M
Makkis
Vieras
Avasin tällaisen ihan isoisäni autohistorian innoittamana... kirjoittelen tänne sitten isovanhempieni ja vanhempieni autoilu- ja autohistoriasta siltä osin kun itselläni on muistoja ja tietoa.
Isoisäni on automies henkeen ja vereen, oikeastaan laajemmin, konemies. Ura koneiden kanssa alkoi nuorena miehenä sota-aikaan, talvisodan aikaan panssarivaunuja korjaillen ja jatkosodassa sellaisilla ajellen rintamalla. Osumaa ei tullut joten ura jatkui linja-automekaanikkona, sitten kuljetusyrittäjäksi suurimpien urakoiden ollessa Prin sataman rakennustyömailla ja sieltä takaisin Sawoon ja Warkauteen Ahlströmin tehtaiden kuljetusvastaavaksi, tarkaa titteliä nyt en tiedä mutta vastasi silloisesta autohallista. Tuolloinhan tehtaalla oli omaa kalustoa jos jonkinlaista ja sen hankinta oli isoisäni harteilla.
Muistelen siis myös tuota Ahlströmin kalustoa sen lisäksi mitä isoisällä itsellä oli siviiliajossa, paljon hän toki käytti ajoihin "firman" laitteita.
Minut isoisä haki synnytyslaitokselta "firman" Mercuryllä, sellaisella angliatakalasimallilla. En juurikaan muista tarkasti ottaen mallimerkintää ;D
Mitä sitten itse muistan tuota kalustoa kun pikkupoikana autohallilla oltiin, niin oli noita edustusautoja jos jonkinlaisia. Valtava 7 hengen DeSoto, jolla isoisäni kuskattiin eläkkeelle. Tuolloin käsittämättömän upea Dodge Monaco jolla heitettiin kesälomareissu sukulaisiin Helsinkiin. 9-hengen Dodge Ram bussi jolla myös heiteltiin siviilikeikkaa, sekä myös vagina eli bussi-Transporter. Transporter tuntui aika karulta Dodgen lomassa ja melkein hävetti sillä tehdyt reissut.
Aikanaan edustuspuolelle tuli ensimmäisiä jenkkidieseleitä eli Oldsmobile Delta 88 Royale. Niinhän sille "römmin" Oldsillekin kävi että kampiakseli tippui tielle, kuten monelle muullekin. Isoisäni laittoi tuon asian osaamattomuuden, ei auton heikkouden piikkiin. Konerikon jälkeen isoisä koulutti kuljettajat Oldsin käyttöön eikä murheita enää ollut.
Raskaan kaluston puolella hankinnat oli pääosin Sisuja. Suosi suomalaista. Ymmärrettävästi, koska Sisu käytti tuollon brittikoneita, Leylandia ja Rolls-Roycea, niin sama kanava kauppasi Sisujen lisäksi myös Morris Marinoita. Kuinka ollakaan, riittävästi kun Sisu-kauppaa tekee, niin ilmestyy Marina omaankin pihaan. Isoisä ei Marinasta pitänyt lainkaan mutta hygienasyistä sillä ajeli kuitenkin. Lahjahevosta ei ole suuhun katsominen.
Jossain mutkassa silloinen paikallisjohtaja Mikander oli sanonut isoisälle että ostapa venäläinen Kamaz. Isoisä oli pitänyt speksit nähtyään (ja mallikappaleen) koko asiaa vitsinä ja osteli Sisuja. Kerran soitti sitten Mikander pikkupierussa Moskovasta kauppareissulta (oli siis myymässä paperia Neuvostoliittoon) että nyt on Reni pakko ostaa Kama3. Yhden isoisä sitten osti. Ensimmäisen ja viimeisen. Olihan tuo toki melko länsimäinen verrattuna Uraleihin sn muihin Zileihin, mutta aivan susi. Lisäksi kuskit kiduttivat sitä uhallaan. Kama3:n myötä isosiän oma siviiliauto vaihtui Lada 2107 ruplanirvistysmalliksi. Korruptiona, luonnollisesti.
Tietyllä ajanhetkellä joku sai viisaan ajatuksen, että miksi tukit pitää oksia ja pätkiä metsässä, helpompi olisi laittaa kokonaisina autoon ja kuskata tehtaalle puunkäsittelyyn. Isoisä tilasi sitten saksanmaalta Mersun, V10 koneella oleva puolikas perässään helvetin pitkä kärri. Veturissa oli tehokas nosturi. No, susi oli tämäkin laitos. Auto toki toimi mutta jokainen pöllikuski voi kuvitella miten tuollainen puolikas kääntyilee suomalaisilla metsäteillä ja hyötykuormat olivat aivan naurettavia. Vaunu taisi mennä paaliin mutta nuppi jäi kuormausalustaksi. Kalliiksi sellaiseksi.
Isoisän omia autoja joita itse muistan...
- se joku Trabantin tapainen pahviauto joka siis on sama auto mutta eri niminen (Audi?) ja semmoinen kaksitahtinen, Audin ympyrät siinä ainakin oli
- VW 1600 TLe, tämä kupeekupla oli julma laite kulkemaan, ruiskubokserilla ja vei bensaa sen 30 litraa sataselle
- Fiat 600, muistan vaan että oli lämmin ja luotettava
- Fiat 133, toimiva arkiauto
- Fiat 126, tässähän oli joku Brigg & Strattonkin moottori, ainakin ääniltään. Pienempi kuin mopoautot. Toinen takarengas irtosi kerran mökkimatkalla mutta pysyy tolpillaan ilman takarengasta käytännössä pysähtymiseen saakka, eli ilman vaurioita tuosta selvittiin.
- Fiat Stella, muovinen ja huonolaatuinen 127:n seuraaja
En tosiaan millään muista kaikkia autoja, omia tai firman, ihan viimeisempiä oli Honda Accord joka oli ajettu aivan älyttömästi. Olisi toiminut täysin mutta pellit lahosi ympäriltä. Alustan isoisä tervasi joka vuosi ja se olikin ainoa ehjä peltiosa autossa. Viimeinen auto oli Megane, tuolla nyt isoisä enää ajoi todella vähän kunnes totesi itse ajamiensa kilometrien tulleen täyteen. (Näkö meni iän myötä silmäpohjarappeuman mukana niin huonoksi, että lääkärikin tuon olisi pian evännyt)
Isoisäni on automies henkeen ja vereen, oikeastaan laajemmin, konemies. Ura koneiden kanssa alkoi nuorena miehenä sota-aikaan, talvisodan aikaan panssarivaunuja korjaillen ja jatkosodassa sellaisilla ajellen rintamalla. Osumaa ei tullut joten ura jatkui linja-automekaanikkona, sitten kuljetusyrittäjäksi suurimpien urakoiden ollessa Prin sataman rakennustyömailla ja sieltä takaisin Sawoon ja Warkauteen Ahlströmin tehtaiden kuljetusvastaavaksi, tarkaa titteliä nyt en tiedä mutta vastasi silloisesta autohallista. Tuolloinhan tehtaalla oli omaa kalustoa jos jonkinlaista ja sen hankinta oli isoisäni harteilla.
Muistelen siis myös tuota Ahlströmin kalustoa sen lisäksi mitä isoisällä itsellä oli siviiliajossa, paljon hän toki käytti ajoihin "firman" laitteita.
Minut isoisä haki synnytyslaitokselta "firman" Mercuryllä, sellaisella angliatakalasimallilla. En juurikaan muista tarkasti ottaen mallimerkintää ;D
Mitä sitten itse muistan tuota kalustoa kun pikkupoikana autohallilla oltiin, niin oli noita edustusautoja jos jonkinlaisia. Valtava 7 hengen DeSoto, jolla isoisäni kuskattiin eläkkeelle. Tuolloin käsittämättömän upea Dodge Monaco jolla heitettiin kesälomareissu sukulaisiin Helsinkiin. 9-hengen Dodge Ram bussi jolla myös heiteltiin siviilikeikkaa, sekä myös vagina eli bussi-Transporter. Transporter tuntui aika karulta Dodgen lomassa ja melkein hävetti sillä tehdyt reissut.
Aikanaan edustuspuolelle tuli ensimmäisiä jenkkidieseleitä eli Oldsmobile Delta 88 Royale. Niinhän sille "römmin" Oldsillekin kävi että kampiakseli tippui tielle, kuten monelle muullekin. Isoisäni laittoi tuon asian osaamattomuuden, ei auton heikkouden piikkiin. Konerikon jälkeen isoisä koulutti kuljettajat Oldsin käyttöön eikä murheita enää ollut.
Raskaan kaluston puolella hankinnat oli pääosin Sisuja. Suosi suomalaista. Ymmärrettävästi, koska Sisu käytti tuollon brittikoneita, Leylandia ja Rolls-Roycea, niin sama kanava kauppasi Sisujen lisäksi myös Morris Marinoita. Kuinka ollakaan, riittävästi kun Sisu-kauppaa tekee, niin ilmestyy Marina omaankin pihaan. Isoisä ei Marinasta pitänyt lainkaan mutta hygienasyistä sillä ajeli kuitenkin. Lahjahevosta ei ole suuhun katsominen.
Jossain mutkassa silloinen paikallisjohtaja Mikander oli sanonut isoisälle että ostapa venäläinen Kamaz. Isoisä oli pitänyt speksit nähtyään (ja mallikappaleen) koko asiaa vitsinä ja osteli Sisuja. Kerran soitti sitten Mikander pikkupierussa Moskovasta kauppareissulta (oli siis myymässä paperia Neuvostoliittoon) että nyt on Reni pakko ostaa Kama3. Yhden isoisä sitten osti. Ensimmäisen ja viimeisen. Olihan tuo toki melko länsimäinen verrattuna Uraleihin sn muihin Zileihin, mutta aivan susi. Lisäksi kuskit kiduttivat sitä uhallaan. Kama3:n myötä isosiän oma siviiliauto vaihtui Lada 2107 ruplanirvistysmalliksi. Korruptiona, luonnollisesti.
Tietyllä ajanhetkellä joku sai viisaan ajatuksen, että miksi tukit pitää oksia ja pätkiä metsässä, helpompi olisi laittaa kokonaisina autoon ja kuskata tehtaalle puunkäsittelyyn. Isoisä tilasi sitten saksanmaalta Mersun, V10 koneella oleva puolikas perässään helvetin pitkä kärri. Veturissa oli tehokas nosturi. No, susi oli tämäkin laitos. Auto toki toimi mutta jokainen pöllikuski voi kuvitella miten tuollainen puolikas kääntyilee suomalaisilla metsäteillä ja hyötykuormat olivat aivan naurettavia. Vaunu taisi mennä paaliin mutta nuppi jäi kuormausalustaksi. Kalliiksi sellaiseksi.
Isoisän omia autoja joita itse muistan...
- se joku Trabantin tapainen pahviauto joka siis on sama auto mutta eri niminen (Audi?) ja semmoinen kaksitahtinen, Audin ympyrät siinä ainakin oli
- VW 1600 TLe, tämä kupeekupla oli julma laite kulkemaan, ruiskubokserilla ja vei bensaa sen 30 litraa sataselle
- Fiat 600, muistan vaan että oli lämmin ja luotettava
- Fiat 133, toimiva arkiauto
- Fiat 126, tässähän oli joku Brigg & Strattonkin moottori, ainakin ääniltään. Pienempi kuin mopoautot. Toinen takarengas irtosi kerran mökkimatkalla mutta pysyy tolpillaan ilman takarengasta käytännössä pysähtymiseen saakka, eli ilman vaurioita tuosta selvittiin.
- Fiat Stella, muovinen ja huonolaatuinen 127:n seuraaja
En tosiaan millään muista kaikkia autoja, omia tai firman, ihan viimeisempiä oli Honda Accord joka oli ajettu aivan älyttömästi. Olisi toiminut täysin mutta pellit lahosi ympäriltä. Alustan isoisä tervasi joka vuosi ja se olikin ainoa ehjä peltiosa autossa. Viimeinen auto oli Megane, tuolla nyt isoisä enää ajoi todella vähän kunnes totesi itse ajamiensa kilometrien tulleen täyteen. (Näkö meni iän myötä silmäpohjarappeuman mukana niin huonoksi, että lääkärikin tuon olisi pian evännyt)