https://yliteippaus.fi/

Honda CR-V 2014

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Täytyi ihan tänne asiasta kirjoittaa, kun eilen illalla rannassa käydessä parkissa oli hopean värinen uusikoppainen CR-V hopean värisenä mustalla (lasi?) katolla. Olipa näyttävä auto! Molemmat vaimon kanssa bongattiin ja yhdestä suusta todettiin: "komea!". Sinänsä hupainen täysin spontaani kommentti. Sama sana ja tismalleen yhtä aikaa.

Eli siis mun silmiin tuo oli erinomaisen näköinen. Tässä on naapurissa musta sekä valkoinen. Niihin on silmä tottunut ja ei ne erityisemmin päätä käännä. Joten yllätti puun takaa tuo hopea. Ja mustalla katollakin on merkityksensä.

Liekö täällä foorumilla ketään joka tuollaisella ajelee? Tilava ja hieno sekä varmasti erinomaisen luotettava perus-cittari.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Itellä ei oo uutta CeRViä, mutta appiukolla on... sillä jonkun heiton oon käynyt ajamassa. Perusvarusteinen kun on, niin välttämättä ihan samaa fiilistä tuosta ei saa kuin mitä näkemästäsi autosta sait. Värillä on väliä kyllä, tuo appiukon auto on metallinpunainen, joka kyllä sopii aika hyvin isoonkin autoon.

Pari juttua kuitenkin... luotettavuus on tuossa appiukon painoksessa ollut jotain sunnuntain ja tiistain välillä tehdyn auton luokkaa. Auto oli ensimmäiset 3-4kk käytännössä etuvetoinen ennenkuin saivat "bitit oikein" sieltä. Tuo on ollut suurin murhe ko autossa, mutta varmasti puhutaan yksittäistapauksesta.

Toinen on sitten peruspenkkien aivan olematon tuki jaloille. En ainakaan itse yksinkertaisesti saanut järkevää ajoasentoa autosta. Olen vähän motkottanut kolmen eri sukupolven CR-V:n penkkien säädöistä, sillä itse en 186cm pituisena mistään ole saanut fiksua asentoa. Ehkä paremmat penkit kuin karvalakeimmat voisivat olla ok. Tämä on henkilökohtaisia juttuja.

Muuten peruspyörityksessä menee oikein nättiin. Ei tuo 2.0 bensakone raketti ole, mutta hyvä perusvapari. Hallintalaitteet jämäkät ja ohjaustuntuma jämäkkä, joskin tuntuma hieman etäinen. Kyllä tuonkin auton menestyksen ja myynnin kuitenkin ymmärrän - sille on ostajakuntansa. Tilaa on hyvin...

Yksi asia mikä vaan tällaisessa "isossa" autossa pistää silmään on vetopainot. Jarrutonta 600kg... Jarrullista sitten 1500-2000kg moottori/vaihteistoyhdistelmästä riippuen. Jarruttoman painon "pienuus" viittaa auton jarrujen mitoitukseen sillä se ei muutu moottoria vaihtamalla. Onko CR-V sitten unelmaveturi? Ehkä sen päättää jokainen käyttötarpeensa mukaan. Isoin diesel-tomaatti ei ainakaan ole sitten se millä 2t pokaa kiskotaan ;)
 
Joopajoo... tuohon nelivetoon tuli vähän perehdyttyä. Homma on siis kuten aiemminkin.

Eli kardaani sekä perä pyörittävät yhteistä hydraulikiertoa, jolloin tasanopeudella ajettaessa ei ole järjestelmässä ylipainetta. Virtausta kylläkin. Sitten kun tulee nopeuseroa akseleille, tulee painetta, jonka jälkeen monilevykytkintä aletaan lukitsemaan. VSA/ESP päällä auto on siis käytännössä etuvetoinen. Näköjään myös "extremetilanteessakin".

AWD pelaa Hondassa siis "vailla käyttäjän huomiota", silloin kun sille sattuu sopimaan. Muiden valmistajien kuten Fordin ratkaisu taas toimii "vailla käyttäjän huomiota", mutta sillä erotuksella että se toimii. :D

ps. käsittääkseni Hondan automaatissa on erityyppinen nelivetoratkaisu. Olikohan tuo viskokytkin tms.. pitäisi käydä kiusaan wetterin hondamyyjiä. :)

pps. kuva vanhemmasta autosta, mutta lukemani perusteella ohjausautomatiikka ja osat ovat voineet muuttua mutta perusperiaate sama:

http://www.awdwiki.com/en/honda/
honda-crv_x.jpg


Vielä jonkin markkina-alueen kauppapuheita: http://www.honda.co.nz/technology/engine/4wd/
 
Hyvin se omasta mielestä pelas. Joskus joutu kärryperässä ajelee lumisia teitä ja jyrkkiä mäkiä niin tuli testailtua. Yhdessä mäkipaikassa voitti neliveto hiasenki..

Tosin en tiedä miten nuo on muuttunu, minulla 2008 crv
 
Itse kun neliveto citymaasturia pari vuotta sitten metsästin, oli CR-V yhtenä vaihtoehtona. Minäkin kiinnitin huomiota "penkki-ongelmaan". Eli etureuna jäi aika alas, ja jos kun kaipasin siihen säädettävyyttä se olisi vaatinut Exclusive varustetason. Sitten hinta taas diesel-automaatilla olikin jo rapiat 52 K€, ja eroa BMW X3:een enää muutama tonni.
 
Isäukko osti vuosi sitten Q5:sen. Verrokkina oli täysillä maustettu CR-V. Homma kaatui juurikin onnettomiin penkkeihin ja säätövaraan. Faija oli joskus parhaimmillaan 185cm pitkä, mutta on ilmeisesti pitkäjalkainen vieläkin. Penkkiä ei saatu tarpeeksi taakse, jotta ajoasento olisi ollut hyvä. Samaten reidet huusi hunajaa, kun tuki puuttui kokonaan.

//Juha
 
^Samasta syystä minäkin ole CR-V:n hyljänyt autonvaihtopohdiskeluissani. Nykymallin sekä kaksi sen edeltävää mallia.
 
Olen saattanut jo aiemminkin tästä kirjoittaa. Yksi tuttavani, kohta eläkeikäinen herrasmies, pitkänlinjan Hondamies. Ajoi vuosia Accordilla, sitten edellisen korimallin CR-V:llä ja sen vaihtoi tähän nykyiseen malliin. Aina on kehunut, että on on kaikin puolin hyvä ja miellyttävä auto. Ei mitään huonoa.
Mutta mutta.. olivat käyneet vaimonsa (..houkuttelemana ) kanssa Audi näyttelyssä ja koeajaneet Q5 mallin. Oli tipahtanut korkealta pilvilinnasta. Sanoi, että tuntee tulleensa petetyksi Hondan suunnalta. Audissa kaikki oli paremmin. Toki hintakin on eri, kun tuo Honda on ns bensa-kuli-manuaali. Mutta kertoi tulleensa hieman katkeraksi.
Ei ollut miespolo edes kokeillut muita autoja kun Accordista hyppäsi CR-V:en. Ja vielä kuulemma ihan vain trendin mukana...

Katsoikohan kukaan tuota linkkiä ja siellä ollutta video linkkiä?
 
jni sanoi:
^Samasta syystä minäkin ole CR-V:n hyljänyt autonvaihtopohdiskeluissani. Nykymallin sekä kaksi sen edeltävää mallia.

Mutta onhan tuo laitos ihan hyvän näköinen, ainakin omaa silmää miellyttää etenkin tämä uusin malli CR-V:stä. Tosin siihen se ostamisinto sitten jääkin... Kävin testilenkillä automaattiversiolla ja kyllähän se melkoiselta dinosaurukselta tuntui, ei oikein natsannut. Onhan nuo katumöhköt tietty omalla ideallaan tehtyjä, en sitä ideaa vaan sitten löytänyt.
 
tuRboman sanoi:
Ei ollut miespolo edes kokeillut muita autoja kun Accordista hyppäsi CR-V:en.

Eiköhän tämä ole hyvinkin yleinen toimintamalli, siis ihan merkistä riippumatta. Ja auto toki vielä tilataankin aina samalta myyjältä.

Ja sitten kehutaan oma vaihtoehto absoluuttisen parhaaksi ja muut surkeiksi, vaikka ei olla edes kunnon koeajolla käyty millään muulla merkillä.

Ei mitään huonoa.

Tämä on se maaginen lause, mikä lopettaa lähes aina minun mielenkiintoni autoihin liittyvissä keskusteluissa. Jos auton omistaja ei löydä omasta autostaan mitään huonoa ominaisuutta tai toimintoa, on "keskustelua" täysin hyödytöntä jatkaa.
 
tuRboman sanoi:
Katsoikohan kukaan tuota linkkiä ja siellä ollutta video linkkiä?

Sama video kuin Penguinin linksussa:

Penguin sanoi:
Edellisen kirjoituksen etuvetoisuuteen liittyen, Honda ei näytä hirveästi parantaneen:

Mutta joo... muuten postauksesi voisi olla kuten appiukkoni. Aina tojotalla/mazdalla/hondalla ajanu ku ne on parhaita, aivan sama vaikka joutuu remppaan sitä tuota ja tätä, mutta koeajamatta ostaa aina sen parhaan tutulta myyjältä.
 
ConD sanoi:
Sama video kuin Penguinin linksussa:

Mutta joo... muuten postauksesi voisi olla kuten appiukkoni. Aina tojotalla/mazdalla/hondalla ajanu ku ne on parhaita, aivan sama vaikka joutuu remppaan sitä tuota ja tätä, mutta koeajamatta ostaa aina sen parhaan tutulta myyjältä.

Kuin oma appiukkoni, mutta listalla on vain ja ainoastaan Toyota.
 
Mielestäni nyky CR-V on ulkonäöltään yksi parhaista markkinoilla olevista cittareista. Luin netistä aiemmin, että ensi vuonna (?) tähän olisi tulossa uusi 1.6 diesel moottori korkeammilla tehoilla ja monipykläisempi automaattivaihteisto. Voisi olla tuollaisella yhdistelmällä mielenkiintoinen vaihtoehto.

CR-V:n kohdalla voisi kuvitella, että minkä mukavuudessa mahdollisesti häviää, sen luotettavuudessa voittaa. Aiemmin olleesta Accordista jäi ainakin "pomminvarma" kuva.
 
Reilu vuosi sitten tuon uuden mallin kävin ajamassa Käyttöautossa.
Kohtuu hiljainen oli verrattuna vanhaan Crv:hen, ja ulkonäkökin on ulkoa kohillaan.
Sisätiloiltaan on hyvän kokoinen! Esim. takatiloiltaan omasta mielestä isompi, kuin XC60.
Tuo takajalkatilan tasaisuus on yllä iso plussa Hondassa!
Koetaulu oli vähän sekaisen tuntuinen ja penkit ei nyt Volvoon verrattuna ole samaa luokkaa.
Suurin hämmästys oli se, että melkein 60t€ oli hinta tuolla 2.2 diiselillä/Excutive varustuksella :eek:
Samaan aikaan oli kampanja Käyttöautossa viimeisistä 2013 mallin XC60 D5 koneella Summum varustuksella olevista malleista pikkaisen alle 58t€ :rolleyes:
 
Iteki aikoinaan kun crv:n laitoin kävin kaikki vastaavat koeajamassa ja crv:ssä oli parhaat tilat. Vaikka ulos päin ei välttämättä siltä näyttäny. Kyllähän se ihan mukava auto oli, tosin ainoa auto joka jätti välille, ja vielä kahesti.
Ja ei tuon nelivedon kanssa jäänyt kertaakaan pulaan. Vaikka kelkkakärryä perässä ja huonoja auraamattomia teitäkin välillä, että on testattu muuallaki kun kaupungissa.
 
Tuossa videossa on sellainen juju, että molemmat etupyörät on rullilla. Aika moni vanhemman polven "maasturikin" jää jumiin sellaisessa tilanteessa, jos ei autossa ole mitään lukkoja. Jos tuosta CR-V:stä laittaa vain toisen etupyörän rullille, niin se lähtee kyllä liikenteeseen siitä.
 
Penguin sanoi:
Tuossa videossa on sellainen juju, että molemmat etupyörät on rullilla.

Ennen muinoin quattrotorsenitkin jäivät samassa tilanteessa paikalleen raksuttamaan. Nykyään tilanne on jo eri, kun jarruilla saadaan tuotettua kitkaa etupäähänkin. Ennen muinoin jos keulan lykkäsi lähes kitkattomalle pinnalle, niin siihen jäätiin. Takapään sain toki pelastettua kässärillä silloinkin.

Mutta silti, ei tuo minun mielestäni ole millään tapaa kohtuuton testitilanne. Kyllä nelivedon pitää olla neliveto siinäkin tilanteessa, että etupää on lähes kitkattomalla pinnalla.
 
matlock sanoi:
CR-V:n kohdalla voisi kuvitella, että minkä mukavuudessa mahdollisesti häviää, sen luotettavuudessa voittaa. Aiemmin olleesta Accordista jäi ainakin "pomminvarma" kuva.
Mielikuvillahan autoja osin myydään, mutta mielestäni tässä mennään jo metsään. Kuten aiemmin kirjoittelin, on sukulaispiirin uusi CR-V ollut useamman kerran pajalla takaisinkutsun takia, kun neliveto yksinkertaisesti ei toimi. Toinen päivitystarve oli koskenut mittaristoa.

Edellisen korimallin CR-V oli polttaa koko auton kun umpiossa johdot kärysivät. Dieselit, siis ainakin nämä 2.2CTD-i koneet on hiukkasloukkunsa kanssa enempi ajettuina varsinaisia murheenkryynejä.

Mielikuva siis ei välttämättä tarkoita että totuus olisi sen mukainen. Japanilaiset merkit tosin hoitavat jälkimarkkinoinnin ja takuunalaiset huollot kohtalaisesti - ei jurompi Suomalainen jupise, jos saa päiväksi pränikän auton allensa "ilmaseksi" kun oma on pajalla. Koittakaapa VW-tiskillä...
 
Penguin sanoi:
Tuossa videossa on sellainen juju, että molemmat etupyörät on rullilla. Aika moni vanhemman polven "maasturikin" jää jumiin sellaisessa tilanteessa, jos ei autossa ole mitään lukkoja. Jos tuosta CR-V:stä laittaa vain toisen etupyörän rullille, niin se lähtee kyllä liikenteeseen siitä.

Rullatestit on aina vähän niin ja näin. Oikeassa elämässä kuski yleensä ymmärtää kääntää rattia pitoa hakiessaan. Ja varmaan aika harvoin sattuu niin, ettei kummankaan eturenkaan alla ole yhtään pitoa.
Juuri jarruavusteiset voimanjakajat pätee näissä rullakokeissa kun pitoa tarvii siirtää muutaman sekunnin ajan. Jos taas mennään vaikkapa jääradalle räppäämään "jarrulukot" käytössä niin valoshow alkaa alta vartissa. Taas visko-voimanjako sietää huomattavasti pidempään räppäystä. Mutta häviää rullakokeessa kun on niin hidas ja vaatii kunnolla nopeuseroa ennenkuin voimaa alkaa siirtyä.

Kyllähän tuossa CR-V:ssä on todell hyvät tilat ja ihan kiva näkyvyys ulos. Paljon hyviä puolia. Mutta omien koeajojen perusteella Hondan nelivedot joilla olen ajanut, ovat ainoita jotka tuntuu normaalissa nurkkapyörittelyssä talvikelissä täysin etuvetoiselta. Eli käytös risteyksestä lähtiessä ei ole samankaltainen kuin näissä muissa nelivetoisissa joita itsellä on ollut. Keula sutii ja ohjaus hakee, jos risteyksessä on jäätä. Toki varmaan vähemmän kuin etuvedossa, mutta kumminkin.

Itse kirjoitin edellä tuosta CR-V tuttavastani joka yllättyi kun kävi Q5:n koeajolla. Hänen "puolustuksekseen" on sanottava, ettei ole koskaan kehuskellut Hondalla. Todennut vaan, että tykkää siitä ja se on hyvä. Ei ikinä ole sanonut sitä paremmaksi kuin joku muu tai luotettavampi tai mitään muutakaan.

Audia hän kehui oikeastaan kaikilta osin paremmaksi kuin Hondaa. Paitsi tilat. Kaikki muu oli parempaa. Valitettavasti en tiedä/muista oliko puhetta mallista tarkemmin. Automaatti vaihteinen se ainakin oli ollut ja nahkapenkit. Kyllähän siinä melko harppaus on jos CR-V:n peruspenkeiltä hyppää Q5:n sisuksiin ihmettelemään. Audi kun osaa tehdä tyylikästä ja miellyttävää.
Kaikesta huolimatta tämä em kaveri ajaa edelleen CR-V:llä, ja tuskin tulee Audiin vaihtamaan. Mutta mistäs sitä koskaan tietää...
 
tuRboman sanoi:
Rullatestit on aina vähän niin ja näin. Oikeassa elämässä kuski yleensä ymmärtää kääntää rattia pitoa hakiessaan. Ja varmaan aika harvoin sattuu niin, ettei kummankaan eturenkaan alla ole yhtään pitoa.

Jäisellä traileriluiskalla tyypillnen tilanne. Takapyörille voi joutua hakemaan pitoa peruttamalla ne veteen.
 
Sande sanoi:
Jäisellä traileriluiskalla tyypillnen tilanne. Takapyörille voi joutua hakemaan pitoa peruttamalla ne veteen.

Okei. Ei ole kokemusta. Aina on ollut sula maa kun on vene haettu pois. Mulla tulee lähinnä mieleen asuntovaunu perässä märällä nurmikentällä (tyypillinen leirintäalue suomessa ) viikonlopun jäljiltä. Vaunu seisonut paikallaan ja renkaat painuneet maahan. Siihen hieman vesisadetta ja pito häviää nurmelta. Etuvetoinen ei tuollaisesta selviä kokemuksella. Mutta ei tuokaan pääse varmaan lähellekään rullia pidon heikkoudessa. Märkä jäinen ramppi lienee eri juttu.