https://tummennuskalvot.fi/

Jälkiasennus-xenonit ajovaloautomatiikan kanssa?

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Alustukseksi sen verran, että kyllä, tiedän että jälkiasenteiset xenonit halogeneille tarkoitetuissa heijastinumpioissa ovat lailliset vain poikkeustapauksissa. Mutta ei mennä nyt siihen.

Perhekuljettimeksi tulossa oleva tila-auto on valitettavasti rullannut ulos tehtaalta halogenivaloilla ja kiinnostaisi tehdä autoon helppo ja yksinkertainen modaus vaihtamalla polttimot xenoneihin. Hyviä kokemuksia itselläni on tästä sarjasta: http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Cobra%20H7R%20Muutossarja%22/SubProducts/%22Cobra%20H7R%20Muutossarja%206000K%22

Olivat oikein toimivat, valoteho lisääntyi selvästi, mutta häikäisyä noista ei tullut vastaantulijoille sen enempää kuin halogeneistakaan, ehkä jopa vähemmän tuon polttimoiden häikäisysuojan ansiosta.

Verrattuna alkuperäisxenoneihin nuo kuitenkin syttyivät aavistuksen hitaammin, mikä herätti epäilyn sen suhteen, miten nuo mahtavat toimia ja/tai kestää autossa, jossa valoja ohjaa valoisuustunnistin eli valot tulisivat syttymään ja sammumaan paljon tiuhemmin kuin perinteisesti. Ja samahan oikeastaan pätee siihen, jos noita aikoisi käyttää myös kaukovalojen umpioissa.

Kokemuksia aiheesta kenelläkään?
 
Helppo ja halpa ratkaisu on DRL:ien elikkäs huomiovalojen asentaminen. Säästää polttimoita ja sopii hyvin tuunattuun autoon.

DRL:t kannattaa vaan suunnata oikein, sillä tee se itse -miesten asentamina ne näkyvät usein pelottavan huonosti.
 
Marko_K sanoi:
Ja samahan oikeastaan pätee siihen, jos noita aikoisi käyttää myös kaukovalojen umpioissa.

Kokemuksia aiheesta kenelläkään?
Pitkiin joko nopeat ballastit tai sitten vain elää noiden kanssa eli nuohan "lämpimänä" syttyvät ihan ok, mutta ensimmäinen sytytys on hitaampi. Toisaalta vaikka se syttyy hitaasti, niin tehot päihittävät halogeenit pitkissä heti alusta alkaen. Nopeammat ballastit vain sitten syövät polttimoita nopeammin, mutta onko sillä mitään merkitystä...

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/ballaster/hns-35w-speed-ballast-12v.html
Till exempel... Kerrohan kokemukset jos noihin päädyt pitkissä.
 
Urlaub sanoi:
Helppo ja halpa ratkaisu on DRL:ien elikkäs huomiovalojen asentaminen. Säästää polttimoita ja sopii hyvin tuunattuun autoon.

Siis se alkuperäinen "ongelma" tavallaan juuri on nuo huomiovalot. Grand C4 Picassossa ne on vakiona ja ajovalot syttyvät/sammuvat tarpeen mukaan.
 
jf sanoi:
Pitkiin joko nopeat ballastit tai sitten vain elää noiden kanssa eli nuohan "lämpimänä" syttyvät ihan ok, mutta ensimmäinen sytytys on hitaampi. Toisaalta vaikka se syttyy hitaasti, niin tehot päihittävät halogeenit pitkissä heti alusta alkaen.

Erittäin hyvä pointti! Ehkä mä vaan laitan samanlaiset setit sekä lyhyille että pitkille.
 
jf sanoi:
Pitkiin joko nopeat ballastit tai sitten vain elää noiden kanssa eli nuohan "lämpimänä" syttyvät ihan ok, mutta ensimmäinen sytytys on hitaampi. Toisaalta vaikka se syttyy hitaasti, niin tehot päihittävät halogeenit pitkissä heti alusta alkaen. Nopeammat ballastit vain sitten syövät polttimoita nopeammin, mutta onko sillä mitään merkitystä...

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/ballaster/hns-35w-speed-ballast-12v.html
Till exempel... Kerrohan kokemukset jos noihin päädyt pitkissä.
Tuo 'speed ballast' ei ole canbus ballasti => vikailmoituksia ilman lisävirityksiä.
 
Marko_K sanoi:
autossa, jossa valoja ohjaa valoisuustunnistin eli valot tulisivat syttymään ja sammumaan paljon tiuhemmin kuin perinteisesti.

Kytke/konffaa/konffauta automaattivalot pois. Vai meneekö liian epämukavaksi jos valot joutuu räpläämään pimeän tullen manuaaalisesti päälle?

Tai vaihtoehtoisesti konffauta DRL:t pois ja ajovalot jatkuvasti päälle, mikäli onnistuu. Autohan oli aivan tuliterä, joten DRL:ien toimivuutta kaivattaneen ensimmäisen kerran katsastuksessa parin vuoden päästä.
 
tai sanoi:
Kytke/konffaa/konffauta automaattivalot pois. Vai meneekö liian epämukavaksi jos valot joutuu räpläämään pimeän tullen manuaaalisesti päälle?

Menee, ellei valoja saa sellaiseen tilaan, että ajovalot voisi aina "jättää" päälle. En mielestäni tällaista valintaa löytänyt valikoista. Sitikassa takavalot eivät pala huomiovalojen kanssa, enkä halua että tuolla sitten vahingossa ajellaan pelkillä huomiovaloilla.

Toki tämä riski on sopivissa olosuhteissa vakionakin, jos vaikka lumipöllyssä automatiikan mielestä ajovaloja ei tarvita...

tai sanoi:
Tai vaihtoehtoisesti konffauta DRL:t pois ja ajovalot jatkuvasti päälle, mikäli onnistuu.

En usko että niitä saa ainakaan itse kokonaan pois. Nythän ne huomivalot palaa aina, myös ajovalojen kanssa. Ja ovat kyseisessä autossa sen verran huomiotaherättävästi muotoillut, että voisi näyttää hassulta, jos ne eivät pala.

e9098c7711dfca0b327d1acfa08fb579.jpg
 
Marko_K sanoi:
Siis se alkuperäinen "ongelma" tavallaan juuri on nuo huomiovalot. Grand C4 Picassossa ne on vakiona ja ajovalot syttyvät/sammuvat tarpeen mukaan.
Eikös nuo ajovalot käytännössä päiväsaikaan syty vain tunneliin tai parkkihalliin ajaessa, eli ei kovin usein räpsy eestaas? Vastaavasti pimeässä lähivalo xenonit aina päällä, joten syttymisviive ei ole ongelma.
Osta canbus setti, muuten tulee riesaa.. noita löytyy ihan oikeiden valmistajienkin tekeminä mm. Philips, Hella mutta hintaa vähän enemmän. Esim. Philipsin kitistä on myös paljon feikkiversioita.
Katsastukseen mentäessä nuo viritykset joutuu purkamaan pois.
 
nokivasara sanoi:
Eikös nuo ajovalot käytännössä päiväsaikaan syty vain tunneliin tai parkkihalliin ajaessa, eli ei kovin usein räpsy eestaas?

Kyllä nuo tuntuvat (muissa autoissani) räpsyvän tunnelien, tallien ja hallien lisäksi sadekuuroissa tai jopa levempien siltojen alla. Ja tuollakin autolla taidetaan suhata eestaas Hki-Tku-motaria, siinä tunneleita riittää  ;D

nokivasara sanoi:
Osta canbus setti, muuten tulee riesaa..

Jep, sellainen mulla siis jo edellisessä Picassossakin oli. Itse asiassa siirtänen tuon suoraan uuteen, vaihdan vain uudet polttimot. Ja sitten kaukovaloille toinen setti, jos mahtuu fiksusti paikoilleen.
 
Marko_K sanoi:
Kyllä nuo tuntuvat (muissa autoissani) räpsyvän tunnelien, tallien ja hallien lisäksi sadekuuroissa tai jopa levempien siltojen alla. Ja tuollakin autolla taidetaan suhata eestaas Hki-Tku-motaria, siinä tunneleita riittää  ;D
Tuolla reitillä vähän hankalaa, jos ajovaloautomatiikka päällä.. paitsi jos ei anna xenon syttymisviiveen häiritä? Valokatkaisijasta saa toki ajovalot jatkuvasti päälle, eihän sitä automatiikkaa ole pakko ko. reitillä / epävakaisella kelillä käyttää? :)
 
Juu, tuskin tuosta ylipääsemätöntä ongelmaa tulee. Lähinnä mietitytti noiden jälkiasennushärpäkkeiden kestäminen, mutta ei kai tuossa pidemmän päälle syttymisiä per kilsa sen enempää tulle kuin jossain nurkkapyörityksessä ilman automatiikoita.
 
Samalla tavalla ne tehdasasennutut xenonitkin syttyvät ja sammuvat edestakaisin sade- ja valoisuustunnistimen ohjaamana. En ole ainakaan omassani huomannut reilun 50 tkm:n ajolla mitään ongelmaa tuossa. Ajovalojen katkaisijaan en koske juuri koskaan, sitä lumipöllyistä keliä lukuun ottamatta, mutta eipä noita kelejä viime talvenakaan osunut kohdalle kertaakaan. Kaikilla muilla keleillä automatiikka hoitelee hommat.

Toki valokatkaisijan voi laittaa 0-asentoon, jolloin aina palaa vain huomiovalot tai ajovaloasentoon, jolloin syttyy ne ajovalot (xenonit) aina, eikä räpsy edestakaisin. Valokatkaisijan voi jättää pysyvästi myös noihin asentoihin, valot kuitenkin sammuvat automaattisesti kun sytytysvirta katkaistaan ja syttyvät kun auto käynnistetään.
 
Penguin sanoi:
Samalla tavalla ne tehdasasennutut xenonitkin syttyvät ja sammuvat edestakaisin sade- ja valoisuustunnistimen ohjaamana. En ole ainakaan omassani huomannut reilun 50 tkm:n ajolla mitään ongelmaa tuossa.

En minäkään, mutta en ehkä suhdaudu ihan samalla luottamuksella noiden jälkiasennushärpättimien laatuun tuon kestävyyden suhteen. Mutta kokeillaan. Kerron kokemuksia sitten.
 
Jos jotain omien xenonkokemusten perusteella voi suositella, niin panosta ballastien laatuun. Silloin häiriöt autollepäin ym. ovat mahdollisimman pieniä. Polttimoita taas saat nuihin paljon paremmin kuin hyviä ballasteja ja suhteessa niihin polttimot ovat sikamaisen halpoja, joten niitä voi "kokeillakin".

Ballastit kuitenkin sen valon loppujen lopuksi sytyttävät ja sammuttavat.

Huonot ballastit häiritsevät auton sähköjä selvästi, joten uuden auton tapauksessa häiriönpoisto on aika tärkeää. Vanhemmissakin tulee kaikenmoisia pyyhkijähäröjä tai sitten sisävalojen vilkkumisia valojen kanssa.
 
ConD sanoi:
Jos jotain omien xenonkokemusten perusteella voi suositella, niin panosta ballastien laatuun. Silloin häiriöt autollepäin ym. ovat mahdollisimman pieniä. Polttimoita taas saat nuihin paljon paremmin kuin hyviä ballasteja ja suhteessa niihin polttimot ovat sikamaisen halpoja, joten niitä voi "kokeillakin".

Ballastit kuitenkin sen valon loppujen lopuksi sytyttävät ja sammuttavat.

Huonot ballastit häiritsevät auton sähköjä selvästi, joten uuden auton tapauksessa häiriönpoisto on aika tärkeää. Vanhemmissakin tulee kaikenmoisia pyyhkijähäröjä tai sitten sisävalojen vilkkumisia valojen kanssa.

Totta, hyviin ballasteihin minäkin sijoittaisin. Esim. Xenonkaupan myymät ballastit ovat kokemukseni mukaan hyviä.

Mutta polttimo -asiasta olen kyllä ConD:n kanssa täysin eri linjoilla. Paskat polttimot ovat kirjaimellisesti paskat polttimot.
Ensinnäkin noissa halvoissa polttimoissa valokuvio on väärä, kun polttimoiden tuo lasiputki on vinossa tai sitten tuo polttopiste on väärässä kohdassa verrattuna vastaavalla kannalla oleviin halogeeneihin. Tämä on helppo todeta vertaamalla halogeeni ja vastaavaa h-kantaista xenon polttimoa. Lisäksi näissä on vielä monesti värilämpökin ihan mitä sattuu. 4300k onkin enemmän 6000k tai jopa 8000k.

Erityisesti paska laatu näkyy juurikin reflektoriumpioon asennetuissa seteissä. Valokuviota et saa kohdallaan, värilämpö on väärä ja syttyminen kestää ikuisuuden.
Ja kokemusta löytyy noista halvoista polttimoista. On nimittäin tullut noita muutamia settejä kokeeksi ebaysta ostettua ja yhtään hyvää sieltä ei vielä ole tullut.

Eli minun neuvoni on että panosta laatuun. Osta laadukkaat ballastit ja laadukkaat polttimot.
 
Juu toki näinkin kuten kirjoitit. Asiaa koko postauksen täydeltä.

En kuitenkaan tarkoittanut että kaikki polttimot hyviä olisi, vaan että niitä on tarjolla enemmän ja erilaisia. Jos siis on mahdollista valita, niin sarja jossa on edes oikeasti hyvät ballastit voi riittää alkuun. Sitten metsästää hyvät polttimot kaveriksi jos eivät samassa myyntipakkauksessa majaile.

Itse olen asiaa seuraillut oman fillarivalon kanssa sekä kavereiden ja tuttujen "projektien" kautta. Fillarivalo on ihan ok, eikä tarvitse mitään känpusseja, mutta laadukas ballasti osaa hanskata syttymiset ja sammumiset hyvin. Polttimo taas on minulle polttopisteeltään sama kun se kuitenkin piti "shimmata" mieluisan valokuvion aikaansaamiseksi kiinteästä umpiosta.

Toisaalta taas nämä tuttujen "projektit" ovat halvoilla ballasteilla aiheuttaneet ongelmia auton muihin sähköihin vaikka kuvio valolla voisi etäisesti ollakin ok. Hyvä ballasti taas ei juuri muutakuin sytyttää sen valon ja pitää sinne sopivan virran. Auto ei asiaa juuri noteeraa mitenkään.

Asioilla on siis puolensa. Eikä muuten tuo OEM-xenonikaan kansanautossa ihan sekunnissa-kahdessa kirkastu täyteen kirkkauteensa... :)
 
Multa kärähti pyyhkijöiden moottorin elektroniikka paskan ballastin kanssa :D. Kannattaa myös miettiä laittaako ballastin virran syötön suoraan sähköboxilta vai releen kautta ohjattuna akulta.