https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Isoveli valvoo Suomessa

L

Luppis

Vieras
Telia-Sonera myy Liikennevirastolle tiedot kännykkäasiakkaidensa liikkeistä sateliittipaikannuksen kautta, uutisoi Kaleva.

Liikennevirasto käyttää tietoja matka-aikapalvelussaan, joka on määrä ottaa virallisesti käyttöön kuukauden kuluessa. Jo toiminnassa olevan järjestelmän avulla analysoidaan autojen liikkumista tieverkostossa ja liikenteen sujuvuutta. Näin selviää esimerkiksi kauanko matka kestää kulloinkin kahden paikkakunnan välillä.

Telia-Sonera sai sopimuksen matka-aikajärjestelmän tietojen tuottamisesta voittamalla kilpailutuksen ratkaisullaan, joka perustuu matkapuhelimiin. Operaattorilla on 2,5 miljoonaa asiakasta.

Virasto vakuuttaa, että puhelinten tiedot poimitaan anonyymisti eikä tarkoitus ole seurata ihmisiä tai heidän puheluitaan ja verkon käyttöään.

Telia-Soneran kehitysjohtaja Jouni Sintonen kertoo, että kännykän päällä oleminen ei riitä, vaan laitetta seurataan vasta, jos se käyttää aktiivisesti mobiiliverkkoa.

Kuka uskoo tosissaan että noi kerätyt datat on anonyymisti tapahtuvaa? Minä en ainakaan.

Korjattu: suomessa --> Suomessa. - Quality -
 
Käykö Telia-soneran asiakkaissa kato tämän jälkeen?
No, itse ajan niin siististi, eikä menemisissäni ole mitään salaista, tylsää se jonkun niitä olisi seurata,
mutta silti aina nämä hiukan mietityttä ja arveluttaa.
Tosiasia on, että meitä kyllä monitoiroidaan jo niin monella tavalla, että liikkeet saadaan helposti selville,
mikäli et erityisesti halua niitä piilotella.
Kuten esim. käyttää vain käteistä rahaa ja kulkea ilman puhelinta tai navia ym.
 
Mielenkiintoista, minulla on Soneran liittymä..menee kyllä vakavaan harkintaan nyt vaihto toiseen operaattoriin. :mad:
 
Eskoop sanoi:
Mielenkiintoista, minulla on Soneran liittymä..menee kyllä vakavaan harkintaan nyt vaihto toiseen operaattoriin. :mad:

Täällä kans pitää miettiä hiukan josko vaihtaisi operaattoria, ei sillä että menemisissäni olisi mitään salattaa vaan ihan periaatteen vuoksi.
 
Kyllä tässä taas vedetään suomalaisia täysin jojosta.

Liikkumistiedot laitetaan julkiseksi internetiin edelleen käytettäväksi. Viraston on tarkoitus synnyttää Liikennelabra-hankkeella palvelumarkkinat älyliikenteelle. Yritykset ja muut halukkaat voivat käyttää tietoja ilmaiseksi ja suunnitella niitä hyödyntäviä ohjelmia.


Minua ei kyllä kiinnosta pätkääkään osallistua tuommoseen yhteiseen"hyvään" maksamalla Soneralle tästäkin palvelusta.
 
Karvis sanoi:
Täällä kans pitää miettiä hiukan josko vaihtaisi operaattoria, ei sillä että menemisissäni olisi mitään salattaa vaan ihan periaatteen vuoksi.

TIedätkö mihin ja kenelle se sun Volvon kojetaulussa sisällä oleva tehtaalla asennettu SIM lähettään tietoa? Et varmaan sitä ei Volvo kerro. Volvo myyntiin äkkiä  8) Ihan vaan periaatteen vuoksi  :'(
 
monster sanoi:
TIedätkö mihin ja kenelle se sun Volvon kojetaulussa sisällä oleva tehtaalla asennettu SIM lähettään tietoa? Et varmaan sitä ei Volvo kerro. Volvo myyntiin äkkiä  8) Ihan vaan periaatteen vuoksi  :'(
Se on kuitenkin ihan eri asia, kun on itse valinnut tuotteen.
Sen tavallaan hyväksyy, mitä se sisältää.
Ja sitäpaitsi kyllä Volvo kertoo, jos kysyy.
Mutta jos et itse ole valinnut moista toimintoa, niin sen ei pitäisi olla itsestään selvästi myytävissä olevaa tietoa.
Nousihan kuukkelin sähköpostistakin hirveä haloo, kun ne seurasivat viestejä täsmämainontaa varten.
 
Tiedättekö mihin muualle kuin operaattorille puhelimessanne oleva UUIC moduli, jossa SIM-toiminto on vain yksi toiminnallisuus, pystyy kommunikoimaan ja kommunikoi. Tässä kohtaa kannattaa jo varovaisimpien vaihtaa folion tilalle lyijylaatikko ja haudata koko puhelin tai ainakin se "SIM-kortti" mahdollisimman syvälle maan sisään.
 
Penguin sanoi:
Tiedättekö mihin muualle kuin operaattorille puhelimessanne oleva UUIC moduli, jossa SIM-toiminto on vain yksi toiminnallisuus, pystyy kommunikoimaan ja kommunikoi. Tässä kohtaa kannattaa jo varovaisimpien vaihtaa folion tilalle lyijylaatikko ja haudata koko puhelin tai ainakin se "SIM-kortti" mahdollisimman syvälle maan sisään.
On aivan eri asia, että sitä tietoa menee esim. operaattorin käyttöön, kuin että jos operaattori MYY sitä tietoa.
Tottahan operaattori niitä tietoja hyödyntää, mutta minä en tuota myymistä oikein sulata.
Myyhän kuukkelikin niitä mainoksia ja hyötyy sitä kautta, mutta se on eri asia.
Vähintäänkin operaattorisopimusta tehtäessä tuollaisesta pitäisi mainita.
Onkohan jossain sopimuspapereissa moisesta pientä pränttiä?
 
monster sanoi:
TIedätkö mihin ja kenelle se sun Volvon kojetaulussa sisällä oleva tehtaalla asennettu SIM lähettään tietoa? Et varmaan sitä ei Volvo kerro. Volvo myyntiin äkkiä  8) Ihan vaan periaatteen vuoksi  :'(

En tiedä, mutta Volvo ei ainakaan kerro myyvänsä tietoja eteenpäin vaan Volvo kertoo käyttävänsä tietoja pelkästään kyseisen palvelun tuottamiseen ja esim. hätäaputoiminnon lauettua auton paikallistamiseen.

Ei Sonera liittymää myydessään puhunut mitään siitä, että alkavat myymään ulos tietojaan menemisistäni ja tekemisistäni.
 
Kettu sanoi:
On aivan eri asia, että sitä tietoa menee esim. operaattorin käyttöön, kuin että jos operaattori MYY sitä tietoa.
Tottahan operaattori niitä tietoja hyödyntää, mutta minä en tuota myymistä oikein sulata.

Kun tieto on yksilöimätöntä paikkatietomassaa, niin eihän siinä myydä mitään, mikä yksityisyyden suojaa vaarantaisi. Eikä muutenkaan mitään, mikä olisi kännykän käyttäjältä pois.

Vähän sama asia, kuin vaikka laskettelukeskus myy mainostilaa hissin viereen hyödyntämällä tietoa nousumääristä.

Ja onhan jo vuosia vaikkapa Kehä I:n läpimenoaikoja seurattu rekisteritunnusten automaattitunnistuksella.
 
^Nyt et sisäistänyt sitä ajatusta, mitä tarkoitin.
Ok, myönnetään, että kirjoitin huonosti.
Mutta jotenkin tuntuu siltä, että tuon tiedon MYYMISEEN tarvittaisiin asianomaisen lupa, niin bulkkitietoa kuin onkin.

Minua kirpaisee esim. pikkaisen, kun juuri muokkasin kahdeksan kuvaa yhdestä pienestä pojasta ja lähetin ne adoptioäidilleen johonkin seurantaraporttiin laitettavaksi.
Ihan kiva auttaa tarvitsevaa, mutta se kirpaisee, kun en tiedä, mitä se kristillinen järjestö tekee niillä kuvilla,
mihin ne joutuvat siitä raportista, vai menevätkö mihinkään.
Ovat kuitenkin minun "hengentuotteitani".
 
^ Kyllä mä luulen ymmärtäneeni, mutta itse ajattelen niin, ettei paikkatiedossa ihan teoskynnys ylity. Siksi itse rinnastan sen ihan mihin tahansa "big dataan", joka on sellaisenaan arvotonta, mutta jalostettuna arvokasta.

Siis ihan samaa settiä kuin vaikkapa se, että kauppa voi optimoida tuotteiden hyllysijoittelua hyödyntämällä tietoa siitä, mitä tuotteita esimerkiksi ostetaan samalla kerralla.

On siis iso ero sillä, myydäänkö yksittäisen liikkujan paikkatietodataa vai geneetistä massaa liikennevirroista. Ensimmäinen ei ole ok, jälkimmäisen hyötykäyttö vain hyvä. Ja jos siitä nyt joku euroja vetää välistä, niin sitähän liiketoiminta on.
 
Mihinkähän autoon tulee optiona lyijymaalattu kori, folioeristeiset lasit yms?
 
Onneksi suomessa on niin paskat operaattoriverkot että ei se kuso kulje kuitenkaan tilaajalle.
 
Kettu sanoi:
On aivan eri asia, että sitä tietoa menee esim. operaattorin käyttöön, kuin että jos operaattori MYY sitä tietoa.
Tottahan operaattori niitä tietoja hyödyntää, mutta minä en tuota myymistä oikein sulata.
Myyhän kuukkelikin niitä mainoksia ja hyötyy sitä kautta, mutta se on eri asia.
Vähintäänkin operaattorisopimusta tehtäessä tuollaisesta pitäisi mainita.
Onkohan jossain sopimuspapereissa moisesta pientä pränttiä?

Kannattaa lukea kaikkien operaattoreiden pienet präntit soppariteksteistä. Väitän että kaikki operaattorit myy anonyymiä tilastodataa suuntaan jos toiseen eri firmoille.

Parempi varmaan että näitä liikennevirtatietoja varten ei rakenneta satojen miljoonien satellittiseurantaa + asenneta isolla rahalla jokaiseen autoon mokkuloita.

Onko Volvomiehet lukeneet pikkupräntit mitä Volvo tekee autojen SIM tiedoilla? Tuskin. On ihan eri asia mitä mainosmatskuissa kerrotaan ja pikkupränteissä lukee. Volvot vaihtoo jos pelottaa  :-\
 
monster sanoi:
Onko Volvomiehet lukeneet pikkupräntit mitä Volvo tekee autojen SIM tiedoilla? Tuskin. On ihan eri asia mitä mainosmatskuissa kerrotaan ja pikkupränteissä lukee. Volvot vaihtoo jos pelottaa  :-\

Mitä henkilötietoja käsitellään
Käsiteltävät henkilötiedot kuuluvat pääasiassa
seuraaviin kolmeen luokkaan.
• VOC-palvelun aktivoinnin ja muiden
Volvon kanssa tapahtuvien kontaktien
yhteydessä asiakkaan itsensä antamat
henkilötiedot, kuten nimi, osoite, puhelinnumero,
palvelun tyyppi ja kesto.
• Kun sattuu tapahtuma, joka kuuluu palvelun
piiriin, autosta lähetetään tiedot automaattisesti.
Tällainen ilmoitus sisältää
auton ID:n (VIN), palvelun käytön kellonajan,
palvelun tyypin, onko turvatyynyjä
lauennut, onko turvavyönkiristimiä lauennut,
polttoainemäärän, lämpötilan auton
sisällä ja ulkopuolella, ovatko ovet ja ikkunat
lukittuja vai avattuja sekä auton kuusi
viimeisintä sijaintia nopeuksineen ja suuntineen.
• Muut tiedot, jotka voidaan kytkeä asiakkaaseen,
ovat puhelu autossa olevien
henkilöiden kanssa, palvelun toimittanut
asiakaskeskus ja asiakaspalveluoperaattorin
tekemät merkinnät.
Kuka saa nähdä henkilötiedot
Palvelun hoitamiseksi Volvo luottaa alihankkijoihin.
Nämä alihankkijat työskentelevät
Volvon toimeksiannosta ja saavat käsitellä
henkilötietoja vain siinä laajuudessa, joka tarvitaan
palvelun toimittamiseen. Kaikki alihankkijoita
sitoo vaitiolovelvollisuus sekä velvoite
käsitellä henkilötietoja voimassa olevan
lain mukaisesti.
Tietojen säilytys
VOC-palvelun toimittamiseen tarvittavat henkilötiedot
tallennetaan sopimusajaksi ja sen
jälkeen niin pitkäksi ajaksi, joka vaaditaan,
että Volvo voi täyttää velvollisuutensa lain ja
muiden säännösten mukaan. VOC-palvelua
käsittäviä, tapahtumien yhteydessä syntyviä
tietoja karsitaan kolme kuukautta tapahtuman
esiintymisen jälkeen.

Korjattu: suomessa --> Suomessa. - Quality -
 
Alankomaissa Vodafone on myynyt Tomtomille jo lähes 5 vuotta tietoja missä puhelimet menee. Tomtom on tuon tiedon käyttänyt Tomtom HD-Trafficin toimintaan ja varmaan muuhun myös. Varmaan kohta tietoja myy myös Elisa/Saunalahti ja DNA myös.
 
Jos on osoitteenluovutuskielto Trafilla niin eikö sen pitäisi auttaa?
Vai voiko ne saada osoitteen jotan muuta kautta?
 
Maksan aina käteisellä jos mahdollista, vinoilua kuulee isompien ostosten kanssa monesti tyyliin; automaattirahaa?, vanhaan tyyliin? jne. Olen kuitannut että voin ostaa muualtakin jos tuntuu vaikealta. Ass-Marketin kassa kun kysyy olenko omistaja, sanon että en. Ei kuulu muille mitä ostan, mistä ja milloin. Mitään salattavaa ei ole ja tiedostan ns. huomaamattoman valvonnan, periaatekysymys.

Milloin tulee aika kun anonyymisti ei voi ostaa tai myydä mitään valuutalla joka on käytössä juuri tuolloin? Tietyt epämiellyttävät tahot kun kovasti ajaa käteisen valuutan poistamista. Omavaraistalous ja vaihtokauppa?  8)