https://yliteippaus.fi/

Honda CR-V vm 2007-2012 kokemuksia

M

Makkis

Vieras
Meillä oli firmalla 2-litraisella bensakoneella oleva CRV, sitä edellistä korimallia. En tiedä sen speksejä, mutta suurin osta tehoista meni onnettoman automaatin luistamisen voittamiseen ja helvetillisen melun tuottamiseen. Eteenpäin menon liike-energia jäi todella nimettömäksi. Tuohon päälle se aivan infernaalinen rengasmelu jo kaupunkinopeuksissa ja aivan onnettomasti toimiva neliveto... tuli Honda trauma joka tulee olemaan pitkä.

Niin, ja olihan siinä 70-luvun Casio -laskimen näytöt.

Se CR-V_stä, jatkaa Civicistä, ei kiinnosta vaikka paperilla olisi 142 hv...

Makkiksen postaus Civic Tourer-kerjusta jaettu omaksi aiheekseen. T. ConD

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Tosiaan... jaetaan CR-V keskustelut Civiceistä omaksi aiheekseen.

Tässä kolmannen polven CR-V:ssä on jokunen tovi tullut istuttua ja ajettua kun appiukolla sellainen oli. Nyttemmin hänellä on neljännen korimallin CR-V. Molemmat on bensakoneisia manuaaleja olleet.

Itse en näiden kanssa kovin kummoista ajoasentoa saa. Jotenkin reisituen puute jää vaivaamaan. Appiukko ja emännän veli esimerkiksi ovat aika lyhkäisiä, ja heillä tätä ongelmaa ei kuulemma ole. Kiinni siis kuskin pituudesta... Muuten ajaminen on, no... yllätyksetöntä. Ohjaus on kevyt. Tilaa perhekäyttöön on ja muunneltavuus on kohtuullista.

Tekniikan puolelta CR-V:n tuota 3. polven CR-V:n nelivetoa tuli testailtua ylläksellä oikeissa talviolosuhteissa. Tyypiltään tuon manuaali-CR-V:n veto taakse on aika erikoinen. Kardaani pyörittää ikäänkuin hydraullipumppua, joka pyörittää nestettä, joka pyörittää sitten turbiinia. Eli ei ihan perinteinen monilevypakka kuten haldex on. Tästä johtuu perän vetämisen aika merkittävä viive. VSA (eli ESP) päällä kun akseleille ei nopeuseroa tahdo muodostua, ei vetoa perään siirry kovin reilulla kädellä annosteltuna. Ilman VSA:ta sitten menee sekunti-pari kun eturenkaiden sutiessa alkaa veto siirtyä myös taakse. Automaateissa on käsittääkseni hieman toisentyyppinen vetojärjestelmä, joten siitä en osaa sanoa. "Oikeaksi" nelivedoksi en CR-V:tä siis ihan hevin uskalla kutsua...

Autona kuitenkin mielenkiintoinen tilojensa vuoksi, käyttökulut ja tekniset ratkaisut kuitenkin mietityttävät.
 
Minä ajelin -08 mallin diesel-manuaalilla 3,5 vuotta ja n. 110tkm. Jonkinmoinen tuntuma jäi. Lisäksi viime kesänä tuli yhden viikon aikana ajettua ihan viimeisiä versioita tästä mallista. Tämä oli bensa-automaatti.

Minusta kaikki automaatit ovat noita makkiksen kuvaamia tyhjänpäiväisiä huutajia. Niin oli vanha Passat (3BG), XC90 Volvo ja moni muu.

Nelivedon viiveistä kirjoitellaan. Ihan samat viiveet on vanhoilla haldexeilla vs. tämä malli. II-koppainen oli meillä yhtä aikaa ja siinä allekirjoitan ConD.n kuvailut. Oma -08 oli liikkeelle lähdettäessä liukkaalla ihan oikea neliveto. Ja toki en väitä, että Honda toteutus CR-V:ssä olisi se maailman napa tai lähelläkään sitä. Mutta kun liukkaalla nostit kytkimen ylös ja polkaisit, joka kulmasta löytyi nastan raapimisjäljet. ConD kuvailman mukaan näin ei olisi.

Kuten jo mainitsin, viime kesänä ajoin samalla viikolla koko viikon uuden karheilla Toyota LC:llä ja Honda CR-V:llä ristiin molemmilla. Lyhyesti kirjoitettuna Toyotasta jäi se fiilis (oli perusmalli, siinä varmaan suurin syy kun on ilman KDSS:ää), että ei intoa autokauppaan. Hondan (oli paremmin mm. äänieristetty kuin pre-facelift) kohdalla tuntui, että jos vaikka uudestaan.

Loppuyhteenvetona voisi todeta, että jos minulla olisi n. 20k€ ylimääräistä rahaa, voisin vaihtaa emännän Focuksen vaikka heti johonkin -11/-12 mallin manuaalibensa CR-V:hen.
Johonkin tälläiseen; http://www.nettiauto.com/honda/cr-v/6213425

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -

 
Tulipa kokeiltua lumella CR-V:tä ihan peräjälkeen Foresterin kanssa. Sukulaisrouva osti tuollaisen todella hienon ja varustellun sekä vähänajetun Hondan.
22170801d089e424c4bf657fba4e31dd.jpg

Tosin aika lyhyesti tuli testattua, mutta sellaisen mielikuvan jätti niinkuin etuvetoista ois ajanut. Muuten kyllä kaikilta osin peittoaa tän meidän Foren. On toki 5 vuotta uudempi, liki kaksi kymppiä kalliimpi ja puolta vähemmän ajettu.
Ihan hieno auto kyllä ja mukavat tilatkin.
 
Vaimolla oli aikanaan tuollainen honda,toki diesel at. Täytyy sanoa että yksi parhaista voimalinjoista joita on meidän autoissa ollut ja hyvin erilainen kuin tuo bensa versio. Nelivedon tekninen puoli on varmaan hyvin tiedossa, mutta käytännön elämässä tuolla mennään sinne minne henkilöauton nelivetoversiolla ei ole asiaa,kiitos maavaran ja pohjan muotoilun. Pari vuotta taisi olla meillä,huoletonta aikaa ja laatu oli ainakin tuossa vuosimallissa kohdillaan.
 
Onko 2007 cr v 2.0 bensassa jakopää ketjulla? Onko sille mitään vaihtoväliä? Entäs automaatin ja peränöljyjen vaihtovälit?