https://tummennuskalvot.fi/

Hyundai i30 2017-

Pitäisi hieman enemmän tietää mistä on kysymys, mutta jos kysymyksessä on vain palojen loppuminen, ei takuu korvaa. 22 000 km on tietenkin todella lyhyt matka palojen hävittämiseen, mutta kyllä se voi nykyautossa, joka jarruttaa joka kadunkulmassa takapyörää, onnistua. Omassa 2008 mallin i30:ssa takapalat kestivät noin 45 000 ja etumaiset noin 100 000.
 
mmb sanoi:
Blaah. Jarruissa oli jotain häikkää voimaero yli 30% eli ei menisi katsastuksesta läpi. Ei ole Toyota laatua nämä korea kärryt

Tai sitten on juuri Toyotan laatua. Meillä olleessa Corollassa takajarrut jumivat joka talvi, jos niitä ei herkistellyt. Palat sekä levyt kuumuivat ja kuluivat. Tosin Corolla oli vuoden 2004 vuosimallia ja ajoimme sillä mittarilukemavälin 40 - 80 tkm, liekkö uudemmissa vuosimalleissa tuo jarrujen laahaaminen kunnossa.
 
Jos takajarrut kuluu vauhdilla niin todennäköisesti takasatulat jumissa, mutta sekin tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä on ihmeellistä. Ranskalaisissa ja korealaisissa kyllä pruukaa nuo jarruosat osat olevan aika ruosteherkkää rautaa. Normi ajossa takajarrut ei juurikaan töitä tee vaan etupyörillä jarrutetaan.
Kyylä mullakin vitossa jolla ajoin n 80 tkm laitettiin takajarrut 2 kertaa ja etu palat oli alkuperäiset. Herkistää pitä joka renkaanvaihdossa.
 
Mulla oli muistaakseni ATE:n takajarrut i30:ssä. Kuten täällä on ennenkin mainittu on Hyundai Saksassa suunniteltu ja Tsekissä tai Slovakiassa valmistettu ja osat ovat samojen alihankkijoiden tekemiä kuin kaikenmaailman muissakin autoissa ;)
 
Liitteenä jarruepisodin kuitti, jossa vikakuvaus. Mainittakoon että lentoasemalta startessa (missa auto oli seisonut viikon) "kahina" oli varsin kovaa. Lisäksi jarru nappasi kiinni ihan pienelläkin polkimen painamaisella. Eli pieni jarrun painaminen aiheutti suhteettoman jarruvoiman. Noi oireet hiukan hälveni parin päivän aikana ennen kuin pääsin huoltoon. Kyllä tossa huoltoon viedessä edelleen vikaa oli ja jarrujen säätö auttoi. Kertoivat että 30% on ero jolla ei mene katsastuksesta läpi joten katsoin parhaaksi työn tilata.  Nyt onnistuu ihan tasainen hidastaminen.

Meinaatte että vikavastuussa olisi toiveita menestyä? Hehän voivat väittää että olen ajanut tavallista enemmän pölyisillä hiekkateillä ja suolan kylvämillä maanteilla.

Takuuehdoissa lukee "
3.1 Tavallisista huoltotöistä syntyvät kustannukset, kuten ... <clip> ... lian ja karstan poisto, jarrujen ja kytkimen säätö"
https://www.hyundai.fi/takuu/5vuotta/

 

Liitteet

  • Jarrut_i30.png
    Jarrut_i30.png
    21,6 KB · Katsottu: 216
Täällä vm. 2010 i20 ja 130 000 km, ei jarruissa mitään. Käsijarrunkin poikkeama ehkä 5 %. Tosin käytän käsijarrua joka kerta pysäköidessä.
 
Siis kysymys olikin etujarruista :rolleyes:

Omissa autoissani merkistä riippumatta on yhden yön autokatoksessa seisomisen jälkeen levyt olleet pintaruosteessa . Kahina on kuitenkin loppunut yleensä ensimmäisessä risteyksessä, johon oli matkaa 200 metriä.
 
Valitin maahantuojalle. Katsotaan mitä sanovat. Jossa alle vuoden ikäisen auton jarrut ei noilla kilsoilla ole edes katsastuskelpoiset eikä muka mene takuun piikkiin niin on ihme.

Sikäli voin tietty olla tyytyväinen että muita vikoja ei ole ollut. Lueskelin kauhulla tota A-mersu autotalli pätkää. Joo kauniit harrastusautot ja käyttöauto on erikseen. Ite tykkään jälkimmäistä. Eläkkeellä voi sitten harrastaa.
 
mmb sanoi:
Valitin maahantuojalle. Katsotaan mitä sanovat. Jossa alle vuoden ikäisen auton jarrut ei noilla kilsoilla ole edes katsastuskelpoiset eikä muka mene takuun piikkiin niin on ihme.

Sikäli voin tietty olla tyytyväinen että muita vikoja ei ole ollut. Lueskelin kauhulla tota A-mersu autotalli pätkää. Joo kauniit harrastusautot ja käyttöauto on erikseen. Ite tykkään jälkimmäistä. Eläkkeellä voi sitten harrastaa.

;D ;D

Pikkutarkkana tartun joskus ehkä asioihin joihin muut eivät kiinnittäisi mitään huomiota ( pellit, pienet äänet, moottorin lievät nykinät jne ), tosin mahtuuhan tuohon sitten ihan niitä ärsyttäviäkin "omituisuuksia".
 
Jää mun kukkarolle. Vastaus maahantuojalta tuli nopeasti joten pinnat siitä.
Vastaus alla:
Saamamme tiedon mukaan jarruissa ei ollut todettu tehtaan alaista materiaalivirhettä.

Jarrut ovat kulutusosia ja niihin voi kertyä likaa, joita voi joutua myös takuuaikana puhdistamaan. Puhdistus / säätö ei ole valitettavasti takuun piiriin kuuluvia asioita.
 
mmb sanoi:
Jää mun kukkarolle. Vastaus maahantuojalta tuli nopeasti joten pinnat siitä.
Vastaus alla:
Saamamme tiedon mukaan jarruissa ei ollut todettu tehtaan alaista materiaalivirhettä.

Jarrut ovat kulutusosia ja niihin voi kertyä likaa, joita voi joutua myös takuuaikana puhdistamaan. Puhdistus / säätö ei ole valitettavasti takuun piiriin kuuluvia asioita.

Luulis että maahantuojalla olis ollut pikkasen enempi sitä kuuluisaa "pelisilmää" asiakasta kohtaan. Tässäkin ois pikku rahalla käännetty asiakkaan mielikuva ( +foorumin väen ) positiiviseen suuntaan, varsinkin merkissä jossa pitkän takuun sisältö varmasti aiheuttaa aina puhetta ja ihmettelyä.
 
Bawuka sanoi:
Luulis että maahantuojalla olis ollut pikkasen enempi sitä kuuluisaa "pelisilmää" asiakasta kohtaan. Tässäkin ois pikku rahalla käännetty asiakkaan mielikuva ( +foorumin väen ) positiiviseen suuntaan, varsinkin merkissä jossa pitkän takuun sisältö varmasti aiheuttaa aina puhetta ja ihmettelyä.
Jos takuu sopimuksessa lukee selvästi ettei jarrujen puhdistaminen kuulu takuun piiriin, niin miksi maahantuojan pitäisi se korvata?
Toki asiakastyytyväisyyden takia paljon tehdään, mutta missä menee raja? Varmaan jokin huolenpitosopimus varmaan tuollaisen jarrujenpuhdistuksen korvaa? Saahan niihin kuuluun vaikka autonpesun mitä ei takuu myöskään korvaa, vaikka jotkut siinäkin uskossa on että auto huollossa pestään;D
 
völvöxc60 sanoi:
Jos takuu sopimuksessa lukee selvästi ettei jarrujen puhdistaminen kuulu takuun piiriin, niin miksi maahantuojan pitäisi se korvata?
Toki asiakastyytyväisyyden takia paljon tehdään, mutta missä menee raja? Varmaan jokin huolenpitosopimus varmaan tuollaisen jarrujenpuhdistuksen korvaa? Saahan niihin kuuluun vaikka autonpesun mitä ei takuu myöskään korvaa, vaikka jotkut siinäkin uskossa on että auto huollossa pestään;D

Nii-i. Mietitäänpä sitä sitten, sanooko asiakaskokemus sinulle mitään ?
 
völvöxc60 sanoi:
Meinaat että kaikkien jarrut pitäisi putsata, että asiakas olis tyytyväinen. Samalla auton voi pestä ja laittaa suklaakonvehdin penkille ;D

Kyllä, eipä ole tullut tuollaisista maksettua, enpä tosin ole korealaista "pitkällä takuulla" koskaan omistanut, japseja kylläkin. Itse olen ollut tyytyväinen aina vaikkapa ilmaiseen sijaisautoon vaikka kyse ei ole ollut takuutöistä, tai ruisleipäpakettiin etupenkillä aina vierailun yhteydessä  ;D. Eipä tosin nuokaan saaneet pysymään vanhassa merkissä  :p
 
Bawuka sanoi:
Kyllä, eipä ole tullut tuollaisista maksettua, enpä tosin ole korealaista "pitkällä takuulla" koskaan omistanut, japseja kylläkin. Itse olen ollut tyytyväinen aina vaikkapa ilmaiseen sijaisautoon vaikka kyse ei ole ollut takuutöistä, tai ruisleipäpakettiin etupenkillä aina vierailun yhteydessä  ;D. Eipä tosin nuokaan saaneet pysymään vanhassa merkissä  :p
Niin ”nuoleskelu” ei kauppiaalla auttanut ;D
Veikkaan että monelle tulee yllätyksiä näissä pitkissä takuissa, kun oletetaan kaiken kuuluvan takuuseen.

https://www.hyundai.fi/takuu/7vuotta/

1.3.2 Käyttöakun takuu, kaksi (2) vuotta.

1.3.3 Lisävarusteiden takuu on kaksi (2) vuotta. Takuu koskee Suomessa asennettuja maahantuojan hyväksymiä lisävarusteita.

1.3.7 Radio/audiojärjestelmän takuu on kolme (3) vuotta.


 
Joo, kyllähän jarrut pitäisi takuunalaisessa autossa toimia ilman lisämaksua. Kieltämättä todella huijattu fiilis tulee noista takuuehdoista, kuitenkin ko. automerkin mainonnassa vedotaan pitkään takuuaikaan, kuluttajalle annetaan kuva, että se on poikkeuksellista ja huoletonta.
 
Mainonta on oma juttunsa, mutta myyjän ehkä pitäisi kertoa hieman rajoituksista.

Jos sitten kuitenkin kaikesta huolimatta vaikka jakopää leviää, uskoisin sen kuuluvan takuun piiriin.

Tietenkin olisi ostajan kannalta selkeämpää, jos takuu olisi 1 vuosi 8) En siis osaa pitää huonona tuota Hyundain takuuta.
 
dosetti sanoi:
Joo, kyllähän jarrut pitäisi takuunalaisessa autossa toimia ilman lisämaksua. Kieltämättä todella huijattu fiilis tulee noista takuuehdoista, kuitenkin ko. automerkin mainonnassa vedotaan pitkään takuuaikaan, kuluttajalle annetaan kuva, että se on poikkeuksellista ja huoletonta.
Kuluttaja jos vaivautuisi lukemaan takuuehdot, niin asia olisi varmaan selkeä?
 
dosetti sanoi:
Joo, kyllähän jarrut pitäisi takuunalaisessa autossa toimia ilman lisämaksua

7 vuodessa taksit ajavat varmaan ainakin neljät palat ja kahdet levyt loppuun ja yksityinenkin aika monet. Vaikea kuvitella menevän takuuseen.
 
dosetti sanoi:
Joo, kyllähän jarrut pitäisi takuunalaisessa autossa toimia ilman lisämaksua. Kieltämättä todella huijattu fiilis tulee noista takuuehdoista, kuitenkin ko. automerkin mainonnassa vedotaan pitkään takuuaikaan, kuluttajalle annetaan kuva, että se on poikkeuksellista ja huoletonta.
Lukemalla niitä sopimuksia mihin nimensä kirjoittaa ;)
Kia:n pitkässä takuussa taisi olla hieman enemmän rajoituksia. Ford mainostama 5v takuu on kanssa rajoitettu. 2v tehdastakuuta(mikä ei myöskään korvaa esim. jarrujen puhdistamista) loput 3v on Ford laajennettu takuu. Seatin 5v aivan samanlainen, eli 2+3v.
Pitää kuluttajallakin olla vastuuta ja ymmärrystä. Välillä tuntuu että osa kuluttajista on aivan pihalla sopimuksista :rolleyes:
Ei nyt liity Hyundaihin, mutta oikeesti...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a388b648-e091-44a9-8160-bb4ff93a24c4
 
mmb sanoi:
Jää mun kukkarolle. Vastaus maahantuojalta tuli nopeasti joten pinnat siitä.
Vastaus alla:
Saamamme tiedon mukaan jarruissa ei ollut todettu tehtaan alaista materiaalivirhettä. Jarrut ovat kulutusosia ja niihin voi kertyä likaa, joita voi joutua myös takuuaikana puhdistamaan. Puhdistus / säätö ei ole valitettavasti takuun piiriin kuuluvia asioita.

"Voi joutua puhdistamaan takuuaikana ja ei kuulu takuun piiriin". Niinpä. Mahtaako kuulua edes huolto-ohjelmaan muuten kuin lisätyönä  :rolleyes:
 
Jarrujen korjaukset eivät ole kovin kalliita joten takuunalaisuus ei ole siten tärkein asia vaikka kieltämättä voi sylettää kun pienillä kilometreillä kuluu loppuun tai jumittelevat ennen aikojaan.

Itselle tärkein kriteeri takuussa on isojen ja kalliiden komponenttien takuu. Tässä esimerkkinä moottori, vaihteisto ja ohjausyksiköt jotka voivat aiheuttaa kalliita ja/tai hankalia korjauksia joita ei huvittaisi omasta pussista maksella kuten joillain merkeillä.

190tkm kohdilla leviävä vaihteisto tai moottori aiheuttaisi varmasti hymyn huulille takuunalaisessa Korealaisessa kun ei voi vielä olettaa loppuun kuluneeksi oikein millään mittarilla. Toisilla merkeillä sama tapahtuma voisi aiheuttaa melkoiset hikikarpalot, kun suurin osa ellei koko remontti menisi omasta pussista.
 
Hyvä että huomasivat jarruvoimaeron. Riittää kun jotain sopivaa likaa/töhnää joutuu levyyn tai paloihin.
Aikanaan omalla kohdalla määräaikaishuollossa eivät tuota huomanneet. Oletin kyllä että tarkastavat jarrujen kunnon, mutta tosiaan ei kuulu huolto-ohjelmaan tarkempi tarkastelu.

Tuolloin oli tarkoitus ajaa suoraan katsastukseen, mutta voimakkaamman jarrutuksen jälkeen totesin, että ei kannata - puoltaa. Mitälie massaa tai pikeä oli levyyn ja hiukan paloihin tarttunut.
 
Olisko nastojen jauhamaa asfalttipikeä ???

Nimimerkillä "Kitkoilla jo 20 vuotta"