https://yliteippaus.fi/

Hyundai iX35 kokemuksia

R

Riisikippo

Vieras
Tänään työmatkalle joskus himoitsemani Hyundain pienempi katumaasturi alle, diesel-koneella ja automaattilaatikolla. Kun en paremmista juuri mitään tiedä niin ihan mukavan kotoisalta tuntui i30:n jälkeen. Eroavaisuudet  ovat lähinnä että iX lyhyenä ja korkeana tekee hiukan äkkinäisempiä liikkeitä esimerkiksi kaistanvaihdossa, normaali maantieajossa ei juuri eroa ole. Ajo-ominaisuudet siis riittävät täysin peruskäyttäjälle. Lyhyt istuinosa etupenkissä häiritsee enemmän kuin omassa, johtuukohan heikomman varustetason huonommista säätömahdollisuuksista? Rengasmelua on vähemmän kuin i30:ssä, vaikka sitä voisi olla kyllä vieläkin vähemmän. Radion voimakkuussäätöön kun joutuu koskemaan melkein joka risteyksessä. Moottori-vaihteistoyhdistelmä tuntui aika maukkaalta, kevyellä kuormalla ohitukset sujuivat vauhdilla. Tosin myös sitten ajotietokoneen kulutuslukemat olivat aivan jotakin muuta kuin omassa, kulutusero lienee 2-2,5 litraa i30:n hyväksi.

Jotenkin iX oli parempi kuin odotin, tätäkin on mollattu autolehtien testeissä niin paljon että odotukset eivät olleet kovin korkealla. Jos olisi tarvetta katumaasturille niin aika varteenotettava valinta meikäläiselle. Tietysti pitäisi vielä verrata saman hintaluokan kilpailijoihin, siitäkin on jo vuosia kun on esimerkiksi CRV:tä päässyt ajamaan ettei enää muista millainen se oli. No tästäkin on jo uudempi malli olemassa, mutta vanhaa korimallia olisi ehkä tarjolla järkevämpään hintaan. Mutta jatketaan ajelua, vasta torstaina palautus.
 
Anzander sanoi:
Isäukolla i40 farkku ja kehui sitä huomattavasi paremmaksi ajettavaksi kuin tuota aikanaan myös päivän verran kokeiltua ix35:tä.
Mielipiteitä toki monia. Liekö menevät samaan budjettiin?

Neljännesnokan tärmäyskään ei muuten kolmeviitosta mairittele
https://m.youtube.com/watch?v=tvZ4ofFhDa4

i40 on taas selkeästi mitoiltaan isompi ja todennäköisesti myös käytökseltään rauhallisempi. Itse en ole kokeillut mutta en mitenkään epäile isäukkosi mielipidettä. Itselle i30:een tottuneena iX35 menisi ihan täydestä.
 
Nyt täytyy ottaa vähän takaisin ix35:n ajettavuudesta: Kun tuli lisää kokemusta huonosta kestopäällystepinnasta, sivutuulesta ja moottoritienopeuksista niin auton jatkuva nyökkiminen ja kallistelu alkoi häiritsemään ja ajamisesta katosi rentous koska ratista piti pitää tosissaan kiinni. i30:kin tuntui vakaammalta auton vaihdon jälkeen. Eli tasaisen tien ja kohtuullisten nopeuksien kulkine, ei olisi välttämättä enää oma valinta tällä kokemuksella. N 800 kilsaa tuli ajettua.
 
Taannoisella Amerikan reissulla oli kyseinen auto alla. Ei hajuakaan mikä moottori autossa oli, Turbo se taisi kuitenkin olla. Hyvin pelitti ja voimaa oli riittävästi. Suoralla tiellä hyvinkin mukava ja melko hiljainenkin matkakumppani. Kalifornian mutkaisilla rannikkoteillä taas ei kovinkaan nautittavaa kyytiä, kuten olettaa saattaa. Hyvin tuossa kuitenkin sai käsityksen millainen tuollainen SUV olisi arkikäytössä. Edut hyvästä näkyvyydestä ja helposta kulusta kuitenkin häviää reippaasti ajo-ominaisuuksille jotain perus viistoperää vastaan. Kalliitakin tahtovat olla. Jotain katumaasturin ja viistoperän välimaastosta taitaisi sopia minulle, tuleva Kia Niro saattaa olla sellainen.