https://yliteippaus.fi/

Hyundai Tucson 2021-

Auto kävi huollossa pakokaasujärjestelmän (GPF) vilkkuvan varoitusvalon takia. Omalla ajolla en saanut vilkkuvaa varoitusvaloa sammumaan. Aikaisemmin tämä varoitusvalo oli jäänyt vain palamaan ja sammui noin puolen tunnin moottoritieajon jälkeen.
Huollossa joutuivat kuulemma tekemään tämän ”puhdistuspolton” kahteen kertaan ennen kuin varoitusvalo suostui sammumaan. Täytyy sanoa, että yllätävän pienellä kaupunkiajolla saan vikavalon palamaan. Edellisessä autoissa oli myös vastaava toiminto, mutta en saanut sitä kertaakaan palamaan. Liekö uusien autojen anturit sitten herkemmät. Mittarissa nyt 38000 km.
 
Launtaina sytytti moottorin varoitusvalon. Ajoin bensikselle ja löin kännykän OBD:n avulla autoon kiinni ja katsoin vika-ilmoitukset. Jotain EGR-koodia oli pukannut. Nollasin vikakoodit ja ei ainakaan vielä ole vikavalo syttynyt uudestaan.
Mielenkiintoisesti kaverin Hyundai I20:ssä oli moottorin varoitusvalo vilkkunut perjantaina ja moottori nykinyt. Autot on suurinpiirtein saman ikäiset, 2 vuotta ja kilsojakin on tuhannen tarkkuudella ajettu saman verran noin 24000km. Liekö sattumaa vai yrittääkö kaikki Hyundait tietyllä kilometrimäärällä tehdä jotain polttoa. Eikös nämä nykyautot jotain tuollaisia tee.

Meillähän on kappalemääräisesti paljon lyhyttä ajoa (alle 10km), mutta toisaalta vähintään kerran kuussa tulee ajettu paikkaan mihin on 100km, joten kyllä tuossa pitäisi tarvittavien pakokaasupuhdistuksien ehtiä toimimaan, jos sellaisille tarvetta.

No kohta tulee sähköauto alle, niin ei tarvitse välittää pakokaasu ja lyhyen ajomatkan ongelmista. Ehkä sitten tulee muita haasteita, kuka tietää.
 
Launtaina sytytti moottorin varoitusvalon. Ajoin bensikselle ja löin kännykän OBD:n avulla autoon kiinni ja katsoin vika-ilmoitukset. Jotain EGR-koodia oli pukannut. Nollasin vikakoodit ja ei ainakaan vielä ole vikavalo syttynyt uudestaan.
Mielenkiintoisesti kaverin Hyundai I20:ssä oli moottorin varoitusvalo vilkkunut perjantaina ja moottori nykinyt. Autot on suurinpiirtein saman ikäiset, 2 vuotta ja kilsojakin on tuhannen tarkkuudella ajettu saman verran noin 24000km. Liekö sattumaa vai yrittääkö kaikki Hyundait tietyllä kilometrimäärällä tehdä jotain polttoa. Eikös nämä nykyautot jotain tuollaisia tee.

Meillähän on kappalemääräisesti paljon lyhyttä ajoa (alle 10km), mutta toisaalta vähintään kerran kuussa tulee ajettu paikkaan mihin on 100km, joten kyllä tuossa pitäisi tarvittavien pakokaasupuhdistuksien ehtiä toimimaan, jos sellaisille tarvetta.

No kohta tulee sähköauto alle, niin ei tarvitse välittää pakokaasu ja lyhyen ajomatkan ongelmista. Ehkä sitten tulee muita haasteita, kuka tietää.
Tänään vaihdettiin EGR ja lisäksi oli tullut jäähdytysneste kamppis (Kampanjakoodi: 20DC26) joka tehtiin samalla. Noin aamu kasista puol kolmeen laittoivat autoa. Takuuseen tietenkin meni kaikki. Kuulemma puolitoista tuntia jäähdytysjärjestelmää huuhdeltiin.
Kotiin ajaessa tuntui, että automaatin välillä 2-3-2 nykivät vaihdot olisi samalla poistuneet. En tiedä onko tuo EGR tuohon voinut vaikuttaa ja ollut alusta asti rikki vai onko autosta vain ollut sähköt pitempään pois joka olisi nollannut automaattivaihteiston ohjelmoinnin. Voi toki olla, että oli vain sattumaa, ettei nykmisiä osunut tuolle lyhyelle matkalle.
Oman auton kampanjakoodithan voi käydä katsomassa VIN-koodilla https://www.hyundai.de/service-zubehoer/rueckrufaktionen/#/ sivulta.
Nyt voi hyvillä mielin viedä auton auton vaihtoon, kun tuo BZ jo tuolla odottelee. Tylynähän olisi voinut vain nollata vikakoodit ja viedä auto muka ehjänä, mutta rikkinäisenä vaihtoon, mutta minusta ei sellaiseen ole.
 
Tucson on ensi vuonna saamassa vähän päivitystä:


Ulkoisesti muutos on maltillinen, mutta sisätilat ovat menneet reilummin uusiksi ja nyt muotokieli on vähän yhtenäisempi tuoreen Konan kanssa. Kaiken kaikkiaan muutos on parempaan suuntaan omasta mielestä, mutta sisätiloista on samalla kadonnut vähän persoonallisuutta.
 
Minulla oli tuo Tuscon. Yksi syy miksi sen ostin, että oli minun mielestä todella hienon näköinen sisältä. Jos olisi ollut tuon näköinen, kun tulevassa mallissa, niin olisi mahdollisesti jäänyt ostamatta. Niin ne mielipiteet vaihtelee.
 
Ajattelin vaihtaa i40.sen bensa tai bensa/hybridi Tucsoniin kun jo useammasta hyundaista hyviä kokemuksia. Täältä kuitenkin luin uusimman mallin ongelmista pakokaasun hiukkasloukussa (gpf). Itsellä aika paljon lyhyttä 3-4km ajoa. Onko hiukkasloukun takia väärä auto itselle (täyssähköversioon ei taida olla varaa)? Entä onko Ruotsista tuoduissa autoissa eroa Suomimalleihin (toimiikohan takuu saman lailla tai puuttuuko joku tärkeä lisälaite/varuste). Entä tuleeko näissä joku selvästi kalliimpi huolto eteen tietyllä kilometrilukemalla. Ja onko jotain mitä ehdottomasti kannattaa huomioida ostaessa Tucsonia (ajattelin että tämä voisi olla ensimmäinen automaattivaihteinen autoni).

Onko tietoa onko vanhemmassa mallissa jo sama hiukkasloukku systeemi. 2020 malli ei mielestäni kyllä yhtä hienon näköinen mutta auton toimivuuskin omilla ajoilla tärkeää (2020 mallissa taitaa olla 7 vuoden takuu).
 
Vaikka Tucson on ollut hyvä ajettava ja muuten mainio auto, niin on ollut mielessä auton vaihto koskien juuri tätä egr ”häiriötä”. Nyt auto menossa tarkastukseen moottorivian merkkivalon syttymisen johdosta ja tämä egr-valo on myös syttynyt.

Tuli muutama kuukausi sitten ajettua mäyrän yli (oletettavasti) ja sen jälkeen ilmastoinnin jäähdytys ei ole toiminut. En kuitenkaan usko sen olevan syynä jäähdytyksen toimimattomuuteen, mutta se tarkastetaan samalla. Jos nyt lähtisi autoa vaihtamaan olisi erittäin vaikeaa pöättää, mikä olisi seuraava auto. Sähköautot jäävät heti pois niiden ”lapsivikojen” ja kotona lataus mahdollisuuden puuttuessa.
 
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD Premium 2021 ajettu nyt 35 000 km kahden ja puolen vuoden aikana ja keskikulutus 5,4 L/100km

  • Enimmäkseen 10 – 30 km pituista kaupunki ajoa eli auton ehtii lataamaan aina kotona
  • Joku 6000 km yhteenä on ollut pidempää maantieajoa jossa sähköä ei ole ladattu ollenkaan.
  • 1v ja 2v vuoden huollot tehty Huyndai huollossa.
  • Havaintoja kulutuksesta mututuntumalla:
    • Pelkällä sähköllä 0 L / 100 km, riittää 40 – 50 km matkalle.
    • Pakkopoltto-moodi eli moottori käy lämmityksen vuoksi vaikka akku täynnä: 2 – 4 L / 100 km. Tämä moodi näkyy jo ulkoilman ollessa alle +15C eli esim keväällä ei pelkällä sähköllä ajo onnistu
    • HEV moodi esim maantiellä 6 – 8 L / 100km
  • Havaintoja yleisesti:
    • Pakkopoltto-moodi on huono ominaisuus ja pidemmällä matkalla sähkö kuluisi tähän yhteiskäyttöön mutta itsellä paljon lyhyttä ajoa johon pelkkä sähkö riittäisi mutta auto ei sitä suostu käyttämään
    • Sähkön kulutuksen tiedot ja seuranta olemattomat, auto perustuu polttoaineen kulutukseen.
    • Pyyhkijän sulat piilotettu konepellin alle on todella huono ratkaisu koska pyyhkijät saa ”ylös” esim jäätymisen estämiseksi vain sisältä heti auton sammuttua eikä esim enää myöhemmin jos tämän unohtaa heti parkkiin tullessa
    • Hyundai mobile app pitkälti hyödytön, navigointi pisteen ennalta lähetys autoon joskus kätevä.
    • Talvella auto lämpeää nopeasti sisältä (Defa lohkolämmitin käytössä)
    • Kovalla pakkasella auto ilmoittaa kokoajan menevänsä hybrid tilaan lämpötilan vuoksi, toistuvaa plinkutusta.
    • Ovien sisäpuolen reunat (tiivisteen ulkopuolella) keräävät kuraa joka pitää erikseen pestä ovet auki.
  • Teknisiä ongelmia ei ole ollut muuta kuin alkutaipaleella lataus lakkasi toimimasta mikä korjautui takuuhuollossa.
  • Yleisesti ottaen ajettavuus ja moni muu toiminto ovat erittäin hyviä.
 
Kampanjamalli Premium Business plug-in on aika hyvin hinnoiteltu, 47 390 €. Vastaava tarjous-Kia on halvempi, mutta varusteissa onkin sitten melkoinen ero.
 
Ajoprofiili huomioiden aika kammottava luku tuo 5,4 litraa.
No on todella kun oma plugari-Optiman kulutus 62000 km:n ja 1 vuoden 8 kuukauden ajalta oli 2.5 l/100km ja 8.5 kWh/100km.
6 euroa olisi sadalle kilometrille kustannukset sillä tämän päivän hintojen mukaan.

Eihän autot ole kooltaan verrattavissa mutta tehoiltaan ja massaltaan ovat. Minä ajoin pääosin maantietä.