https://tummennuskalvot.fi/

Honda Civic 2022

  Viime viikon lopulla tuli koeajettua uus Civic ja nyt olen odottelmassa, että tilattu auto saapuu Suomeen. 10-koppainen Civic päivittyy uuteen. Koeajossa minulla oli lenkillä vähän kaikenlaista tietä ja auton ilmoittama keskikulutus oli 4,5l/100km, joten tuntuu olevan ihan mahdollista päästä valmistajan antamiin kulutuslukemiin. Ajelin melko rauhallisesti, normi tyyliin, kuten omallanikin. Samalla reitillä kulutus tipahti reilun litran satasella.
  Regasmelu on mielestäni edelliseen malliin verrattuna vähän vaimentunut ja muuttunut mukavammalle taajuudelle. Vaikea tietty verrata suoraan kun renkaat on erilaiset. Elegancen tuumaa pienempi rengastus saattaa kyllä vaikuttaa positiivsesti asiaan. Tuskin tuosta mitään äänetöntä peliä kuitenkaan saa. En sitten tiedä onko täällä samaa tilannetta kuin jenkeissä, jossa kalliimmassa mallissa on parempi äänenvaimennus kuin hinnat-alakeen-varustetasolla.
 
karvajalkatm sanoi:
  Viime viikon lopulla tuli koeajettua uus Civic ja nyt olen odottelmassa, että tilattu auto saapuu Suomeen. 10-koppainen Civic päivittyy uuteen.

Merkkiuskollisuus syystäkin, koska autohan on mitä mainioin. Kitkat alle, niin kulkee kuin sukkasillaan. Toimitusaika keväälle?
 
Tajusin tuossa just, että tämä on kolmas Civic mitä olen ollut ostamassa. Ensimmäinen hommattiin joskus muinoin porukalla äidilleni syntymäpäivälahjaksi. Toinen tapaus missä on tullut kaksi autoa peräkkäin samaa merkkiä ollut, oli Skoda. Muuten on aina vaihtunut myös merkki autoa vaihtaessani.

Auton lupailtiin tulevan tässä viikon parin päästä, kun sain "nopean toimintuksen" auton, joka oli muutenkin tulossa myyjäliikkeeseen. Tehtaalta toimintusaika on noin 8-9kk, koska kaikki Civicit tulee Japanista nykyään. Eli tuo minullekin tuleva kärry on viettänyt pari kuukautta laivassa.
 
karvajalkatm sanoi:
Tajusin tuossa just, että tämä on kolmas Civic mitä olen ollut ostamassa. Ensimmäinen hommattiin joskus muinoin porukalla äidilleni syntymäpäivälahjaksi. Toinen tapaus missä on tullut kaksi autoa peräkkäin samaa merkkiä ollut, oli Skoda. Muuten on aina vaihtunut myös merkki autoa vaihtaessani.

Jazz on mulla eka Honda. Olen 80-luvun lopulla ajanut jonkin verran Preludea ja tietysti moottoripyörääni 90-luvulla.
Olen niin, tyytyväinen, että ruokahalu kasvaa syödessä ja huomaan miettiväni vakavasti uutta Civiciä.
Itse uskon matalan kulutuksen olevan todellakin mahdolista koska moottorin periaate ja toiminta on sama kuin omassani. Tehoa ja tilavuutta toki rutkasti enemmän.
Ainoa huono puoli on tuo polttomoottorin turha käyminen ja käynnistyminen ohjaamon lämmitykseen.

Voi kuitenkin olla, että täyssähkö ehtii kuitenkin ensin.
 
Sisämelua ei ole eurooppalaisissa testeissä haukuttu, kuvaillaan sanalla kohtuullinen. Edellistä korimallia siitä haukuttiin. Tosin itseä ei ole sedan mallin äänimaailma ärsyttänyt pitkälläkään matkalla, hb voisi olla eri juttu. Ei se sedan silti hiljainen ole. Jospa tämä uutuus on pian kotimaan kamaran testeissä.

Hybridi tekniikka vaikuttaa lupaavalta, kun suorituskyky ja kulutus on ollut parempaa mitä Corolla 2.0 hybridissä. Kulutuksen osalta ero on pieni, mutta suorituskyvyssä jo selvä. Ja voimalinjan käytöksestä ei löydy moitteita. Kiinnostaa kyllä, ja edellisen kerran Civic on saanut vastaavaa positiivista huomiota osakseen reilut 20-vuotta sitten, kun EP3 type-R tuli markkinoille. Ei kymppikorista puhuttu mitään, vaikka tuulilasin testissä pärjäsi mainiosti.
 
Paukku sanoi:
Hybridi tekniikka vaikuttaa lupaavalta, kun suorituskyky ja kulutus on ollut parempaa mitä Corolla 2.0 hybridissä. Kulutuksen osalta ero on pieni, mutta suorituskyvyssä jo selvä. Ja voimalinjan käytöksestä ei löydy moitteita. Kiinnostaa kyllä, ja edellisen kerran Civic on saanut vastaavaa positiivista huomiota osakseen reilut 20-vuotta sitten, kun EP3 type-R tuli markkinoille. Ei kymppikorista puhuttu mitään, vaikka tuulilasin testissä pärjäsi mainiosti.
Corollan 2.0 hybridi on kai nykyään 197hv ja päästöjäkin on saatu hieman alas. Tuo kai olisi oikea verroki Civicille, mutta onkohan vielä ollut koeajettavissa? Civic on varmaan kuitenkin suorituskykyisempi, mutta kulutus voi keikahtaa kumman vaan suuntaan ajoprofiilista riippuen. Civicin osalta myös hyvä muistaa että esitellyt lukemat ovat olleet pitkälti atk:n lukemia, jotka saattavat pitää paikkansa tai sitten ei. Mittauksiin perustuva WLTP on kuitenkin korkeahko.
 
Farkku Corollasta olisin kyllä kauheesti halunnut tykätä. Kulutuslukemat oli koeajolenkillä hyvät ja alustakin pelasi mukavasti näilla suomen teillä, mutta korvat ei kestäneet sillä ajamista... Tämä siis tuon 10-koppaisen Civicillä jyristelyn jälkeen. Eipä silti että näistä saman segmentin autoista oikein mitään täysin hiljaista olisin löytänyt (A-Mersu & Audi A3 oli kyllä parempia, mutta hintalappu on sitten myös sen mukainen). Pykälää ylösäpin kun siirtyy, niin V60 Volvo olis kyllä ollut riittävän hiljainen, mutta hinta & toimitusajat ihan hurjat...

Uudemmasta Corollasta ei ole mitään kovin tarkkaa tietoa edes Toyotan suomen-sivuilla, joten varmaan vielä menee vähän aikaa siihen että sitä pääsee kokeilemaan. Täytynee testata kunhan niitä tulee kauppoihin. Asiakkaan etuhan tämä on, että valmistajat nokittelee toisiaan. Sen verran kuitenkin tuotteissa eroa, että pääsee valitsemaan itselleen sopivamman, kun molemmat on kuitenkin varsin hyviä.

Kiihtyvyydellä ja ratakierroksilla ei omassa ruuhkassa köröttelyssä juurikaan ole merkitystä, enemmän sillä miten moottori ja vaihdelaatikko käyttäytyy arkiajossa. Bonusta tietenkin tulee siitä, että silloin harvoin kun pääsee jollekin pikkutielle yksikseen ajelemaan, voi pitää vähän hauskaakin. Perheenjäseniä jos sattuu olemaan kyydissä, niin pikkuteilläkin ajellaan joko melko rauhallisesti, tai sitten siivoillaan oksennuksia  ;D

Hondaan tuli päädyttyä lähinnä siksi, että siinä on ollut pienin määrä itseäni ärsyttäviä ominaisuuksia. Aika montaan kilpailijaa tuli kokeiltua, mutta aina niissä oli joko jotain vastaan tökkivää (esim VWn tuotteiden medialaitteiden käyttöliittymät) tai sitten hinta nousi niin isoksi, ettei vaihtaminen tuntunut järkevältä. Tämä 11th Gen Civicissä asiat tuntui menevät parempaan suuntaan ilman oikein mitään ärsyttävyyksiä.

Ajattelin kyllä, että pahus kun joudun vaihdossa luopumaan tuosta suksiluukusta keskimmäisellä takapenkillä. Tämäkin haitta poistui, kun autoa siivotessa tajusin ettei tässä 10-koppaisessakaan sellaista ole. Vuosia tullut kuitenkin sillä ajeltua. Joten ei mulla tainnut olla sille luukulle kovin paljon käyttöä  :D
 
Niinpä sanoi:
https://zeperfs.com/en/fiche10289-honda-civic-e-hev-2-0i-mmd.htm
https://zeperfs.com/en/fiche7902-toyota-corolla-2-0-hybrid.htm
Hyvin kyllä kiihtyy Honda,mutta kuluttaa aika paljon verrattuna Toyotaan.
Ja radallakin lähes 5s hitaampi vaikka kiihtyy niin hyvin.

Huonosti löytyy vielä uudesta Civicistä.

Auto Zeitung 18/22, testilenkin kulutus 5.5

Corolla,
Auto Zeitung 13/19, testilenkin kulutus 7.7

Eli Corolla näyttäisi kuluttavan vain  paperilla vähemmän.
 
Olihan noissa linkeissä eco ja sport kulutus mitattu.
Eco:Honda 4,7 Toyota 3,7
Sport:Honda 10,3 Toyota 9,8
 
Niinpä sanoi:
Olihan noissa linkeissä eco ja sport kulutus mitattu.
Eco:Honda 4,7 Toyota 3,7
Sport:Honda 10,3 Toyota 9,8

Totta, Auto Zeitung on mitannut varmaan väärin...Noi linkatut ovat "Specs", ei testituloksia.
 
ahmedahne sanoi:
Huonosti löytyy vielä uudesta Civicistä.

Auto Zeitung 18/22, testilenkin kulutus 5.5

Corolla,
Auto Zeitung 13/19, testilenkin kulutus 7.7

Eli Corolla näyttäisi kuluttavan vain  paperilla vähemmän.
Löytyyköhän tuon testilenkin speksejä jostain? Tarkalleen ottaen käyttävät termiä Testrunde, mikä ehkä viittaa aika lyhyeen pätkään. Hybridin kulutusta on hankala mitata tarkasti kovin lyhyellä matkalla...toisessa ("Sparfuchs") mittauksessa olivat saanet Tojolle 4,1l/100km. Tuohon oli sisältynyt motaria, mutta nopeus max. 100km/h. Vähällä ovat kyllä päässeet kun huomioi 18" vanteet. Itse olen parhaimmillaan päässyt 16" vanteilla samaan hyvässä kesäkelissä.
 
Wasted sanoi:

Ihan hyvältä näyttää myös 60-100, videossa mukana myös  0-60, 0-100 ja 0-180
Eihän tuo kovin kummonen ole. Näyttäisi vielä olevan mitattu nopeusmittarin näyttämän perusteella.
 
JakeS sanoi:
Eihän tuo kovin kummonen ole. Näyttäisi vielä olevan mitattu nopeusmittarin näyttämän perusteella.

Niin kyseessä on tavallinen hybridi ja perus perheauto matalammalla kulutuksella, ei sporttiversio. Mikä saman segmentin auto yleisesti on tuota selvästi nopeampi ja tarvitseeko olla. Kiihdytysarvoja löytyy myös mittarilla mitattuna ainakin 0-100. 

 
Tuossa testaillaan 0-60mph kiihdytystä muun testin ohessa https://www.youtube.com/watch?v=L9_xKVwVkso&t=858s
Ja tuossa toinen vähän enempi valmistajan lupausten mukainen lukema: https://www.youtube.com/watch?v=Egwplwhxe8Y&t=261s

Tässä heppu koittaa saada hyviä kulutuslukemia irti hybrid Civicistä:

Tuo toka video on kyllä suomalaiseen makuun liikaa kehuja sisältävää, eli kannattanee kiinnittää enemmän huomiota siihen miten kulutuslukemat muuttuu ajossa.

Ainkin meikäläisen tarpeisiin kiihtyy täysin riittävästi ja jos kulutuksessa pääsee alle 5l satasella omassa arkiajossa, niin olen aika tyytyväinen. Taloyhtiö kun ei latauspaikkoja suo, niin tämä on minulle aika lailla paras kompromissi mihin pääsee vähään aikaan.
 
Auto on kulutuksessa  parhaimmillaan taajama- ja kaupunkiajossa. Ja vielä niin, ettei ajo ole lyhyttä pätkäajoa viileämpinä vuodenaikoina. Jos ajat alle 5 km matkoja paljon ja ei ole yli 15 astetta lämmintä, niin ei ole paras vaihtoehto säästää kulutuksessa. Tuolloin ladattava on ylivoimainen.

Sellaiset 5-50 kilometrin matkat kaupukia ja taajamaa sopivat toki myös plugarille hyvin.

 
Wasted sanoi:
Niin kyseessä on tavallinen hybridi ja perus perheauto matalammalla kulutuksella, ei sporttiversio. Mikä saman segmentin auto yleisesti on tuota selvästi nopeampi ja tarvitseeko olla. Kiihdytysarvoja löytyy myös mittarilla mitattuna ainakin 0-100.
Ei toki mutta +8 sekkaa on tänä päivänä aika tavanomainen arvo. Reilu 7 sekkaa on jo ihan hyvä tulos. Kyse kuitenkin 2 litraisesta hybridistä. Itsellä pari Hondaa aikoinaan ollut ja olivat aina luokkansa suorituskyvyn kärkipäässä. Aikamoista hajontaa testien perusteella 🤔
 
JakeS sanoi:
Ei toki mutta +8 sekkaa on tänä päivänä aika tavanomainen arvo. Reilu 7 sekkaa on jo ihan hyvä tulos. Kyse kuitenkin 2 litraisesta hybridistä. Itsellä pari Hondaa aikoinaan ollut ja olivat aina luokkansa suorituskyvyn kärkipäässä. Aikamoista hajontaa testien perusteella 🤔

On toki melkoisen tavallinen nykypäivänä. Tätä hajontaa itsekin ihmettelein. Johtusiko, että osa otetaan mittaristosta ja osa mittalaitteilla. En osaa sanoa miten ajoakun varaustila vaikuttaa kiihtyvyyteen.
Hondalla on ollut aina riemukkaat ja kierrosherkät moottorit.
 
Hondan hinnastossa sanotaan: "Metalliväri 519€"

Hinnastossa värivaihtoehdot ovat:
  • Premium Crystal Red Metallic
  • Premium Crystal Blue Metallic
  • Platinum White Pearl
  • Crystal Black Pearl
  • Sonic Grey Pearl

Kaikki värit nimen perusteella näyttäisivät olevan metalli tai helmiäisvärejä. Eli mistä väristä pitää maksaa extraa ja mistä ei?

Oikea vastaus: Sonic Grey Pearl on perusväri ja kaikki muut maksavat tuon 519€+verot extraa.

Ihmettelen vain, että mistä noissa muissa väreissä lisähinta oikein tulee?
 
Ihmeellisen iso ero on mitatun ja luvatun kiihtyvyysarvon kanssa. Kulutuksia ei valitettavasti tsekattu ollenkaan.
 
Wasted sanoi:
Ihmeellisen iso ero on mitatun ja luvatun kiihtyvyysarvon kanssa. Kulutuksia ei valitettavasti tsekattu ollenkaan.

Sama testaaja ylisti yksittäistestissä Civicciä., joten muutaman desin luovutan auton hyvyydelle.
 
Tuossa lisää luettavaa Civicistä ja voi samalla lukaista esim. Astran kommentit, se kun on uutuus myös ja tarjoaa tässä luokassa harvinaisempaa plugaritekniikkaa.

https://www.parkers.co.uk/honda/civic/review/

Hondan suorituskyky on kauttalinjan mennyt viimevuosina siten, että luvatut arvot ovat todellisuutta heikompia. Kaikki hybridit sekä myöskin bensaturbo moottoreilla varustetut.
 
Oikein hyvät arvostelut. Varsinkin heidän käyttämä sama rakenne kaikissa arvosteluissa. Lueskelin Civicin ja Astran arvosteluita rinnakkain aihe kerrallaan.

Noiden perusteella toi kevythybridi on tuon kokoiseen autoon tällä hetkellä varsin passeli vaihtoehto. Astra PHEVn akuston haukkaama 70 litraa on tuon kokoisessa takakontissa aika huomattava kokoero. Toi 300kg lisäpaino on myöskin aika iso prosentuaalinen ero. Tekniikka mahtunee paremmin SUVin tai muun isomman mallisen auton sisään.

Civicistä oli pikkuista epätarkkuutta artikkelissa: "The new Honda Civic hasn’t yet been tested by Euro NCAP. Its predecessor scored a four-star rating back in 2017, and this new model should do at least as well if not better."
Tuo on kyllä totta että Civic sai 4 tähteä NCAP-testeissä, mutta vuoden lopulla autoon lisättiin taakse turvatyynyt, joilla heltisi se viideskin tähti. Muistan tuon hyvin, koska itse tilasin taannoin 4 tähden auton mutta sainkin 5 tähden version. Muutos tehtiin just tilauksen ja auton rakennuksen välissä.