https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Honda Civic Type R 2015

Kyllä Type R selvää Fast and Furious-kamaa on, se ei jää epäselväksi. Tuon kuvia liimaillaan julisteina seinille ja katsotaan että "oossom" - tietyissä piireissä. Varmasti nopea auto, ja tekniikka on Japanilaiseen tapaan mielenkiintoinen.

Jotenkin vaan jo mainittu muotoilupuoli... huh... Siinä pääsee nousevan auringon maan suunnittelijoille sake hattuun kun kynän ottavat. Sanoihan ne Dr. Pepperin partaleuatkin aikanaan: "Toiset tykkää, toiset ei, pakko maistaa".

Erikoista sikäli on, että missään tutustumassani materiaalissa en löytänyt mainintaa tasauspyörästön lukosta/luistonrajoittimesta. Vain tuota adaptiivista alustaa hehkutettiin, ja hienoa geometriaa millä vetelyä pyritään pitämään kurissa. Jotenkin vaan tuntuu, että jos pinta ei olisi aivan optimaalisen tasainen, niin miten tuossa fillarit pitää? Olisivatko viisaat insinöörit keksineet tuohon tosiaankin toimivan ratkaisun? :D Eräiden brittiläisten TV-ohjelmien testiä odotellessa...
 
Ei ole kyllä ollenkaan omaan makuun. Yrittää olla erikoisempi kuin onkaan. Kiihtyvyys on paperilla ok, mutta käytännössä näin Suomessa taitaa olla jotain muuta johtuen lumesta, sateesta kylmästä tienpinnasta. Lisäksi vaihteluväli kiihdytyksissä taitaa olla aika suuri verrattuna esim. automaatti nelivetoon verrattuna.
 
Ihan varmasti tällekin muotoilulle on ottajansa. Suomessa voi vaan olla pulaa nuorista joilla tarpeeksi kyhnyä. En usko että nämä rannikon pappa-betalar nuoret kuitenkaan näkisivät itseään japanialaisen auton ratissa.

Omalta osaltani voin vain todeta että tuo on todennäköisesti varsin äänekäskin. Voi sitä häpeän määrää kun kurvaisimme vaimon kanssa tuollaisella Sellon parkkihalliin kaupparuuhkan aikana...  ;)
 
E92 sanoi:
Ei ole kyllä ollenkaan omaan makuun. Yrittää olla erikoisempi kuin onkaan. Kiihtyvyys on paperilla ok, mutta käytännössä näin Suomessa taitaa olla jotain muuta johtuen lumesta, sateesta kylmästä tienpinnasta. Lisäksi vaihteluväli kiihdytyksissä taitaa olla aika suuri verrattuna esim. automaatti nelivetoon verrattuna.
Ei helvetti oikeasti. Kenelleköhän automaattinelivedon ostajalle tämä olisi oikeasti vaihtoehto.
 
Trollsten sanoi:
Ei helvetti oikeasti. Kenelleköhän automaattinelivedon ostajalle tämä olisi oikeasti vaihtoehto.

Golf R ja Audi S3? Testeissäkin mainitaan kilpailijat.
 
Onhan tuo kieltämättä aika räväkästi muotoiltu, mutta ainakin erottuu massasta. Mun mielestä on surullista jos tietyn iän jälkeen täytyy tyytyä johonkin geneeriseen aakolmoseen, josta tehdään todella yksilöllinen jollain kusisella S-line paketilla. Mutta ei siinä, jos sillä saa hyväksynnän vertaistensa joukossa niin sellainenhan se on hankittava.
 
Niin eihän sille voi mitään, jos itsetunto on autosta kiinni ja ei uskalla nousta julkisella paikalla muusta kuin arjenharmaasta Volkkarista tai Toyotasta, mitä on parkkipaikalla kolmekymmentä muutakin samanlaista. Rohkeimmat ottaa sentään punaisen eikä valkoista tai harmaata.
 
Trollsten sanoi:
Niin eihän sille voi mitään, jos itsetunto on autosta kiinni ja ei uskalla nousta julkisella paikalla muusta kuin arjenharmaasta Volkkarista tai Toyotasta, mitä on parkkipaikalla kolmekymmentä muutakin samanlaista. Rohkeimmat ottaa sentään punaisen eikä valkoista tai harmaata.

Älä viitsi. Oma on lähes sähkönsininen... ;D

Ei ole vaan tuollainen ulkoisilla härpäkkeillä koristelu oikein koskaan ollut meikäläisen juttuja. Muotoilu on sitten ihan toinen asia. Siinäkin tulee valitettavasti käytännön ongelmat (niin kuin rahat ja sisätilat) yleensä vastaan. Kyllä tähän maailmaan monimuotoisuutta mahtuu...
 
ConD sanoi:
Erikoista sikäli on, että missään tutustumassani materiaalissa en löytänyt mainintaa tasauspyörästön lukosta/luistonrajoittimesta. Vain tuota adaptiivista alustaa hehkutettiin, ja hienoa geometriaa millä vetelyä pyritään pitämään kurissa. Jotenkin vaan tuntuu, että jos pinta ei olisi aivan optimaalisen tasainen, niin miten tuossa fillarit pitää? Olisivatko viisaat insinöörit keksineet tuohon tosiaankin toimivan ratkaisun? :D Eräiden brittiläisten TV-ohjelmien testiä odotellessa...

Eikö siitä tosiaan ole ollut mainintaa? LSD tuntuisi äkkiseltään selviöltä, jos kerran Mégane Trophy R pitäisi nyrrellä lyödä. Oikea lukko vuorostaan olisi ehkä turhan "harkkore" valinta, sille tielle ei ole RenaultSportkaan vielä uskaltanut lähteä ja tuo Trophy R on kuitenkin sen verran asialleen omistautunut, että siihen sellainen jopa sopisi.

Saapi nähdä miltä tuo Type R näyttää luonnossa. Osaltaan muutokset parantavat (minusta) Civicin ulkonäköä, osaltaan menevät vähän ehkä överiksi.
 
Näyttää siltä, että honda on saavuttanut tavoitteensa eli keskustelun herättämisen. Noinkin voimakkaalla muotoilulla oli varmasti odotettavissa keskustelujen ja mielipiteiden jakaantuminen kovin eri suuntaan. Marginaalimallihan tuo joten taloudelliset merkitykset tehtaalle vähäiset mutta ainakin Civicilla pääsee tarvittaessa jos merkiasä haluaa pysyä  :)
Tuota lukon puuttumista minäkin hieman mietin koska jos kerran 26 hv enemmän kuin cuprassa ja valmistajan kiihtyvyysväittämät melkein samat ?
 
Siisti on kyllä kuvissa,kelpais tälläiselle +40v perheen isälle omaksi leikkikaluksi! Honda ollut jotenkin omaan silmään sopivin aina näissä ns.gti-luokan autoista. Vag konsernin kilpailijat golf gti ja seat leon cupra ovat ulkonäöltään jotenkin liian "mitään sanomattomia"
 
Jos siipihirviöhothatch pitäisi hankkia, niin kyllä uusi Focus RS olisi ehdottomasti TypeR:ää korkemmalla hankintalistalla.
 
völvöxc60 sanoi:
Ehkä sitä on jo liian vanha, kun omasta mielestä on kanssa liikaa tuuningia.
Jos tuollaiset on vakiona tuossa Type R:ssä  :rolleyes:
Oma tuntuma on ettei kuvat ole vakiomallista, voin olla väärässkin. Cuprasta on myös villin näköisisiä rata-autoja olemassa. 
 
ConD sanoi:
Erikoista sikäli on, että missään tutustumassani materiaalissa en löytänyt mainintaa tasauspyörästön lukosta/luistonrajoittimesta.

Top Gear UK:n mukaan sellainen autosta löytyy. Onhan tuo hyvin vaikeaa ellei jopa mahdotontakin pelkällä alustan säädöllä ja alustageometrialla saada auto toimimaan niin hyvin kaarteissa, mutkissa ja eri pinnanmuodoilla.
 
Curppasta en tiedä, mutta Cupra 280 7:58.40. Ja vertailuksi vielä Renault Megane RS 275 Trophy-R 7:54.36.
 
Lebis sanoi:
Curppasta en tiedä, mutta Cupra 280 7:58.40. Ja vertailuksi vielä Renault Megane RS 275 Trophy-R 7:54.36.

Hyvää työtä ne on Hondallakin sitten tehneet, auton ulkonäkö ei kyllä isommin miellytä mutta nopea se on.
 
nokonzok sanoi:
Onhan tuo kieltämättä aika räväkästi muotoiltu, mutta ainakin erottuu massasta. Mun mielestä on surullista jos tietyn iän jälkeen täytyy tyytyä johonkin geneeriseen aakolmoseen, josta tehdään todella yksilöllinen jollain kusisella S-line paketilla. Mutta ei siinä, jos sillä saa hyväksynnän vertaistensa joukossa niin sellainenhan se on hankittava.
Samaa mieltä, ihmetyttää miksi ikä määrittelee kummoisella autolla saisi ajaa taikka pitäisi ajaa. Mulle ainakin sama mitä muut ajattelisi kun kurvailisin Ärrällä.
Itseä varten se auto yleensä hommataan, paitsi poikkeuksena perhe mikä kyllä hiukan väkisin vaikuttaa autovalintoihin ja tietty pelimerkitkin mikä valittevasti rajoittaa paljon!
 
Liittyn joukkoon ja kauhistelen karseaa ulkonäköä. En voisi kyllä harkita tuollaista autoa vaikka kierätisi nyrren alle 7 minuutin. En minä aja autolla nyrrellä kuitenkaan, joten aika irrelevanttia nuo markkinointikoneiston kierrosajat muutenkin. Ulkonäön lisäksi ohjaamo näyttää melkein yhtä karsealta.

Focus RS:kin oli mielestäni liian räikeä, mutta tähän Civickiin verrattuna oikea kaunotar. Cupra on kuitenkin helposti etuvetoisten ja 35k€ tehoautojen hienoin, eikä niin tavismainen kuin vaikka Golf GTI joten se oli selkeä valintani tässä kategoriassa.