Vempula sanoi:
Passat-keskusteluun tämän linkin jo lisäsinkin, mutta laitetaan tännekin, kun i40 jäi tämän testin viimeiseksi:
http://goo.gl/6y6CN9
Luen nykyisin hyvin harvoin mitään autolehtiä (nuorena sällinä tuli luettua aina ne kaikki), koska ne on mielestäni vähän lapsellisia, autoja mitataan testiradalla äärinopeuksissa jotta saadaan joku ero näkyviin ja sitä sitten paisutellaan, jotta vertailtavat saadaan paremmuusjärjestykseen. Ainakin minun arkiajot on ihan jotain muuta kuin rajojen hakemista ja odotukset siksi autoiltanikin hyvin erilaisia. Toki yhä silloin tällöin tulee myös selailtua autoaiheisia artikkeleja. Yritinkin katsella tätä Teknavin artikkelia tabletilla (Samsung) ja kyllähän oli heikko tekninen toteutus lukijaksi!
Lopulta monen latauskeskeytyksen jälkeen koneelle tuli joku helkutin iso tiedosto, jota tabletti ei pystynyt kunnolla pyörittämään. Muistaakseni joskus noin vuosi sitten yritin viimeksi katsoa jotain Tenkavin artikkelia yhtä huonolla menestyksellä... onko tämän Teknavin jutut tarkoitus lukea vain Applen tuotteilla?
En teknisten ongelmien takia saanut avattua kuin muutaman sivun, joten ehkä missasin jotain tärkeääkin, mutta vaikutti siltä, että lehti oli saanut ensimmäisen ja viimeisen auton piste-eroksi noin kymmenen prosenttia, joten tulee oikeasti mieleen, että missä pihvi? Vertailtavien autojen hinnoista en nähnyt mitään merkintää, mutta uskoisin, että vertailun halvimman ja kalleimman hinta-ero voi hyvinkin olla yli kymppitonnin luokkaa. Joitain lukijoita voisi myös kiinnostaa se, että mikä autoista "voittaisi" jos katsottaisiin kuinka monta pistettä saa sijoitetulla eurolla. Lisäksi juttu oli käsittääkseni käännetty jostain saksalaisesta autolehdestä ja ylläri ei taaskaan ollut, että listan kärki oli jälleen kerran saksalaisten miehittämä. Sama biassi näkyy kun joskus erehtyy lukemaan jonkun ranskalaisen autolehden tuloksia. Kärjessä joku ranskalainen merkki. Suomessa kun ei ole ollut omaa autotuotantoa Saabin jälkeen, niin Skoda on muistaakseni ollut yleensä se kestoykkönen. Ja ei siinä mitään, viihdettähän nämä vertailut ja arvostelut vain ovat ja autolehdet tekevät businestä, jossa rahoitus täytyy saada tavalla tai toisella kokoon ja siinä voi hyvin näkyä ne autolehtien tärkeimpien mainostajien intressit.
P.S. Mitenköhän autolehden toimittajat ovat pisteyttäneet tässäkin vertailussa esim. sellaisen asian kuin "laatu/viimeistely"? Esim. BWM sai tästä 180 pistettä ja Hyundai 178. Miten autossa istuja/ajaja/omistaja näkee tuon eron käytännössä? Muutkin vertailtavat pyörivät ihan samoissa pisteissä. Voiko tästä päätellä, että esim. seuraavan viiden vuoden aikana jokainen näistä tulee oletettavasti kestämään yhtä hyvin, sillä laadukas autohan ei käy huolloissa kuin huolto-ohjelman mukaisesti? Kestävyyshän tulee laadusta. Minulla lienee nyt alla ensimmäistä kertaa auto (i40 bensa), joka ei nitise eikä natise säiden tai ajo-olosuhteiden mukaan eikä pajalla ole tarvinnut käydä korjauttamassa mitään. Mielestäni tämä on ainakin yksi osoitus auton viimeistelystä, jonka taviskin huomaa jokapäiväisissä ajoissaan. Edellinen autoni oli usean lehden testivoittaja, jonka kanssa pajakäynnit oli arkea monena vuonna peräkkäin. Lehtien pistyttämä paremmuusjärjestys ei siksi aina käänny oikeaksi käyttökokemukseksi.
Paras aina voittakoon, kuten tässäkin testissä ja pulinat pois!