https://tummennuskalvot.fi/

Honda Civic 2022

Jos nyt ymmärsin, niin miksi amerikassa uuteen Civicciin on tarjolla vain 2.0 vapari ja 1.5T moottorit, ainakin alussa? Eikö Amerikkalaiset ole kiinnostuneet sähkö ja hybridi autoista? Eurooppaan ei tule kuin sähköisillä voimalinjoilla, koska 2022 Euroopassa Honda ei tarjoa muuta. Suomenkin ensirekisteröinnit näyttää isoja miinuksia pelkille bensiini ja diesel moottoreille.

Uusi sedan Civic on konservatiivisen näköinen, ehkäpä hieman tylsäkin. Näyttää A4:lta takaa päin. Joskin ei se nykyinen sedan mallikaan mikään erikoinen ole.
 
Tämä uusi viistoperä-Civichän on oikeastaan aika siisti, jotenkin tässä on sellaista oldschool-henkeä, mutta on silti modernin oloinen. Sisältäkin siisti, joskin tuo tabletti olisi voitu toteuttaa hieman elegantimminkin. Jos tuo hybridi on mistään kotoisin, niin kyllä tämä voisi olla hyvinkin kiinnostava paketti.

0624-honda-civic-2-1024x656.jpg


0624-honda-civic-1-1920x972.jpg


0624-honda-civic-4.jpg


0624-honda-civic-3-1920x1010.jpg
 
Eli 2 litrainen Atkinson ja sähkömoottori sekä generaattori. Jazzille isoveli. Onneksi tässä on riittävästi potkua, tuo HR-V kuulostaa aika rauhalliselta.
 
Antero sanoi:
Tämä uusi viistoperä-Civichän on oikeastaan aika siisti, jotenkin tässä on sellaista oldschool-henkeä, mutta on silti modernin oloinen.

Sedan on siistimpi, mutta ei tuoda Suomeen. Vertailutestissä Mazda 3 löi kampoihin.
 
JPL sanoi:
Sedan on siistimpi, mutta ei tuoda Suomeen. Vertailutestissä Mazda 3 löi kampoihin.

Tuossa yksi vertailu


Mazdalla on Pohjois-Amerikassa 2,5 nelivetoturbo, mutta euroopassa ei. Onko tämäkin sitten verotussyistä mahdoton myytävä täällä. Kelpaisi itselle kyllä. Civic nyt sitten hybridinä ja oletettavasti se saa siitä etua Mazdaan nähden täällä, jos tuo alle 5 litran WLTP kulutus pitää kutinsa. Täällä kun vertaillaan hampaat irvessä niitä desejä. Hinta vaan mahtaa olla 40t€ ja suomalaisille kun pitäis olla se karvalakkiversio jos jotain meinaa myydä. Corollan 1.8 hybrid hyvä esimerkki. Tekniikkaa Hondalla kun on ollut olemassa jo pitkään, esim. Insight ja Clarity.

Tää Civic valittiin vuoden autoksi Pohjois-Amerikassa. Suomessa ei taida hybrideillä päästä enää edes vuoden auto kisaan mukaan ;)
 
Varmasti on hyvä, kuten Hondat aina.

Jos hinnat alkaa Civicissä 36 tonnista, niin aika hiljaista voi myymälässä olla. Hinta oli iltahömpän jutussa kerrottu maahantuojan arviona.

Vaihteistoon oli myös ohjelmoitu nykäisyt kuin perinneautoissa ikäänsä. En ole ennen tällaisesta varusteesta kuullut, mutta onhan niitä äänitehosteita ollut laatuautoja myöten eli ei idea mikään uusi ole.
 
Kalliita on autot nykyisin. Joku kirpun kokoinen Mazda2 26000€. Tässä Civicissä viehättää tietty perinteisyys ja on varmasti hyvä auto. Mutta jos bensa-auton hinta lähentelee 40 000 euroa, niin pistää kyllä miettimään onko sijoituksessa mitään järkeä.
 
Antero sanoi:
Kalliita on autot nykyisin. Joku kirpun kokoinen Mazda2 26000€.

Ei kai sentään noin kalliita. Aito Mazda 2 maksaa 20.990,- ja hybridi eli Yaris-Mazda 22.214,-

Antero sanoi:
Tässä Civicissä viehättää tietty perinteisyys ja on varmasti hyvä auto. Mutta jos bensa-auton hinta lähentelee 40 000 euroa, niin pistää kyllä miettimään onko sijoituksessa mitään järkeä.

Hybridi tämäkin Civic on eli ei enää perinteinen polttis.

Hinta lienee silti suurin ongelma. Vähän varusteita ja hinta 40 tonnia. Auto on kuitenkin "vain Civic".
 
Hintaahan pitää verrata aina vastaavaan toiseen autoon. Esim. Corolla HB on samoissa hinnoissa 2.0 koneella. Ja on kooltaan paljon pienempi.

Hondassa ei ole vaihdelaatikkoa, eikä nykäyksiäkään. Moottorin ääni simuloi vaihteenvaihtoja, eli ei ole sitä  moottorin jollotusta kiihdyttäessä.

Honda sensing paketti on käsittääkseni kaikissa varusteluissa vakiona ja se on varsin kattava. Sitä en tiedä mitä siitä puuttuu mitä muilla merkeillä on tarjolla samaan rahaan. Tai voiko kalleimmasta puuttua jotain, kun yleensä kaikilla on kaikkea.

1.5 hybrid on olemassa HR-V:ssä. Mutta miksi ei Civicciin kun aiemmin sitä on myyty kolmella eri moottorivaihtoehdollakin.

Hybridit on kalliita ja sähköautot vielä kalliimpia!
 
Paukku sanoi:
Hondassa ei ole vaihdelaatikkoa, eikä nykäyksiäkään. Moottorin ääni simuloi vaihteenvaihtoja, eli ei ole sitä  moottorin jollotusta kiihdyttäessä.

En tiedä mikä on totuus, mutta ei tuo ainakaan lehtijutun mukaan ämyreistä syötettävästä moottorin äänestä ole  kyse vaan moottorin kierrokset oikeasti muuttuvat kiihdytyksessä. Eli myös kiihtyvyys ilmeisesti vaihtelee nykäyksittäin. Jos ei nyi, niin sitten simuloidaan kytkimen luistamista eli kierrokset muuttuvat, mutta veto säilyy samana.

Autossa ei ole, Hondan käyttämästä eCVT-nimestä huolimatta, vaihteistoa ollenkaan. Kiihdytyksiin on kuitenkin luotu keinotekoiset vaihtamishetket (Linear Shift Control), jotka tekevät moottoriteille liittymisestä luonnollisen tuntuista. Moottori ei huuda kurkku suorana tasaisilla korkeilla kierroksilla, kuten CVT-automaattivaihteistoilla on ollut tapana.

https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/b6862429-96dc-49da-8ae0-ed77d76aa0d7
 
Paukku sanoi:
Hintaahan pitää verrata aina vastaavaan toiseen autoon. Esim. Corolla HB on samoissa hinnoissa 2.0 koneella. Ja on kooltaan paljon pienempi.

Hybridit on kalliita ja sähköautot vielä kalliimpia!

Totta. En kyllä Corollastakaan maksaisi neljääkymppiä.
 
^^Hondan hybridissä on veto sähkömoottorilla, joten nykäyksiä ei ole. Moottorin kierrokset kyllä muuttuu ihan oikeasti. Sama systeemi on Jazz hybridissä ja HR-V hybridissä, eri versiona. Käsittääkseni Nissanin E-power on perusperiaatteeltaan vastaava.

Hondan hybridissä on mielenkiintoista, että moottorilla pyöritettävä generaattori puskee virtaa akkuun, joka sitten pyörittää sähkömoottoria. Maksimitehoa tarvittaessa generaattori kykenee puskemaan virtaa suoraan sähkömoottoriin. Ilmoitettu teho on sähkömoottorin teho, ei polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho.
 
Antero sanoi:
Kalliita on autot nykyisin. Joku kirpun kokoinen Mazda2 26000€. Tässä Civicissä viehättää tietty perinteisyys ja on varmasti hyvä auto. Mutta jos bensa-auton hinta lähentelee 40 000 euroa, niin pistää kyllä miettimään onko sijoituksessa mitään järkeä.

Samaa mieltä. Tuo hybridi Civic pitäisi olla veroineen päivineen ainakin 26k€ eli 10k vähemmän, jotta mielenkiinto heräisi edes hitusen. Muistan kun 10 vuotta sitten kävin koeajamassa uutta automaatti Civic sedania kaikilla herkuilla. Muuten tykkäsin autosta, mutta noin 27000€ oli jo liikaa ja kun kyseessä ei ollut mikään bensapihi auto. Niinpä päädyin 4 vuotta vanhempaan ja 60tkm ajettuun, kun hinnasta oli lähtenyt melkein puolet. Maksoi noin 15k€. Uusien autojen kohdalla olenkin jo todennut, että tuskinpa tulen koskaan ostamaan uutta autoa, kun katsoo jo verottomia hintojakin.
 
Katselin juuri Youtubesta koeajoja. Auto on aika vakuuttavan oloinen ja kulutus lienee lähellä omaani. Täällä on puhuttu paljon hinnasta ja lähtö 36 ja risat on aika korkealla C-segmentin autosta. 
Toki hinnat noin yleisesti hybrideissä ja pienemmissäkin ovat nousseet, mutta silti. Jazz ei ole halpa sekään, mutta verrannollinen Yarikseen (Premium) kuten Civic Corollaan. 
 
Näköjään hinnat hybridi Civicille ovat tulleet. Tuntuu, että Civic HB on paisunut ulos luokastaan, kun se on >15cm pidempi kuin kilpailijansa Corolla, Golf, Astra jne. Siinä mielessä vastinetta saa rahalle, kun tilaa on. Kohta nähdään saako ameriikan kehut ja vuoden auto valinnat jatkoa täällä. Uskoisin, että tiukemmassa ne kehut on.

Urlaub:n linkkaamassa IL jutussa mielenkiintoinen seikka:
Vanhaan Civiciin verrattaessa uuden e:HEV-mallin kulutus on jopa pienintä bensiinimoottoria pienempi, tehoa on suurinta bensiinimoottoria enemmän ja vääntöäkin diesel-mallia reilummin. Näillä eväin yksi voimalinja korvaa kerralla kaikki aiemmat eikä muita tarvita.

Kyllä kai suomalaisille olisi se karvalakkimalli saanut olla...
 
Voi olla, että karvalakki olisi jäänyt sekin liian kalliiksi. Itseä jäi kyllä kiinnostamaan, mutta kun tuo lähes 40 tonnin hinta renkaiden ja lämppärien kanssa on liikaa. Jos oikeasti menee noin pienellä niin olisi kuitenkin monelle hyvä vaihtoehto jos ei pääse plugaria kotona lataamaan.
 
Täytyy tämä käydä koeajamassa kunhan tulee paikalliseen myymälään. 0-100km/h noin 7 sekunnissa ja kulutus 4 litraa satasella ja jopa allekin. Hondan hybriditekniikka vaikuttaa erittäin hyvälle.


 
Paukku sanoi:
Täytyy tämä käydä koeajamassa kunhan tulee paikalliseen myymälään. 0-100km/h noin 7 sekunnissa ja kulutus 4 litraa satasella ja jopa allekin. Hondan hybriditekniikka vaikuttaa erittäin hyvälle.
En jaksanut katsoa koko videota, mutta mainittiinko siinä tuo 4l/100km tai alle. Hieman epäilyttää jos WLTP on 5. Sekin kyllä on hyvä saavutus jos suorituskyky on pirteä ja käytännön kulutus 5l/100km.
 
Kennedy sanoi:
Vaikuttaa hyvälle, mutta toi hinta ei.

Ei nuo hinnat ihan metsässä ole, mutta nyt pitäisi Hondan saada jollakin keinolla myyntiä aikaan, jos edelleen varsin hyvä myyntiverkosto aiotaan säilyttää.  Edellistä Civiciä koetettiin elinkaaren puolivälin jälkeen myydä myös alehinnalla, mutta myyntiä se ei lisännyt.
 
Mihin tätä Civiciä tulisi mielestänne verrata? Itse en oikein keksi kuin Corollan 2 litraisella.