https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hyundai IONIQ 5

Ensimmäinen viesti tälle foorumille ja luonnollisesti alkusysäyksenä ensimmäinen negatiivinen kokemus ;)

Onko muilla IONIQ5:ssä esiintynyt ongelmaa ajovaloumpioiden kosteuden kanssa?

Omassa yksilössä umpiot huurtuvat sisäpuolelta etenkin kun näin talvisaikaan ajaa ulkoa lämpimään parkkihalliin ja taas ulos pakkaseen. Umpiot umpihuurussa joista kuskin puoleinen kyllä kuivuu aikanaan mutta repsikan puoleinen pysyvästi huurussa ja tällä hetkellä tietysti jäässä kun ulkona -14.
Tästä onkin vääntö maahantuojan kanssa meneillään ja kaikenmoisia "testejä" tulee suorittaa ennenkuin hyväksyvät merkkikorjaamon takuuseen korjauksen eli umpion vaihdon.

Ohjekirjassahan on eräänlainen disclaimer tästä asiasta, alla kursivoituna suora lainaus. Viimeisin vaatimus maahantuojalta että kottero pitää viedä merkkihuoltoon ja sitä pidetään 45min ajovalot päällä huoltohallissa sisällä ja katsotaan poistuuko kosteus🤣 Ensimmäinen Hyundai itselle ja jos takuuasioiden kanssa on aina tämmöistä niin kenties samalla vaivalla viimeinen. Harmillista koska muutoin tähän asti on itse auto ollut varsin positiivinen kokemus.

Ajovalojen ja takavalojen linssit voivat
näyttää huurteisilta, jos auto pestään
ajon jälkeen tai jos sillä ajetaan
yöllä kostealla säällä. Tämä johtuu
lämpötilaerosta lampun sisäpuolen ja
ulkopuolen välillä, eikä se ole merkki
ongelmasta autossasi. Kun kosteus
tiivistyy lamppuun, se poistuu, kun
ajetaan ajovalot sytytettyinä. Poistumisen
nopeus voi riippua lampun koosta,
sijainnista ja ympäristöolosuhteista. Jos
kosteus ei poistu, suosittelemme auton
tarkastuttamista valtuutetulla HYUNDAIjälleenmyyjällä.
 
En tiedä mutta nykyaikana kaikki on mahdollista, sen verran tähtien asento tuntuu vaikuttavan vaikka mihin.

Arvelin vaan että vastaanotin olisi ehkä Konassa heikompi.
Tästä Bluelink sekoilusta on myös parin-kolmen viime päivän ajalta kokemusta. Auto ei vastaa kun aplikaatiolla jotain komentoa yrittää vaikkakin tila päivittyy silloin tällöin jos aloite tulee auton päästä.
Epäilen että eilen sattunut episodi liittyi myös tähän:
Piti lähteä lasta hakeen koulusta ja yritin käynnistää esilämmityksen Bluelinkillä. Appi ilmoitti että auto ei vastaa ja painelin tietysti useamman kerran käynnistyspyyntöä. Lämmitys oli kaikesta huolimatta käynnistynyt, mutta kun menin autoon ja väänsin D:tä silmään niin meni vain vapaalle:eek:
Mittaristoa tihrustaessani havaitsin kuvakkeen jossa lukko auton hahmon sisällä (ajonesto päällä kaiketi) eikä Ready tekstiä näkynyt. Noh, ei auttanut kuin käynnistää vierestä vanha kunnon bensa-auto. Joku bitti oli vissiin poikittain kun yhteyttä yritti Bluelink luoda...

Noin puolen tunnin päästä kun palasin kotiin niin Huihai otti taas vaihdetta sisään niin kuin ei mitään olisi tapahtunutkaano_O
 
Hyundailta tällaista:

Valitettavasti Bluelinkin yhteyksissä on tosiaan tällä hetkellä häiriöitä. Vika on tiedossa ja korjataan mahdollisimman pikaisesti. Yhteyshäiriöt ovat onneksi harvinaisia ja lyhytkestoisia, ja liittyvät tyypillisesti verkkoon liittyviin laajempiin häiriöihin, eivät itsessään sovelluksen toimintoihin. Kuten kommentoija yllä totesikin, onneksi täyssähköauto lämpenee erittäin nopeasti myös ilman esilämmitystä. Mutta tiedostamme kyllä, että esilämmitys tekee matkasta vielä ekstramukavan. Pahoittelemme tämän hetkistä häiriötä!
 
Niin ja Hynyn saa käyntiin 5min, kun painaa ovet kiinni nappia ja perään pitää pohjassa alimmaista Hold nappia muutaman sekunnin(peiliin syttyy hetkeksi punainen valo).
Ei tarvi lähtiessä käynnistää autoa, kun on päällä jo :cool:
Toki sen avaimen kantaman puitteissa..,
 
Hyundailta tällaista:

Valitettavasti Bluelinkin yhteyksissä on tosiaan tällä hetkellä häiriöitä. Vika on tiedossa ja korjataan mahdollisimman pikaisesti. Yhteyshäiriöt ovat onneksi harvinaisia ja lyhytkestoisia, ja liittyvät tyypillisesti verkkoon liittyviin laajempiin häiriöihin, eivät itsessään sovelluksen toimintoihin. Kuten kommentoija yllä totesikin, onneksi täyssähköauto lämpenee erittäin nopeasti myös ilman esilämmitystä. Mutta tiedostamme kyllä, että esilämmitys tekee matkasta vielä ekstramukavan. Pahoittelemme tämän hetkistä häiriötä!
Joo viikon on pelannut kehnosti Bluelink...laittoko ne sulle sähköpostia vai mistä tämän sait? Mulle ei ole ilmoiteltu mitään, eikä tutulle EV6 kuskillekaan, jolla viimesen viikon kans ollu ongelmia.
 
Onko muilla IONIQ5:ssä esiintynyt ongelmaa ajovaloumpioiden kosteuden kanssa?
Ei ole kosteutta näkyny omassa yhtään...edellisessä konassa tuli pesun jälkeen aina välillä kosteutta alempiin takaumpioihin ja eteen ylempiin lediviiruihin, josta kysyin huollon yhteydessä niin eivät kyllä mitään sille tehneet vaan sanoivat tyyliin että tälläisiä nämä ovat...
 
Tulevaisuutta ajatellen kosteus on pahasta umpiossa, ei mene enää katsastuksesta läpi.
 
Nykypäivänä ihmetyttää ja hieman v*******kin miten auton valmistajille on niin vaikeeta ilmoittaa asiakkaille vioista. Jos esim. nyt heillä tiedossa että Hyundai/Kia servereissä tai missä vaan ongelmia niin ei olisi mielestäni paljon vaadittu että laittaa näistä sähköpostia että ongelma havaittu ja sitä korjataan tms. VAG ihan yhtä surkea, ei mitään ilmoitusta jos joku esim. softassa ei pelaa vaan mieluummin annetaan asiakkaiden hakata turhaan appia ja huoltojen vaihteet tukossa kun ihmiset kyselee onkohan mun autossa nyt vikaa vaikka todellisuudessa vika on kaikissa autoissa.

En tiedä mikä merkki tästä ilmoittamisesta suoriutuu puhtain paperein, mutta luulisi että vuonna 2023 tämä olisi jotenkin jo teknisesti mahdollista...
 
Nykypäivänä ihmetyttää ja hieman v*******kin miten auton valmistajille on niin vaikeeta ilmoittaa asiakkaille vioista. Jos esim. nyt heillä tiedossa että Hyundai/Kia servereissä tai missä vaan ongelmia niin ei olisi mielestäni paljon vaadittu että laittaa näistä sähköpostia että ongelma havaittu ja sitä korjataan tms.
Niin tai laittaisi edes omille ilmoitussivulle ilmoituksen jos sähköpostien lähettäminen on niin vaikeaa.
 
Eihän ainakaan vapaasti nähtävillä olevaan mediaan mennä tunnustamaan, että edustamallamme merkillä olisi jokin ongelma. Sehän on imagokysymys.
 
We regret to inform you that since yesterday we have been facing the same network issues that can affect the Bluelink app and related services. The mentioned disturbance can be caused by a lack of communication between the vehicle and the server. Our technical department is currently investigating the root of the issue and we expect to solve the situation as soon as possible.

We appreciate your patience and remain at your disposal for further assistance.

Bluelink tiimin vastaus kun kysellyt muutamaan otteeseen viikon sisään missä mennään, eli ainakin yrittävät jotain. Tälläinen tieto olisi mielestäni kiva saada kysymättäkin asiakkaille vaikka s-postiin, eikä siitä pitäisi imagon laskea mielestäni vaan päinvastoin. Mediassa voivat valmistajat minun puolesta kilpaa kehua kuinka virheettömiä tuotteita valmistavat.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Epo
No eihän toi lataus mennyt niinkuin Kris oli kuvitellut sen menevän. Ei ollut 240 kW…
Eikö sen akun esilämmityksen pitänyt olla kunnossa?

 
No eihän toi lataus mennyt niinkuin Kris oli kuvitellut sen menevän. Ei ollut 240 kW…
Eikö sen akun esilämmityksen pitänyt olla kunnossa?

Ei jaksa alkaa koko lätinää katsomaan, olikohan laturi edes sellainen mistä olisi teoriassa voinut sen maksimin saada? Jossain kohtaa ainakin näytti olevan kemppiläisellä tolpalla ja siitä jos tehoa jaetaan niin voi jäädä lataustehot aika vaatimattomaksi, ja jos vielä on 400V pönttö niin ei siitä muutenkaan saa kuin max.103kW.

e: Esilämmitys kyllä toimii, mutta mikään vartin lämmitys ei vaikuta juuri mitään lataustehoihin.
 
No eihän toi lataus mennyt niinkuin Kris oli kuvitellut sen menevän. Ei ollut 240 kW…
Eikö sen akun esilämmityksen pitänyt olla kunnossa?

Pitääpä kokeilla vaikka ens viikolla, miten tämä nyt oikein menee kun saa akku syötyä...Ei ole tarvetta latailla juuri julkisilla, mutta ihan mielenkiinnosta haluan nähdä mitä tehoja talvella saatavilla. Näihin Absolute Disaster ja Game Over videoihin en ole enää nykyään jaksanut luottaa tai edes katsoa...sittenhän sen tietää kun kokeilee.
 
Jos oikein tulkitsin (katsoin erittäin skippaillen), oli hän ajanut 8%:iin, eli jos akun esilämmitys sammuu parinkymmenen prosentin kohdalla, oli akku ehtinyt jäähtyä jo ajossa tuolla välin, koska I5 taitaa aika nopeasti akun ylimääräiset lämmöt ajossa imeä muuhun käyttöön? Koska hällä ei ollut OBD palikkaa, niin kaikki menee vähän mutuiluksi. Mutta tuohan on toki oikea ongelma, mikäli akku jäähtyy lämmityksen jälkeen jos laturille mennään vasta muutamalla prosentilla. Koska navi kuitenkin tietää paljonko laturille on matkaa, on melko tyhmää, että esilämmitys sammuu noin korkeilla prosenteilla. Vielä tyhmempää on, mikäli softa antaa akun tästä uudelleen jäähtyä.
Joitain videoita on tullut vastaan, missä tuo esilämmitys on toiminut halutusti. Tästä olisi kyllä kiva saada palstalaisilta kokemuksia.
 
Jos oikein tulkitsin (katsoin erittäin skippaillen), oli hän ajanut 8%:iin, eli jos akun esilämmitys sammuu parinkymmenen prosentin kohdalla, oli akku ehtinyt jäähtyä jo ajossa tuolla välin, koska I5 taitaa aika nopeasti akun ylimääräiset lämmöt ajossa imeä muuhun käyttöön? Koska hällä ei ollut OBD palikkaa, niin kaikki menee vähän mutuiluksi. Mutta tuohan on toki oikea ongelma, mikäli akku jäähtyy lämmityksen jälkeen jos laturille mennään vasta muutamalla prosentilla. Koska navi kuitenkin tietää paljonko laturille on matkaa, on melko tyhmää, että esilämmitys sammuu noin korkeilla prosenteilla. Vielä tyhmempää on, mikäli softa antaa akun tästä uudelleen jäähtyä.
Joitain videoita on tullut vastaan, missä tuo esilämmitys on toiminut halutusti. Tästä olisi kyllä kiva saada palstalaisilta kokemuksia.

Niin eli ajettiin kymmeniä kilometrejä ilman lämmitystä ja annettiin akun jäähtyä, aikamoinen user error ja sitten kehdataan tehdä vielä video siitä. Ja missäköhän kohtaa lie käynnistettiin lämmitys, eli ehtikö akku koskaan edes optimilämpöön?
Lämmitys kun sammuu, niin lämmöt tasaantuu kennojen välillä vielä hetken aikaa ja alkaa sitten hiljokseen laskea.
 
Pitääpä kokeilla vaikka ens viikolla, miten tämä nyt oikein menee kun saa akku syötyä...Ei ole tarvetta latailla juuri julkisilla, mutta ihan mielenkiinnosta haluan nähdä mitä tehoja talvella saatavilla. Näihin Absolute Disaster ja Game Over videoihin en ole enää nykyään jaksanut luottaa tai edes katsoa...sittenhän sen tietää kun kokeilee.
Tuo klikkiotsikointi on nykyajan syöpä kun muuten ei tunnu saavan uusia seuraajia. Tapaan skipata kaikki klikkiotsikot ihan suosiolla.
 
Ei saanu nyt testiin kunnon pakkasia vaan +3 astetta...olin paikassa missä oli 20km laturille, niin lämmitystä tuli akulle vain tuo aika. Lähti lataamaan heti 85kW ja muutama minuutti myöhemmin nousi 140kW:iin, missä lähes olikin tuonne 80% hujakoille missä latauksen lopetin. Laturina Ionity 350kW...ihan tyytyväinen tulokseen, pitää kokeilla jos ens kerralla sais kunnon pakkasen ja pidemmän lämmityksen. #Absolute Disaster #Game Over
 

Liitteet

  • 20230301_135713.jpg
    20230301_135713.jpg
    156,1 KB · Katsottu: 125
  • 20230301_140228.jpg
    20230301_140228.jpg
    112,3 KB · Katsottu: 90
  • 20230301_144135.jpg
    20230301_144135.jpg
    110,1 KB · Katsottu: 124
Ei saanu nyt testiin kunnon pakkasia vaan +3 astetta...olin paikassa missä oli 20km laturille, niin lämmitystä tuli akulle vain tuo aika. Lähti lataamaan heti 85kW ja muutama minuutti myöhemmin nousi 140kW:iin, missä lähes olikin tuonne 80% hujakoille missä latauksen lopetin. Laturina Ionity 350kW...

Yllättävän hyvin latasi kun ottaa huomioon noinkin lyhyen akun lämmityksen
 

Nyt on Krisin videossa järkeä. On toi I5 kova lataamaan. Hyvä latauskäyrä kohdassa 8:52 alkaen. 👍
 
Moottorilehdessä oli Niron käyttötestin väliraportissa juttua KIA ja Huyndai ongelmasta pistää ajonestopäälle satunnaisesti kun autoa on etälämmitetty ilman narua seinässä.

Oletteko törmänneet tähän ongelmaa jos olette säännöllisesti käyttäneet etälämmitystä ilman samanaikaista latausta?