https://yliteippaus.fi/

Irroitettava vetokoukku

Vankka

Klassikko
Liittynyt
22.12.2013
Oli tarkotus lähtee hakeen puutavaraa bauhausista. No vetokoukkua auton perään kiinni. No eipä se onnistu kun ei ole koukun avaimia missään.Huomenna uus yritys
 
Omassa koukun saa kyllä kiinni ilman avainta ja poiskin, ellei ole paikallaan ollessa lukittu. Muuten tuo on kyllä hirveä asenneltava ja painaa tolkuttomasti.
 
Siihen ei paljoa tarvita, että meikäläiselle tulee ongelmia teknisten vempainten kanssa, mutta pakko myöntää, että Volvon koukku on muutaman kiinnitä-irroita -kokemuksen jälkeen jäänyt paikoilleen :-[. Saa minun puolestani olla rumentamassa vetojuhdan peräpäätä ihan rauhassa, mutta pois en ota.
 
Yritin tuossa edellä irvailla, kun itse pidän irroitettavaa koukkua ehkä yhtenä typerimmistä keksinnöistä autoon. Toki, jos on joku hieno avo tai muu vastaava ja koukku on ihan pakko olla niin sitten irroitettava. Muuten en kyllä ihan heti keksi syytä, miksi se täytyy välillä irroittaa.

Meikäläisen koukut enää tuskin irtoaa ilman piiiiitkääää rost-off käsittelyä, kuumennusta, moukarointia jne...

Edit: Qualityn kanssa näköjään samoilla linjoilla.
 
tuRboman sanoi:
Yritin tuossa edellä irvailla, kun itse pidän irroitettavaa koukkua ehkä yhtenä typerimmistä keksinnöistä autoon. Toki, jos on joku hieno avo tai muu vastaava ja koukku on ihan pakko olla niin sitten irroitettava. Muuten en kyllä ihan heti keksi syytä, miksi se täytyy välillä irroittaa.

Meikäläisen koukut enää tuskin irtoaa ilman piiiiitkääää rost-off käsittelyä, kuumennusta, moukarointia jne...

Edit: Qualityn kanssa näköjään samoilla linjoilla.

+1
 
Quality sanoi:
Saa minun puolestani olla rumentamassa vetojuhdan peräpäätä ihan rauhassa, mutta pois en ota.

Sama juttu, kun tehtaalta ei sigun autoon saanut kuin irroitettavan/kääntyvän mallin, niin aftermarket koukku tuli kun siten sain kiinteän koukun.
 
Itselleni olis myös kiinteäkoukku käynyt, mutta kun ei tähän autoon saanut, niin nyt tuo irroitettava malli. Koukun olen tähän asti pitänyt irti, kun käyttö meillä on tällä hetkellä melko satunnaista. Mikäli käyttömäärä kasvaa niin saa kyllä sitten jäädä paikoilleen, mutta nyt siis koukku makaa takakontin pohjalla käyttöä odotellen.
 
tuRboman sanoi:
Yritin tuossa edellä irvailla, kun itse pidän irroitettavaa koukkua ehkä yhtenä typerimmistä keksinnöistä autoon. Toki, jos on joku hieno avo tai muu vastaava ja koukku on ihan pakko olla niin sitten irroitettava. Muuten en kyllä ihan heti keksi syytä, miksi se täytyy välillä irroittaa.
Joissakin autoissa esim. eka korimallin Hyundai i30 koukku tulee kilven eteen. Periaatteessa siitä tulee sakot, jos se on paikoillaan, mutta ei käytössä.

Mulla oli edellisessä Mazdassa Kovilin irroitettava koukku ja en kyllä näe tuon perusteella  moisessa värkissä mitään ongelmaa. Helppo irroittaa ja kiinnittää. Minuutin homma.
 
Trollsten sanoi:
Joissakin autoissa esim. eka korimallin Hyundai i30 koukku tulee kilven eteen. Periaatteessa siitä tulee sakot, jos se on paikoillaan, mutta ei käytössä.

Juuri tänään katselin moista kun se ajeli edellämme ja sanoin emännällekin että koukku peittää kilven, oli varmaankin meneillään operaatio "näin teen irroitettavasta koukusta kiinteän" :rolleyes:
 
Olen ollut todella tyytyväinen Fordin (Westfalia) irrotettavaan koukkuun. On sellainen suoraan ylöspäin "putkeen"työnnettävä. Avainta ei saa irti lukosta irtonaisesta koukusta eli ei huku.

En hevin ota kiinteää koukkua hatchback peräseen autoon- senverran monta kertaa lyönyt sääreni pakatessa tai ainakin sotkenu juhlahousut soittokeikoilla koukkuun.
 
Antaisin olla, mutta parkkitutka tässä tapauksessa häiriintyy koukusta. Muuten koukku olisi näppärä turvapuskuri takaatulijoiden varalta ja astinlauta omaan tarpeeseen; nyt noihin tarkoituksiin pitää käyttää puskuria ja se on heikompaa tekoa.
 
Jysky sanoi:
En hevin ota kiinteää koukkua hatchback peräseen autoon- senverran monta kertaa lyönyt sääreni pakatessa tai ainakin sotkenu juhlahousut soittokeikoilla koukkuun.

Yhtä herkästi siihen farkussakin jalkansa lyö, etenkin jos koukku on kiinni kerran tai pari vuodessa ja heti tarpeen poistuttua sitä ei irroita ja laita välipohjan alle talteen.

En tiedä kenen valmistajan koukku Golffissa on, alkuperäinen se lienee, todella helppo kiinnittää ja ottaa irti. Kun ei ole käytössä siihen tulee sellainen aika tiukka muovinen peitelevy, ei pääse kaikki scheisse siihen kiinnitystappiin.

Audiin vähän kuitenkin koukkuja katselin, tuollaista westfaliaa niihin aika paljon laiteltu.
 
Olen itse samoilla linjoilla useimpien vastaajien kanssa, että irrotettava vetokoukku on turhuutta. Paitsi, että se ehkä on usein paremman näköinen kuin kiinteä (johtunee lujuusmitoituksesta?!).

Itsellä on nyt Kovilin irrotettava. Olen sen kerran jumpannut pois ja taas takaisin paikalleen. Sen jälkeen en ole siihen koskenutkaan, muuten kuin peräkärryn kytkentää varten. Nääs, kun koukun irrotus/kiinnitysähellyksessä meni gabardiinihousut pesukuntoon.  :mad:

Myöskin Tigun piiloonmenevä vetokoukku oli turhuutta. Jos peräkärryä käyttää usein, niin kaikki lisäkommervenkit ovat liikaa. Ei tuo Tigunkaan piilokoukku ollut niin näppärä, että sitä olisi joka kerta viitsinyt kaivaa piilosta esiin. Sitä tulikin käytettyä uutena muutaman kerran vain tutuille esittelyssä, sitten se olikin aina vetovalmiustilassa...
 
Mulla tietenkin lisää irrotettavaan halukkuutta, että käytän koukkua ainoastaan kesäkaudella. Turhaan olis kiinteä suolan armoilla talvella.....
 
A6:ssa olevaa kääntyvää koukkua on todella helppo käyttää, senkun vetäisee narusta ja nauttii peräkärryn vedosta. :)
7/13 adapterin kytkentä aiheuttaa kylläkin pienen viiveen hommaan, kärryyn voisi tietenkin asentaa  myös 13-napaisen pistokkeen.
 
Ehdottomasti pitää olla irroitettava koukku ja loputa pösöönkin saanut sellaisen, jos ei näy jälkeäkään silloin kun ei ole käytössä. Kovilin koukuissa on aina jäänyt kiinnityskohta näkyviin ja siihen joku typerä muovilätkä, jonka lisäksi takapuskuria/-helma on jouduttu sahailemaan koukun asentamiseksi.

Sähköjen suhteen Trafi taas hölmöili kun määräsi peruutusvalon pakolliseksi vain uusiin O2-luokan kärryihin, eikä myös O1-luokkaan. Samalla olisi voinut määrätä 13-napaisen rasian pakolliseksi kaikkiin uusiin vetokoukkuasennuksiin, kun nyt se on pakollinen vain niissä autoissa joilla on tarkoitus vetää O2-luokan perävaunua. Siitä taas voi saivarrella ikuisesti mikä se tarkoitus on.
 
Lyhyesti:

O1-luokkaan kuuluvat enintään 750 kg:n kokonaispainoiset yksi- tai kaksiakseliset perävaunut. Tyypillisesti nämä perävaunut ovat myös jarruttomia, mutta voivat olla myös jarrullisia. O1-luokan perävaunuja ei tarvitse katsastaa.

O2-luokkaan kuuluvat yli 750 kg ja enintään 3500 kg kokonaispainoiset yksi- tai kaksiakseliset perävaunut. Näiden tulee aina olla jarrullisia ja ne on katsastettava ensimmäisen kerran kahden vuoden kuluttua käyttöönotosta ja sen jälkeen aina kahden vuoden välein, kyseisen kalenterivuoden loppuun mennessä.
 
Quality sanoi:
Mulla on kyllä koukun avain (kuten eräät muutkin "tärkeät" avaimet) epäortodoksisesti edelleen autonavainnipussa :).
Tuo avain on jäänyt jonnekkin ennen auton tulemista minun omistukseen
Jysky sanoi:
Olen ollut todella tyytyväinen Fordin (Westfalia) irrotettavaan koukkuun. On sellainen suoraan ylöspäin "putkeen"työnnettävä. Avainta ei saa irti lukosta irtonaisesta koukusta eli ei huku.

En hevin ota kiinteää koukkua hatchback peräseen autoon- senverran monta kertaa lyönyt sääreni pakatessa tai ainakin sotkenu juhlahousut soittokeikoilla koukkuun.
Fordin logolla oliva westfalia mullakin. Tuosta ainakin tuo avain uupuu?
 
Kiitos tiedoista, nämä luokat ovat siis samanlaiset kuin ennenkin, luulin että jotain muutoksia olisi niihin tullut?
 
Painoihin ei, mutta siihen kyllä että uudessa O2-luokan kärryssä on peruutusvalo pakollinen sen seurauksena myös 13-napainen sähköpistoke. Sitä ei myöskään saisi vetää autolla, jossa ei ole 13-napaista rasiaa ja peruutusvaloa kytkettynä siihen, mutta muutenhan siihen ei kukaan puutu kuin kärryn katsastuksessa. Siitäkin ongelmasta selviää sillä että toteaa kyseessä olevan kärryn, eikä vetoauton katsastus.