https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hyundai i20 kokemuksia

Ei mitään ongelmia. Ei edes kiihdytyskaistallakaan. Tai ajotavastahan se on kiinni, jollekin bemari-makelle ei kannata haastaa sitä kiihdytysajoa. Itselläni on tapana kiihdyttää 80-90km/h nopeuteen ja liikennevirrasta riippuen löysään tai lisään kaasua, kun sivuttaudun sinne motarikaistalle.
Tien kunnosta riippuen ajomelu 120:n vauhdissa voi olla aika häiritsevää...
 
Jokunen kuukausi on jo ollut tämä i20 käytössä ja kokonaisvaltaisesti aika tyytyväinen tähän autoon. Suuria miinuksia ei ole. Lähinnä makuasioita eli esim.se start&go systeemiä en saa pois päältä pysyvästi. Auton värinä otettiin star dust eli vaaleahkon harmaan. Autohifistelijälle sitä väriä en suosittelisi koska kiilto on aika huono.
Itse auton ulkonäkö/muoto on kyllä kauniimpi/tyylikkäämpi kuin esim.Kian Rio tai VW:n Polo. Jälkiasennuksena asensin takaluukun ulkoreunalle kromattu listan ja ovien kylkkiin mustat listat.
 
I20 on ollut viime viikosta vauriokorjauksessa. Sijaisautoksi sain Yariksen.
Alkukankeuden jälkeen täytyy kyllä myöntää, että Yariksen ajomukavuus on parempi kuin i20. Ajomukavuudella tarkoitin ajomelua. Renkaan ja moottorista kuuluva melu oli huomattavasti pienempikuin i20. Myöskin penkkit mukavampia.
Tosin ohjaamo aika ruman tai no siis liian modernin näköinen.  Ja auton ulkonäkökin pikkuisen ruman näköinen.
 
Vajaa kuukauden tullut ajettua i20:lla classic 1.2l. Viime vuoden vaihtoautoa eli uusin malli...
Ajettavuus on ihan ok. Tosin mukavuus melun osalta on todella iso miinus. Auton alla michelin  energy saver renkaat ja vähän huonommissa teillä jyrinä on todellakin korvia huumaavaa. Vaikea sanoa mistä se suurin melu syntyy. Auton runko, iskarit, renkaat, renkaissa liikaa/liian vähän painetta vai mistä lie.
Talvella sitten kokeillaan noita kitkarenkaita elämäni ensimmäistä kertaa, turvallisuuden lisäksi toivotaan jos se ajomelu hiljenisi.
 
RoccoScientist sanoi:
Aika pitkälti taitavat olla mainospuheita nuo hiljentymisväitteet, jos pelkästä ruosteenestoaineesta puhutaan. Suojatuille pinnoille osuvat kivet ja hiekka saattavat päästää värän erilaiselta kuulostavan kolauksen, mutta muuten en hirveästi odottaisi. TM muistaakseni testasi ruostesuojauksen hiljentävää vaikutusta jokunen vuosi takaperin ja eroja oli muistaakseni hankala saada esiin kunnon mittarillakaan, korvista nyt sitten puhumattakaan. Lume-efekti voi tietysti saada auton tuntumaan hiljaisemmalta, vaikka todellisuudessa se ei sitä olisikaan.
Joo, kyllä merkittävä osa on mainospuhetta , näissä halvoissa kipoissa se suurin melu (kotosuomen karkea asfaltti)kantautuu pyöräntuennan kautta renkaista koriin , eikä sille mahda mitkään käsittelyt mitään , kun perimmäisenä syynä on suunnittelu.

Pitäähän jokin perustelu olla kalliimmille autoille.
 
jaris sanoi:
Kilometrejä nyt 55 tkm, auto oli pariviikkoa peltikorjaamolla, kun joku tuli vasemmalta kolmiontakaa kylkeen, etulokari, etuovi, tukivarsia uusiks ja koko kylki+puskurit maalattiin uusiks , harmi ettei mennyt lunariin, olis päässyt autokaupoille ;D

Sijaisautona oli tuollainen facelift i20 -13 , 15tkm ajettuna ja se oli parempi ohjaukseltaan ja selvästi hiljaisempi, toki renkaat oli erimerkkiset, valotkin oli mielestäni paremmat.

Tänä vuonna ei enää käytetty merkkihuollossa, huollot järkyttävän hintaisia, tein itse ja säästin, noilla huoltojen hinnoilla ostaa jo ison kasan varaosia, joten mulle riitti 3 vuoden takuu.

Onkohan noissa muissa malleissa yhtä huono ja heikko maalipinta, maali kun kiveniskemästä irtoaa, niin se ruostuu samantien, ei kuitenkaan lähde leviämään maalin alle...
80tkm täynnä..... ei mitään vikaa vieläkään, kiveniskemät edelleen aisoissa, eli eivät ole levinneet , tytär sai viime syksynä kortin , joten siksi on kertynyt hieman aiempaa enemmän kilometrejä..... loppuun tämä on kai ajettava, koska enää ei ole juurikaan rahallista arvoa.
 
Onko muillakin uusi i20:n omistajilla sama vika kuin minulla, eli kuskin penkissä oleva ompelusauman kohoumareunus hankkaa (vasenta)reittä?
 
juho sanoi:
Onko muillakin uusi i20:n omistajilla sama vika kuin minulla, eli kuskin penkissä oleva ompelusauman kohoumareunus hankkaa (vasenta)reittä?
En ole ainakaan tuollaista huomannut.
 
Firman vuokra-autoarpajaisista eilen i20 alle, parin päivän ajot yhteensä 760 kilsaa. Vuokraamojen tapaan ilmeisesti joku hinnat alkaen-malli, varusteilla ei ainakaan juhlittu ja konekin oli varmaan 1.2-litrainen vapari. Positiivisina havaintoina tuli esille aivan kelvollinen ajettavuus, auto oli kohtalaisen suuntavakaa vaikka pikkuautomaisen keinahtelun ja liikkeiden nopeuden huomasikin. Reissun keskikulutus oli kohtuullinen 5,6 litraa satasella, jolla tietysti normikulutuksista jäädään aika paljon, maantieajo kun oli kyseessä. Eilen mennessä rajoitusten mukaan, tänään palatessa vähän reippaammin ja hieman ohiteltuakin tuli. Rengasmelua ei ollut ainakaan enempää kuin i30:ssä, en vaan huomannut katsoa millaiset renkaat oli alla. Auton ylivoimaisesti huonoin ominaisuus on etuistuin: istuinosa on lyhyt ja kapea, ensituntuma oli että lonkat osuvat reunakorotuksiin vaikka en mikään leveällä ahterilla varustettu olekaan. Ajan mittaan takamus asettui koloonsa mutta selkänojan kanssa ei noilla säätömahdollisuuksilla kunnon asentoa tuntunut löytyvän, parin tunnin ajon jälkeen selkä alkoi puutua ja sama ilmiö toistui tänään. Rasittava ominaisuus viiden tunnin ajorupeamalla. Muuten nyt ei isompaa sanottavaa ole, jos i20:n hankkiin niin suosittelen jotain muuta konetta ja parempaa varustetasoa. Kyllä 1,2:n kanssakin varmaan oppii elämään, mutta kyllä alkuun oli opettelemista esimerkiksi liikennevalolähdöissä, melkoista loikkimista tapahtui herkästi. Jos tilat riittävät ja etupenkki sopii vartalolle niin aivan kelvollinen ajopeli.
 
Ite olen noin 75kg/174cm eli en nyt mitenkään ylipainen mutta päivä päivältä kuskin istuimen saumakohot alkavat kuvaannollisesti ottaa päähän.
Tämä nyt alkaa olla vainoharhautta jo mutta alan epäillä, että erilliset ääneneristys toimenpiteet vaan pahensi ajomelua. Eli eristeet tekivät auton sisätilasta kaikukopin ikäänkuin...
 
Mä olen about 80kg ja 180cm en kyllä ole huomannut mitään saumoja penkeissä. Tosin ei se penkki nyt mikään ergonomian mestariteos ole eli parempia on toki olemassa.
 
Täytyy joskus käydä autoliikkeessä koe istuu toista autoa. Tosin se hiertäminen vaivaa enemmänkin ajon aikana esim.kaarteessa
 
Pistin kysymyksen tuonne renkaiden aihesivulle jo mutta kysytään täältäkin.
Tänään tuli liikkeessä vaihdatettua kitkarenkaat alle. Vanteina kaverilta ilmaiseksi saatu ruosteiset peltivanteet. Ehtona, että hävitän ne vanhat kumit asianmukaisesti, eli rengasliikkeen tehtäväksi jäi.
Asennuksen jälkeen kerkesin yhtämittaa ajaa reilu 10km kun näyttöön tuli paineentunnistimen hälytysvalo/merkki. Kotipuolella ajoin lähihuoltamoon mittaa renkaiden paineet. Lämpiminä lukemat tuskin tarkkoja ovat mutta ne olivat noin 2,3-2,4bar, eli ei ihan valmistajan mukaisia(2,5?) muttei nyt mielestäni niin alhaisia ole, että valon pitäisi syttyä.
Noissa peltivanteissa ei ole mitään paineentunnistimia, joten johtuuko se (aiheeton) hälytys niistä? Voiko sen valomerkkin kuittaa pois?
E: Ai niin, renkaat siis ovat Hankookin W616 kitkarenkaat. Renkaiden melu oli näin ensituntumalla paljon hiljaisimpia kuin misukan kesäkumit. Renkaiden päätarkoitus ominaisuudet näkee sitten tuleva talvena.
 
Varoitusvalon syttyminen johtuu juurikin siitä, että venttiileistä puuttuvat paineanturit. Ainakaan Velosterissa tuota merkkivaloa ei saa kuitattua pois tai sammutettua talvirengaskauden ajaksi.
 
Aika tuuliherkkä auto. Tänään lahden motarilla oli kova puhurit mutta auton sivuttaisristeilyt yllätti. Talvikaudella täytyy sitten olla varovaisempi sivuttaistuulten kanssa.
 
sammy sanoi:
Aika tuuliherkkä auto. Tänään lahden motarilla oli kova puhurit mutta auton sivuttaisristeilyt yllätti. Talvikaudella täytyy sitten olla varovaisempi sivuttaistuulten kanssa.

Itse en ole kyllä huomannut mitään erikoista sivutuuliherkkyyttä. Tosin tänään tuuli aivan järkyttävästi ainakin Espoon suunnalla, joten ehkä siinä puhurissa olisi voinut jotain tuntea.

Omassa autossa oikeasti häiritsee vain yksi asia tällä hetkellä eli tuon vakionopeussäätimen puuttuminen. Pitkällä työmatkalla tuo helpottaisi todella paljon. Puutetta vielä korostaa tehoton moottori eli kaasua pitää annostella koko aika aika reippaasti eli voi ajaa tasakaasulla pieniä ylämäkiä. Muuten ollut tähän mennessä todella huoleton ja "helppo" auto.
 
Tänään tuli itsekin huomattua tuo sivutuuliherkkyys. En tosin tiedä johtuiko se autosta vaiko talvirenkaista. En nimittäin samanlaista herkkyyttä ole huomannut kesärenkailla. Nuo Hakka 7:t kun ovat muutenkin aika vempulat ajaa motarilla...

Lisäksi auton lämmitys saa hiukan moitteita. Auto kyllä lämpeää yllättävän nopeasti noin pienellä moottorilla, mutta ongelma on jalkatilan lämmityksen ulostulosuulakkeissa. Varpaat eivät nimittäin lämpeä edes 40 minuutin ajon aikana, koska jalkatilan puhallus puhaltaa kaiken lämpimän ilman jonnekin säärien/polvien seudulle. Lähinnä naamaa alkaa ensimmäisenä kuumottamaan, kun lämmitys on suunnattu jalkatilaan.
 
Autossa siis on ESC&VSM tekniikkaa. Syttyykö niistä valo jos aktivoituvat? Tai ylipäätänsä huomaako sen jollain tavoin?
 
juho sanoi:
Autossa siis on ESC&VSM tekniikkaa. Syttyykö niistä valo jos aktivoituvat? Tai ylipäätänsä huomaako sen jollain tavoin?

Kyllä mulla ainakin luistoneston/ajonvakautuksen valo vilkkui aika iloiseen eilisessä kelissä.
 
Ok. Ihan testimielessä hiljaisella tiellä tein muutaman kova jarrutuksen ja luistelun. Mitään semmoista valoja ei ollut 
 
No niin, nyt on rakas vaimoni ajellut pariviikkoa liisarihynyllä. Ei siis tullut hankittua Honda Jazzia...
Kuultua, patalaiska, ei valoautomatiikkaa, bluetooth ja parkkitutkat/peruutuskamera puuttuu . Muuten on kuulemma kelvannut hyvin. No vuoden tuolla tarvii vain ajella, sitten jotain muuta.

Autoahan tuossa on toki paljon 2200e/15000km hintaan.
 
Valoautomatiikkaa ei edes tarvitse kun valot voi vaan jättää päälle. Onpahan valot ainakin aina päällä.
 
pokkus sanoi:
Valoautomatiikkaa ei edes tarvitse kun valot voi vaan jättää päälle. Onpahan valot ainakin aina päällä.
Käsitin, että jotkut päivävalot on aina päällä ja ajovalot + takavalot pitää laittaa päälle/pois. Metriäkään en ole vielä hynyllä ajanut. Täytyy joskus testata.
 
loginpass sanoi:
Käsitin, että jotkut päivävalot on aina päällä ja ajovalot + takavalot pitää laittaa päälle/pois. Metriäkään en ole vielä hynyllä ajanut. Täytyy joskus testata.
Mä pidän valoja on-asennossa koko ajan ja silloin musta on aina kaikki valot päällä. Valot sammuu sitten kun auton laittaa lukkoon. Ei tarvitse käyttää valokytkintä siis ollenkaan.