Kerran oli viikonlopun ylitse koeajossa.
Ihan jees auto, perusjapsi niin hyvässä kuin pahassakin. Varmasti laadukas auto.
Ongelma oli hybriditekniikka, ei niinkään laadullisesti vaan teknisiltä ratkaisultaan. Toyota nimittää omaansa täyshybridiksi ja sitä Hondan hybridit eivät olleet.
Ero täyshybridin ja Hondan hybridin välillä on siinä, että Honda toimi 100 %:sti polttomoottoriautona, jota vain avustettiin sähköisesti. Auto ei siis lähtenyt liikkeelle sähkövoimalla, kuten täyshybridi teki, vaan polttomoottori kävi per aina. Täyshybridi lähtee liikkeelle pelkällä sähköllä ja kevyellä jalalla kulkee pari kilometriäkin sähköllä.
Jos asiaa yksinkertaistaa, niin Insight on CVT-vaihteinen bensa-auto, jota avustetaan sähköllä.
Tuossa varmasti syy, miksi Honda vetäytyi hybridimarkkinoilta ainakin Euroopassa.
Nythän on ollut jonnin verran juttua miten hybridille ei tee hyvää (talvella) kun polttomoottori menee välillä pois päältä eli bensaa voi päätyä öljyn sekaan jne. Eli teknisesti tuo ei ole huono ratkaisu että moottori pysyy koko ajan päällä jos halutaan moottorille pitkää ikää.
Enivei, tuli kesällä hommattua käytetty Honda Insight 2009 kun sai niin halvalla ja oli tarvetta halvalle kolmannelle autolle. Autolla oli ajettu silloin 194 tkm ja nyt 212 tkm. Oli itselle entuudestaan täysin outo laite mutta luotto hondiin sinänsä kova ja tässä ei ollut ruosteita pohjassakaan niin tuli liipastua sitten Insight. Kulutus kesällä 4,5-4,8 litran huitteilla ja nyt talvella noin 5,5-5,8 litraa. Verot rapiat 100 eur vuodessa. Auto toiminut luotettavasti ja kilsoja tullut melkein 20 tkm eikä syö öljyä.
Ei taida olla kohtalotoverita tällä foorumilla?
Tuli kesällä ja syksyllä huollettua tämä hyvin eli tulpat 8 kpl (yksi tulppa oli poikki kun merkkiliike jossain Tampereella oli vaihtanut noin 70 tkm kohdilla vain 4 helposti vaihdettavissa olevaa tulppaa moottorin etupuolelta ja takapuolella olevat hankalasti vaihdettavat tulpat olivat jättäneet vaihtamatta ja niistä siis yksi poikki ja ne menivat vaihtoon noin 200 tkm paikkeilla), CVT öljyt ja suodattimet 2 kpl, polttoaine-suodatin jne. Toinen omistaja ei ollut vaivautunut vaihtamaan tulppia lainkaan eli se jäi minun hoidettavaksi pian oston jälkeen.
Tämä minun yksilö oli aluksi varsin huono ajolleen eli se "vaihtoi vaihteita" kuten entinen vanha passat tiptronic vanhoilla laatikkoöljyillä eli Insightissa tiptronicmaisuus tuntui aivan kuin potkuna perseelle max 40 km/h vauhdeilla aina välillä. Tuo "vaihteiden vaihtuminen" johtui siitä että IMA alkoi avustaa ja se tuntui ikään kuin vaihteiden vaihtumisena / nykäisynä tms epämiellyttävältä tuntuvana toimintana. Tulpat kun vaihtoi niin se auttoi jo tosi paljon. Mutta tuossa ennen joulua vaihdoin moottorin ilmansuodattimen kokeeksi ja auto alkoi toimimaan sen jälkeen täysin ongelmitta. Ehdin ajella noin 3 tkm kun sama tiptronic-homma alkoi ilmetä uudestaan tosin lievillä oireilla. No ajattelin että vaihdetaan suodatin taas kokeeksi että häipyykö ongelma uudestaan ja niinhän tuo näyttäisi häipyneen.
En tiedä onko tuossa joku muu ongelma jonka uusi ilmansuodatin vain piilottaa pois siksi aikaa että suodatin on taas jonnin verran paskottunut. Eli esim MAF ei olisi enää täysin uudenveroisessa kunnossa tms ja se aiheuttaisi tuon? No, löysin käytetyn MAFin alkuperäisenä ja kunnostettuna/puhdistettuna 32 eurolla niin tuota voi kokeilla huvikseen kun se saapuu...
Eli vinkkinä muille että jos auto tuntuu herky jerkyltä kuten jenkkiläiset sanoo nii kokeile uutta suodatinta, se ei paljoa maksa (iPartsilla halvimmat noin 3 euroa, vaihto vie muutaman minuutin)...