https://tummennuskalvot.fi/

Hyundai i30 1,0 ltr Comfort 6 man

Shaboutie

Uudenkarhea
Liittynyt
3.7.2016
Paikallisessa automyymiössä oli tänään ja huomenna uuden Hyundai i30 ensiesittely ja pitihän sitä lähteä töiden jälkeen pällistelemään. Pääsin myös käymään heittämässä noin 20 km mittaisen lenkin, josta pikkusen kokemuksia seuraavassa:

Yleiskatsaus ja ulkonäkö:
Auto miellyttää omaa silmää. Se on samalla virtaviivaisen oloinen mutta samalla perhekulkineeksi oikein sopivan sutjakka peli. Esittelyauton värivalinta oli vähän kuin mustikka, todella tumma, violettiin taipuva sininen. Jotain sellaista olisin halunnut omaan Vitaraani, mutta sitä ei ollut mahdollista valita. Sivulta katsoen keulassa on jotain samaa kuin uudehkossa Mazda 6 keulassa. Sellaista hieman hain nokkaa muistuttavaa.

Sisätilat/hiplehistö:
Perus Hyundai. Omalle kropalle sopivat, aavistuksen kuppimaiset penkit. Säädöt sai hyvin kohdalleen ja ristiselälle löytyi erillinen, oma kahvansa. Ratti liikkui 4 suuntaa ja sen sai sopivasti käsien ulottuville. Ratissa oli puhelimelle ja vakkarille/ajotietokoneelle omat säätimensä. Ajotietokone antoi ajaessakin tietoja ulos, toisin kuin Vitaran vastaava.
Kaikki ikkunat sähköiset, en tosin tullut tarkistaneeksi olivatko kaikki auto-merkinnällä varustettuja.
Kaikista suurin uudistus oli ”leijuva” näyttö, johon en ehtinyt sen kummemin tutustumaan. Näytti hieman samalta kuin näissä uudemmissa mersuissa olevat näytöt. Autossa oli mukana tehtaan ”sponssaama” navi-paketti ja sen myötä tuleva navigaattori. Toinen paketti olisi tuohon varustetasoon ollut ledi-paketti, joka tuo kaksoisledit keulille ja takavalot vaihtuvat kanssa ledeiksi. Peruuttaessa peruutuskameran kuva tuli ruutuun ja siinä näkyivät myös ”suuntavektorit”, jotka vieläpä muuttivat suuntaansa pyörien suunnan mukaan.
Takatilat näyttivät oikein mainioilta, en käynyt istumassa.
Takakontti vissiin tuon kokoluokan mukainen. Neliömäinen ja hyvin laajennettavissa kaatuvien takapenkkien takia. Penkit kaadettuina lattiasta tulee melkein tasainen.

Ajettavuus/moottori:
Ajettavuudesta en löytänyt moitteen sijaa, moottorista sitäkin löytyi. Moottorina 1 litrainen turbo, 6 lovisella manuaaliaskilla. Autoon olisi saatavilla myös 7 portainen kaksoiskytkinloota, jonka ottaminen tosin vaatii moottorilta jo 1,4 litraisuutta. Jos olisin ostamassa autoa, niin kyllä minä tuon valitsisin sillä isommalla moottorilla ja automaattina, koska vähän jäi sellainen maku, että alavääntö jäi puuttumaan tai sitten minä en enää 10 vuoden automaateilla ajelun jälkeen hanskaa keppivaihteita. Mutta jotenkin jäi sellainen tuntuma, että koko ajan pitäisi pykältää taas alaspäin, että turbo pääsee jeesimään matkantekoa. Kun muisti käyttää keppiä, niin kyllä auto liikahti ihan sutjakasti varsinkin maantienopeuksissa.
Autossa oli myös  mukana kaistavahti ja sehän se vasta vinkeä peli oli. Ratissa tuntui koko ajan pieni säätö, kun auto haki itseksiään oikeita ajolinjoja viivojen välissä. Tuolla pienellä, noin 10 kilsan lenkillä, jonka maantiellä ajelin, niin vähän jäi sellainen olo, että tuon ominaisuuden sitä varmaan tulisi pidemmällä matkalla sulkeneeksi. Saattaisi alkaa ärsyttää moinen holhoaminen, vaikka hyvä tarkoitusperä onkin.

Lopputulema; olisinko ostamassa i30 hyundaita? Ehkä, farkku 1,4 litrainen, 7 portainen automaatti ja Style-varustelulla, niin kyllä minä sellainen huolisin. Mutta nyt tulee se suurin mutta: kyseisellä varustelulla auton hintalappu kohoaa jo 35 tonnin luokkaan ja se on aika paljon rahaa. Toki alemmat tasot ovat halvempia mutta niissä puuttuu jotain juttuja, jotka tahdon, kuten avaimettomuus ja tutka eteen.