https://tummennuskalvot.fi/

Järkeä ostaa akkuväännin pelkkä renkaiden vaihtoa varten?

juho

Sisäänajettu
Liittynyt
31.5.2016
Tässä punninut vaihtoehtoja helpottaakseen auton renkaiden vaihto työtäni. Akku käyttöinen mutterinväännin varnämasti helpottaisi sitä työtä mutta kyseessä vain yhdestä autosta.
Pulttien vaihtoon en muuta keksi kyseiselle laitteelle, joten te joilla sama tilanne niin oletteko siitä huolimatta hankkineet kyseisen laitteen? Esim. K-raudasta löytyisi sellainen väännin phintaan noin 150e(sis.laturin ja akun)
 
Työkalujen osto ei ole ikinä turhaa.

Osta kerralla kunnollinen.
 
Jos sellaisen hankkii, niin vääntömomenttia pitää olla vähintään 300Nm, mielummin 400Nm. Minulla on nyt kaksi Makitaa, pienempi n.250Nm kone ei jaksa avata muttereita, isommalla 400Nm koneella homma hoituu helposti. Isomman koneen 18V akkuja käytän muulloin toisissa koneissa. Pienempi kone on ihan tarpeeton ja sen 12V akuillekkaan ei nyt löydy muuta käyttöä.
 
Myöskin akun ikä/kunto mietyttää. Jos sitä pari kertaa käyttää vuodessa pulttien vääntämiseen niin tykkääkö akku tuommoisesta rykäyksestä? Akun hinnalla renkaat vaihdattaa kolme kertaa virolaisen luona...
 
juho sanoi:
Myöskin akun ikä/kunto mietyttää. Jos sitä pari kertaa käyttää vuodessa pulttien vääntämiseen niin tykkääkö akku tuommoisesta rykäyksestä? Akun hinnalla renkaat vaihdattaa kolme kertaa virolaisen luona...

Akut kestää jotain 5-8 vuotta, käytti niitä tai ei. Kone kestää, kun on vähäisellä käytöllä, varmaakin ainakin 20 vuotta, oma kone on 8-vuotias ja ihan uudenveroinen.
 
Minulla on myös tuollainen 18V 400Nm Makita ja on aivan loistava apu renkaiden vaihdossa. Ei ole pultteja jäänyt aukeamatta. Pääasiassa kaikki muutkin akkukoneeni ovat Makitaa, joten noita samoja akkuja tulee sitten käytettyä muissakin koneissa. Oma pulttipyssyni on myös noin 8 vuotias ja edelleen aivan uudenveroinen, vaikka on joka kevät ja syksy useammissa renkaiden vaihdoissa mukana.
 
Jos käyttö on kaksi kertaa vuodessa, niin yksinkertaisesti ei mitään järkeä. Erityisesti tuollaisella 150 euron koneella, jolla joudut kuitenkin käsin kiristämään ja todennäköisesti myös avaamaan pultit. Jos pulttien availu on jatkuvaa ja renkaanvaihto pitää tehdä nopeasti, niin silloin kunnon pulttikone on korvaamaton peli.
 
150€ koneella saa pultit kyllä kiinni rittävän tiukkaan ja auki jos ensin löysää ne. Kiinnityksessä momenttiavain on tietysti suositeltava.
 
Momenttivarsi on pulttikoneen kanssa kätevä.
 
http://www.motonet.fi/fi/tuote/762135/Momenttisauva-12-100Nm

^ Ilmeisesti tarkoitat toiselta nimeltään momenttisauvaa, se tulee vain koneen ja hylsyn väliin jolloinka se antaa "periksi" tietyssä momentissa, itsellä käytössä motonetistä hommattu 100Nm malli ja pultit aukesi talven jäljiltä kyllä kivuttomasti Tamforcen akkupulttipyssyllä millä ne olin syksyllä kiristänytkin.
 
Jep, myös vääntösauvaksi kutsutaan. Toimii siis vääntöjousena, joka estää momentin kasvamisen liian suureksi.
 
Miten toi "periksi antaminen" ilmenee? Voiko tuon kanssa ylikiristää?
 
Pekka T sanoi:
Miten toi "periksi antaminen" ilmenee? Voiko tuon kanssa ylikiristää?


Eipä se ilmene oikeastaan millään lailla, kone kyllä paukuttaa mutta hylsy ei vaan liiku, jolloin pultti/mutteri ei kiristy momenttisauvan Nm määrää enempää.
 
stoub sanoi:
Eipä se ilmene oikeastaan millään lailla, kone kyllä paukuttaa mutta hylsy ei vaan liiku, jolloin pultti/mutteri ei kiristy momenttisauvan Nm määrää enempää.

Kiitos tiedosta, täytyy käydä Motonetista hakemassa tuollainen.
 
Eihän pelkkä pulttimopon runko ole kovin kallis, jos on valmiiksi akkutyökaluja siihen sopivilla akuilla. Hyvä tunkki helpottaa kyllä renkaanvaihtoa enemmän.
 
ePa sanoi:
Työkalujen osto ei ole ikinä turhaa.

Osta kerralla kunnollinen.
Näin se on.. työkaluja ei koskaan ole liikaa :)
Renkaidenvaihdossa tosin tavallinen ristikkoavain on nopea ja kätevä.. sillä menee myös pultit kokemusperäisesti riittävän oikeaan momenttiin.. erillinen momenttiavain on vuosikausia renkaita vaihtaneelle kokolailla turha.
 
Tuollainen vähän joka putiikissa myytävä teleskooppimallin hylsyavain on kyllä kanssa kätevä apuväline, kunhan muistaa vain kiristää pultit varsi lyhyenä niin aukeavat varmasti sitten pitkällä varrella.
 
stoub sanoi:
Tuollainen vähän joka putiikissa myytävä teleskooppimallin hylsyavain on kyllä kanssa kätevä apuväline, kunhan muistaa vain kiristää pultit varsi lyhyenä niin aukeavat varmasti sitten pitkällä varrella.

Näin on, ja tuollaisen teleskooppiavaimen muutama vuosi sitten hulluilta päiviltä ostinkin. Osoittautunut erittäin toimivaksi, eikä sitä käyttäessä kyllä kaipaa minkäänlaista sähkövoimaa. Ennen sitä oli joskus onglemia saada pultteja auki.
 
Urlaub sanoi:
Osoittautunut erittäin toimivaksi, eikä sitä käyttäessä kyllä kaipaa minkäänlaista sähkövoimaa.

Täälläkin moinen, sillä saa kyllä tiukimmatkin pultit auki.

Ja mitä otsikkoon tulee niin miksi ei, ihan sama sen tunkin kanssa, kannattaako sitä ostaa vain 'pelkästään' autonnostoa varten ? Sitä vartenhan ne on, ja ovat yleensä pitkäikäisiä.
 
Jos tuntuu että se akkupulttimopo on saatava, niin sitten sellainen on saatava :) Järkiperusteita ostokselle ei vielä kaksi kertaa vuoteen tehtävässä kausirenkaanvaihdossa mielestäni ole.

Offtopiccina omasta mielestäni viimeksi puhuttu halpis teleskooppiavain on tarpeen vain jos pultit jostain syystä ovat ylikireällä, mutta muuten varsin epäkäytännöllinen vehjes ristikkoavaimen nopeuteen verrattuna. En viitsi edes paineilmaletkua vetää yhden auton renkaanvaihdon takia, kun kiinnipäin kuitenkin laitan tarkasti sormin. Sen verran akkukoneelle pisteitä, että sen viitsisin jo pelkkää avaamistakin varten ottaa hommiin. Varsinkin jos sellaisen vain sitä renkaanvaihtoa varten olisin ostanut  ;D
 
Urlaub sanoi:
Näin on, ja tuollaisen teleskooppiavaimen muutama vuosi sitten hulluilta päiviltä ostinkin. Osoittautunut erittäin toimivaksi, eikä sitä käyttäessä kyllä kaipaa minkäänlaista sähkövoimaa. Ennen sitä oli joskus onglemia saada pultteja auki.

Teleskooppi pitkänä alkulöysäys, auto ylös ja iskevällä sähkökiertäjällä (OKT-projektin jäämistöä) se pultin pyöritys niin auki kuin kiinnikin, auto alas ja teleskooppi lyhkäsenä loppukiristys. Näin menty jo useita vuosia niin omat kuin tuttavienkin autot 8)