https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jälkiasennus Xenonit

Jos ne polttimot on menossa halogeeniumpioon, niin etsi suosiolla H7R:t, niin minimoit sen hajavalon. Jos autossa taas on can-väylä, niin kyseinen tuote ei käy, koska:

"...Dies ist HID-Kit für ältere Auto oder das Auto ohne CAN-Bus-Sytem..." = tämä sarja on vanhemmille autoille tai autoille ilman CAN-väylää.

Ja jos oikeasti valotehoa haluat, niin katsele suosiolla 4300K tai korkeintaan 5000K polttimoita. Tuota korkeammat menee jo siniseksi / violetiksi, joskin noiden kiinanihmeiden kanssa se nyt on vähän sinne seudulle eli tuurista kiinni, mitä se K-arvo noissa oikeasti on.
 
Äkkiseltään vaan aloin ehtii xenoineita ebaystä, kun ocf:ällä joku kyseli, niin noita joku suositteli vectra ceehen, kun kuulema pitäs olla canbus xenonit.. Sillä aloinkin kyseleen kokemuksia näistä  :eek:
 
Ilman muuta jälkiasenteiset xenonit kannattaa laittaa jos haluaa lisää valotehoa.

Asenna Hella ff200 xenon lisävalot niin kyllä näkee pimeällä. Nämä valot voi sitten siirtää helposti uuteen autoon joten hankinhinta vaikkakin saattaa kuullostaa kovalta niin ajan ei tuo merkittävää lisäkulua autoiluun.
 
TeBsu sanoi:
Äkkiseltään vaan aloin ehtii xenoineita ebaystä, kun ocf:ällä joku kyseli, niin noita joku suositteli vectra ceehen, kun kuulema pitäs olla canbus xenonit.. Sillä aloinkin kyseleen kokemuksia näistä  :eek:

Tuossa nyt pikaiseltaan haettuna yksi setti:

http://www.ebay.de/itm/H7r-Opel-Zafira-Signum-Omega-VECTRA-C-HID-Xenon-Umwandlung-Set-Canbus-Corsa-/261487538320?pt=DE_Autoteile&hash=item3ce1df3090

jonka pitäis sopia ja jossa saa valita tuon K-arvonkin.
 
Lisävalot ei tuu kysymykseen, kun rumentavat auton ulkonäköä  ;D
 
Hieman edullisempi sarja on hakusassa, en nyt ala tuota hintaa xenoneista maksamaan, kummiskaan niissä minun käytöllä ole noin paljon eroja mitä hinnoissa on  ;D
 
halpaa ja hyvää siis etsit :)

Joudut ostamaan silloin kahdet sarjat ja se vasta kalliiksi tuleekin :)
 
Mulla on ihan hyviä kokemuksia noista halpiksista. Joskus tilasin kolme settiä Kiinasta, ja hintaa taisi olla reilu satanen yhteensä. Valoa niistä lähti silmämääräisesti kuten kalliimmistakin, tosin laatuvaikutelma oli mitä oli.

Värilämpötilaksi kannattaa valita 4300K. 

Ja tohon Vecculiin ei tarvitse laittaa H7R-polttimoita, koska siinä on lähivaloissa linssiumpiot, joten varsinaista hajavaloa ei tule.
 
Sellainen juttu vielä että eikös nuo ole sitten laittomat valot.

Pitäisi olla ajovalon pesurit, automaattinen tasonsäätö ja umpioissa hid-valoille hyväksyntä.

Jos valot haluaa laillisiksi, halvin tapa lienee xenon-lisäpitkät.
 
TeBsu:lle.

Osta xenonkaupasta Suomesta tuo setti suoraan. Minä olen ostanut ebaysta sekä H4 että H7R setit ja voin sanoa että halpaa ja hyvää ei ole. Molemmat setit olivat ihan luokattoman huonoja. Kalliiksi tuli loppupeleissä kun molemmat setit meni uusiksi.
Ballastit noissa on ihan jees, mutta itse polttimo on aivan kuraa. Ensinnäkin polttopiste oli molemmissa saman paketin polttimoissa aivan eri kohdassa, h4/h7 kanta oli vähän sinnepäin ja itse asiassa noita h7:a en edes saanut umpioon kiinnitettyä koska tuo kanta oli niin paksu että tuo kiinnitysklemmari ei taipunut tarpeeksi ilman raakaa väkivaltaa.
Värilämpötila oli myös vähän sinnepäin arvottu ja lisäksi vielä h7 paketissa oli toinen ballasti jo valmiiksi rikkinäinen.

Xenonkaupassa on setti 99 euroa, ja se ei ole paha hinta siitä että saa toimivan setin ja toimivan takuun.
 
Myös Erikoistekniikka myy noita parempia sarjoja, mutta älkää he****ssä alkako moisia köynnöstelemään lähivaloihin :-X
 
Karvis sanoi:
Myös Erikoistekniikka myy noita parempia sarjoja, mutta älkää he****ssä alkako moisia köynnöstelemään lähivaloihin :-X

Miksei? Jos linssiumpiot niin tuohan on ihan fine. Ei ole ongelmaa. Reflektoreihin sen sijaan jättäisin tekemättä vaikka kuin olisi R mallin polttimo. Hajavaloa tulee ihan helvetisti ja sokaisee kaikki vastaantulijat.

http://www.autostadium.fi/index.php?action=garage;sa=view_vehicle;VID=207#blog <- tuolta toinen blogipostaus. Noista kuvista saa vähän osviittaa miltä näyttää jälkiasennus xenon -polttimo projektorivaloissa. Toki nuo projektorit on itsessään HID hyväksytyt, mutta silti.
Ja ei häikäise, sen voi tulla toteamaan ihan itse. Voin demota noita jos joku haluaa itse nähdä :)
 
downtime sanoi:
Miksei? Jos linssiumpiot niin tuohan on ihan fine. Ei ole ongelmaa. Reflektoreihin sen sijaan jättäisin tekemättä vaikka kuin olisi R mallin polttimo. Hajavaloa tulee ihan helvetisti ja sokaisee kaikki vastaantulijat.

Ei se ole fine, koska isossa osassa linssiumpioitakin sitä hajavaloa tulee todella paljon. On toki linssejä joissa xenon toimii ok, kuten edelliskoppainen Mazda 6, mutta osa on sellaisia kötöksiä että oksat pois. Jos haluaa lisää valoa, niin sitä kannattaa hankkia tilanteisiin jolloin sitä oikeasti tarvitaan, eli pitkiin/lisävaloihin ja silloin ei tarvitse häikäistä vastaantulijoita.
 
Ettehän unohda että umpioissa pitää olla vyväksyntä xenon polttimoille, automaattinen tasonsäätö ja ajovalojen pesurit. Jos ei ole niin ovat laittomat.
 
rosso sanoi:
Ettehän unohda että umpioissa pitää olla vyväksyntä xenon polttimoille, automaattinen tasonsäätö ja ajovalojen pesurit. Jos ei ole niin ovat laittomat.

Nämä kohdat ei kiinnosta pieruxenon miehiä, ja sen huomaa tuolla liikenteessä...
 
Eikö sen jo otsikko kerro, että ei puhuta e-hyväksytyistä valoista. Ajovalojen pesuria ei vaadita jos valtavirta ei ylitä 2000 lumenia. Käytännössä tarkoittaa 20 W xenon polttimoita. Tasonsäätökään ei ole pakollinen jos autolla on tarpeeksi ikää tai autossa on DOT hyväksytty xenonumpio.
 
No ei minun mielestäni otsikko kerro mitään siitä onko hyväksytty vai ei. :)

Jälkiasenteiset xenonit saa laillisesti lisävaloilla tai hankkimalla xenon hyväksytyt ympiot ja laittamalla siihen automaattisen tasonsaadön ja pesurit. Joissakin umpioissa saattaa olla jo valmiiksi hyväksyntä xenon polttimolle, joten silloin ei tarvitse vaihtaa noita ympioita.

Ikivanhoihin autoihin saa laillisesti ilman näitäkin toimenpiteitä, mutta can-väyläinen vectra ei liene tällaista vuosikertaa :)
 
OT, kun Vectrassa on ilmeisesti linssit, mutta menköön nyt kun kirjoitin jo:

Viimeisimmän kiinaksenon-kokeiluni toteutin ensialkuun kokeeksi vain toiselle puolelle, totesin huonoksi ja myin setin pois. Kyseessä oli heijastinumpio rihlaamattomalla lasilla, ja erehdyin luulemaan että H7R olisi hyvä, onhan siinä samannäköinen varjostin kuin oikeassakin D2R-polttimossa. Väärin meni, ei H7-halogeenipolttimolle suunnitellussa umpion heijastuskuviossa ole varauduttu erimittaiseen/-malliseen valonlähteeseen (hehkulangan mitoitustoleranssi H7:ssa on hyvin tarkka), eikä varsinkaan siihen polttimon ympärille lisättyyn peltivarjostimeen. Niinpä valokuvio oli ihan onneton. Lisäksi väri, vaikka tilatessa valitsin 4300K, oli lähinnä vihreä.
 
Lisävalot on lisävalot ja ihan eri asia. Taitaa olla aika vähissä ne autot joihin on automaattinen tasonsäätö lisätty jälkikäteen ja lampunpesurit, jos niitä ei vakiona ole. Eikä edes mikään plug-and-play homma ole noiden lisääminen eli ihan menee saivarteluksi olettaa että kukaan niitä lisäisi.

Poikkeuksia helposta laillisesta asennuksesta on esim. C5 sitikka hydejousituksella. Ei tarvitse kuin umpio vaihtaa ja valot on laakista lailliset. Hyde hoitaa tasonsäädön ja pesurit on vakiona.
 
Penguin sanoi:
Lisävalot on lisävalot ja ihan eri asia. Taitaa olla aika vähissä ne autot joihin on automaattinen tasonsäätö lisätty jälkikäteen ja lampunpesurit, jos niitä ei vakiona ole. Eikä edes mikään plug-and-play homma ole noiden lisääminen eli ihan menee saivarteluksi olettaa että kukaan niitä lisäisi.

Poikkeuksia helposta laillisesta asennuksesta on esim. C5 sitikka hydejousituksella. Ei tarvitse kuin umpio vaihtaa ja valot on laakista lailliset. Hyde hoitaa tasonsäädön ja pesurit on vakiona.

VAG konsernin peleihin saa jälkiasennettuna xenonit korkeussäätöineen ym. tarpeineen, suomessakin kyseisiä muutoksia on tehty esim. V-koppaiseen Golfiin.
 
Penguin sanoi:
Lisävalot on lisävalot ja ihan eri asia. Taitaa olla aika vähissä ne autot joihin on automaattinen tasonsäätö lisätty jälkikäteen ja lampunpesurit, jos niitä ei vakiona ole. Eikä edes mikään plug-and-play homma ole noiden lisääminen eli ihan menee saivarteluksi olettaa että kukaan niitä lisäisi.

Poikkeuksia helposta laillisesta asennuksesta on esim. C5 sitikka hydejousituksella. Ei tarvitse kuin umpio vaihtaa ja valot on laakista lailliset. Hyde hoitaa tasonsäädön ja pesurit on vakiona.

Jos otsikko on jälkiasennus xenonit niin itse luen myös xenon lisävalot tähän kastiin. Ehkä minulla on lukihäiriö :)

Jos xenonit haluaa vaihtaa normiumpioiden tilalle niin kyllä onnistuu eikä ole kauhean vaikea tehdä. Tosin osat maksaa ja siksi tuuninkimiehet turvautuvat kiinaxenon-kittiin, koska xenon valot pitää saada satasella eikä tonnilla.
 
Karvis sanoi:
VAG konsernin peleihin saa jälkiasennettuna xenonit korkeussäätöineen ym. tarpeineen, suomessakin kyseisiä muutoksia on tehty esim. V-koppaiseen Golfiin.

Eikä ole edes vaikea homma. Esim. allekirjoittaneen Golf Plussaan n. 1000 € umpiot kilkkeineen sekä OEM automaattinen tasonsäätökitti. Pesurit löytyy jo vakiona joten niitä ei tartte alkaa virittelemään.

Tuo modaus minkä tein nykyisiin umpioihin oli mielenkiinnosta tehty kokeilu joka tuohon ei tule jäämään vaan tilalle tulee jossain vaiheessa ihan oem xenonit. Tällä hetkellä vaan olen tyytyväinen valotehoon mikä noista tulee ja siihen että EI HÄIKÄISE vastaantulevaa liikennettä. Toistan, voi tulla tutustumaan, järjestän ihan mielelläni demon noista. Ei tarvitse aurinkolaseja.

Mutta, itse aiheeseen.
Korjataan edellistä lausumaa että ehkä linssistäkin voi tulla hajavaloa mutta kyllä se harvinaisempaa on. Linssissä kun et saa valokuviota pahasti pieleen edes asentamalla polttimon väärin. Varjostin leikkaa tuon valon niin tehokkaasti että valokuvion yläpuolelle ei valoa juuri vuoda. Toki joissain linseissä varjostimen eteen on lisätty erillinen heijastinlevy jonka tarkoituksena on aiheuttaa hiukan hajavaloa ylöspäin jotta liikennemerkit yms. heijastuvat paremmin. Jokainen tietenkin voi kuvitella mitä tapahtuu kun sinne tuleekin 5x tehokkaampi valonlähde.
Mutta nämä linssit ovat yleensä sellaisia jotka on suunniteltu molemmille markkinoille. Eli DOT tyyppinen valokuvio varjostimella ja tuolla etulevyllä saadaan sitten ECE kuvio aiheuttamalla hiukan hajavaloa varsinaisen kuvion yläpuolelle.

Mutta isompi ongelma on jos valot on suunnattu ihan päin persettä. Toki tällöin hajavalon toteaminen on vaikeampaa kun itse valo sojottaa suoraan silmään.

Reflektoriumpiossa taas ongelmia tulee ihan varmasti. Se on aivan sama minkä polttimon sinne survoo niin varmasti häikäisee vastaantulijoita. Ja vaikka kuinka säätelisi niin ei saa häikäisyä pois.

Laillisuus aspektiin en ota kantaa sen enempää. Minusta edelleenkin on ihan fine jos valot ovat A. oikean väriset, B. oikeanlaisessa umpiossa josta ei tule hajavaloa, C. oikein säädetyt.

Ihan kuriositeettina muuten, miksiköhän kukaan ei ole vielä tuonut 20W jälkiasennuskittejä? Nuohan periaatteessa olisivat laillisia kun valoteho ei ylitä tuota 2000 lumenia. Silloin ei tarvita pesureita eikä automaattista tasonsäätöä.
 
Olisikohan tuon viimeisen kysymyksen vastauksena puhtaasti olematon hyöty vs. halvat halogeenit? :D Kyllähän tuon laillisesti asentaa vaikka useimpiin VW auton umpioihin kun niissä on varsin kattava kasa hyväksyntiä vakiona:

reffit.jpg


Kyseessä VW Touranin umpiosta kuva.