https://tummennuskalvot.fi/

IS (2006-2013)

RoccoScientist

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
Aloitetaanpa tälle nyt oma ketju, kun näitä on nettiautosta tullut vilkuiltua jo pidempään. Kyseessä siis tuo edellisen korimallin IS, jota on Suomessa saanut ainakin muodoissa IS 250 ja IS 220d. IS 250 on 208-heppaisella 2,5-litran V6-koneella (ja kaiketi aina automaatilla) varustettu versio ja IS 220d:ssä oli vuorostaan 177-heppainen 2,2-litran dieselnelonen (nettiautossa ei ole näkynyt kuin manuaaliversioita).

Onko kenelläkään näistä kokemuksia? Onko kuutoskone huoleton, mutta janoinen? Meneekö dieselin DPF tukkoon jo takuuaikana? Vaivaavatko ruoste ja elektroniikkamurheet?
 
Minulla aikanaan oli tuollainen 220d vm.2009. Diesel vei seka-ajossa n.6-7litraa. Tuo minun oli pitkillä perävälityksillä. Erotusta lyhyellä ja pitkällä ei näe mistään papereista mut muistaaksnei runkonumerosss oli joku yhden kirjaimen ero mistä erotti. Automaattina dieseliä ei saa. Muistelen, että vm.2010 tuli joku kevyt facelift?

Noissa ei todellakaan piinaa elektroniikka murheet! Ei se mikään saksalainen tai ranskalainen ole. Tuskin ruostekaan tulee vaivaamaan pitkiin aikoihin. Dieseleissä egr voi jumia jos ei ole merkkiliike huoltanut. Kuuluu puhdistus nimittäin huolto-ohjelmaan vaikkei kirjassa niin luekaan. Lexus lisäsi sen myöhemiin kun niissä oli jumiutumisia.

Pienihän se sisältä (takaa) on mutta helvetin hiljainen auto. Diesel ei mikään hirveä tykki 0-100 ollut mutta 20-150 sitten alkoi taphatumaan kiitos reilun 400nm väännön.
 
Omaa kokemusta ei ole kuin kylmätyyppien verran tästä IS-sarjasta, mutta mielestäni todella hieno pirssi ulkoisesti ja sisäisesti. Jos lapsia ei vielä olisi (mutta onneksi on :)) niin hyvin suurella todennäköisyydellä nyt ajelisin moisella.
 
Jones, 2010 tuli tosiaan facelift, jonka myötä ainakin takavaloihin tuli pieni muutos ja keskikonsolin harmaa muovi ei enää kiertänyt ilmanvaihdon suuttimia. Voi olla, että muitakin muutoksia oli, mutta en niistä sen tarkemmin tiedä. Miten kalliit huollot tuossa sinun yksilössäsi oli?

Kävin tänään Lexus-liikkeessä katsastamassa uuden CT 200h:n ja onnistuin samalla nappaamaan mukaan tämän kyseisen korimallin IS:n esitteen. Ilmeisesti Suomessa on myyty myös 200d:tä. Tehot ja väännöt noissa menee 110kW/340Nm vs. 130 kw/400Nm. Molempiin on ollut saatavilla vain manuaali. Samalla reissulla tuli istahduttua 220d:n sisälle ja ei tuo sisusta ollut kyllä kestänyt aikaa ja kilometrejä kovin hyvin. Noin neljän vuoden ja 89 000 km:n jälkeen vaihdekepistä oli lähtenyt pinta kuoriutumaan ja muutenkin tunnelma oli nuhkuinen. Harmahtava nahkaverhoilu ja tunkkainen tuoksu ei tosin auttanut asiaa, eikä noilla ole varsinaisesti auton laadun kanssa tekemistä. Yleisesti ottaen tämä vanhempi IS ei ole sisätiloiltaan minusta ollut kovin tuoreen oloinen vuosiin ja kilpailijoilla on ollut etumatkaa jo oikeastaan vuonna 2006, puhumattakaan sitten näistä faceliftin jälkeisistä vuosista. Keskikonsoli on yksinkertaisest halvan näköinen (etenkin ilman navia) ja mittaristo samaten. CT 200h:n kabiini on laadukkamman oloinen (suunnittelumokista huolimatta) ja uudempi IS onkin sitten ottanut todella ison harppauksen eteenpäin. Ulkoisesti vanha IS on kestänyt aikaa ihan hyvin. Nykyään sen muotoilua osaa itse asiassa arvostaa enemmän kuin aiemmin.

P.S. Mallin historia alkoikin jo vuonna 2005.
 
Se ainoa oikea suomi vaihtoehto eli 5.0F puuttui listasta. Lisäksi junttilassa tarjolla on ollut 3.5:sta nelarina. Satunnaisesti saattaa löytyä ex-nokialaisilta. Parit F:t näytti olevan myynnissäkin...  ;)
 
Totta tosiaan. IS F on tekniikaltaan sen verran kaukana perusautosta, että unohdin vallan. Toki paljon samaakin on, minkä johdosta hinta tuppaa käytettynäkin yllättämään suuruudellaan. Tuli muuten tuolla samaisella reissulla kurkattua Vantaalta löytyvän yksilön sisälle. Pienillä muutoksilla on saatu tuosta kabiinista kalliimman tuntuinen (kuten kuuluukin) ja ero samasta lafkasta löytyvään 220d:hen oli huomattava.
 
Ei omistajakokemusta, mutta ajettu on moneen kertaan ja tutkittu perin pohjin. Viaton auto ja kutoskoneella hieno. Talvikelillä liukas ajettava, kun takavetoisena luikertelee ja tyrkkää luistonestoa/ESC:tä päälle (nelivetoisia on Suomessa yksi, IS 300-mallina). Tuulilasinpyyhkimen varret hapettuu ikävän näköisiksi, kertonee pidosta, ettei ole suolakylvyistä pesty riittävän usein  ;).