https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hyundai Tucson 2021-

ihaa sanoi:
Samaa olen miettinyt myös Konassa mutta ehkä vaan parempi että käsijarru ei mene aina automaattisesti päälle. Nyt sen saa halutessaan mutta on kelejä jolloin pakkokäkkäri ei ole aina hyväksi.

Sähköisiä käsijarruja on ollut omissani varmaan kymmenessä autossa eikä koskaan ole ollut ongelmia niiden kanssa missää kelissä. Täysautomatiikka olisi ehdoton mukavuusvaruste tässä, ja asetuksena sitten vaihtoehto että automatiikka pois. Ei kai näitä softalla/koodauksellakaan saa muutettua...
 
Bobo sanoi:
Saako Tucsonissa sähköisen käsijarrun automatisoitua asetuksista, eli että se menisi päälle automaattisesti kun auton pysäköi ja sammuttaa, ja toistaalta lähtisi pois automaattisesti kun lähtee liikkeelle eli laittaa D:n tai R:n päälle?

Automatiikka tuossa toimii ainoastaan jos kytkee automaattisen paikallaanpitoavustimen eli Auto holdin päälle napista (pitää auton paikallaan vaikka punaisissa valoissa ilman jarrupolkinen painamista) mutta tuo Auto hold katoaa erikoisesti muistista kun auton on sammuttanut ja lähtee seuraavan kerran ajoon.

Muutoin on pelannut ongelmitta lyhyessäkin pätkäajossa ja neliveto ehdoton varuste nykytalvessa. Tyytyväisyys autoon on suuri.

Menee automaattisesti päälle jos auto tunnistaa että sille on tarvetta, eli jos auto on pysäköity mäkeen, muulloin pitää laittaa itse päälle jos haluaa. Lähtee aina automaattisesti pois kun lähtee ajamaan, kunhan turvavyö on kiinni.
 
Karvis sanoi:
Menee automaattisesti päälle jos auto tunnistaa että sille on tarvetta, eli jos auto on pysäköity mäkeen, muulloin pitää laittaa itse päälle jos haluaa. Lähtee aina automaattisesti pois kun lähtee ajamaan, kunhan turvavyö on kiinni.

Ok, täytyy testata.

Tiedätkö saako tuon Auto hold-systeemin pysymään "jatkuvana" päällä jostain valikosta tms eli asetus pysyisi jos auton sammuttaa ja sitten taas starttaa ja jatkaa ajoa?
 
Bobo sanoi:
Ok, täytyy testata.

Tiedätkö saako tuon Auto hold-systeemin pysymään "jatkuvana" päällä jostain valikosta tms eli asetus pysyisi jos auton sammuttaa ja sitten taas starttaa ja jatkaa ajoa?

Ei saa automaattiseksi, eipä tule juurikaan käytettyä auto holdia kun vaatii aina erillisen kytkemisen.
 
Ihmeellinen suunnittelun kukkanen kyllä tuo(kin) Hyundain/Kian softanikkareilta. Ei tule Kiassakaan koskaan käytettyä, koska pitäisi täpätä aina erikseen lähtiessä päälle. Ajoonlähdön tarkastuslista naputteluineen on jo muutenkin ihan tarpeeksi pitkä.

En tajua, miksei auto hold voi muistaa tilaansa, kuten useimmissa muissa autoissa.
 
Nyt Tucson 230 awd hybridillä ajettu reilut 2400 km, alla ollut 1 kk. Tullut nyt normaalia enemmän ajoa kun sukulaisia käyty katsomassa.Vasta vähän aikaa sitten ehdin kehua viattomuutta mutta nyt iski pari uutta häiriötä ja -kenties- alkava vika? Auto läväytti viikonloppuna pakkasyön jälkeen "startatessa" herjatekstin "Hybridijärjestelmän vika vie huoltoon". Herja lähti pois kun seuraavan kerran ajon jälkeen käynnisti. Toinen outous oli yllättävä varoitushuutoääni ja -herja esteestä takatutkan alueella vaikka peruuttamisen jälkeen lähdin D:llä eteenpäin jo ajamaan. Herja hävisi ajon aikana mutta mittaristoon jäi keltainen kolmio palamaan. Sekin hävisi kun asioinnin jälkeen auton käynnisti uudelleen. Kai noita vaan tulee nykyautoihin kun on anturia ja alektroniikkaa. Kolmas asia on 1500 rpm:n kohdalla ajaessa tuntuva lievä tärinä/jurina. Liekö vaan auton ominaisuus jota en aiemmin ole noteerannut, vai voiko liittyä kardaaniin/perään? Ei huvittaisi lähteä helpolla merkkihuoltoonkaan nyt viemään.

Muita huomioita on mm. se että outoa on kun normal-ajomoodi puuttuu, on vain eco ja sport. Sporttia ei viitsi paljon käyttää kun se tekee vaihtamiset jotenkin äkäisiksi ja saattaa pitää kierrokset liki tapissa ennen isommalle vaihtoa vaikkapa liikenneympyrästä ulos ajaessa. Perusmalleissa kuulemma on normaalimoodikin, ihmetyttää että tässä ei.

Kulutus pyörii siellä 8-9 välissä sataselle, matalia lukemia ei tahdo saada, varmaan talvikin tekee osansa joskin käytän lähes aina moottorin/sisätilanlämmitintä.

Valot ovat valaisultaan vasemmalle tienpenkalle heikot, sen huomasi kunnolla vasta jäätävässä tihkusateessa pimeällä ja tien pinta märkä. Lampunpesureita ei ole ja alhaalla puskurissa upotettuna olevat päävalot likaantuu hetkessä maantiellä ja lumikin kasautuu niihin. Lasinpesuneste riittää siksi reissuissakin kauan, onneksi koska konepelti on todella raskas nostettava käsin kun ei ole kaasujousta. Takavilkut on puskurin alaosassa, aika pienet tuikut ja tuntuu että moni takanatulija ei niitä kunnolla noteeraa.

Muu ajomukavuus on hyvää tasoa, hiljainenkin on. Ulkonäkö on hieman ristiriitainen, toisaalta erilanen mutta kenties hieman överiksi muotoiltu ja kylkipullistukset vie sisätilasta leveyttä. Esim. RAV4 on leveämpi sisältä. Krell soittimet soi hyvin. Ai niin, muutaman kerran stereot ovat mykistyneet ja on joutunut tökkimään kuulakärkikynällä reset-koloa näytöstä jotta herää uudelleen. Silti joutuu tuolloin vetämään muistitikun pois ja takaisin että saisi sieltä taas musiikin kuulumaan. Tämä ilmiö on unohtunutkin mainita.

Hiljaista täällä paljolti vaikuttaa olevan ja olisi mukavaa kuulla tuoreita kokemuksia muilta mallin kuskeilta.
 
Soitin aamulla merkkihuoltoon (autoverkkokauppa) eikä kukaan edes vastannut, ei myöskään meiliin. Menin ruokiksella tiskille ja kerroin esiintyneistä herjaviesteistä että pitääkö tarkistaa, ja ajoittain mykistyvästä soittimesta. Nuori nainen epävarman oloisena että en tiijä seuraile tilannetta. Kysyi vieruskaverilta mykistyvästä soittimesta ja tämä toinen ehdotteli että jos vetäistäisiin akkupiuha navasta irti niin josko resetoituisi kuntoon. Vilkaisin rannekelloani ja totesin että palaillaan mahdollisesti uudelleen asiaan. Ei nyt oikein vakuuta tuo liike. Onko muilla ollut tuota stereoiden/usbin mykistymistä?
 
Sain Metroauton huoltoon ihme kyllä tänään tsekattavaksi kun monitoiminäyttö mykistyy nyt koko ajan (usb-musiikki ja radio), resetoituu kynänkärjellä painaen. Ohje maahantuojalta kuulemma on vain ottaa akusta napapiuha irti ja siten muka resetoida. Kysyin että jos ei auta, vaihdetaanko soitin/näyttö. Flegmaattinen huoltoneuvoja totesi että ei nyt tietenkään noin vaan eli vaatii maahantuojan luvat. Herjailmoituksista ei löytynyt vikakoodeja. Sanoin myös samalla 1500 kierroksen kohdalla ilmaantuneesta tärinästä/jurinasta mutta eivät olleet edes koeajaneet autoa. Kävin huollon jälkeen asioilla ja taashan se radio/usb oli mykistynyt. Vaikuttaa merkkihuolto tässä merkissä aika kuppaiselta.

Näköjään Tekniikanmaailman uuden numeron mukaan Tucsoneita meni viime vuonna rekisteriin peräti vajaat 550 kpl. Missähän nekin ovat kun ei liikenteessä näy. Ravia meni kilpiin yli 2500 ja Volvon XC60 ja C40 molempia yli 2000 kpl.
 
Kai sinulla on ainakin tuo monitoimivehje päivitetty? Itse olen oman päivittänyt ainakin 4 kertaa vuoden aikana. Ainakin toukokuun versio oli netin viestien mukaan buginen. Itsellä se on toiminut koko ajan ihan hyvin.
 
tlp98106 sanoi:
Kai sinulla on ainakin tuo monitoimivehje päivitetty? Itse olen oman päivittänyt ainakin 4 kertaa vuoden aikana. Ainakin toukokuun versio oli netin viestien mukaan buginen. Itsellä se on toiminut koko ajan ihan hyvin.

Auto otettu uutena 12/2021 käyttöön joten varmaan viimeisin softa? Eivät huollossa puhuneet tuosta mitään erityistä.

Saakö Tucsoniin päivitettyä jatkossa joitain asioita itse? Mitä kautta se tapahtuu? Myyjä ei tälllaisista kertonut mitään eikä osannut edes kytkeä bluelinkkia vaan tarvittiin toisen myyjän apua.
 
Bobo sanoi:
Auto otettu uutena 12/2021 käyttöön joten varmaan viimeisin softa? Eivät huollossa puhuneet tuosta mitään erityistä.

Saakö Tucsoniin päivitettyä jatkossa joitain asioita itse? Mitä kautta se tapahtuu? Myyjä ei tälllaisista kertonut mitään eikä osannut edes kytkeä bluelinkkia vaan tarvittiin toisen myyjän apua.

Ei ole mitään takeita että olisi päivitetty luovutushuollossa, Hyundain nettipalvelusta saa ladattua päivityspaketin usb-tikulle. https://update.hyundai.com/EU/FI/Main
 
Olen aina autoissa olettanut että luovutushuollossa laitetaan viimeisimmät päivitykset. Tuossa karviksen linkissä on navipäivityksiä mutta ne eivät auttane tuohon monitoiminäytön mykistymiseen? Yllätys myös se että vaatii usb-tikulta päivätykset, luulin että näin modernissa autossa ne menisi jotenkin "itsestään" langattomasti autoon. Ei näistä seniori ymmärrä kaikkea.
 
Bobo sanoi:
Olen aina autoissa olettanut että luovutushuollossa laitetaan viimeisimmät päivitykset. Tuossa karviksen linkissä on navipäivityksiä mutta ne eivät auttane tuohon monitoiminäytön mykistymiseen? Yllätys myös se että vaatii usb-tikulta päivätykset, luulin että näin modernissa autossa ne menisi jotenkin "itsestään" langattomasti autoon. Ei näistä seniori ymmärrä kaikkea.

Siinä tulee uusi softa koko infotainmentiin, eli se monitoiminäytön ohjelmisto päivittyy samalla. Yrittävät vältellä päivitystä huollossa koska itse softan lataaminen tikulle kestää lähes tunnin, tikulta lataaminen autoon toisen tunnin ja vielä ohjelmiston asennus vartin verran.
 
Kiitos vinkistä. Eli tuon voi siis imuroida linkistä omalta pc:ltä tikulle ja vie siis tuon verran aikaa autossa? Eli autolla kannattaa ajaa tai ainakin pitää käynnissä tuo aikamäärä?

Olipas sitten kahdessa eri merkkihuollossa surkeaa toimintaa kun eivät edes pohtineet tuota keinoksi.
 
Bobo sanoi:
Kiitos vinkistä. Eli tuon voi siis imuroida linkistä omalta pc:ltä tikulle ja vie siis tuon verran aikaa autossa? Eli autolla kannattaa ajaa tai ainakin pitää käynnissä tuo aikamäärä?

Olipas sitten kahdessa eri merkkihuollossa surkeaa toimintaa kun eivät edes pohtineet tuota keinoksi.
Voi ladata omalta PCltä tikulle tai softa taitaa antaa vaihtoehdoksi ladata suoraan tikulle. Vaatii 32GBn tikun. Auton pitää olla käynnissä ja voi myös ajaa.
 
Mika_M sanoi:
...
En tajua, miksei auto hold voi muistaa tilaansa, kuten useimmissa muissa autoissa.

Tää on kyllä arjen parhautta kun ei tarvitse miettiä koko käsijarrua. Pikkasen on kakkosauton kanssa haasteita muistaa vedellä tuosta kivikautiselta tuntuvasti vivusta.
 
Tappelin tuossa loppuviikosta huollon avuttomuuden jälkeen tee-itse-meiningillä jatkuvasti mykistyvän multimedialaitteiston sekä sen ratkaisukeinona tänne linkitetyn navi/softapäivitysten kanssa.  Usbitikku-tee-itse-päivityksen imurointi Hynyn sivustolta epäonnistui, en vaan tajua ohjeita eikä mikään edennyt. Toinen erikoisuus on että usbilta ei Tucsonin soitin soita kuin yhtä artistia kappaleineen kerrallaan, ei ole lainkaan koko pitoaikana vaihtanut automaattisesti aakkosessa seuraavaan artistiin vaan alkaa saman alusta. Kaikki valikot/vaihtoehdot kokeiltu, ei apua. Saksalaisfoorumilta sai googlekääntäen sen käsityksen ettei saakaan kaikkia soimaan automaattisesti.

Ongelmiin löytyi sitten lopulta toimiva keino. Kiikutin auton Toyota-liikkeeseen näytille, sain kohtuullisen tarjouksen ja allekirjoitettiin sitten tilaussopimus. Uusi RAV4 plug-in hybrid tulee tilalle. Nopeasti tuli elämäni ainoa Hyundai alle ja nopeasti se lähtee. Tai lähtee nopeasti ja nopeasti, Rav4 tilausaika vajaat 5 kk. Koeajolla usbikin toimi Rav4:n soittimessa kuten pitääkin.
 
Bobo sanoi:
Tappelin tuossa loppuviikosta huollon avuttomuuden jälkeen tee-itse-meiningillä jatkuvasti mykistyvän multimedialaitteiston sekä sen ratkaisukeinona tänne linkitetyn navi/softapäivitysten kanssa.  Usbitikku-tee-itse-päivityksen imurointi Hynyn sivustolta epäonnistui, en vaan tajua ohjeita eikä mikään edennyt. Toinen erikoisuus on että usbilta ei Tucsonin soitin soita kuin yhtä artistia kappaleineen kerrallaan, ei ole lainkaan koko pitoaikana vaihtanut automaattisesti aakkosessa seuraavaan artistiin vaan alkaa saman alusta. Kaikki valikot/vaihtoehdot kokeiltu, ei apua. Saksalaisfoorumilta sai googlekääntäen sen käsityksen ettei saakaan kaikkia soimaan automaattisesti.

Ongelmiin löytyi sitten lopulta toimiva keino. Kiikutin auton Toyota-liikkeeseen näytille, sain kohtuullisen tarjouksen ja allekirjoitettiin sitten tilaussopimus. Uusi RAV4 plug-in hybrid tulee tilalle. Nopeasti tuli elämäni ainoa Hyundai alle ja nopeasti se lähtee. Tai lähtee nopeasti ja nopeasti, Rav4 tilausaika vajaat 5 kk. Koeajolla usbikin toimi Rav4:n soittimessa kuten pitääkin.
Onnittelut hyvästä valinnasta!
 
Elämä on liian lyhyt hukattavaksi autoon joka v***taa. Minullakin oli yhdessä korealaismerkissä kaksi autoa, ensimmäinen  ja viimeinen...
 
Terve
Tänään sain lisättyä autoon jalkatilan valaistuksen seuraavan Youtube-linkin mukaisesti.
Korean tuttavani lähetti videolla olevat tarvikkeet suoraan Koreasta minulle.
Asennus oli hiukan haastava, sillä Korean automallin liitin oli erilainen kuin euroopan mallissa. Joutui hiukan tutustumaan Hyundain kaaavioihin ja selvittämään asiaa jotta valokytkentä meni oikein. Siis hiukan juottamista valmiin valosarjan lisäksi.
Videosta poiketen istuimien alle tulevat led-nauhat laitoin lattiatasossa olevien ilmakanavavien päälle niin ei haittaa penkkien siirtely. Täytyy vielä hiukan modata niitä. On muuten erittäin mukavat valot ja kun vielä sävyn voi itse valita. :)

Tässä linkki sisävalojen asennuksesta, mitä tilasin Koreasta.

ps. lisätilaus tuli jo tehtyä ja käsittää konepellin kaasuiskunvaimentimia.
 
Eilen tuli taas tehtyä koeajoja ja mm. Tucson plug-in (premium) tuli ajettua.
Autohan oli kiva ajoltaan. Meni mielestäni paljon vakaammin polalteella kuin 3008 gt plug-in. Muutenkin tuntui, että vetopitoa oli enemmän. Ainut huonompi juttu oli lämmitys. Voiko tänä päivänä olla vielä autoa jonka sisätilat lämpenee noin huonosti. Alkoi puhaltamaan lämmintä kunnolla vasta jossain 25 km jälkeen. Asetukset oli auto 3 asetuksella ja lämpö säädetty 23 asteeseen. Auto oli täysin pakastin pitkään.

Ajoin myös sportagen (230 awd gt-line) ja se oli minusta ajoltaan huonompi kuin tää. Jotenkin pompottavampi. Tässä alusta tuntui mukavammalta. Kia oli lämmin mutta sillä lähdin ajoon hallista.

Oisko ollut joku yksilövika toi lämmitys?