https://yliteippaus.fi/

Hyundai IONIQ 5

Moottorilehdessä oli Niron käyttötestin väliraportissa juttua KIA ja Huyndai ongelmasta pistää ajonestopäälle satunnaisesti kun autoa on etälämmitetty ilman narua seinässä.

Oletteko törmänneet tähän ongelmaa jos olette säännöllisesti käyttäneet etälämmitystä ilman samanaikaista latausta?

Koskeeko se kaikkia Kia mallija vai pelkästään Niroa
 
Moottorilehdessä oli Niron käyttötestin väliraportissa juttua KIA ja Huyndai ongelmasta pistää ajonestopäälle satunnaisesti kun autoa on etälämmitetty ilman narua seinässä.

Oletteko törmänneet tähän ongelmaa jos olette säännöllisesti käyttäneet etälämmitystä ilman samanaikaista latausta?

Ei ainakaan mulla ollut vitosessa moista ongelmaa.
 
Siinä jutussa sanottiin että koskisi muitakin kuin Niroa ja ajonesto paukahtaa päälle vain jos ilman narua lämmittelee etänä ja silloinkin satunnaisesti. Jutun mukaan tunnettu ongelma.
 
Moottorilehdessä oli Niron käyttötestin väliraportissa juttua KIA ja Huyndai ongelmasta pistää ajonestopäälle satunnaisesti kun autoa on etälämmitetty ilman narua seinässä.

Oletteko törmänneet tähän ongelmaa jos olette säännöllisesti käyttäneet etälämmitystä ilman samanaikaista latausta?
Ei ole ollut mitään ongelmaa.
 
Käytän esilämmitystä ilman piuhaa varmaan 80% kerroista eikä ole kyseistä ongelmaa ollut kertaakaan.
 
Moottorilehdessä oli Niron käyttötestin väliraportissa juttua KIA ja Huyndai ongelmasta pistää ajonestopäälle satunnaisesti kun autoa on etälämmitetty ilman narua seinässä.

Oletteko törmänneet tähän ongelmaa jos olette säännöllisesti käyttäneet etälämmitystä ilman samanaikaista latausta?
Kyllä on kahdesti osunut kohdalle. Aiemmin tässä ketjussa asiasta kirjoitin mutta epäilin että liittyi samanaikaiseen Bluelinkin sekoiluun...
Ekalla kerralla esto pysyi päällä sen verran kauan etten joutanut odottelemaan heräämistä ja käynnistyi taas normaalisti myöhemmin, toisella kertaa tokeni alle puolen minuutin. Esilämmitän lähes 100% ilman latausta ja useita kertoja päivässä bluelinkillä käynnistäen.
 
Siinä jutussa sanottiin että koskisi muitakin kuin Niroa ja ajonesto paukahtaa päälle vain jos ilman narua lämmittelee etänä ja silloinkin satunnaisesti. Jutun mukaan tunnettu ongelma.

Pieni korjaus tähän, siinä artikkelin viimeisessä kappaleessahan vika sanottiin tulleen myös muussa tilanteessa eli "piuhan päässä ja ilman etälämmitystä".

Tärkeintä antia varmaan oli tuo miten ongelmasta pääsee: Autosta ulos, ovet lukkoon, viisi minuuttia odottelua, ovet auki, sisään ja homma rokkaa taas. Moottorilehdellekin tapahtunut vasta kaksi kertaa, eli ilmeisen harvoin esiintyy, mutta varmaan kiusallinen jos on kiire jonnekin.

Ongelma tosiaan on valmistajan tiedossa, R&D ratkaisun kimpussa.
 
Onko Ioniq 5 oikeasti niin huono talviauto kuin mitä TM: n talviautovertailussa annettiin ymmärtää? Jäi toiseksi viimeiseksi, moitittiin ohjausta, alustaa, ajettavuutta, valoja ja lämmityslaitetta. Testissä oli 77kWh RWD malli. Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on autosta ihan normaaliajossa? Omaa (77 kWh, RWD) vieläkin odottelen eikä mitään uutta toimituksen suhteen ole syksyn jälkeen kuulunut joten ehtii vaikka perua jos ihan susi on.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa lukea nämä molemmat Moottori lehden käyttötesti raportit Ioniq5:sta.




Lämmityslaite ainakin ansaitsee kehuja.

”sisätilat lämpenevät kohtuulliseen tahtiin jo noin kymmenessä minuutissa, vaikka ulkona vallitsisi melkein 30 asteen pakkanen – kuten käyttötestissä saimme kokea.

Mainittakoon vertailun vuoksi, että samaan pihaan parkkeerattu V8-moottorinen Jeep vaati lämpiämiseen huomattavasti pidemmän ajan. Sähköauton “starttaaminen” ei myöskään tunnu yhtä brutaalilta operaatiolta kuin polttomoottorin käynnistäminen.”
 
Onko Ioniq 5 oikeasti niin huono talviauto kuin mitä TM: n talviautovertailussa annettiin ymmärtää? Jäi toiseksi viimeiseksi, moitittiin ohjausta, alustaa, ajettavuutta, valoja ja lämmityslaitetta. Testissä oli 77kWh RWD malli. Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on autosta ihan normaaliajossa? Omaa (77 kWh, RWD) vieläkin odottelen eikä mitään uutta toimituksen suhteen ole syksyn jälkeen kuulunut joten ehtii vaikka perua jos ihan susi on.

Ei ole noin huono, valot ei ole kovin hyvät mutta muuten omien kokemusten perusteella mainio talviauto.
 
Onko Ioniq 5 oikeasti niin huono talviauto kuin mitä TM: n talviautovertailussa annettiin ymmärtää?

En tiedä Ioniq 5:en talviominaisuuksista mitään, olen vain koeajanut sen siinä tilanteessa kun olen jo tovin omistanut Kia Niro EV 2021:en. Hynyn muotokieli on niin sisältä kuin ulkoa Kiaa pätevämpi mutta kyllä täytyy sanoa että Kia on jotenkin mutkattomampi ajaa. Hynyä leimaa raskas soutuisuus.
 
Onko Ioniq 5 oikeasti niin huono talviauto kuin mitä TM: n talviautovertailussa annettiin ymmärtää? Jäi toiseksi viimeiseksi, moitittiin ohjausta, alustaa, ajettavuutta, valoja ja lämmityslaitetta. Testissä oli 77kWh RWD malli. Minkälaisia kokemuksia palstalaisilla on autosta ihan normaaliajossa? Omaa (77 kWh, RWD) vieläkin odottelen eikä mitään uutta toimituksen suhteen ole syksyn jälkeen kuulunut joten ehtii vaikka perua jos ihan susi on.
Ei tod. ole....tai siis minun mielestäni. Kohta 2 kuukautta ollut käytössä ja 3700 km takana ja tykkään paljon. Testin autoista EQE olisi ainoa minkä voisin tämän tilalle ottaa. Bemarinkin muuten mutta takatilat ei ole omiin tarpeisiin sopivat. Muut vertailun autot omiin tarpeisiin huonompia.

Fiiliksiä tähän mennessä
+Ajomukavuus omasta mielestä...vakaa menijä, ohjaus hyvä, erittäin hiljainen, tehoakin ihan ok vaikka ei mikään raketti olekaan. Sähköauto kun on niin välitön teho, niin ei ole ongelmia esim. ohi päästä. Jos lapsettaa niin napista luistonesto pois ja leikkimään.
+Apin toiminta, testissä kehnoksi mainittu lämmityslaite ei ole ainakaan itsellä aiheuttanut huolia, koska laitan aina apilla varttia ennen lähtöä auton valmiiksi lämpimäksi (oli sitten piuhassa tai ei). Toimi 2 päivänä n. kuukausi sitten kehnosti kun Hyundailla oli jotain serverihäikkää tms. muuten 100%.
+Latausnopeus ja käyrä parempi kuin monissa muissa (myös talvella)
+Peruspenkit mielestäni ihan mukavat.
+Ulkonäkö, omasta mielestä. Olen varmaan juuri sen tyylinen ja ikäinen henkilö mille suunnitelija on tämän halunnutkin piirtää.
-Valot ei ole erikoiset, muuten kuin ulkonäöltään...itse näillä pärjään, mutta jos tulisi paljon ajettua maantie matkaa, niin saattaisi häiritä että ei ole paremmat.
-Kulutus varauksin, tai en tiedä onko sekään muuta kuin normaali tämän kokoiselle...itsellä talvikulutus ollut sen 21-23kWh/100km...ehti tottumaan vain edellisen pikku Konan kanssa älyttömän pieniin kulutuksiin niin nämä tuntuu isohkoilta.
-Ui:n ulkonäkö. Suoraan sanottuna esim. nämä Hyundain kartat on mielestäni kamalan näköiset ainakin näin vuonna 2023. Tämäkään ei kyllä ole itselle ongelma koska käytän AAwirelessiä josta AA coolwalk ja google maps lähtee automaattisesti ja langattomasti kun autoon hyppään. Toimii todella hyvin ja voi sen kautta sanoa mapsille ratin napilla Suomeksi osoitteita tai mitä vaan minne haluaakin mennä.

Mielipiteitä saa ja pitääkin olla...nämä ovat omiani...

Overall olen tosi tyytyväinen valintaani tähän mennessä. Nyt pitäisi kohta alkaa miettimään mikä seuraavaksi...tuskin pidän kuin maks 2 vuotta kuitenkaan, kun ei ole ollut tapana pitää aikaisemminkaan...Seuraavaks voisi ehkä olla joku Tesla, Polestar, Bmw tai Mercedes...se on kuluttajille hyvä juttu kun on paljon hyviä vaihtoehtoja.

Viikonloppuja kaikille!
 
Muutama oma kommentti talvi- ja muusta käytöstä:

- Lämmityslaite on hyvä sikäli, että auto lämpeää varsinkin edessä melko nopeasti, mutta takasivulaseille en ole saanut kunnolla puhallusta. Esim. laskettelureissulla, jossa autoon tulee lunta joka välillä sulaa ja taas jäätyy jne. ja autoon jää kosteutta ne takalasit menee umpijäähän. Sulivat lopulta Ylläkseltä palattaessa jossain Pellon ja Ylitornion välissä.

- Laseista vielä: jos etusivulasit on huurussa tai ulkopuolelta märät niin niitä ei saa ”putsattua” lasi laskemalla ja nostamalla. Edellisissä autoissa lasien tiiviste on ollut niin tiukka, että lasin käyttäminen alhaalla putsaa lasin. Ei tässä.

- Lähivalot on ihan hyvät mutta kaukovalot ei paljon tilannetta paranna. Onneksi niitä ei itse tarvitse kuin muutaman kerran vuodessa.

- Ajoltaan ja alustaltaan tämä on omaan makuuni ihan hyvä, toki ohjauksessa saisi olla ripaus enemmän tuntoa. Kaupungissa ja parkkipaikoilla huomaa todella ison kääntösäteen.

- Takalasin pyyhkimen puute ihmetyttää edelleen

+/- Ei tämä rengasmelun osalta mikään hiljainen auto ole, jos ei kohta meluisakaan.

+ Liikuteltava takapenkki on hemmetin kiva. Konttiin saa parin putkikassin vetoisuutta vastaavan määrän lisätilaa kun siirtää penkkiä vajaa 10 cm eteenpäin, ja takan silti ihan riittävät jalkatilat.

+ Pitkänkin matkan ajaminen sähkiksellä oli yllättävän miellyttävä kokemus. Lapin reissu piteni auton takia n. 30 minuuuttia kaikkinensa, sisältäen johtojen asettelut jne. eli muu taukoaika odoteltiin ihmistä, ei autoa. Ei me lasten kanssa yli 3 tunnin stinttejä olisi ajettu muutenkaan eli pakkasessa 250-300 km range suksiboksi katolla riittää omaan käyttöön.
 
- Laseista vielä: jos etusivulasit on huurussa tai ulkopuolelta märät niin niitä ei saa ”putsattua” lasi laskemalla ja nostamalla. Edellisissä autoissa lasien tiiviste on ollut niin tiukka, että lasin käyttäminen alhaalla putsaa lasin. Ei tässä.

Minusta meillä on ollut jokaisessa Hyundaissa sama ominaisuus, samoin emännän Kia Riossa.
 
Ei se sitten ihan susi taida ollakaan, taidan vielä kumminkin odotella omaani.
Onko kokemuksia kuormatun peräkärryn/venetrailerin vetämisestä? Mahtaako päästä veneen kanssa (vene+traileri ehkä n.650kg) 300km mökkimatkan? Toki matkalla on hyvin latauspisteitä mutta ei yhtään läpiajettavaa vaan kärry pitäisi aina irroittaa että laturille pääsee.
 
Ei se sitten ihan susi taida ollakaan, taidan vielä kumminkin odotella omaani.
Onko kokemuksia kuormatun peräkärryn/venetrailerin vetämisestä? Mahtaako päästä veneen kanssa (vene+traileri ehkä n.650kg) 300km mökkimatkan? Toki matkalla on hyvin latauspisteitä mutta ei yhtään läpiajettavaa vaan kärry pitäisi aina irroittaa että laturille pääsee.
Kokeilematta uskallan suoraan sanoa, ettei varmasti pääse tai menee niin hilkulle etten itse ainakaan uskaltaisi kokeilla. Massa ja trailerin ilmanvastus lisää kulutusta todella paljon.

Pelkkä suksiboksikin nostaa kulutusta n. 10 % (esim. jos muuten menisi matkaa 20 kW / 100 km niin boksilla 22 on realismia) joten väitän trailerin kanssa menee heittämällä yli 25.
 
Ei ole noin huono, valot ei ole kovin hyvät mutta muuten omien kokemusten perusteella mainio talviauto.
Komppaisin tätä. Toinen huono kohta on tuulilasinpyyhkijöiden taakse pellin alle muodostuva "jäänsäilömiskotelo". Ilmiö toteutuu jos käyttää remotena kajuutanlämmitystä, eikä ole puhdistanut lumia tuulilasilta (eikä käytössä ole peitettä).

Tekniikan maailman "testeihin" en ole sokeasti luottanut pariin vuosikymmeneen....syyt ovat ilmeisiä, mutta en ala niistä avoimella foorumilla keskustelemaan. Aina kannattaa lukaista parin muut testit myös, vaikka ulkomailta.
 
Ei se sitten ihan susi taida ollakaan, taidan vielä kumminkin odotella omaani.
Onko kokemuksia kuormatun peräkärryn/venetrailerin vetämisestä? Mahtaako päästä veneen kanssa (vene+traileri ehkä n.650kg) 300km mökkimatkan? Toki matkalla on hyvin latauspisteitä mutta ei yhtään läpiajettavaa vaan kärry pitäisi aina irroittaa että laturille pääsee.

En usko että pääsee 300km, ison kärryn kanssa menee hieman yli 200km jos ajaa aivan kuivaksi. Käytännössä latailin n.180km välein.IMG_20220816_100449.jpg
 
En tiedä missä vaiheessa, mutta näyttää oman kokoonpanon hinta nousseen 1400€ (RWD Ultimate).
Premium/style -versio 2000€ siitä hinnastosta mikä oli voimassa -22 lokakuussa. Saas nähdä paljonko tämä maksaa syksyllä -24 kun auton saan. Alkaa olla tuskaisen suuri ero Y:hyn.
 
En tiedä missä vaiheessa, mutta näyttää oman kokoonpanon hinta nousseen 1400€ (RWD Ultimate).
Premium/style -versio 2000€ siitä hinnastosta mikä oli voimassa -22 lokakuussa. Saas nähdä paljonko tämä maksaa syksyllä -24 kun auton saan. Alkaa olla tuskaisen suuri ero Y:hyn.
No näköjään. "Maksettiin" juhannuksena 51300e ja nyt uuden premiumin hinta näyttää olevan 57990e.

Asiasta toiseen, niin olikos tämä täällä?

Katselin Tuulilasin juttua Iq5:stä, niin siinä oli kehuttu ajovaloja. Pitkät sitten olikin mainittu heikoiksi, joka näkyy videolla vastaavasti selvästi.
Saako tänne laittaa lehden grafiikan valikuviosta vai tuleeko tekijänoikeus vastaan vaikka kertoisi lähteen?
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä missä vaiheessa, mutta näyttää oman kokoonpanon hinta nousseen 1400€ (RWD Ultimate).
Premium/style -versio 2000€ siitä hinnastosta mikä oli voimassa -22 lokakuussa. Saas nähdä paljonko tämä maksaa syksyllä -24 kun auton saan. Alkaa olla tuskaisen suuri ero Y:hyn.
No niinpäs onkin..tasan tonnilla noussu alkaen hintakin muutaman päivän takasesta 52990 -> 53990...Kyllä pitäis itsekin miettiä Y:n ja tämän välilllä aika tarkkaan jos olisin nyt kaupoilla ja varmaan kyllä Y:llä mentäis. Ite sain oman yli 5k€ halvemmalla ja siihen hintaan kuului jo talvirenkaat vanteineen, eli todellinen ero n. 8k€. Siihen vielä korkoerot päälle niin kyllä tulee eroa reippaasti.
 
Katselin Tuulilasin juttua Iq5:stä, niin siinä oli kehuttu ajovaloja. Pitkät sitten olikin mainittu heikoiksi, joka näkyy videolla vastaavasti selvästi.
Saako tänne laittaa lehden grafiikan valikuviosta vai tuleeko tekijänoikeus vastaan vaikka kertoisi lähteen?

En laittaisi lehden kuvaa valokuviosta, sillä tuo vastannee valokuvan upotusta toiselta verkkosivulta toiselle. Pitäisi olla kuvan käyttöluvat kysyttynä ja käyttömaksut tuon grafiikan omistajalle maksettuna ts. menee vaikeaksi.
Sanallisesti voi kyllä lainata ja referoida lyhyesti sitaattioikeuden nojalla, mitä tuosta aiheesta Tuulilasissa kerrottiin.
 
Takalasinpyyhkijä!!
Tuleekohan loppusyksyn -24 normimalleihin? Nyt ei harmita ollenkaan vaikka vielä pitää odotella😁
 
Ei sillä takalasinpyyhkijällä tee oikeastaan mitään. Ainoa hyöty siitä olisi jos saisi pyyhkijään kiinni harjan joka putsaa peruutuskameran. Takalasista ei näe muutenkaan juuri muuta kuin takana tulevan valot eikä tuo lasi kerää niin paljoa ryönää kuin esim farmariautot.