https://tummennuskalvot.fi/

Hyundai i20 kokemuksia

jaris

Sisäänajettu
Liittynyt
23.12.2013
Meillä on avokin käytössä , kohta ensimmäiseen katsastukseen menevä (rek 1/-11) ja meille uutena ostettu i20.
Mittarissa 40 tkm ja viatonta on matkanteko ollut, mutta ajonautinnosta ei voida puhua, ohjaus on tunnoton, sisämelu korvia huumaavaa sekä ajovalot todella surkeat, maalipinta todella ohut ja heikko(metalliväri). Ergonomia on kyllä parempi kuin oli vaihtoon menneessä Fiat Puntossa (-05).

Kaksi vuosihuoltoa on suoritettu ilman lisätöitä ja kolmatta pitää alkaa kilpailuttamaan, tuntuisi olevan hinnoissa eroa eri liikkeiden välillä, ekahuolto oli 205€ ja toinen 280€, huollot teetetään merkkiliikkeessä vain takuun säilymisen tähden.



Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Muistaakseni jossain Autobild lehden kestävyystestissä jokin hyny sai kiitosta tekniikan kestävyydestä, mutta maalipinta ja korroosiokestävyys sai moitetta.

Nyt tuohon hyny i20:een on tulossa parannuksia, että autoa voisi luonnehtia Pirkka Audiksi - > http://www.iltalehti.fi/autotestit/2014120518886075_at.shtml

Saapa nähdä, että tuleeko tuo uusi hyny olemaan hyvä vaihtoehto vai se ns köyhänmiehen Audi.
 
Ihan kiinnostava auto on kyllä tämä uusi i20. Ulkomuoto aika konservatiivinen, mutta selvästi esim. Fabiaa parempi. Sisusta on mennyt huomattavan paljon parempaan suuntaan sitten poistuvan mallin. Tilat alkavat olla jo sitä luokkaa, että käy hyvin vaihtoehdoksi pienelle perheelle kokoluokkaa isommista autoista. Nuo nykyiset koneet on kyllä aika lussuja, joten täytyy odotella uusia bensaturboja ennen kuin viitsii käydä koeajamassa. Automaatinkin saisivat päivittää modernimpaan.
 
Mulla on myös aikoinaan ollut parikin i20:ä sijaisautoina, sitä edellistä sukupolvea siis. Sinänsä ihan jees autoja, en epäile tekniikan luotettavuutta yhtään ja tilaakin oli kokoluokkaan nähden väljästi. Mutta ajossa autot olivat harmittavan vanhanaikaisia ja mekkalaa sisällä riitti.

Toisessa noista taisi olla se pikkiriikkinen 1.2-litrainen bensavapari ja muistan kun kone kirkui jo kuudenkympin vauhdissa suurinta vaihdetta, vitosta, silmään. Sitten vitosellakin jo 70km/h vauhdeissa kierrokset kävivät jossain neljän tonnin tienoilla, muistan kun olin kääntymässä motarin liittymään ja mietin että hetkonen, sitä voimaa kohtapuoliin tarvittaisiin mutta mistäs ihmeestä sitä nyt vielä taikoisi...

Mut korealaiset ovat tosiaan edenneet isoilla harppauksilla aina sukupolven vaihdoksen myötä, joten tuo uusi i20 voisi olla ihan kiinnostava peli kokeilla.
 

Youtubesta löytyi mielenkiintoinen koeajo liittyen tuohon uuteen hynyyn englanninkielisellä tekstityksellä. Parannuksia on saavutettu tuossa uudessa hynyssä. Kiinnitin huomiota, että auto kaipaa kuusilovista askia ja tietty turboakin. Toivottavasti nuo tarpeelliset uudistukset tulee, että autoa kehtaa lähteä koejamaan.
 
jaris sanoi:
Meillä on avokin käytössä , kohta ensimmäiseen katsastukseen menevä (rek 1/-11) ja meille uutena ostettu i20.
Mittarissa 40 tkm ja viatonta on matkanteko ollut, mutta ajonautinnosta ei voida puhua, ohjaus on tunnoton, sisämelu korvia huumaavaa sekä ajovalot todella surkeat, maalipinta todella ohut ja heikko(metalliväri).

Ei varsinaisesti i20 kokemuksia, mutta oli tuossa pari viikkoa sitten vuokra-autona i30 stw ja nuo oli kuin omasta päästäni kirjoitettu.

Varmaan käypä peli "tuulipukukansalle", joka ei juuri koe intohimoja autoa/autoilua kohtaa. Varmasti halpoja kilometrejä ja huoletonta menoa lähiöruuhkissa. Tien päällä tuntui olevan ihan hengetön ja pitkästä aikaa alle osui sellainen penkki jossa tuli selkä kipeäksi. Rengasmelu alkoi soimaan päässä ja alkoi turruttamaan aisteja (väsyttämään).

Hajuton, mauton, väritön, väline siirtyä paikasta A paikkaan B.
 
Vaimolla oli juuri tuollainen i20 1.4 Comfort vm. -11. Viaton auto, mutta ei tuota juuri kauppakassia kummempaan käyttöön kannata ostaa. Tässä käytössä se meilläkin oli, mutta vaimo otti talouden ykkösauton mielellään jos se oli vapaana eikä tarvinnut ahtaisiin parkkihalleihin ajella.
 
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-hyundai-i20-2009-12877

Ainakin edeltäjässä ruostesuojaus sai kelpo kolmosen, mutta olen skeptinen noista tutkimuksista. Eiköhän sen erota vaihtoautojen rivistöstä vuoden tai kahden aikana jos käy kattomassa jotain ulkona myytäviä vaihtoautoja. Jos on herkkä ruostumaan niin Audimaiset ominaisuudet ei paljon pelasta mahdollisilta arvojen heikkenemisiltä. Silloin kait ois järkevintä laittaa vähän enemmän, jotta sais A1:sen jossa arvo säilyy paremmin.

Edit: Kun lukasee googlen kääntämänä nuo kommentit tuon vibilagaren sivustosta niin eipä ole kovin mairittelevia kommentteja viitaten tuohon edelliseen i20:een. Autoa haukutaan jopa vitsiksi. Joko Ruotsin tiet ovat jopa hyvin suolaisia tai omistajat eivät ole tajunneet suojata ja vahata noita ruostuneita yksilöitä.

Ja mitä tulee tuohon litraiseen turboon niin itse kaipaisin pikkasen isompaa, johon voisi luottaa paremmin. Litraisten kestävyys arveluttaa. Oli turbo tai ei. Mutta viiden vuoden takuu kyllä tekee tuosta houkuttelevan jos tarkoitus on vaihtaa takuun ummettua.
 
Tuoreimmassa Teknavissa kerrottiin, että uuteen i20:seen olisi tulossa 120 hevosvoimaa kehittävä 1.2-litrainen bensaturbo. Tuosta koneesta on ollut puhetta jo useasti aikaisemminkin, mutta voihan se olla, että myös litrainen kone tulee. Uutta 7-pykäläistä DCT-laatikkoakin on huhuiltu tulevan jossain vaiheessa.
 
jaris sanoi:
Meillä on avokin käytössä , kohta ensimmäiseen katsastukseen menevä (rek 1/-11) ja meille uutena ostettu i20.
Mittarissa 40 tkm ja viatonta on matkanteko ollut, mutta ajonautinnosta ei voida puhua, ohjaus on tunnoton, sisämelu korvia huumaavaa sekä ajovalot todella surkeat, maalipinta todella ohut ja heikko(metalliväri). Ergonomia on kyllä parempi kuin oli vaihtoon menneessä Fiat Puntossa (-05).

Kaksi vuosihuoltoa on suoritettu ilman lisätöitä ja kolmatta pitää alkaa kilpailuttamaan
Kilometrejä nyt 55 tkm, auto oli pariviikkoa peltikorjaamolla, kun joku tuli vasemmalta kolmiontakaa kylkeen, etulokari, etuovi, tukivarsia uusiks ja koko kylki+puskurit maalattiin uusiks , harmi ettei mennyt lunariin, olis päässyt autokaupoille ;D

Sijaisautona oli tuollainen facelift i20 -13 , 15tkm ajettuna ja se oli parempi ohjaukseltaan ja selvästi hiljaisempi, toki renkaat oli erimerkkiset, valotkin oli mielestäni paremmat.

Tänä vuonna ei enää käytetty merkkihuollossa, huollot järkyttävän hintaisia, tein itse ja säästin, noilla huoltojen hinnoilla ostaa jo ison kasan varaosia, joten mulle riitti 3 vuoden takuu.

Onkohan noissa muissa malleissa yhtä huono ja heikko maalipinta, maali kun kiveniskemästä irtoaa, niin se ruostuu samantien, ei kuitenkaan lähde leviämään maalin alle...
 
^Mikset käytä jossain kausihuollossa? Mm deltalla kausihuolto vain 109,- ja saat leiman huoltovihkoseen. Ja välillä jostain saa kyllä halvemmallakin. Mä en ostaisi keneltäkään autoa, jossa huoltovihkon tiedot puutteelliset. Ja toiseksi jos autosta häviää se takuu huoltojen väliin jättämisestä niin varsinkaan perävalotakuut ei paljon lämmitä siinä vaiheessa, kun autoon tulee jokin vika joka menisi takuuseen. Onhan niitä ruostevaurioitakin mennyt siihen valmistajan pitkään takuuseen. Ja jos kausihuolto ei riittäisi takuun säilyttämiseen niin itse kyllä pitäisin jonku korjaamon huoltamaa autoa turvallisempana valintana kuin tee-se-itse miehen autoa.
 
Oxalainen sanoi:
Toisessa noista taisi olla se pikkiriikkinen 1.2-litrainen bensavapari ja muistan kun kone kirkui jo kuudenkympin vauhdissa suurinta vaihdetta, vitosta, silmään. Sitten vitosellakin jo 70km/h vauhdeissa kierrokset kävivät jossain neljän tonnin tienoilla...

Yli 80 000 km kyseisenlaisella ajaneena voin sanoa, vitosella 70 km/h kohdalla kierrokset ovat 2300 paikkeilla. Kaukana neljästä tonnista. Vaikkei kone ole raketti, niin vetää isoimmalla vaihteella 1000 kiekasta ylöspäin jurisematta.

Ilmeisesti tyyppivikana näyttää olevan (vm. 2010) ovenkahvojen etupäitten kohdalla alkava ruoste.
 
Kuukausi takaperin otettiin uusin i20 classic mallinen ajoon. Sitä ennen on tullut satunnaisesti ajeltua vuodelta -09 mallista.
Autoon olen jo kerennyt teettää lasien tummenukset, itse liimattu kromilista takaluukkun alareunaan, oviin kylki/kolhulistat ja ruosteeenesto+äänieristys. Tähän jälkimmäiseen niin mitään ajomelun parannusta ei ollut. Tuntuu, että melu vaan pahentui. Tai sitten alustaa sen verran vaimennettu, että melu siirtyi kattoon, joka sitten tietysti on se huonompi vaihtoehto. Täytyy itse liimailla vaimennusmattoja peltteihin sitten kun lomat alkaa.

Plussat: ohjaamossa siistin näköiset taustavalot, ulkonäkö(parani entisestään kromilistan ja kolhulistojen asennuksen jälkeen), kevyt ohjattavuus, bensankulutus kohtuullinen, murtohälytin vakiona, kaupunkiajoon tarpeeksi vääntöä...

Miinukset: kuljettan penkkin siiveke huonosti muotoiltu(vasen puolen perseeseen ottaa hittiä), ISG ei voi kytkeä pois pysyvämmin, maalipinta aika ohuen näköistä, ovet aika raskaita(ainakin lasten mielestä)...

Kaikinpuolin auto on ihan ok ja tykkään siitä. Ajomelu vaan pitäisi saada hiljaisemmaksi ja halpaa se ei tule olemaan. Maalinpinta sen verran näyttää ohuelta, että parasta olisi hankkia valmiiksi korjauskynä(lakkapullo) valmiiksi hanskalokeroon.
 
juho sanoi:
...ruosteeenesto+äänieristys. Tähän jälkimmäiseen niin mitään ajomelun parannusta ei ollut. Tuntuu, että melu vaan pahentui.

Ihan kivan näköinen pikkuauto, oikeastaan muistuttaa keulan muotoilullaan Audia.
Miten äänieristys tehtiin ja käsittelyn merkki? Pelkkä ruiskutus massan alle ei riitä, mutta vähentää värähtelyjä (laivojen kansissa käytetään samaa ainetta). Paksu kumivaahtomatto vaimentaa parhaiten rengasmelua. Eri aihe foorumilla on äe-jutuista. Omassa autossani on re-ja äe-käsittely pohjassa sekä lisäksi muuta materiaalia noin 20 kg.
 
1.2litrainen bensa.
Re käsittelyn teettin finikorilla ns.täysturvana. Sama käsittelyllä pyysin äänieristyskäsittelyn. Eli rengaskoloihin ruiskutettu jotain massaa ennen varsinaista re.käsittelyä. Ja tosiaan yhtään ei vaimentunut ajomelu. Välillä tuntuu, että melu paheni entisestään.
E: motonetistä ostin paketillisen stp black gold butyylimattoja ja sitä spl mattoja. Loman aikana liimailen niitä mattoja ensialkuun takakontin tiloihin ja takapenkkien alle. Kattoon myöskin mutta se olisi tarkoitus teettää ammattilaisten avulla niin ei paukahda sähköt ja airbagit.
 
Päivitellään tilannetta. Eli muuten kiva ja nätin näköinen auto mutta ajomelu on korvia huumaavaa.
Autolle tehty nyt ruosteenesto+äänieristys käsittely. Ajomeluun massaus ei auttanut, joten butyylimatot käyttöön. Suuren työurakan jälkeen ajomelu edelleen samantasoista. Tältä osin iso pettymys.
Uudella autolla ajettu vajaa pari tonnia, ja keskikulutus ajotietokoneen mukaan 5.3l mutta oma laskelmien mukaan kulutus olisi noin 5.6/8l. Eli huomioiko ajotietokne esim.ilmastoinnista johtuva lisäkulutus?
 
Paska homma, kuvittelin että i30:n melutasoon voisi vaikuttaa ruosteenestokäsittelyllä, paikallinen Tectylin edustaja lupaili Longlife-käsittelyn pienentävän sisämeluakin. Suojauksen teen joka tapauksessa, täytyy ilmeisesti rengasvalinnassa alkaa panostamaan hiljaisuuteen, helpoin ratkaisu. Auto on muuten ihan ok, mutta se meteli varsinkin nastarenkailla  :-\
 
Re.käsittelyn teettin Finikorilla. Tectyli on käsittääkseni kilpaileva merkki. Jossain luin, että Tectylin käsittelyn jälkeen se oikeasti vaimensi ajomelut. Kokeilemalla se selviää...
Näin.jälkikäteen olisi pitänyt pyytää ekstramassausta(tuskin paljon maksaisi ekstraa) sinne rengaskoteloihin ja varapyöräkotelon ulkopintaan. En tiedä olisko auttanut yhtään enempää.
 
Aika pitkälti taitavat olla mainospuheita nuo hiljentymisväitteet, jos pelkästä ruosteenestoaineesta puhutaan. Suojatuille pinnoille osuvat kivet ja hiekka saattavat päästää värän erilaiselta kuulostavan kolauksen, mutta muuten en hirveästi odottaisi. TM muistaakseni testasi ruostesuojauksen hiljentävää vaikutusta jokunen vuosi takaperin ja eroja oli muistaakseni hankala saada esiin kunnon mittarillakaan, korvista nyt sitten puhumattakaan. Lume-efekti voi tietysti saada auton tuntumaan hiljaisemmalta, vaikka todellisuudessa se ei sitä olisikaan.
 
Näin jälkikäteen samaa mieltä Roccon kirjoituksen kanssa. Mutta henkilökohtaisesti suosittelen sitä re.käsittelyä jokatapauksessa.
Vielä tulee joku kaunis päivä niin revin ne muoviset lokarisuojukset sieltä ja isken butyylimatot niiden päälle. Näin vinkkinä Riisikipolle ennen re.käsittelyä.
 
Juho:lla näyttää olevan sama auto joka itsellekin on tulossa kuukauden sisällä. Miten tuolla 1.2l vaparilla pärjää moottoritienopeuksissa ilman kuormaa eli pelkkä kuljettaja mukana? Tuo on ainoa asia joka itseä hiukan mietityttää, kun omalla työmatkalla on muutama lyhyempi pätkä 120km/h nopeudella.