JAGUAR F-Pace 20d AWD Aut
Koeajo fiiliksiä.
Ulkonäkö.
Jälleen yksi ”qashqai”...
Koeajoauto tumma sininen metalli väri ihan OK – jos sinisestä tykkää.
Sisältä jotenkin musta valkoinen – nahka, siisti ja kivan näköinen, penkkien nahka kivemman tuntuinen kuin eilisessä XF:ssä – pehmeämpi.
Ergonomia.
Pääosin hyvä – paitsi keskikonsolin reuna painaa juuri polven luihin.
Nahkapenkki sähkösäädöiltään passaa muuten itselle hyvin, mutta istuinosaan olisi kaivannut säätöä tai lisää pituutta ja ristiselänsäätöä – sama penkki kuin XF:ssä.
Katkaisimet ja nappulat kohdillaan, mutta esim penkinlämmityksen kosketusnäytön kautta operointi ei miellytä.
Vakioradion volume-säätö nyt sitten kohdallaan, riittävän moniportainen mm XE/XF:ään verrattuna.
Ohjauspyörä kivasti hollilla ja asento miellyttää.
Mittaristo – ensimmäinen kosketus näyttöpaneelilla toteutettiin mittaristoon, luettava ja selkeä, mutta miksi tyydytty varsin minimaaliseen informaatioon, mm vasemman puoleinen ”mittari” näyttää vain radion kanavat, tai niin mikähän se olikaan, mutta miksi ei hyödynnetä mahdollisuutta että kuten XF:ssä kulutusta, matkaa, aikaa jne kerralla yhteen näyttöön?
Nyt em, infot pienellä ”keskimittarin” alalaidassa yksi kerrallaan kun tilaa olisi.
Se että ”mittareissa” kunnolla näkyvissä vain osa siitä mitä milloinkin näytettään ja loput häivytetty on kikka, mutta eipä häivytykselle mitään käytännöllistä funktiota osannut keksiä.
Oviaukko jotenkin matala, pariin otteeseen tuli aluksi kolautettua pää karmiin kuskin paikalle mennessä.
Ajettavuus.
Hyvä yleisajettavuus kaupungissa ja maantiellä, korkealla huomaa istuvansa. Ohjaus sopivan tuntuman omaava.
Alusta kohtuullisen jämäkkä, häiritsi kun keula joustaa mutta takapää ei, hitusen eriparinen fiilis, nyökkii.
Kohtuullisen vähän tienpinta vaikuttaa ajoon, mutta rengasäänet on kyllä kovat – isoille korkeaprofiili fillareille olisi odottanut hiljaisempaa olemusta.
Moottori-vaihteisto.
2.0 diesel, 132 kW / 180 hv / 430 Nm, AWD, 8-v aut
Kone vääntää todella hyvin, ja automaatti hoitaa vaihdot siististi - pääsääntöisesti.
Sport asetukset, niin lähtökiihdytysvaihdot on varsin nykivää läppä lattiassa Jälleen samat kuin XF:ssä havaittua.
About 7,5L/100km ajotietsikan kautta katsottuna about 300km matkalla, 1/3 taajamaa ja loppu maantietä motaria. Onko se sitten vähän vai paljon – pienempää kulutusta olisin odottanut.
Muuta.
Ratinlämmitys hyvä juttu. Kuin tuulilasin lämmityskin, aamulla huurit lähti nopeasti.
Peilit loistava kokoiset ja automaattisesti tummuva taustapeili oikeasti toimii.
Tilat ovat ok, tavaratilaakin kunnolla, pystympi istuma asento antaa tilavuutta.
Valot, lyhyet riittävät kuivassa aamu pimeässä ainakin, pitkissä kaipasi lisää kantamaa.
Äänieristys ok, ei superhiljainen karheilla pinnoilla, sileällä hiljainen - renkaat ääntää, ajossa ei moottorinäänet kuulu. Kun pinta sileä kuului tuulen suhinoita keulan suunnalta.
Sisätilojen laatuvaikutelma kaikki paikoillaan ja äänettömästi kymppitonni ajetussa yksilössä.
Ja se että aikas pitkälti pitää ruksia optioita että paketti on kasassa jolloin hintakin karkaa, yhdeksän kymppiä oli jo koeajovarusteisen hintalapussa.
Ei tullut fiilistä että tahtoo, kun ei noi ”qashqait” muutenkaan niin kauhista innosta.