https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hyundai veloster

kolli

Sisäänajettu
Liittynyt
24.12.2013
Nyt on 1. vuosihuolto lähestymässä Velosteriin.Autolla ajettu n. 8 tkm. pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa.
Kulutus on pyörinyt 7-8 litran välillä oikeastaan koko vuoden.Ajotietokoneen mukaan kulutus ollut karvan yli 7 litraa satasella.Kyseessä siis 1, 6 l. bensa dct-kaksoiskytkin laatikolla.
Autossa ei ole ollut muuta vikaa, kuin jätättävä kello, joten siltä osin laatu peli.
Muutama asia voisi autossa olla paremmin:
-heikot ajovalot
-äänieristys eli rengasmelua hiukan turhan paljon.
Plussana seuraava :
-tilaihme  muotoilusta huolimatta
-persoonallinen muotoilu
-jämäkkä ajettava, sporttinen
-kokonaisuus suhteutettuna hankintahintaan
 
Veloster on käytössä täälläkin, samalla DCT-lootalla. Mittarissa on kohta 15 000 km ja takana on yksi öljynvaihto plus pari takuuhuoltokäyntiä, joista ensimmäisessä päivitettiin moottorin ja vaihteiston softia ja toisessa vaihdettiin DCT-vaihteiston solenoidi. Ihan viatonta ei meno siis ole ollut, eikä ole vieläkään, sillä kuskin oven diskanttikaiutin on ollut hiljaa jo jonkin aikaa. Jätättävään kelloon ei kaiketi vieläkään ole korjausta... Kulutus on ollut korkeampi kuin kollilla. Keskiarvo oli vielä muutama tonni sitten n. 8l/100km ja heittely on ollut suurta: tankkauksista lasketut lukemat ovat asettuneet välille 6,1-10,0 l/100km.

kollin plussat ja miinukset allekirjoitan varauksin, jotka koskevat lähinnä ajettavuutta. Alusta on turhan pintakova, mitä erillisjousituksen puuttuminen takaa varmaan vain korostaa. Ohjaus on vuorostaan vähän hidas ja siinä on pientä epämääräisyyttä. Kokonaisuutena kuitenkin ihan kiva ajettava myös pidemmällä matkalla.
 
Hyundai Velosterin 1. vuosihuolto tehty Autoexpert Ekroosin toimesta tänään.Hintaa kertyi 214 €, eli
aika normaali hintataso.Tarkastusten lisäksi vaihdettiin öljyt +suodatin sekä raitisilmasuodatin.
Jätättävää kelloa eivät pystyneet korjaamaan.Jotain selitystä olivat vaimolle kertoneet syyksi, kun
oli auton huollosta noutanut, mutta .... ;)
Pikku harmi tuo kello kuitenkin muuten hyvin toimivassa autossa.
 
En tiedä mitä selitystä tuohon voisi tarjota. Softavika, johon oli jo yksi korjaus tarjolla, mutta se vedettiin ongelmien takia pois. Suomen maahantuoja sanoi, ettei se korjannutkaan ongelmaa, jenkkifoorumilla oli vuorostaan muistaakseni puhetta Bluetooth-toimintojen sekoamisesta päivityksen myötä.
 
En tiedä onko kukaan huomannut muissa Hyundain malleissa samaa, mutta ihan kuin Velosterin tuulilasi olisi pehmeämpää kamaa kuin entisessä Sciroccossa. Tuulilasia on joutunut skrabaamaan nyt ehkä puolenkymmentä kertaa ja se tuntuu olevan nyt melkein yhtä naarmuilla kuin Sciroccon tuulilasi oli kolmen vuoden jälkeen. Skraba on sama ja olosuhteet pitkälti myös (en siis ole esim. muuttanut katupölyisempään paikkaan tai soratien varrelle).

Näillä vähän kovemmilla pakkasilla kone ei enää lähde myöskään käyntiin kuin palmun alta. Kerralla kyllä hörähtää käyntiin, eikä startteria joudu pyörittämään juuri normaalia pidempään, mutta välillä kone ikään kuin yskäisee käynnistyessään. Ilmeisesti ~15 asteen pakkasissa seos säätyy vielä normaalia rikkaammalle kylmäkäynnistyksessä, mutta selitystä en keksi. Rallattamista ei ole ja vikakoodeja samoin nolla, joten aiheutta huoleen ei sinällään tunnu olevan.

Yksi asia on kyllä vähän ruvennut mietityttämään ja asiasta pitänee kysäistä myyjäliikkestä. En nimittäin ole ihan varma missä välissä jarrunesteiden vaihto on edessä. Jarrunesteen vaihtoväli taitaa olla Velosterissa enintään pari vuotta (en ole vielä tarkistanut huoltovihosta), mutta auto ennen ostoa seissyt maahantuojan varastossa syksystä 2011 kevättalveen 2013. Jos siis luovutushuollossa jarrunesteitä ei uusittu - kuten esimerkiksi akun kohdalla tehtiin - olisiko vaihto pitänyt tehä oikeastaan jo syksyllä?
 
^Jarrunesteiden vaihdon ajankohta lasketaan kuulemma luovutuspäivästä. Ei siis vielä syytä huoleen.

Viikonloppuna tuli vaihdettua kesänakit alle ja rengasmelu palasi pilaamaan päivää. En tiedä ovatko kitkat absoluuttisesti paljoakaan hiljaisemmat, mutta melun sävy on vähintään selvästi matalampi. Nuo kesä-Nexenit pitävät selvästi erottuvaa ääntä jo kaupunkinopeuksissa. Noh, äänieristysprojekti saattaa tässä kevään aikana saada jatkoa, joten katsotaan miten käy. Jos olisi reilummin ylimääräistä rahaa, kävisin kuitenkin vaihdattamassa jotain muuta kumia noille vanteille.
 
RoccoScientist sanoi:
^Jarrunesteiden vaihdon ajankohta lasketaan kuulemma luovutuspäivästä. Ei siis vielä syytä huoleen.

Tuota aina ihmettelen, että jarrunesteiden vaihdon ajankohta lasketaan luovutuspäivästä. Eikö sitten sinne kondensoidu vettä, jos auto makaa ulkona Hangossa, tai liikkeen pihalla 2-3 vuotta, niin kuin muutamia malleja on.

RoccoScientist, kummasta autosta olet pitänyt enemmän, entisestä vai nykyisestä ja miksi?
 
RoccoScientist sanoi:
En tiedä onko kukaan huomannut muissa Hyundain malleissa samaa, mutta ihan kuin Velosterin tuulilasi olisi pehmeämpää kamaa kuin entisessä Sciroccossa. Tuulilasia on joutunut skrabaamaan nyt ehkä puolenkymmentä kertaa ja se tuntuu olevan nyt melkein yhtä naarmuilla kuin Sciroccon tuulilasi oli kolmen vuoden jälkeen. Skraba on sama ja olosuhteet pitkälti myös (en siis ole esim. muuttanut katupölyisempään paikkaan tai soratien varrelle).

Saman konsernin tekemässä autossa, Kia cee'dissä, naarmuuntui mielestäni myös tuulilasi jo parissa vuodessa huomattavan paljon verrattuna muihin. Vaikka osat tulevat varmaan täysin eri paikasta, kun cee'd on eurooppalainen auto.
 
Kyllä nuo Nexenit on aika äänekkäät  renkaat Velosterin alla.Meillä loppui kyllä Nokian 7 nastaropina, mutta rouva valitti heti rengasäänistä renkaanvaidon jälkeen ;).
Näyttää tuo renkaiden valmistusaika olevan vko.21/2011!.Eli on ehkä jo kovettunut tuo kumi.
Jos auto meillä vielä pysyy  pidempään, niin rengaskaupoille on asiaa ensi keväänä.
Auto on muuten ollut viaton kellon toimintaa lukuunottamatta.
 
kolli sanoi:
Kyllä nuo Nexenit on aika äänekkäät  renkaat Velosterin alla.Meillä loppui kyllä Nokian 7 nastaropina, mutta rouva valitti heti rengasäänistä renkaanvaidon jälkeen ;).
Näyttää tuo renkaiden valmistusaika olevan vko.21/2011!.Eli on ehkä jo kovettunut tuo kumi.
Jos auto meillä vielä pysyy  pidempään, niin rengaskaupoille on asiaa ensi keväänä.
Auto on muuten ollut viaton kellon toimintaa lukuunottamatta.

Onko tuo teidän auto seissyt siis toista vuotta maahanatuojalla ennen rekisteröintiä?
 
Näkyy nuo kaikki Velosterit tulleen maahan loppukesästä ja alkusyksystä 2011. Ovatko sitten 2011 vai 2012 vuosimallia.
 
Skriko1 sanoi:
Tuota aina ihmettelen, että jarrunesteiden vaihdon ajankohta lasketaan luovutuspäivästä. Eikö sitten sinne kondensoidu vettä, jos auto makaa ulkona Hangossa, tai liikkeen pihalla 2-3 vuotta, niin kuin muutamia malleja on.

Ilmeisesti ei riittävästi suuressa määrin, että aiheuttaisi toimia. Tämäkin auto on tosiaan ollut syksystä 2011(edit: ja Nexenit perua tuolta ajalta) Suomessa ja 2013 rekisteröity. Tiedä sitten onko tämä vuosimallin 2011, 2012 ja 2013 auto, jos tätä meinaa eteenpäin kaupata.

RoccoScientist, kummasta autosta olet pitänyt enemmän, entisestä vai nykyisestä ja miksi?

Jaa-a. Molemmissa on (osin päällekkäiset) hyvät ja huonot puolensa. Scirocco vienee pidemmän korren hienoisella erolla. Auto oli omaan makuun paremman näköinen, sisustan tunnelma oli laadukkaampi, alusta oli mukavampi, ohjaus jonkin verran parempi ja kulutus pienempi. Toisaalta ylimääräinen ovi on ollut ihan kätevä, DCT:stä olen kauneusvirheineenkin tykännyt, moottorin luonne on viihdyttävämpi, auto on Sciroccoakin harvinaisempi kaduilla, talvikäytössä oli vähemmän ongelmia, takaluukun rikkoutuvat pompauttimet puuttuvat, takuu on hyödyllisen pitkä, eikä epäilys tekniikan kestävyydestä kalva samaan tapaan tämän Velosterin kanssa. Molemmat ovat persoonallisia kulkineita, joilla on (kuski mukaanlukien) kulkenut neljä aikuista tavaroineen vähän pidemmänkin matkan varsin kivutta ja kummallakin on hauska kurvailla menemään. Rengasmelu valitettavasti piinaa molempia, samaten keskinkertaiset valot (tosin Sciroccon bi-xenonien sävy oli miellyttävämpi).
 
Skriko1 sanoi:
Onko tuo teidän auto seissyt siis toista vuotta maahanatuojalla ennen rekisteröintiä?
Kyllä on  seissyt maahantuojan varastossa.Sen takia näitä myytiin pois melko suurella alennuksella
ns. business-mallina.Tämä meidänkin yksilö oli dct vaihteistolla ovh. n.30 000€ + lasikatto n.1200€+metalliväri n.500 € +toimituskulut 600€

Kaupat tehtiin hintaan 22 990€+talvirenkaat aluilla,lohko-ja sisälämmitin ja tavaratilan kaukalolomatto yht.199 €
 
RoccoScientist sanoi:
Ilmeisesti ei riittävästi suuressa määrin, että aiheuttaisi toimia. Tämäkin auto on tosiaan ollut syksystä 2011(edit: ja Nexenit perua tuolta ajalta) Suomessa ja 2013 rekisteröity. Tiedä sitten onko tämä vuosimallin 2011, 2012 ja 2013 auto, jos tätä meinaa eteenpäin kaupata.

Jaa-a. Molemmissa on (osin päällekkäiset) hyvät ja huonot puolensa. Scirocco vienee pidemmän korren hienoisella erolla. Auto oli omaan makuun paremman näköinen, sisustan tunnelma oli laadukkaampi, alusta oli mukavampi, ohjaus jonkin verran parempi ja kulutus pienempi. Toisaalta ylimääräinen ovi on ollut ihan kätevä, DCT:stä olen kauneusvirheineenkin tykännyt, moottorin luonne on viihdyttävämpi, auto on Sciroccoakin harvinaisempi kaduilla, talvikäytössä oli vähemmän ongelmia, takaluukun rikkoutuvat pompauttimet puuttuvat, takuu on hyödyllisen pitkä, eikä epäilys tekniikan kestävyydestä kalva samaan tapaan tämän Velosterin kanssa. Molemmat ovat persoonallisia kulkineita, joilla on (kuski mukaanlukien) kulkenut neljä aikuista tavaroineen vähän pidemmänkin matkan varsin kivutta ja kummallakin on hauska kurvailla menemään. Rengasmelu valitettavasti piinaa molempia, samaten keskinkertaiset valot (tosin Sciroccon bi-xenonien sävy oli miellyttävämpi).

Kiitos, hyvästä analyysistä.
 
kolli sanoi:
Kyllä on  seissyt maahantuojan varastossa.Sen takia näitä myytiin pois melko suurella alennuksella
ns. business-mallina.Tämä meidänkin yksilö oli dct vaihteistolla ovh. n.30 000€ + lasikatto n.1200€+metalliväri n.500 € +toimituskulut 600€

Kaupat tehtiin hintaan 22 990€+talvirenkaat aluilla,lohko-ja sisälämmitin ja tavaratilan kaukalolomatto yht.199 €

Olipa alennukset kohdillaan. Eipä tuo mitään haittaa vaikka on seissyt varastossa.
 
Oma auto kävi tänään Lohjan PP-autossa 20 000 km:n määräaikaishuollossa. Lisäksi autolle tehtiin öljynkierron Forte-käsittely ja ilmastointilaitteen huolto, sekä takuutyönä tutkittiin kuskin oven diskanttikaiuttimen tilanne. Myös multimediasysteemin softapäivitystilanne tarkastettiin (ei ollut uutta softaa) ja vikakoodit luettiin (ei ollut mitään, mikä olisi aiheuttanut jatkotoimia). Forte-käsittely tuli tehtyä oikeastaan hätävarjelun liioitteluna, eikä ilmastointilaitekaan nyt suoranaisesti toimintakyvytön ollut. Kylmäainetta järjestelmästä oli kuitenkin kerennyt karata sellaiset 100 g, joten ihan täysin turha operaatio tuo ei ollut. Hellekeleillä - jos niitä nyt enää tulee - tuota pääsee sitten testaamaan kunnolla, mutta myös kabiiniin kantautuva tuoksut tuntuvat jo nyt olevan raikkaampia. Kuskin oveen vuorostaan tilattiin uusi diskanttikaiutin eli vielä on tälle kesälle ainakin yksi korjaamoreissu tiedossa. Kokonaishinnaksi huolto-operaatiolle tuli 375 e, josta ilmastointilaitteen huollon osuus on 69 e ja Forte-käsittelyn osuus n. 60 e. Palvelun suhteen ei ollut taaskaan mitään moittimista.
 
Auton mittarissa 24500 km ja tällä viikolla pisti silmään kuskin penkin nahkaverhoilun kuluminen istuinosan keskisauman kohdalta. Miltäköhän näyttää siinä vaiheessa kun kilometrejä on tuplat? Noh, tästä innostuneena laitoin taas Zainon Z10:ä pintaan - laiskana tosin vain kuskin penkkiin, loput autosta sitten "ensi viikolla".

Auton arvokin on nettiautoa selatessa mietityttänyt. Jossain vaiheessahan auto kuitenkin mennee vaihtoon, oli se sitten vuoden sisään tai viiden vuoden päästä, joten välillä on tullut katseltua missä lukemissa käytettyjen pyynnit pyörivät. Nettiautossa on muutama manuaalivaihteinen pyörinyt jo aika pitkään ja ilmeisesti noista ei yli 19 000 e juuri kannata pyytää ja hyvityshinnat ovat vastaavasti vielä pienemmät. Oli hiukan huojentavaa huomata, että DCT-vaihteistolla, panoraamakatolla, tarvikevanteilla ja nahkaverhoilulla varustettu musta yksilö (muistaakseni vm. 2011 ja kilometrejä 30-40 tkm) tuli myyntiin hintaan 21 900 e ja meni ilmeisesti kaupaksi parissa viikossa. Tulevaisuuttahan on hankala ennustaa, mutta nyt ainakin näyttäisi siltä, että oma auto ei menetä arvoaan huomattavasti nopeammin kuin ex-Scirocco. Jonkin verran kyllä, mutta ei huomattavasti.

Vaikka noin muuten auto on ollut panoraamakattoineen kesällä oikein mieluisa kulkupeli, etupään ääntely tietyissä epätasaisuuksissa on alkanut hieman rasittaa. Esimerkiksi mukulakivillä sopivaan epätasaisuuteen osuessa kumahduksen myös tuntee ratissa pieneä iskuna. Osaltaan tämä johtuu varmasti siitä, että ohjaus ylipäätään välittää enemmän tietoa tien pinnasta kuin volkkarissa, mutta toisaalta tuntuu, että joko jossain on ihan aavistus klappia tai sitten etupään jousitusgeometrian suunnittelussa on pieniä puutteita. Pintakovahan alusta joka tapauksessa on, siitä ei pääse mihinkään, mutta ensi huollossa pitää kyllä pyytää vielä tsekkaamaan etupään tilanne.
 

Liitteet

  • Penkki_1.jpg
    Penkki_1.jpg
    159,7 KB · Katsottu: 270
Kun haettiin Leon Cupra toukokuun lopussa,niin myyjä olisi halunnut tehdä kauppaa myös meidän velosterista.
Yritti rouvalle tarjota ibiza cupraa ja antoi ihan kirjallisen tarjouksen.Hyvityshinta olisi ollut 21 000€,jota pidän
hyvänä,kun ibizan hinta on "vain" sen 23 000€.Myyjä oli myös tietoinen näistä viimeisistä "business" hinnoitelluista
Velostereista,kun oli entinen Hyundai-myyjä.
Velosterin mittarissa oli silloin n. 12 000km.Auto otettu käyttöön 01/13.

Pitäisiköhän se ibiza Cupra hakea,kun näyttää olevan joku plussakortti kamppis päällä 1000€ alennuksineen? ;)
Saisi "mielenkiintoisen" moottori/vaihteisto yhdistelmän.
 
Tuo kuvassa ollut nahkan kuluminen näyttää kyllä ihan siltä kuin kenonahasta ois pinta irti. Onko tuo osa istumesta varmuudella oikeaa nahkaa? Noin vähillä kilsoilla ei kyllä oikeasta nahasta pitäis pinta irrota. Vertaa vaikka tähän mun viimeiseen tulokkaaseen, jossa 163tkm ja nahkaosat täysin ehyet. Keinonahka-alueet ei edes yritä ilmeisesti näyttää oikealta joten ovat jotain lujaa ainesta.

Usein täytyy hyvin tarkkaan katsoa ja tutkia ennenkuin voi varmuudella sanoa mikä osa on oikeaa nahkaa ja mikä ei. Erottaahan ne, mutta jos asiaan ei kiinnitä enempää huomioita niin ei välttämättä ikinä edes tiedä osan olevan muovia.
 
kolli sanoi:
Kun haettiin Leon Cupra toukokuun lopussa,niin myyjä olisi halunnut tehdä kauppaa myös meidän velosterista.
Yritti rouvalle tarjota ibiza cupraa ja antoi ihan kirjallisen tarjouksen.Hyvityshinta olisi ollut 21 000€,jota pidän
hyvänä,kun ibizan hinta on "vain" sen 23 000€.

Ihan hyvä hyvityshinta tosiaan. Oman auton kohdalla tuosta voinee kilometrien takia tiputtaa pari tonnia pois - riippuen toki vähän mihin vaihtaa.

Pitäisiköhän se ibiza Cupra hakea,kun näyttää olevan joku plussakortti kamppis päällä 1000€ alennuksineen? ;)
Saisi "mielenkiintoisen" moottori/vaihteisto yhdistelmän.

Miksei. Pitäähän elämässä vähän riskejä ottaa. ;) Tuo Ibiza Cupra miellyttää kyllä omaa silmää aika paljon, etenkin pre-fl -keulalla. Käytettyjen hinnatkaan eivät ole kauhean kovat, mutta tarjontaa on kovin vähän.

tuRboman sanoi:
Tuo kuvassa ollut nahkan kuluminen näyttää kyllä ihan siltä kuin kenonahasta ois pinta irti. Onko tuo osa istumesta varmuudella oikeaa nahkaa?

Varmaksi en mene vannomaan, mutta nahkaverhoilun nimellä tuo lisävaruste menee. Asian voisi vielä varmistaa samalla kun kysyy, että onko moinen kuluminen normaalia.
 
No niin. Nyt vihdoin niitä käppyröitä. Kuusi vetoa yhteensä, tässä niistä neljän käppyrät. Mittausprosessi siis oli seuraava:

-Veto 1 (kuva 1): Ilmastointi pois päältä
-Veto 2 (ei kuvaa): Ilmastointi pois päältä
-Veto 3 (kuva 2): Ilmastointi täysillä (lämpötila "low", jolloin puhallusnopeus on täysillä ja kompura käy koko ajan)
-Veto 4 (ei kuvaa): Ilmastointi täysillä (lämpötila "low", jolloin puhallusnopeus on täysillä ja kompura käy koko ajan)
-Veto 5 (kuva 3): Ilmastointi päällä, mutta lämpötila 20 C:ssä. Auto on juuri puhaltanut kahden vedon verran kylmää ilmaa kabiiniin, joten vedon alussa kompura kytkeytyy pois päältä (näkyy pienenä portaana käyrien alussa).
-Veto 6 (kuva 4): Ilmastointi päällä, mutta lämpötila 20 C:ssä. Kabiini on ehtinyt edellisen vedon jäljiltä lämmetä sen verran, että kompura heittää kesken vedon päälle. Näkyy selvänä "dippinä" käyrässä.

Päivän paras veto antoi siis maksimiarvot 98,0 kW @ 6491 rpm / 163 Nm @ 4562 rpm. Valmistajan ilmoitus on 103 kW @ 6300 rpm / 167 Nm @ 4850 rpm. Tässä parhaassa vedossa häviökäyrä on jostain syystä ihan hitusen isompi kuin muissa, ehkä öljyt eivät olleet vielä täysin lämmenneet tai karstat lähtivät ekassa vedossa liikkeelle tms. Vikassa vedossa ollaan aika lähellä samoja maksimiarvoja, joten ainakaan moottorin liikalämpeneminen ei muodostunut ongelmaksi.

Edit: Bensana 98E5 ja auto dynottu 23500 km:n kohdalla, joten öljyillä ja ilmansuodattimella oli ajettu vain 3500 km.
 

Liitteet

  • Dyno_1_AC_off.jpg
    Dyno_1_AC_off.jpg
    120,4 KB · Katsottu: 237
  • Dyno_2_AC_on.jpg
    Dyno_2_AC_on.jpg
    120,4 KB · Katsottu: 208
  • Dyno_3_AC_not_active.jpg
    Dyno_3_AC_not_active.jpg
    122,4 KB · Katsottu: 223
  • Dyno_4_AC_switch_on.jpg
    Dyno_4_AC_switch_on.jpg
    121,4 KB · Katsottu: 237
Tänään tuli vähän väkerrettyä auton parissa. Ensin tuli lisättyä vähän äänieristettä hattuhyllyyn, vaikka sillä nyt tuskin käytännössä on mitään merkitystä. Ehkä tuo teoriassa voi vähentää äänen kimpoilua tavaratilassa, mutta ei tuota voi oikeasti kuin tekemisen ilolla itselleen perustella. Seuraavaksi onkin sitten vuorossa StP-vaimennuslevyjen lisääminen takapenkin alle. Sää on ollut tänään vähän epävakainen, joten päätin vain irroittaa takapenkin istuinosan huomista silmälläpitäen. Homma hoitui yllättäen helposti. Istuinosa on kiinni kahdella ruuvilla ja kahdella klipsillä. Pultit saa irti kaatamalla selkänojat ja etsimällä istuinosan takareunasta U:n muotoiset metallilenkit ja irroittamalla niitä kiinnipitävät ruuvit. Tämän jälkeen pitää vain nykäistä istuinosan etureunasta ylöspäin, jotta saa klipsit irti . Pari kertaa piti kerätä rohkeutta riittävän voiman käyttöön, mutta sitten kun irtosi, irtosi hyvin helposti. Tämän jälkeen istuinosan voi vain nostaa pois paikoiltaan. Istuinosa painaa vain muutaman kilon, joten nosto onnistuu heiveröisemmältäkin. Nyt kun istuinosa on eteisen käytävässä odottamassa huomista, sen nahkaverhoilun voisikin kätevästi käsitellä hoitoaineella...

Liiterajoituksen vuoksi muutamat muut huomiot tulevat seuraavassa viestissä.
 

Liitteet

  • Klipsi_2.jpg
    Klipsi_2.jpg
    66,1 KB · Katsottu: 226
  • Istuinosaton_2.jpg
    Istuinosaton_2.jpg
    47,7 KB · Katsottu: 261
  • Hattuhylly_ennen_jalkeen.jpg
    Hattuhylly_ennen_jalkeen.jpg
    106,2 KB · Katsottu: 228
Tuota penkkiä irroitettaessa tuli tehtyä muutama huomio. Ensinnäkin ne takapenkkiä paikallaan pitäneet metallilenkit ovat pintaruosteessa. Tätä osasin odottaa, kun olin lukenut asiasta etukäteen. Muualta pintaruostetta ei löytynyt, joten lähtökohtaisesti tämä voisi tuntua vähän kummalta. No, sylttytehtaalle johtavat jäljet olivat tällä kertaa hyvin lyhyet: Lenkkistä kiinni pitänyt ruuvi nimittäin menee rungosta kokonaan läpi, eikä toisella puolella ole mitään sen kummempaa suojausta. Vaikka ruuvi oli todella tiukalle kiristetty, on tuosta jossain vaiheessa kuitenkin päässyt ihan aavistus kosteutta läpi. Ruosteenestokäsittely kyllä varmaan oli suojannut tuon, mutta nyt kun ruuvit on kierretty kerran auki, on sekin suoja mennyttä. Onko ehdotuksia siitä mitä noihin jengoihin kannattaisi laittaa tiiviyden parantamiseksi? Kuparitahnaa kenties?
 

Liitteet

  • Pintaruostetta_2.jpg
    Pintaruostetta_2.jpg
    114 KB · Katsottu: 243
  • Ei_taysin_tiivis_2.jpg
    Ei_taysin_tiivis_2.jpg
    101,3 KB · Katsottu: 245
  • Lapivienti_2.jpg
    Lapivienti_2.jpg
    18,8 KB · Katsottu: 226
Rocco,Käytä jotain ruuvilukitetta esim. Loctiten valikoimasta tuohon ruuvien kiinnitykseen./tiivistykseen.
 
Kiitos vinkistä! Täytyy ensi viikolla käydä hankkimassa.

Tänään tuli sitten laitettua StP:t paikoilleen. Asennus oli vähän helpompaa kuin Silent Coatin levyillä, joiden liimapinta pursusi enemmän reunojen yli ja tuntui muutenkin olevan pehmeämpää (en tosin muista oliko niitä viime kesänä asennettaessa lämpötila kovinkin paljon korkeampi). Myös tavaratilan puolelle laitoin pari vaimennuslevyä lisää, kun takapenkin vaimentamiseen menikin vain yksi kolmesta hankitusta pakkauksesta. Loppuja voi sitten ehkä laitella oviin, jos jaksan niitä milloinkaan repiä auki. Takapenkkikin on nyt paikoillaan ja ero kabiinin äänimaailmassa on olematon, kuten arvata saattaa. Tätä se on, kun vaimentaa alueita, joiden päällä on jo ennestään ollut leveän istuinosan verran vaimennusmateriaalia, mutta eipä ainakaan asennus kiroiluttanut. Nahkaverhoilukin oli helppo käsitellä hoitoaineella, kun istuinosa oli irti ja auton sisällä normaalia enemmän tilaa pyöriä.

Hattuhyllyyn laitetut vaimennusmateriaalit olivat jo alkaneet hieman repsottaa. Hattuhyllyn pintahan on sellainen vähän nukkamainen, joten arvelinkin että näin voisi käydä. Asennusvaiheessa liimapinta tuntui kuitenkin ottavan ihan kohtalaisesti kiinni, mutta ei voi mitään. Painelin noita vielä uudestaan paikoilleen, mutta lähtö koittaa sitten kun seuraavan kerran repsottavat.
 

Liitteet

  • Penkki_s_2.jpg
    Penkki_s_2.jpg
    63,8 KB · Katsottu: 246
  • Penkki_e_2.jpg
    Penkki_e_2.jpg
    48,5 KB · Katsottu: 299
  • Takakontti_2.jpg
    Takakontti_2.jpg
    69,5 KB · Katsottu: 223