https://go.popvakuutus.fi/t/t?a=1891764192&as=1920463831&t=2&tk=1

Hyundai Tucson 1,6 ISG Comfort

esako62

Yhdistyksen jäsen
Klassikkoainesta
Liittynyt
7.6.2015
Vein kakkosautoanin Hyundai i20:stä huoltoon ja samalla reissulla käväisin sitten kokeilemasssa uutta Tucsonia. Koeajettavana oli itse asiassa tämä auto:
http://www.autotalli.com/vaihtoauto/34291034/Hyundai/Tucson/2015/Oulu?pos=0&page=1

Kyseessä on etuvetoinen 1,6 – litraisella moottorilla varustettu 97,0 kW (132 ps ) / 6 300 r/min tuottava turboton kone. Vääntölukemat 161 Nm / 4 850  r/ min manuaaliversiona. Lukemista jo näkee että kyseessä on kierroskone. Vertailukohtananin on Suzuki Vitara 1,6 litraisella koneella. Siihen nähden Hyundain kone tällaisenaankin on riittävän tehokas normaaliliikenteeseen (ainakin etuvetoisessa). Kun kierrosluku ylittää 4500 r/min, kiihtyvyys paranee vielä selvästi. Perussitkeyttä koneessa on jo alemmillakin kierroksilla, joten matka-ajo kohtuullisen pienillä kierroksilla sujuu mukavahkosti.

Ohjaus on pienillä nopeuksilla nopea ja kevyt, itse asiassa kohtuullisen tunnoton. Kun nousin moottoritielle lyhyen kaupunkipätkän jälkeen, tuntui hetken että se olisi liiankin kiikkerä moottoritienopeuksiin (lue noin hieman reilu satanen kun Oulun ”yltiövaarallisesta” moottoritiestä on kyse…) mutta ohjaus vakautui ja jäykistyi jonkin ajan kuluttua. Tai siihen tottui. Loppujen lopuksi ainakin näin uraisella kesäasfaltilla käyttökelpoinen. Tosin varusteluettelon perusteella se olisi muutoinkin säädettävissä, jopa tässä varustetasossa. Ohjauspyörä on miellyttävän tuntuinen.

Ajoasennosta sain hyvän, penkki oli mukavan tuntuinen. Kyynärnoja oli oikeassa kohdassa. Taakseni jäi tilaa itseni kokoiselle ihmiselle (184 cm) , joskaan ei voi sanoa että runsaasti. Hyvin mahtui kuitenkin. Melupuoli oli pieni pettymys, samaa tasoa, ehkä aavistuksen parempi kuin Vitarassani. Suurin käytännön melulähde on jälleen kerran renkaat. Moottorin meteli pysyy hyvin kurissa. Tavaratila on riittävä.

Kulutus tällä etuvetoisella bensiinikäyttöisellä Tucsonilla noin 75 km maantielenkillä asettui noin 6,3 l/100 km mittarin mukaan. Mittarin täsmällisyydestä minulla ei ole tietoa. Ei tuo aivan järkyttävä olisi, jos laitetaan noin 10 % lisääkin todelliseen kulutukseen. Nelivetona noussee kuitenkin reilusti 7 litraan sadalle kilometrille, vaikka kyseessä tuolloin olisikin tuon 1,6 litraisen turboversio.

Varustelutaso on Comfort, ei aivan heikoin vaihtoehto.  Perusvarusteluna riittävä joskin itse päätyisin varmaankin Style-tasoon ja paremmat valot sisältävään lisävarustepakettiin. Vakionopeudensäädin ei ole adaptiivinen Comfortissa. Hands-Freen olemassaolosta en muistanut Comfortin osalta kysyä, ohjauspyörässä oli kuitenkin nappulat sen ohjaamista varten. Radio vaikutti kohtuulliselta tässäkin varustelutasossa. Yleisesti ottaen laatutaso vaikutti paremmalta kuin nykyisessä autossani. 

Sitten kysymys: Vaihtaisinko nykyisen autoni Tucsoniin? Vastaus tällä hetkellä on että en vaihtaisi. Tucson olisi varmaan ns. parempi auto kuin nykyinen autoni. Riittävän paljon parempi se ei kuitenkaan ole. Minulle ei tullut sitä ”Jess tän mä haluan” -fiilistä. Tosin autoluokka huomioon ottaen… Onko edes moisia. En missään tapauksessa tuota Tucsonia kuitenkaan bensaversiona ostaisi, vuotuisella n. 40000 km ajomäärällä diesel tulee niin paljon halvemmaksi (On kuulema dieselin ovh pienempi kuin bensaversion).

Summa summarum. OK ajaa, kohtuullinen joskin tunnottoman puoleinen ohjaus. Jousitusta ei kovin paljon kokeiltu/rasitettu. Polttoainetalous kohtuullinen mutta ei hyvä. Ei innosta mutta ei kyllä syletytäkään.
 
esako62 sanoi:
Kyseessä on etuvetoinen 1,6 – litraisella moottorilla varustettu 97,0 kW (132 ps ) / 6 300 r/min tuottava turboton kone. Vääntölukemat 161 Nm / 4 850  r/ min manuaaliversiona. Lukemista jo näkee että kyseessä on kierroskone. Vertailukohtananin on Suzuki Vitara 1,6 litraisella koneella. Siihen nähden Hyundain kone tällaisenaankin on riittävän tehokas normaaliliikenteeseen (ainakin etuvetoisessa). Kun kierrosluku ylittää 4500 r/min, kiihtyvyys paranee vielä selvästi. Perussitkeyttä koneessa on jo alemmillakin kierroksilla, joten matka-ajo kohtuullisen pienillä kierroksilla sujuu mukavahkosti.

Nuo huippulukemien kierrosarvot antavat ehkä vähän väärän kuvan koneesta. Oman auton koneen (joka siis on hieman korkeammista virallisista huippuarvoista huolimatta varmaan ihan sama kone) dynokartan perusteella n. 92% mitatusta huippuväännöstä (eli 150 Nm tai yli) on käytössä n. 3000 rpm:stä noin 6250 rpm:ään. Huippuväännönkin ympärillä vääntökäyrä on varsin tasainen, joten vaikutelma selvästä kiihtymisen parantumisesta mennee kasvaneen vauhdin ja melun aiheuttaman placebon piikkiin. Ihan alakierroksilla vääntöä ei toki ole hirveästi, mutta näinhän se on kaikissa tämän kokoluokan vapareissa. Dynomittauksessa kiihdytys aloitettiin n. 2500 rpm:stä ja siellä on tarjolla vielä reilu 140 Nm eli hyvän 1,4-litraisen vaparin huippuväännön verran. Vauhtia tuo kone jaksaa pitää yllä ihan passelisti alle 2000 rpm:nkin, vaikka automaatti vaihtaakin - ilmeisesti voimansiirtoaan säästääkseen - isoilta vaihteilta mielellään alaspäin ylämäkien osuessa kohdalle.

Ajotietokone on Velosterissa mielestäni ollut kohtalaisen tarkka ja heittoa on ollut tankkauksesta laskettuun vain desi tai pari. Maantiellä ja motarilla ei hirmuisia lukemia näy, mutta kaupungissa soppa tuolle 1,6 GDI:lle kyllä maistuu ainakin DCT:n aisapariksi laitettuna.