https://tummennuskalvot.fi/

Huollatko/huollatatko autosi valmistajan suosituksen mukaan?

MTO

Sisäänajettu
Liittynyt
22.12.2013
Nykyautoissa öljynvaihto- ja huoltovälit ovat todella pitkiä, esimerkiksi Skodissa 2 vuotta tai 30 tkm (LL-ohjelma), Bemareissa pidempi ollen jopa 34-35 tkm.
Kysymys kuuluu, että noudatatko valmistajan huolto-ohjelmaa vai teetkö väliöljynvaihdon? Jos poikkeat valmistajan suosituksesta, niin miksi?
Allekirjoittanut huollattaa perheen ykkösauton kuten myös kakkosauton valmistajan ohjelman mukaan huoltovälien ollessa kuten edellä. Fabiamme käy näin ollen huollossa kahden vuoden välein (vuodessa tulee noin 5000 km) ja Bemari noin puolen vuoden välein.
Luotan siihen, että valmistaja tietää mitä huoltovälia autoonsa suosittelee. Toki on myönnettävä, että 34 tkm ajetun auton öljyt  ovat aika tanakkaa tavaraa mitä nyt mittatikusta asiaa vilkaisee. Näillä huoltoväleillä Fabiaan ei tarvitse lisätä huoltovälillä öljyä, Bemariin noin 0,5 litraa.
Isäukolla oli aikanaan Mitsubishi Galant vm. 1987, johon vaihdettiin öljyt 5000 km välein valmistajan huolto-ohjeen mukaan. Seuraavassa autossa öljynvaihtoväli olikin huimat 10 000 km, ja ukko ei tätä uskonut vaan vaihtoi öljyt edelleen 5 tkm välein.
Mielestäni nykyöljyt kestävät hyvin pitkän vaihtovälin ja itse tehtävässä väliöljynvaihdossa on kysymys juuri tästä "vm. 1987" ilmiöstä, eli ei uskota sitä, että öljy oikeasti kestää tämän pitkän välin.
En ole kuulluut raportoivan ongelmista, mitkä johtuvat nykyajan huoltoväleistä. Mikäli ongelmia ilmenisi, luultavasti valmistajat reagoisivat pikaisesti asiaan?
 
Aiemman Ocu II-fl:n huollatin LL-ohjelman mukaisesti, mutta nykyiseen Superbiin ajattelin tehdä itse väliöljynvaihdon. Auto saa siis olla LL-ohjelmassa, jonka puolessa välissä vaihdan vain öljyt ja suodattimen, enkä edes kirjaa sitä ylös mihinkään. Eilen hain jo marmorilta suodattimen, kun siellä muutenkin kävin.

Ja öljynvaihdossa aion laittaa LL-öljyä, vaikka ei tarvitsisikaan.
 
Kyllä huollan. Teen huolto-ohjelman mukaiset työt itse, minkä jälkeen auto käy merkkihuollossa tarkastettavana. Jos on joku erikoisempi ongelma (kuten nykyisessä kotterossa pari kertaa webaston kanssa), saa merkkihuolto suorittaa korjaukset.

Nyt kun auto on kolmen vuoden ikäinen, eikä mitkään takuut ole enää voimassa, saatan siirtyä siihen että vikatilanteen ilmetessä ajan pikahuoltoon vikatilanteen määritystä varten ja kun saa tiedon vaihdettavista osista, tilaan ne netin kautta ja vaihdan ne itse. Ilmeisesti VCDS -opiskelu + investointi ovat tämän vuoden ohjelmassa :rolleyes:

Öljyn- ja putsarinvaihdoissa on tarkoitus tehdä 15 tkm välein. Tämä on sikäli helppo ja nopea homma tehdä, että se ei aiheuta kohtuutonta vaivaa taikka kuluja.
 
Kaikki uutena ostetut autoni, siis vuodesta 1999, on aina huollettu suosituksen mukaan.
Ei ylimääräisiä öljynvaihtoja tms.
Hiukan hirvitti alkuun tuo 30.000,- huoltoväli joka taisi tulla S40 Volvoon 2004, mutta hyvin se meni.
Joku jopa väitti (en tosin uskonut), että se öljyjen vaihto siinä puolessa välissä tekisi ennemminkin pahaa autolle.
Pisimpään olen pitänyt edellistä autoani Volvo S60 2,4 D.
Siinä ei ilmennyt mitään ongelmia hiukan yli viiden vuoden ikään mennessä.
Mutta eihän missään autossa pitäisi vielä vikaa ollakaan tuossa iässä ja n. 160 tkm ajettuna.
 
Huolto-ohjelman mukaan mennään. Aiemmin vanhemmat käytettynä ostetut autot huolsin itse kirjan mukaan, edellisen Skodan merkkiliikkeessä kirjan mukaan (LL-ohjelma) + itse tehtynä ölpän vaihdot LL-huolto-ohjelman välissä. Nyt sitten Toipolla huoltokirjan mukaan merkkiliikkeen leimat silmissä kiiluen, eli välihuolto (käytännössä ölpän vaihto) 15 tkm ja huolto sitten 30 tkm välein.
 
Aikoinaan tuli teetettyä maahantuojan suosittelema ensihuolto parin tonnin kohdalla muutamaan autoon. Sittemmin menty alusta lähtien huolto-ohjelman mukaan. Tai siis huoltonäytön ohjaamana  :)
 
Huollatan useammin. Karkeasti ottaen on tullut puolitettua valmistajan suositus, eli Sciroccolla mentiin 15000 km öljynvaihtojen välillä, Velosterilla mennään 10000km. Omat ajot n. 20 000 km vuodessa eli lisäkulut ovat aika mitättömät verrattuna kokonaiskustannuksiin.
 
Volvon 1v / 30000 km on ollut käytössä ja ekat 200000+ km mennyt hyvin. Sanovat, että öljy huononee vanhetessaan voimakkaasti, joten varmaan hyvä että öljynvaihto on vähintään vuoden välein vaikkei tuo kilometrimäärä nykyisellään vuositasolla täyty.
 
Automaattori sanoi:
Huollatan suositusten mukaan ja aina merkkiliikkeessä.
+1
Jos seuraavan auton osalta tekisi öljynvaihdot 10tkm välein, riippuu autosta.
 
En huollata. Yhteen noista koteloista tulee vuodessa jotain 3500km (kuten kahtena viime vuonna) ja öljyt vaihdetaan kerran vuodessa (syksyllä vaikka). Toista huolletaan (tai ainakin öljyt vaihdetaan 7,5-10 tkm) välein. Kolmatta (useimmin vaihtuvaa käyttistä) tarpeen mukaan ja ainakin öljyt tulee vaihdettua max kympin välein.

Eli kaikki nesteet, tulpat ja suotimet vaihdan huolto-ohjeistusta useammin.

Tunnelman mukaan huoltamisen kulut ovat joitakin satasia vuodessa huolto-ohjelmaa enemmän (itse värkätessä voi vaikka säästääkin) ja toimintavarmuudessa kuvittelen saavani osan Overhauliniin käytettyä aikaa takaisin. Halpa harrastus vaikkapa juopotteluun verrattuna.
 
Kyllä nuo huolletaan ja VW:n osalta ihan merkkihuollossa. Vaimolle tulee sen verran vähän kilometreja, että Golfin LL-huollon lisäksi teetetään ainakin yksi öljynvaihto varsinaisten huoltojen välissä.
 
Olen viime vuosina huollattanut autoni säännöllisesti n. 15 tkm:n välein merkkihuollossa. Joka toinen huolto on silloin ns. välihuolto, jossa pääroolissa on moottorin öljynvaihto. 30 tkm on kovin pitkä huoltoväli mielestäni.
 
Olen vanhatkin kotteroni huollatanut merkkiliikkeessä. Viimeisimmät autot oikeastaan senkin tähden, että merkkikorjaamo sattuu oleman lähinnä työpaikkaani. Uusi auto tilattuna ja siihen otan huolenpitosopimuksen. 35 eur/kk.
 
4 vuotta ja 210tkm on Passat mennyt merkkihuollon tahtiin.
Kilometrejä tulee kohtalaisen paljon ja huolto tulee n.7kk välein LL-huolloillakin.

No nyt autolle alkaa tulemaan ikää ja kilometrejäkin on jo takana.
Ehkäpä siirryn kohta käyttämään paikallista pikkukorjaamoa,
kohta löytyy kuitenkin muutakin tekemistä kuin öljynvaihtoa...
 
Toistaiseksi on menty aina merkkikorjaamoon ja huolto-ohjelman mukaisesti. Ainoastaan öljynvaihdon teen 15tkm välein joka on siis huolto-ohjelmaan ilmoitettu 30tkm/2v. Öljynvaihdon teen 15tkm välein koska se kuulemma pienentää karstoitumisen riskiä.
 
Huoltonäytön mukaan mennään, öljynvaihtoväli 35-40tkm. Tikusta tarkistan öljyt pari kertaa kuukaudessa ja lisään litran tai pari vaihtovälillä.

Huoltojen laiminlyönti on valitettavan yleistä. Tuttavapiirissä kalliitakin ajoneuvoja huolletaan miten sattuu eikä merkkivaloista välitetä. Pari aika arvokasta autoa on myös jäänyt viime hetkillä ostamatta kun huoltoja ei ole tehty. Viimeksi autoliikkeen omassa käytössä ollut auto oli rullanut 11.000km yli huoltovälin.
 
Nykyisessä tilanteessani - en.  :)
 
Huolto-ohjelman mukaan mennään aina, tai vähintään kerran vuodessa vaikka kilsat tai aika ei täyttyisikään. Tuon lisäksi tulee vaihdatettua vaihelaatikon öljyjä n. 60tkm välein, eli yleensä kerran omistusaikana. Takuuaikana huolletaan aina merkkihuollossa, ja takuun jälkeen autosta riippuen joko merkkihuollossa tai ko. merkin metkut tunnetusti hallitsevassa ja suosituksia omaavassa riippumattomassa korjaamossa.
 
Subaru - huolto-ohjelman mukaan kun öljyt vaihtuu 15tkm välein. Parissa edellisessä Saabissa oli pidempi vaihtovälisuositus, mutta huollatin "oman ojelman" mukaan, eli öljyt vähintään kerran vuodessa.
Ja harraste peliin olen vaihtanut 7500km välein.
 
Omassa tallissa vaihtuu öljyt, jäähyt, jarrunesteet, suodattimet ymv. n. vuoden välein/auto. Yleensä kilometrejä/auto on n. 10-20tkm. Ennakoivaa huoltoa tehdään em. lisäksi, mikäli tarvetta. Muuten rempataan sen mukaan, kun tarvetta tulee. Autot käy ulkopuolisessa huollossa, jos tarpeen (esim. ilmastoinnin huolto).
 
Paremmin kuin huolto-ohjelmassa. Uutena tehdään ylim.öljynvaihto n.5000km kohdalla,+väliöljyn vaihdot.
 
Öljynvaihdot 10 tkm:n välein, muuten normaalin huolto-ohjelman puitteissa.
 
Huollan tiheämmin kuin valmistaja suosittelee. Kuluvia osia mm. moottorin ilmansuodatin vaihdan selkeästi tiheämmin, öljyt 10-15tkm välein kun valmistaja lupaa jopa 30tkm. Ei kekkoslovakiassa...

Tuohon omaan hyrysysyyn pitäisi nyt taas huolto tehdä ja rupesin katselemaan osia. Pelkkien Suomi-sytytystulppien hinnalla on Saksasta korissa alkuperäisinä OEM-osina tulpat, ilmansuodatin, raikkari, öljynsuodatin ja proppu. Öljyinä on kontissa odottamassa jo ~7€/l valmistajan laatuluokituksen täyttävää täyssynteettistä Castrolin EDGE:ä vs. merkkarin kultapöntöstä valutettu eliksiiri.

Moniko siis ajaa auton vaan huoltoon ja tuumaa "tehkää mitä tahdotte" ja moniko sitten taas tilaa osat etukäteen ja säästää? Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään...
 
Iltapäivälehtien otsikointi saa tunteet nykyään kiehahtamaan aika helponlaisesti, kuten nyt tämäkin Iltiksen nettisivuilta:

"Kannattaako auto huoltaa merkkiliikkeessä? Jälleenmyyntiarvosta murska arvio"

Kyselyssä vastaajia oli 1322 joista 1152:lla oli auto taloudessa. Yli 90% vastaajista oli sitä mieltä, että merkkihuollossa huolletun auton saa nopeammin kaupaksi ja että sen vaihtoarvo on korkeampi kuin ei-merkkihuollossa huolletun. Koko tutkimus on mielestäni täysin turha ja merkityksetön seuraavilla perusteilla:

A) Oman kokemuksen mukaan huoltopaikalla ei ole mitään merkitystä, riittää kun huoltokirja on kondiksessa. Toki liike sitten autoa eteenpäin myydessään mainostaa sitä ja pyytänee siitä aavistuksen enemmän sillä perusteella, että se on "huollettu aina merkkiliikkessä", mutta latiakaan enempää eivät autosta tuon takia hyvitä. En kyllä hyvittäisi itsekään.

B) Oman kokemuksen mukaan merkkiliike tumpuloi esim. tiettyyn merkkiin erikoistunutta pikkupajaa merkittävästi useammin perushuoltojen, pienkorjausten ja asennusten kanssa. Veikkaan, että kyselyn vastaajista yli 90% ei ole oikeasti autoilusta erityisen kiinnostuneita (eivät koskaan lue autolehtiä, foorumeita tai edes googlaa autojen huolloista muuta kuin niiden puhelinnumeron ja osoitteen), vaan vievät auto random-merkkihuoltoon koska uskovat saavansa parempaa palvelua ja laadukkaamman huollon. He eivät kuitenkaan kiinnostuksen puutteessa koskaan huomaa tai selvitä, että mitä autolle tuli tehtyä, mitä jäi tekemättä tai mikähän siinä edes oikeasti oli mahdollisesti vikana, vaan uskovat jylhän marmortiskin takaa tuleviin kravattikaken vakuutteluihin asiasta.

C) Mikä helevetin murska-arvio? "Jälleenmyyntiarvosta murska-arvio" otsikkona antaa mielestäni ymmärtää, että autosta saa ihan tolkuttoman paljon vähemmän vaihdossa. Kuitenkaan tutkimus tai edes artikkeli ei tuota vahvista, ja itse asiassa tutkimus ei ota ollenkaan kantaa siihen, kuinka suuresta arvonmenetyksestä on kyse. 0,1%? 10%? Ja ottaen huomioon otannan, niin tuo arvio sanakin on vähän niin ja näin. Yleensä asiantuntija arvioivat, ja muut sitten luulevat, veikkaavat ja uskovat. Tosin tällainen huomio- ja tarkoitushakuinen otsikointi on nykyään valitettavan yleistä jo keltaisen lehdistön ulkopuolellakin.

Iltasanomien juttu: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288698185072.html

Tutkimus: http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ajankohtaista/tiedotteet/auton_jalleenmyyntiarvo_sailyy_parhaiten_kun_se_huolletaan_valtuutetussa_merkkihuollossa.1063.news