https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Honda Civic 2022

Muutama artikkeli Civicistä on pullahtanut nettiin:

Iltalehti oli käynyt kokeilemassa uutta Civiciä.

Lopussa Posan kommentti
"Jotenkin uusi Civic tekee päivittäisestä ajosta hieman vähemmän ankeaa."
Tämä tuntuu edelleen pätevän omassa Civicissäni... Eli tuntuivat onnistuneen kohtuullisen hyvin siinä tavoitteessaan, että autoon on miellyttävää mennä aamulla töihin lähtiessään. Tosin tässä nyt on tullut etäpäiviä pari viikkoa, kun asiakkaan projektin avainhenkilö on ollut matkoilla ja omassa toimistossa putkiremppaa, joten aamuisin ei ole tullut juurikaan ajeltua.


AutoCar sai just toisen kuukauden Honda Civic long-term test:iä kasaan.


AutoExpressillä "Honda Civic vs Toyota Corolla vs Vauxhall Astra: 2022 group test review" meni niukasti Civicille.
 
AutoExpressin testissä oli mielenkiintoista, että Astra jäi toiseksi vaikka se päihitti Focuksen ja Golfin aiemmassa jutussa, johon linkki tuolta testi sivulta.

Hiljattain tuli käytyä itsekkin koeajolla. Aika muikea oli sähkömoottorin vääntö Linear Shift Controlin kanssa. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa, lyödä se kaasupoljin pohjaan ja katsoa
mitä tapahtuu sekä verrata muihin vastaaviin. Voipi olla, että paras hybridijärjestelmä tämä? Eroa on mihin tahansa pelkkään polttomoottoriautoon ja vaihdelaatikko yhdistelmään, tai oikeastaan mihin tahansa missä on vaihdelaatikko tässä hintaluokassa.
 
Tekniikanmaailmassa oli vertailtu testien yhteydessä huoltojen hintoja. Honda oli toiseksi halvin. Tämä siis SUV- ja farmarivertailun tuloksista ilmennyttä.

Monesti olen kuullut toisenlaista kommentointia. Itselle Honda on ollut halpa ylläpitää, joskin merkkihuolloista kokemusta vähän joten tuntumaakaan ei ole. Vanhoja kun olleet, niin on huollettu ja korjattu itse mahdollisuuksien mukaan.
 
TM 02/2023 numerossa on kattavampi koeajo uudesta Civicistä, yli 1600 km:n verran ajeltu. Moitteita autosta tuli pääntilasta takana yli 180 cm pitkillä ja peruutusvaihteen nappi. Lisäksi mainittiin kaukovalojen tehon olevan heikko ja lähivalot eivät näytä riittävästi tien vasenta reunaa. Positiivista autossa on ajettavuus, ohjaus, taloudellisuus, voimansiirto, ääritilannekäytös ja jarrut. Maininnan sai myöskin koeajossa olleen kalleimman mallin äänentoisto, joka on hintaluokan parhaimmistoa. TM:n sanoin: "Honda Civic on ilahduttavan vahva tekijä, etenkin ajamiseen liittyvissä ominaisuuksissa".

Samassa lehdessä oli uuden Type-R:n koeajo. Niitä tulee Eurooppaan tälle vuodelle, mutta Suomeen tuskin yhtään kovan kysynnän vuoksi. Ja se kysyntä mahtaa olla siellä ameriikan puolella. Ei ne amerikkalaiset niin tyhmiä taida ollakkaan, kun täälläkin päädytään samoihin arvosteluihin Civicin kohdalla ;) vaikka vähän epäilin.

Alla taas britti viihdettä:

 
Nyt voisi olla Hondalla myyntikelpoinen tuote, mutta jälleenmyyjien usko loppui jo muutama vuosi sitten. Hämeenlinnan pohjoispuolella näyttää olevan 6 liikettä jäljellä. Kaksi viikkoa sitten kävin Tampereen ja Herttoniemen jälleenmyyjillä. Kummassakaan ei Civiciä sisällä eikä pihalla. Tänään kävin kävelin Seinäjoella pieneen nurkkaan kutistetun Honda-osaston vierestä. Ei halliautoa, mutta pihalla olisi ollut koeajoauto.
 
TMssä olivat tykänneet Civicistä talviautona: https://tekniikanmaailma.fi/avainsana/talviauto-2023/
Näköjään on mahdollista että suomalaisessa autolehdessä ryhmätestin voi voittaa joku muukin kuin VW-konsernin tuote tai Toyota (y)

En ole koko artikkelia lukenut, mutta noista tiiseri pätkistä voi kyllä allekirjoittaa tuon moitteen volume & vakkarin pienistä säätimistä. Edellisen mallin nappulat toimi paremmin. Volume säätöjä helpottaa erillinen volumen säätö tuossa "radiossa", jota voi käyttää hanskoillakin. Toisaalta omasta autosta löytyvän ratin läämmittimen takia hanskoja paljon tarvitse autossa käyttää.
Istuimen lämmitintä en ole oikein misään autossa käyttänyt, joten paha sanoa onko omassa yhtä heikosti lämpenevä tapaus kuin testikappaleessa. Pitänee joskus testata.

Avustimet tuntuvat toimivan talvella huonommin, kuin edellisessä mallissa. Tosin tässä voi olla sekin, että nykyisessä järjestelmä varoittaa rajoituksistaan hanakammin kuin vanha. Kameraan perustuva adaptiivinen vakkari on kyllä minusta selkeästi herkempi heittämään hanskat tiskiin kuin vanhassa. Siihen kyllä auttaa paljon, kun muistaa putsata kunnolla tuulilasista kameroiden kohdan (joka on tietenkin siinä hankalimmassa paikassa).

Muuten ei ole ollut autossa valittamista talvikäytössä. Hyvät ajo-ominaisuudet + tarkka vastekaasuun toimii hyvin talvella. Kunhan muistaa auton mataluuden, ettei jätä etuspoileria kinoksen kylkeen.
 
Onkohan myyjillä lähtenyt homma vähän lapsesta talvitestin jälkeen?
Advancea myydään 46-48k€ kun hintojen pitäisi alkaa taulukossa 44000e. Maasta löytyvät Sportit taitaa olla Advancen hinnoilla.
Loistava auto varmasti, mutta jää kauppaan itselläni näillä hinnoilla, kun pitäisi tuohon hintaan olla plugari.
 
Hondan olisi kannattanut harkita tämän lanseeraamista Eurooppaan accordina. Onhan aiemminkin euro ja us mallit accordista olleet aivan eri autoja. Olettaen siis että jenkeissä myydään edelleen accordia.
 
Hinnastossa ei näy hinnat alkaen Elegance-mallia ollenkaan.

 
Minun mielestä olisivat saaneet tuoda Accordia vielä eurooppaan. Vastaavasti kuten Civic, eli maailmanlaajuisesti myydään samaa korimallia. Hybridi malli on Accordista ollut kuitenkin pidempään jo tarjolla. Jenkeistä ei varmaankaan tänne, vaan Japanista kuten kaikki Euroopassa myytävät mallit nykyään.

Kaksi tonnia näyttää Civicin listahinnat nousseen aivan viimeviikkojen aikana. Eli oma palkkakehitys 3% enskuussa jää jalkoihin. On tämä erikoista, kun kaikki hinnat nousee aivan järkyttäviksi. FB:ssä oli, että Elegancea saa vielä suoraan ajoon joistain merkkiliikkeistä, mutta lienee senkin hinta noussut siitä 35k€:sta, PRK!
 
Laitanpa vielä tänneki malliketjuun kokemukset tämänpäiväisestä tutustumisyrityksestäni:

Jäi työpäivänä luppoaikaa Kouvolassa ja ajattelin käydä kokeilemassa uutta Civicciä kun sitä on kehuttu ja mallilla on aina sija sydämessäni.
Liikkeessä ei yhtään autoa, ei hallissa eikä koeajettavana. Myyjän sain kiinni ja hän kertoi "periaatteessa" myyvänsä Hondaa. Kertoi Suomessa olevan tasan yksi Civic varastossa. Sekin Maarianhaminan kauppiaalla ja kaiken pahaksi vielä valkoinen ulkoväriltään. Toimitusajasta ei anneta edes arviota, "mutta ei sellaista ainakaan vuoteen saa..".

Onkohan kyse siitä, että on myynyt ennakoitua paremmin ja tänne tulevat autot on myyty nopeasti vai eikö ylipäätään ole saatavilla?
 
Laitanpa vielä tänneki malliketjuun kokemukset tämänpäiväisestä tutustumisyrityksestäni:

Jäi työpäivänä luppoaikaa Kouvolassa ja ajattelin käydä kokeilemassa uutta Civicciä kun sitä on kehuttu ja mallilla on aina sija sydämessäni.
Liikkeessä ei yhtään autoa, ei hallissa eikä koeajettavana. Myyjän sain kiinni ja hän kertoi "periaatteessa" myyvänsä Hondaa. Kertoi Suomessa olevan tasan yksi Civic varastossa. Sekin Maarianhaminan kauppiaalla ja kaiken pahaksi vielä valkoinen ulkoväriltään. Toimitusajasta ei anneta edes arviota, "mutta ei sellaista ainakaan vuoteen saa..".

Onkohan kyse siitä, että on myynyt ennakoitua paremmin ja tänne tulevat autot on myyty nopeasti vai eikö ylipäätään ole saatavilla?
Oli niitä vielä ihan mukavasti varastoissa vuodenvaihteessa. Nyt näyttää kadonneen talvitestien myötä.
 
Ne on sitten kaikki menny 😱 Toissaviikolla Raision Keskusautohallin myyjä kertoi, että muutama olis heti ajoon. Jopa niitä Eleganceja.

Nettiautossa tosin on muutamia, myytäviäkö vai mitä lie.

Jazz oli myös testiykkönen, mutta sen myyntiin ei ole tainnut vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa Vihdin autotalossa Hondaa myyvän myyjän kanssa viikonvaihteessa juttelin ja kertoivat, että viime aikoina on ollut heillä yllättävän paljon koeajajia Espoosta ja muualta entistä kauempaa. Ilmeisesti koeajoautoja on sitten tosiaan ollut aika vaikea löytää. Hallissa taisi olla Tammisaareen lähdössä oleva myyty kappale. Kuluu kuulemma noin 9kk siitä kun auto on tilattu, siihen että se on valmis luovutukseen. Eli kovin nopeaa korjausta ei asiaan ole luvassa, jos myyjäliikkeessä oli arvattu alakanttiin menekki.

Aika kovaa optimointia Hondalla kyllä on euroopan mallistossa. Kaksi varustetasoa (Elegancen listoilta tippumisen jälkeen) ja 5 eri väriä, ei mitään tehdaslisävarusteita ruksittavana... Eli toimittavat tasan 10 eri versiota suomeen. Englantiin menee ilmeisesti se toinen 10 versiota, kun niissä on ratti "väärällä" puolella. Mutta siinä ne Civic-variaatiot euroopan markkinoilla sitten taitavat ollakin.
 
Viikko kurvailtu Civicillä kesäkumeilla. Kyllähän ne Goodyearin 17" kitkat oli hiljaisemmat kuin nämä 18" Pilot Sport 4, mutta ai että muttui pikkuteillä ajelu kivemmaksi. Eli ei tuota Hondan tehdas kumien valintaa voi huonoksi sanoa. Mutta jos ajaminen keskittyy pääasiassa moottoriteille, ei noita Pilot Sportteja voi ihan optimaaliseksi sanoa. Kaupunkinopeuksissa melussa ei ole käytännön eroja, pienemmillä teillä taitaa virnistyksen leveys tukkia korvakäytävät, joten sielläkään ei eroa huomaa. Motarilla tuohon ehtii kiinnittää huomiota ja eroakin on (varsinkin näillä nastarenkaiden karkeaksi rouhimilla asfalteilla). Toistaiseksi pidän itse Pilotit alla ja mietin reittivalintoja uusiksi & säädän radiota kovemmalle :cool:
 
Monessakin maassa on Civiciä ylistetty. Jotenkin vain tuntuu, että Honda ei Euroopassa enää saa onnistuneitakaan automalleja kaupaksi.

Näin tavallisena tallaajana ei tule seurattua autojen myyntimääriä, mutta jostain luin että Honda oli myynyt viimevuonna 50 000 autoa Euroopassa. Kuulostaahan se vähältä, jos valmistaa 4 miljoonaa autoa vuodessa. Englannin ja Turkin tehdas suljettiin niin voisi kuvitella, että vaikuttaa heikentävästi Euroopan myyntiin. Jollekin "puristille" se voi olla hyväkin uutinen, kun saa Japanissa valmistetun.

Tässä taannoin lähdettiin työkaverin kanssa työreissulle. Kaveri istahti autoon ja tokaisi, että "Honda sehän on moottoripyörä!". (Ajoi itse BMW:llä, joka sekin valmistaa moottoripyöriä). Vaikka kuinka hyvän auton tekee, niin mielikuvien muuttaminen on vaikeaa.
 
Mihin se 80-luvun Civicin näköinen sähköauto on hävinnyt? Ei näytä olevan Hondan nettisivuillakaan sitä.
Eipä tainnut e:llä olla paljon markkinoita. Muuten hauskan näköinen peli, mutta akkuhan siinä oli surkea pieni, joka varmaan karkoitti potentiaaliset asiakkaat. Muutenkin näytti enemmän mallilta jolla houkutellaan asiakkaita kauppaan, kuin oikeasti autoja myytäisiin. Kaupungin keskustaan henkilölle, jolla on oma latauspaikka olis varmaan ihan toimiva tapaus tuokin, mutta ainakin suomessa aika hankala yhdistelmä...

Tässä taannoin lähdettiin työkaverin kanssa työreissulle. Kaveri istahti autoon ja tokaisi, että "Honda sehän on moottoripyörä!". (Ajoi itse BMW:llä, joka sekin valmistaa moottoripyöriä). Vaikka kuinka hyvän auton tekee, niin mielikuvien muuttaminen on vaikeaa.
Moottoripyörillähän se firma maailmalle lähti, joten sikäli ihan ymmärrettävää. Suomessa ei vielä näytä autokauppa ajaneen moottoripyörien ohi ainakaan mielikuvissa 😃 Tosin taitaa Honda suomessa enemmän moottoripyöriä myydäkin kuin autoja... Aika paljon laajempi skaala tuotteita suomessakin Hondalla on kuin auto & moottoripyörät: https://www.honda.fi/. Tuostakin näyttää puuttuvan vielä ainakin ne lentokoneet...