https://yliteippaus.fi/

Iskunvaimenninsuosituksia?

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Taustaa: Auto Peugeot 5008 HDi 163 Sport A 2011, ajettu 131tkm. Auto katsastettu marraskuussa edellisen omistajan toimesta ilman moitteita, mutta pari viikkoa sitten alkoi etupää kolista apparin puolelta. Merkkihuolto tsekkasi nivelet ja kaikki ok, joten jäljelle jää hajonnut iskari. Tätä puoltaa myös se, että jompaa kumpaa etukulmaa painamalla auto jää hetkeksi vatkaamaan, eikä asetu yhden heilahduksen jälkeen ns. paikalleen.

Merkkiliike haluaisi laskuttaa n. 450€ molempien iskareiden vaihdosta, josta iskareiden osuus olisi 119€ kappaleelta. Tarkoitus olisi kuitenkin ostaa iskarit halvemmalla ja muualta (netistä) jos mahdollista, ja kysynkin että onko palstalaisilla kokemuksia aiheesta ja/tai antaa yleisiä iskarisuosituksia? Mikä on todettu hyväksi? Mikä on susi? Kyb? Monroe? Sachs? Koni? Joku muu?

Tarkoitus olisi siis ostaa vähintään alkuperäisen iskarin laatuiset iskarit, ja toki paremmatkin kelpaa kunhan ne saa mielellään alkuperäisten hintaa halvemmalla. Ja tarkoitus ei ole lähteä tuota bussia madaltamaan tai muutakaan vastaavaa. Kaikki vinkit ovat tervetulleita
 
Täältä peukkua myös Sachs:lle kun ollaan perus alustaa hakemassa. Monroesta itsellä on huonoja kokemuksia.

Aika vastikään ostin tuohon harrasteautoon uuden satsin Sachseja joka nurkkaan. Ovat vielä hyllyssä odottamassa.
 
Itse suosittelisin sachsien sijaan bilsteinia. Mersuun etuiskareita metsästäessä löytyi aika paljon negatiivisia kommentteja sachsien laadusta ja kestävyydestä. Osa juonsi juurensa jonkun vuoden takaisiin sachsin laatuongelmiin, joiden takia iskareita piti vaihtaa aika tiheästikin. Bilsteineista sen sijaan oli pääasiassa positiiviset kokemukset kuin myös itselläni. Hintaeroa sachseihin ei tainnut olla suuntaan tai toiseen.
 
Tai sitten tilaat ulkomaisesta verkkokaupasta ne alkuperäiset Peugeotin itse valmistamat huomattavasti kotimaista marmoritiskiä edullisemmin. Alkuperäinen varaosanumero varmistaa oikean osan.
 
Penguin sanoi:
Tai sitten tilaat ulkomaisesta verkkokaupasta ne alkuperäiset Peugeotin itse valmistamat huomattavasti kotimaista marmoritiskiä edullisemmin. Alkuperäinen varaosanumero varmistaa oikean osan.

Ei kait peugeotkaan sentään itse iskareita valmista? Kai ne jonkun muun tekemiä on.
 
Ironic32 sanoi:
Ei kait peugeotkaan sentään itse iskareita valmista? Kai ne jonkun muun tekemiä on.

Kyllä Peugeot on tehnyt iskarit itse tai siis PSA:n Sochauxin tehdas on tehnyt ja näkyy tekevän edelleenkin, lukuunottamatta uutta 308 II:sta, johon iskarit ostetaan ulkopuoliselta valmistajalta. Samoin muutamiin urheilullisempiin malleihin ja sähköisesti säädettävällä iskunvaimennuksella varustettuihin aiemmin tuotannossa olleisiin malleihin, on iskarit ostettu ulkopuoliselta valmistajalta.

Lisäksi Peugeotin enemmistöomistuksessa oleva Faurecia valmistaa myös iskunvaimentimia ja pyöränripustuskokonaisuuksia + paljon muuta myös Volkswagenille, Renault-Nissanille, Fordille, GM:lle, Toyotalle, Hyundai-Kialle, Daimlerille, Fiat/Chryslerille ja BMW:lle. Mitä ja mihin on varmaan liikesalaisuuksia, eikä niistä liiemmin huudella, mutta ainakin uusimmassa Golfissa tiedetään olevan Faurecian valmistamia penkkejä.
 
Harmi kun AVO ei tarjoa uudempiin autoihin iskareita (tai koko alustoja). Meillä on Mi16-rata-autossa AVOn ko. autoon yksilöllisesti rakennettu setti ja on hinta-laatusuhteeltaan aivan ylivoimainen.

Olisikohan GAZilla jotain noin uuteen autoon...?
 
Itselläni kohtuu suppea kokemus (eli ostanut maks. yhdet per laatu) iskareista, kiistatta parhaimmiksi on osoittautuneet Konit ( olivat 'sisältä'/ käsissä/ säädettävät).

Jos ei iskareita pysty itse vaihtamaan niin se vaihdon hinta nostaa kokonaisbudjettia siihen tyyliin että en säästelin EN YHTÄÄN itse komponentissa, se on sitten se ja sama jos itse vaihtaa ja on valinnut ensin iskarit joihin ei olekaan tyytyväinen.
 
Kysyjä oli vailla edullisempaa ratkaisua, mutta iskareiden vaihtaminen vain toisesta päästä autoa eri merkkiin sisältää mielestäni riskin siitä, että auton käytös muuttuu merkittävästi ja itse näkisin, että vaihtaa pitäisi sitten kaikki iskarit. Taakse ensinnäkin fyysisesti sopivia iskareita voi löytyä helpostikin, mutta löytyykö eteen merkki/malli-kohtaista joustintukea, joka sisältää etuiskarin samassa osassa.
 

Liitteet

  • Peugeot 5008 etuiskunvaimennin.jpg
    Peugeot 5008 etuiskunvaimennin.jpg
    13,7 KB · Katsottu: 743
Kiitoksia kommenteista ja vinkeistä. Olin jo henkisesti lämmennyt monissa paikoissa hyvää palautetta saaneille Sachseille, kunnes Penguinin vinkistä selvisi, että ko. autoon ei saa ns. aftermarket etuiskareita koska ne ovat Pösön omaa tuotantoa. Prkl! Ehdinkin jo ihmtellä, että miksi millään valmistajalla ei ole valikoimassaan sopivia iskareita... Eli ei auta, alkuperäiset on ostettava, mutta pitää katsella jos maailmalta saisi edukkaammin kuin marmorilta. Alustavan googlauksen perusteella Saksassa parissa paikassa hinta olisi 60-70€/kpl vs 119€/kpl marmorilla, mutta postimaksuja en ehtinyt vielä selvittää.

Takaiskareita en lähde tähän hätään vaihtamaan, mutta olen akuutisti tietoinen, että ajo-ominaisuuksien puolesta olisi hyvä toki vaihtaa kaikki kerralla. Koska autolla on ajettu 130tkm, on hyvin oletettavaa että niistäkin on paras terä jäänyt jo matkalle, ja olenkin henkisesti valmistautunut vaihtamaan nuo takaiskaritkin lähikuukausina.

Missään vaiheessa ei ole ollut tarkoitus säästää laadussa, vaan pelkästään rahassa. Historia on opettanut, että monet Peugeotin varaosat ovat huomattavan edullisia muualla (tai siis kalliita täällä), kuten esim. 308 VTi 120:n katalysaattori, joka maksaa n. 920€ marmorilla mutta sama osa Briteistä kotiovelle toimitettuna oli noin 440€. 
 
Marty McFly sanoi:
Alustavan googlauksen perusteella Saksassa parissa paikassa hinta olisi 60-70€/kpl vs 119€/kpl marmorilla, mutta postimaksuja en ehtinyt vielä selvittää.

Lyhyellä kaavalla 30e/30kg on aika lähellä.
 
Eikös tuossa kannata vaihtaa jouset ja iskarien yläpään kumit samalla?
Menisi samassa vaihtotyö & renkaiden suuntaus urakassa.
 
2kpl alkuperäisiä Peugeot 5008:n iskareita tilattu Saksasta, hinta 148,20€ vs. 238€ marmorilla, eli säästöä n. 90€ tai 38%. Tilasin samalla ja samasta lafkasta (http://www.carparts-pros.com) vaimon Fiat 500:een ilmastoinnin lauhduttimen ja jonkun letkusarjan jotka olivat molemmat rikki, ja näiden kaikkien yhteenlasketut postimaksut Suomeen ovat 25.30€, eli ei paha.

Hieman OT:nä nuo Fiatin osat olisivat maksaneet Suomessa marmoririskillä yhteensä reilut 650€. Nyt hinnaksi tulee noin 270€ plus noi postimaksut, eli kovasti kannattaa. Toki on mainittava että tuo marmorilta saatava lauhdutin on Fiatin alkuperäinen varaosa, kun taas Saksasta tilattu on tarvikeosa. Tarvikeosia oli kahta eri "laatuluokkaa", ja tilasin sen (toivottavasti) paremman hintaan 156€. Halvempi lauhdutin olisi ollut alle satasen, ja alkp. Fiatin osa muistaakseni vajaa 300€. Vastaavasti tuo letkuhässäkkä - joka on alkuperäinen Fiat osa - maksaa Saksassa 113€, kun taas Marmorin hinta olisi yli tuplasti enemmän. Hyvin on osat hinnoiteltu Suomessa, kun ottaa huomioon että ei ne Saksassakaan varmaan näitä tappiolla myy.

nokivasara sanoi:
Eikös tuossa kannata vaihtaa jouset ja iskarien yläpään kumit samalla?

Tilauksessa/ostoslistalla on myös kaikki yläpään kilkkeet laakereineen, eli vaihdatan ne samalla. Vanhoilla jousilla mennään, koska en nyt nuukuksissani malta vaihdattaa vaihdattaa kaikkea kerralla. Tulen epäilemättä katumaan tätä päätöstä.
 
Ironic32 sanoi:
Itse suosittelisin sachsien sijaan bilsteinia. Mersuun etuiskareita metsästäessä löytyi aika paljon negatiivisia kommentteja sachsien laadusta ja kestävyydestä. Osa juonsi juurensa jonkun vuoden takaisiin sachsin laatuongelmiin, joiden takia iskareita piti vaihtaa aika tiheästikin. Bilsteineista sen sijaan oli pääasiassa positiiviset kokemukset kuin myös itselläni. Hintaeroa sachseihin ei tainnut olla suuntaan tai toiseen.
Heh, itse kun googlailin iskareista kommentteja niin Sachsiin liittyvät ongelmat juontuivat aina madallettuihin alustoihin. Oli siis toisinsanottuna laitettu tavallisen alustan iskari madallusjousien kanssa samaan pakettiin ja iskari oli paukahtanut 20-40tkm ajon jälkeen. Jos oli laitettu myös normijousi iskarin ohella niin tuntuivat kestävän yli 100tkm ongelmitta. No, näkeehän tuon itse sitten joskus kun tuli omaan kotteroon Sachsit laitettua. Jos olisin halunnut matalempaa alustaa niin myös iskarivaihtoehdot olisivat olleet eri - nesteiskarin sijaan oltaisiin myyty hieman lyhyempää kaasuiskaria. Myöskin kun itse yritin löytää autoon juurikin originaalia vastaavaa alustasatsia niin Sachs tuntui olevan ns. ainoa vaihtoehto kunnon iskareista ja Bilsteinitkin olisivat olleet väkisin madaltavaa sarjaa. Halpiksia ei viitsinyt kokeilla kun tuohon Golfiin oli 70tkm takaperin uusittu taakse iskarit (Monroe) aiemman omistajan toimesta ja ne olivat vaihtohetkellä huonommassa kunnossa kuin oletettavasti tehtaalta asti (279tkm) edessä olleet orkkisiskarit ;D
 
Ei pysty Bilsteinien laadun puolesta kauheasti suitsuttaa. Tuossa meidän kakkoskiesissä kerkesi olla 46tkm/reilut 2vuotta Bilsteinin iskarit, niin toinen takaiskari vuoti.
Maahantuoja ei ottanut mitään kantaa tuohon kestoon/takuu asioihin.

Auto on ihan normaali alustalla varustettu. Hyvähän ne iskarit oli ajossa, mutta se kesto...
 
Onko se edelleen niin, että parhaan mukavuuden ja ajettavuuden saa Eibachin madallusjousilla ja Konin Special Activeilla (entinen nimi FSD)? Ainakin kehuja aikanaan sai paljon, mutta onko jo parempaa tiedossa? Ilmajousia ei lasketa ;D
 
Mulla oli aikanaan tuo FSD+Eibach madallusjouset ja on ollut kyllä paras alustapaketti mikä itellä ollu. Voi olla että normijousilla olisi vielä parempi ku siihen nuo on tarkoitettu mutta toimii myös noilla alle 35mm pudottavilla jousilla.
 
Harmi kun nykyautoihin pitää olla kaiken maailman todistuksia sopivuudesta, muutoin olisi tarjolla todella upeita, juuri kyseiseen autoon ja käyttäjän toiveisiin tehtyjä alustoja tarjolla. Suomesta löytyy tähänkin aivan huippuosaamista Bigemiltä (Rämäsen Markolta).
 
Zaphod sanoi:
Harmi kun nykyautoihin pitää olla kaiken maailman todistuksia sopivuudesta, muutoin olisi tarjolla todella upeita, juuri kyseiseen autoon ja käyttäjän toiveisiin tehtyjä alustoja tarjolla. Suomesta löytyy tähänkin aivan huippuosaamista Bigemiltä (Rämäsen Markolta).

Harmi kun tuollaiset huippuosaajat eivät tee itseään tunnetuksi tai sivuilta löytyisi riittävää infoa hankinnan tueksi. Lähinnä ralliin yms. myydään. Mikähän kävisi autooni? Sivuilta ei huippuosaaminen välity millään lailla. Hintojen puute ei sekään helpota hankintaa.
 
Itselläni ollut kahdet todella hyvät iskarit ja kummatkin Eibach-jousien kaverina. Ensimmäiset olivat säädettävät Konit 90-luvulla, toiset olivat Bilsteinin B8:it jotka asennettiin Audiin 10 v. /110 tkm. sitten. Jälkimmäinen auto on alustansa suhteen edelleen melkeinpä parasta mitä tiedän. Ääni Bilsteinille .
 
Ääni Bilstein B8:lle myös täältä. Kahdessa autossa ollut, ja voin suositella.