
Kävikös tänään kutsuvieras tilaisuudessa joku täältä ? Huomenna sitten kaikkien nähtävillä.

Teknavin mukaan asiakastoimituksia jo yli 100 i-pacea tulossa Suomeen.
 
nemos sanoi:
Kova lukema, jos vertaa Jaguarin viime vuoden 246 kpl rekisteröinteihin Suomessa.

On kova lukema kyllä, ja kertoo millainen ostopatouma on sähköautoissa ollut jopa suomessakin.

”I-Pace on herättänyt paljon kiinnostusta. Asiakastoimitukset alkavat syyskuussa, maahan on tulossa yli sata autoa.”
 
For optimum charging, you can install an approved Jaguar wall box. I-PACE is equipped with a 7kW single phase AC on board charger, which can fully recharge the vehicle overnight and deliver up to 35km of range per hour.

Industrial sockets (or upgraded domestic sockets) can charge up to 35km of range per hour. Based on a 240V, 32 amp supply.


Luin I-Pace esitettä ja siinä luki noin. Katsoin tallin sulaketaulua ja siellä oli vain 16A sulakkeita sekä 3-vaihe pistoke. Paljon siis 16A.lla saadaan yössä (12h) kilometrejä ?
 
Turbo sanoi:
Luin I-Pace esitettä ja siinä luki noin. Katsoin tallin sulaketaulua ja siellä oli vain 16A sulakkeita sekä 3-vaihe pistoke. Paljon siis 16A.lla saadaan yössä (12h) kilometrejä ?

Raakasti ottaen puolet mitä 32A luvataan.
 
ePa sanoi:
Raakasti ottaen puolet mitä 32A luvataan.

Eli ymmärsinkö oikein, että kestää 16A.lla tällöin saada akku 0-100% 24h ?

HOME CHARGING
AC 7kW
0-100% CHARGE 12,9 HOURS
AC 7kW UP TO 35KM OF RANGE PER HOUR


Jolloin yössä (12h) saisi 17,5km/h = 210km ?
 
jlindstrom sanoi:
Oikeastaa vielä enemmän, eli 26h luokkaa.

Eli tämän perusteella:

HOME CHARGING
AC 7kW
0-100% CHARGE 12,9 HOURS
AC 7kW UP TO 35KM OF RANGE PER HOUR
Based on a 240V, 32 amp supply.

16A.lla yössä (12h) saisi 17,5km/h = 210km ?
 
Mä käsitin että tuo on 7kw on valovirrala normaalista töpselistä latausta ja tulee auton mukana ja industrial socket on voimavirta 3x32A ja erikseen lisävarusteena. Voin olla väärässäkin. Harvassa tuvassa vaan 32A voimasähköä on tarjolla, eikä noita 16A voimavirtaa ihan kaikilla ole, mutta yleisempi.


P = UI
P =  240V x (1*16A)

P = 240V x (3*16A)

P = 240V x (3*32A).

Eli isolla laturilla latausaika lyhenee ja voidaan saada "up to" 35km edestä ladattua tunnissa. Pienemmällä laturilla se taas kestää kauemmin. Akuthan ei lataudu lineaaristesti täyteen vaan viimeiset kW latauksiin menee kauemmin.
 
Liitteenä vielä tuo latauksen kuvaus.

EDIT: taisi pakkaantua niin pieneksi ettei saa kuva teksteistä mitää selvää.

Tässä kopioituna:

HOME CHARGING
Charging the battery at home couldn't be easier. For optimum charging, you can install an approved Jaguar wall box(2). I-PACE is equipped with a 7kW single phase AC on board charger(3), which can fully recharge the vehicle overnight and deliver up to 35km of range per hour. To ensure that you are always able to charge I-PACE, the vehicle also comes with a universal charging cable, as standard, that can be used with a domestic socket. When using a domestic socket, charging rates are slower than a
wall box (up to 11km of range per hour), but are sufficient to cover the average daily commute of 60km(4) if the vehicle is charged overnight. Industrial sockets (or upgraded domestic sockets) can charge up to 35km of range per hour(5).

(1)A DC rapid charger provides large amounts of energy in a short amount of time. The charging rate decreases as the battery reaches full capacity, therefore in most use cases it is quicker to rapid charge up to 80 percent capacity or for the extended range required. Actual charge times may vary according to environmental conditions and available charging installation. (2)Jaguar have authorised charging infrastructure partnerships for all markets in which I-PACE is available. Our infrastructure partners are available to advise of the best solutions for you. Please consult your Jaguar Retailer for further information. 37kW electricity supply is available in most countries. (4)This figure has been obtained from the 'Driving and Parking Patterns of European Car Drivers' mobility survey, conducted by the European Commission. (5)Based on a 240V, 32 amp supply.
 

Liitteet

  • 618C45DE-19A4-48A4-AAE1-7E9D3145D21D.jpeg
    618C45DE-19A4-48A4-AAE1-7E9D3145D21D.jpeg
    58,1 KB · Katsottu: 166
  • 070DB578-F1E0-4C59-9580-DD19A464D162.jpeg
    070DB578-F1E0-4C59-9580-DD19A464D162.jpeg
    28,4 KB · Katsottu: 171
  • 2828436E-1D77-40D9-9F77-531155EAA73B.jpeg
    2828436E-1D77-40D9-9F77-531155EAA73B.jpeg
    45,2 KB · Katsottu: 198
  • 76644B84-4AF1-4820-BD37-5DEC82670EC7.jpeg
    76644B84-4AF1-4820-BD37-5DEC82670EC7.jpeg
    29,8 KB · Katsottu: 185
ePa sanoi:
Samat tiedot suomeksi linkin takaa.

https://www.jaguar.fi/jaguar-mallisto/i-pace/sahkoauton-omistaminen/toimintamatka-ja-lataus.html



e: ei tuolla puhuta 32A voimavirrasta mitään. Eli varmaan tarkoittaa 3*16A voimavirtaa "industrial" ja sitten verrataan 1*16A valosähkö/normaalipistorasia. --> voimavirralla saa tunnissa hyvissä olosuhteissa 35km edestä Imatranvoimaa "tankkiin" --> 10h * ~35km = viimeisten kilowattien vaikeus huomioon ottaminen ~300km.

Huomasin kanssa, että 32A ei tuossa suomi versiossa puhuttu mitään :/

EDIT: eli tuon suomi versin mukaan voimavirralla saisi 35km tunnissa ja yössä akun täyteen ladattua.
 

Liitteet

  • 62F7A6FC-D946-460C-94DE-8E1A1AFE53B8.jpeg
    62F7A6FC-D946-460C-94DE-8E1A1AFE53B8.jpeg
    43,5 KB · Katsottu: 184
Voimavirralle on 3 sulaketta. Yksi jokaiselle vaiheelle.

Ladattua määrää ei voida laskea "lineaarisesti" koska viimeiset ~20% lataukseen menee enemmän aikaa ja ladattaessa 100% täyteen akun kapasiteetti yleensä vaurioituu aina vähän jolloin kokonaiskapasiteetti laskee. Tätä varten yleensä valmistajat ilmoittavat latausajat 80% varausasteelle. Esimerkiksi iPuhelimet käyttäytyvät juuri näin. Akku pysyy "hyvänä", kun sen varaustila pysyy ~20 - ~80% välillä.

Toisinaan kyllä oikeassa elämässä tarvitaan koko 100% käyttöön ja silloin pitää ladata "tankki täyteen". Akun kemiat eivät vahingoitu "kerrasta" vaan useasta ja toistuvasta latailusta.
 
ePa sanoi:
Voimavirralle on 3 sulaketta. Yksi jokaiselle vaiheelle.

Kävin vielä tarkistamassa, taulussa oli 16A x 3 kpl sulakkeita ja jokaisessa teksti ”voima”.

Eli näin ollen valmius olisi valmiina  :)
 
On kyllä harvinaisen sekava tuo Jaguarin latausrepertuaari.

Tuolla puhutaan 7kW 1-vaihelatauksesta joka tarkoittaisi 230v sähköjärjestelmässä 1x32A sulaketta. Ei taida kovin monesta omakotitalosta löytyä 3x32A pääsulakekokoa.

Normaalisti omakotitaloissa on pääsulake 3x16A tai 3x25A. 1x16A tarkoittaa 3.7kW lataustehoa, 2x16A tarkoittaa 7.2kW ja 3x16A n. 11kW.

I-Pacessa on 90kWh akkukapasiteetti joka tarkoittaa 3.7kW latauksella n. 24 tuntia, 7kw noin. 12 tuntia ja 11kW noin 8 tuntia. Nämä siis ideaalitilanteessa jossa akku ladattaisiin samalla nopeudella 0-100%, mitä ei koskaan reaalimaailmassa saavuteta.

En ymmärrä yhtään mistä tuossa Jaggen lataushommassa on kyse.
 
Ja lisäksi kun taloissa on muutakin tarvetta sähkölle kuin auto, niin edes 3 x 25A pääsulakkeilla en antaisi enempää kuin 3 x 16 tuolle. Ja siltikin pistäisi miettimään, kun maalämpöpumppukin sitä virtaa välillä tarvitsee jne...

Meniskö sitten käytännössä pääsulakkeet vaihtoon 3 x 32A ja noista antaisi autolle 3 x 16A, niin saa pidettyä tuvan lämpimänä ja vaikka saunottuakin?