https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hyundai i30 kokemuksia

Ja tuleva malli näyttää ensikuvien perusteella pirun tyylikkäästä perusautolta.
 
Huomenna Hyny pajalle etupäästä kuuluvan kumahtelun takia. Kuului ensin vain töyssyissä, muutaman päivän päästä jo rattia paikallaan käännellessä. Jotain on irti/poikki/löysällä.
 
Iskarin yläpään laakeri (?) menee vaihtoon kunhan osa saadaan Pelttarille. Takuuhomma taas, mutta silti pistää miettimään kun ei ole tottunut ylimääräistä korjaamolla ramppaamaan. Ainakaan sen jälkeen kun Mazda 6 vaihtui Toyo Versoon.
 
Iskarin laakeri vaihdettu ja kolinat ja kuminat loppuivat. Pelttarilla ei ollut tietoa kuinka tavallinen vika on kyseessä i30:ssä, mutta kaiken kaikkiaan ilmeisesti (euro)autoissa näitä esiintyy jonkin verran. Takuuseen siis meni mikä tietysti lämmittää, onhan rekisteröinnistä jo 3 vuotta ja liki 9 kuukautta, ja mittarissakin 99 tkm.

Sijaisautoksi sain tuliterän i30:n farkun, bensakoneella ja automaatilla. Muistutti taas kuinka mukava kampe automaatti olisi, 7-pykäläinen loota vaihtoi normaaliajossa huomaamattomasti ja kulkuakin tuntui riittävän. Ohitustilanteessa jalan painaminen äkkiä syvemmälle aiheutti melkoisen kiekaisun konehuoneessa ainakin dieseliin tottuneen korvissa, eli aika pienelle loota pudotti. Kulutusmittarin palkki heilui myös hiukan eri lukemilla kuin mihin dieselissä on tottunut, varsinkin mutkaisella tiellä pienetkin nopeuden muutokset näyttivät vaikuttavan heti. Tasamaalla vakkari päällä taas ei näyttänyt niin pahalta, mutta kyllä tomaatti taitaa selvästi janoisempi olla tässäkin mallissa. Alla oli Contin Ecocontactit normaalien ensiasennus-Hankookien sijaan, eikä melua ollut ainakaan enempää kuin Tectyl-käsitellyssä omassani. Tomaatti ja diesel, hmm...
 
Riisikippo sanoi:
Kulutusmittarin palkki heilui myös hiukan eri lukemilla kuin mihin dieselissä on tottunut, varsinkin mutkaisella tiellä pienetkin nopeuden muutokset näyttivät vaikuttavan heti. Tasamaalla vakkari päällä taas ei näyttänyt niin pahalta, mutta kyllä tomaatti taitaa selvästi janoisempi olla tässäkin mallissa.

Ei kai kaksoiskytkijän sen enempää pitäisi kuluttaa, huono vaihteidenkäyttäjä saa menemään enemmänkin manuaalilla.
 
nackerton sanoi:
Ei kai kaksoiskytkijän sen enempää pitäisi kuluttaa, huono vaihteidenkäyttäjä saa menemään enemmänkin manuaalilla.

Kyllä se kuluttaa ihan virallistenkin lukujen mukaan. Kaupngissa enemmän kuin manuaali, maantiellä vähemmän. Suorituskykykin on heikompi. Toki huonolla vaihteidenkäytöllä voi pistää vielä huonommaksi missä ympäristössä vain.
 
Piti oikein katsoa maahantuojan sivuilta viralliset arvot, ja yllättävän pieniä eroja niissä on. Kulutukset ovat manuaalin hyväksi bensakoneella 1-2 desiä ja dieselillä jopa 3. Suurempi ero tulee 0-100 kiihtyvyydessä jossa bensamanuaali on 0,8 sekkaa etevämpi, dieseleissä ero on puolet tästä. Olettaisin että tärkeämmässä eli ohituskiihtyvyydessä tilanne tasoittuu, nimittäin aika pienelle bensa-automaatti (siis DCT kun en osannut sitä eilen sanoa!) pudotti kun kunnolla painoi pedaalia. En tajunnut katsoa kierroksia mihin asti meni ennen kuin vaihtoi isommalle mutta melkoisellä moottorin ärjynnällä mentiin  :rolleyes:

 
Jos moottori oli lämmin ja pedaali pohjassa, kyllä siinä ihan rajoittimelle asti (6500 rpm) annetaan pyöriä ja vaihde tiputetaan heti alkuun niin pieneksi kuin mahdollista. Maltillisemmissa kiihdytyksissä vaihtaa mielestäni yleensä siinä 4000 rpm:n paikkeilla.
 
Olikohan tämä jo täällä:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/hyundai-i30-kaikkien-aikojen-luotettavin-auto-saksalaislehden-kestotestissa
 
pokkus sanoi:

Onko kyseessä se kuuluisa yksittäistapaus vai mahtaisiko laajemmalla otannalla tulla edelleen samansuuntaista tulosta? Omassani nyt korjattu takuuseen pari aika pientä juttua, mutta samaan "viattomuuteen" en kuitenkaan päässyt. Havainnot äänieristyksestä ja bluetoothista allekirjoitan, jälkimmäinen pätkii saapuvissa puheluissa herkästi. Itse soittaessa toimii 99% Toistaiseksi käytetyn hankkineena olen autoon tyytyväinen, hinta/laatusuhteeltaan erittäin hyvä!
 
Muutamia uusia automalleja olen käynyt nyt ajamassa, mm. Astra farkkukin ja tämän i30 kohdalla ensimmäisen kerran nousi hymy naamalle. 1,6 bensa-automaatti, jos pari varustetta olisi ollut lisää ajettuun go-malliin (joka pitää sisällään kaikki) niin auto olisi varmaan vaihtunut huolimatta tulevasta uudesta mallista. En keksinyt oikein mitään selvästi huonoa ja ajettavuus oli kohdillaan, kuten kuskin penkin säädötkin. Rengasmelu olisi voinut olla vähäisempää, mutta mielestäni verrattuna muihin koeajettuihin ei selvästi kovempaa vaan ehkä taajuudeltaan erilaista. Jos tuleva i30 vastaa haasteisiin ja tuo pienemmän bensaturbon automaattina noilla puuttuvilla varusteilla niin vaihto tullee olemaan helppo. Alkuvuodesta 2017 pitäisi uutta löytyä kaupoista.
 
Hyny tänään 120 tkm huollossa, kustansi muikeat 510 euroa. Etupäästä kuuluu sama klunksahtelu jonka aiheuttajaksi todettiin viime syksynä iskunvaimentimen yläpään laakeri. Vaikka mainitsin asiasta huoltoa tilatessani viikko sitten, osaa ei tietenkään ollut minkä takia tulee uusi käynti myöhemmin. Samasta syystä jäi nelipyöräsuuntauskin tekemättä, koska on parempi laittaa ne kohdalleen vasta kun pyöränripustuksia ei tarvi enää irroitella. Lisäksi huollon yhteydessä todettiin "apulaitehihnan" kuluneen ja olevan vaihdon tarpeessa, kustannusarvio vaihdolle 370 euroa  :eek:  Kun taivastelin hintaa marmoritiskillä, minua informoitiin että itse hihna maksaa 25 euroa, mutta alkuperäinen kiristin peräti 220 euroa. Kiristintä ei kuulemma ole aivan pakko vaihtaa, ja niinpä sovittiin että osat tilataan ilman kiristintä. Auto on kyllä täyttänyt tehtävänsä, mutta pitkää takuuta ylläpitävä merkkihuolto on kyllä aika suolaisen hintaista. Eikä tuo huollon toiminta nyt ihan nappiin mennyt, tai sanotaan että aikaisemmasta kiitettävästä laskeuduttiin siihen normisuoritukseen. Tuohon kun lisätään ensi viikkoinen uusien kesärenkaiden hankinta ja verkkopankissa odottava vakuutuslasku, niin tietää köyhä taas autoilleensa.
 
Itse käytin Ceedin viime viikolla 105 tkm huollossa, mittarissa tosin on vasta 92 000, huolto tyri viime kerralla ja teki 90 000 huollon liian aikaisin. Kuinka vaikeaa sekin on? No jokatapauksessa Ceedistäkin vaihdettiin tuo apulaitehihna ja lisäksi jarrupalat eteen. Loppulasku oli 430€. En tiedä mitä vastaava muilla merkeillä kustantaisi, mutta ei tuo halvalta tuntunut.
 
Antero sanoi:
Itse käytin Ceedin viime viikolla 105 tkm huollossa, mittarissa tosin on vasta 92 000, huolto tyri viime kerralla ja teki 90 000 huollon liian aikaisin. Kuinka vaikeaa sekin on? No jokatapauksessa Ceedistäkin vaihdettiin tuo apulaitehihna ja lisäksi jarrupalat eteen. Loppulasku oli 430€. En tiedä mitä vastaava muilla merkeillä kustantaisi, mutta ei tuo halvalta tuntunut.

Aikanaan kun itselläni oli 2008 mallin Cee'D , en tainnut yhdessäkään huollossa päästä alle viidensadan euron. Enkä niissä huoltokäyntien jälkeisissä korjauskäynneissä.
 
Riisikippo sanoi:
Lisäksi huollon yhteydessä todettiin "apulaitehihnan" kuluneen ja olevan vaihdon tarpeessa,.... 

Miksi ei mene takuuseen?

https://www.hyundai.fi/takuu/takuuehdot-2/

HYUNDAI TAKUU on viisi (5) vuotta ilman kilometrirajaa henkilö-, maasto- ja tila-autoille, kun autoa huollatetaan valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaisesti.
 
Taky sanoi:
Miksi ei mene takuuseen?

https://www.hyundai.fi/takuu/takuuehdot-2/

HYUNDAI TAKUU on viisi (5) vuotta ilman kilometrirajaa henkilö-, maasto- ja tila-autoille, kun autoa huollatetaan valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassa olevan huolto-ohjelman mukaisesti.

Tämä riippuu täysin siitä onko ensimmäinen omistaja vai ei. On tilanteita, jossa takuu on vaikka enää 3v, 5v sijasta.
 
E92 sanoi:
Tämä riippuu täysin siitä onko ensimmäinen omistaja vai ei. On tilanteita, jossa takuu on vaikka enää 3v, 5v sijasta.

No ei kyllä riipu omistajien lukumäärästä. Olen toinen omistaja, ja ensimmäisen tapaan olen asioinut merkkiliikkeessä. Ainakaan iskarin laakereiden kohdalla ei ole tarvinnut neuvotella kuuluuko takuuseen vai ei. Mutta sen hihnan kohdan selittää kyllä takuuehdot, joissa sanotaan näin:

"Takuun piiriin kuuluvia eivät ole myöskään edellä luetelluissa huoltotöissä tarvittavat huolto- ja kulutusosat, kuten renkaat, nesteet, öljyt, pakkasnesteet, ilmastointilaitteen kylmäaine normaalin vajenemisen myötä, suodattimet, sytytystulpat, jarrupalat/-levyt ja polttimot, apulaitteiden käyttöhihnat ja lasinpyyhkimien kumit, ei myöskään jakohihna, ellei kysymyksessä ole epänormaali kuluminen."

Anteron Ceediin ei ilmeisesti sitä hintavaa kiristäjää kuulunut maitsemasi huollon pakettiin? Tarjottiinko sitä edes? Jotenkin haiskahtaa rahastus, eihän edes jakohihnoissa yleensä ole noin hintavaa kiristintä  :mad:
 
Riisikippo sanoi:
No ei kyllä riipu omistajien lukumäärästä. Olen toinen omistaja, ja ensimmäisen tapaan olen asioinut merkkiliikkeessä. Ainakaan iskarin laakereiden kohdalla ei ole tarvinnut neuvotella kuuluuko takuuseen vai ei. Mutta sen hihnan kohdan selittää kyllä takuuehdot, joissa sanotaan näin:

"Takuun piiriin kuuluvia eivät ole myöskään edellä luetelluissa huoltotöissä tarvittavat huolto- ja kulutusosat, kuten renkaat, nesteet, öljyt, pakkasnesteet, ilmastointilaitteen kylmäaine normaalin vajenemisen myötä, suodattimet, sytytystulpat, jarrupalat/-levyt ja polttimot, apulaitteiden käyttöhihnat ja lasinpyyhkimien kumit, ei myöskään jakohihna, ellei kysymyksessä ole epänormaali kuluminen."

Anteron Ceediin ei ilmeisesti sitä hintavaa kiristäjää kuulunut maitsemasi huollon pakettiin? Tarjottiinko sitä edes? Jotenkin haiskahtaa rahastus, eihän edes jakohihnoissa yleensä ole noin hintavaa kiristintä  :mad:

Miten tämä liittyy mun kommenttiin? Pointti oli, että kaikissa tapauksissa takuuaika ei ole 5v.
 
Liittyy siten että kirjoitit näin:

"Tämä riippuu täysin siitä onko ensimmäinen omistaja vai ei"...

Oman kokemukseni perusteella tuo täysin ei ainakaan pidä paikkaansa. Enkä ole mistään Hyundaihin liittyvästä huomannut tai kuullut että luvattu viiden vuoden takuu olisikin joissain tapauksissa vain kolme vuotta.

Sellaisen varoituksen sain, että takuuasioiden sujumiseksi on syytä tehdä kaikki huollot merkkiliikkeessä. Sama koskee varmaan useimpia merkkejä, vaikka erinäiset ketjut takuuhuoltoja mainostavatkin.
 
Hyundain takuuehdoistahan se selviää, miten Hyundain kohdalla takuu menee:

"Hyundai tarjoaa ASIAKKAILLEEN* 5 vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta kaikkiin uusiin autoihin, jotka on myyty
virallisen Hyundai-jälleenmyyjän toimesta EUROOPASSA*"

...

"– ASIAKKAALLA Hyundai tarkoittaa yksityishenkilöä, yritystä tai yhteisöä, joka hankkii
(i) uuden Hyundai-ajoneuvon valtuutetulta Hyundai-jälleenmyyjältä käyttöönsä, mutta ei jälleenmyyntiä varten tai
(ii) yksityishenkilöä, yritystä tai yhteisöä, joka on hankkinut alun perin Hyundai-ajoneuvon valtuutetulta Hyundai-jälleenmyyjältä, mutta ei jälleenmyyntiä varten

– EUROOPALLA tarkoitetaan Euroopan talousaluetta ja Sveitsiä"

Lisäksi:

"4. Tekijät, jotka päättävät takuun ennen
määräaikaa tai ajokilometrimäärää


...

4.2 Kun omistus- ja/tai hallintaoikeus siirtyy elinkeinonharjoittajalle, joka pää- ja sivutoimisesti harjoittaa autokauppaa, mutta ei ole Hyundai Motor Finland Oy:n vähimmäisvaatimukset täyttävä Hyundai-liike.

..."

Ei siis ole väliä monesko omistaja on, jos hankkii auton vähimmäisvaatimukset täyttävästä Hyundai-liikkeestä.

Se pitää tosin huomata, että tuo 5 vuotta ei koske ihan koko autoa. Suomessa asennettujen lisävarusteiden ja akun takuu on kaksi vuotta ja audiojärjestelmän takuu on kolme vuotta.
 
Tässä tämä mun case...

Jos auto rekisteröidään vuokraamokäyttöön, takuu on kolme (3) vuotta tai 100 000 km, ensin täyttyvän rajan ollessa määräävä, kun auto on huollettu valmistajan ja maahantuojan julkaiseman Suomessa voimassaolevan huolto-ohjelman mukaisesti, auton valmistajan vähimmäisvaatimukset täyttävässä Hyundai-huollossa.
 
Pitää muuten vähän korjata kommenttiani eli ei riitä, että auton hankkii oikeanlaisesta liikkeestä. Auto ei ole historiansa aikana saanut siirtyä elinkeinonharjoittajalle, joka ei ole nuo tietyt vaatimukset täyttävä Hyundai-liike. Jos se on siis käynyt jossain välissä historiaansa jollakin jobbarilla, ei (tehdas)takuuta ole, vaikka auton hankkisikin merkkiliikkestä. Yksityishenkilöiden välisissä kaupoissa takuu kuitenkin säilyy:

"Jatkuuko takuu kun auto siirtyy uudelle omistajalle?

Kyllä.

Takuu on autokohtainen ja jatkuu normaalisti alkuperäisestä rekis-
teröintipäivästä,  kun  se  siirtyy  uudelle  omistajalle.  Auton  takuu  ei  ole 
voimassa,  kun  se  on  liikkeenharjoittajan  omistuksessa,  jonka  päätoimi 
on autokauppa ja joka ei ole Hyundai-jälleenmyyjä."
 
Vuokraamokäyttö... ok, eipä tullut edes mieleen.

Ostin omani yksityiseltä, eikä siis takuuongelmia. Mutta hieman ihmetyttää noi takuuehdot, siis jos ymmärsin oikein niin esimerkiksi Toyota-liikkeessä myynnissä olevassa takuuikäisessä Hyundaissa ei enää olekaan tehtaan takuuta?
 
esako62 sanoi:
Aikanaan kun itselläni oli 2008 mallin Cee'D , en tainnut yhdessäkään huollossa päästä alle viidensadan euron. Enkä niissä huoltokäyntien jälkeisissä korjauskäynneissä.
Sorento lienee sitten halvempi huoltaa. 155tkm asti en ole tainnut maksaa kuin parista isommasta huollosta tuota luokkaa olevia summia. Mutta noissa on tehty sitten oikeasti töitä ja vaihdettu mm. öljyjä koneen lisäksi niin laatikkoon kuin peräänkin. Isompi on halvempi?