https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hiukkassuodattimet tarkempaan syyniin katsastuksessa?

antti

Vakiokalustoa
Liittynyt
9.7.2014
Hyvä ja aivan oikein. Parempi olisi tosin kieltää suoraan nokikoneet henkilöautokäytössä.
 
Eikö tuokin ole simppeliä huomata ihan normi pakokaasutestissä, toimivasta pömpelistä ei käsittääkseni irtoa mitään lukemia mittariin.
 
Karvis sanoi:
Eikö tuokin ole simppeliä huomata ihan normi pakokaasutestissä, toimivasta pömpelistä ei käsittääkseni irtoa mitään lukemia mittariin.

Näinhän se. Puhdas valkoinen kangaspala tai jopa talouspaperi putkensuulle - mustuu -> DPF puuttuu / tyhjätty, tai pysyy valkeana/vaalean harmaana -> DPF toimii.
 
tuRboman sanoi:
Näinhän se. Puhdas valkoinen kangaspala tai jopa talouspaperi putkensuulle - mustuu -> DPF puuttuu / tyhjätty, tai pysyy valkeana/vaalean harmaana -> DPF toimii.

Tai DPF-autoille niin tiukka raja testiin ettei sitä läpäistä suolistetulla pöntöllä. Varmasti helppo valvoa jos vain halutaan näin tehdä.
 
Tämä testi ei voi kyllä tulla kovin suurena yllätyksenä. Huhua on ollut jo varmaan pari vuotta takaperin. Mielenkiintoista nähdä miten se toteutetaan ja voiko sillä sitten oikeasti selvittää suodattimen puuttumisen. Sekä toki, että miten asiaan sitten suhtaudutaan jos DPF on tyhjä ja softat rukattu sitämyöten.

Tuosta jutusta saa sellaisen kuvan, että Euro 5 henkilöautolla poistettu pönttö voi olla vielä hyväksyttävissä rajoissa? Voiskohan softaa korjailla siten, että päästöt läpäisee mahdolliset tulevat testit vaikka DPF oiskin porattu auki?

 
tuRboman sanoi:
Tuosta jutusta saa sellaisen kuvan, että Euro 5 henkilöautolla poistettu pönttö voi olla vielä hyväksyttävissä rajoissa? Voiskohan softaa korjailla siten, että päästöt läpäisee mahdolliset tulevat testit vaikka DPF oiskin porattu auki?

Päästörajojen alittuminen pitäisi varmasti todistaa VTT:n tai muun vastaavan testillä, joka maksaa muutaman hiukkaspöntön verran :rolleyes:
 
Näkeehän sen pakuputken suusta putkeen katsomalla, tuleeko sieltä mustaa vai ei. Koska loukku ei kuitenkaan ole pakollinen, niin vähän paha mennä katsastuksessa niitä tarkastelemaan, kun ei katsastajalla kuitenkaan ole käytettävissä tyyppihyväksyntätietoja autosta ja vielä vähemmän niitä on auton omistajalla/haltijalla.

Kukas tekisi Trafille dokumenttipyynnön tästä. Väittävät etteivät kerro, mutta kun on julkinen virasto, niin tällaiset asiakirjat on pakko luovuttaa pyynnöstä.
 
Penguin sanoi:
Kukas tekisi Trafille dokumenttipyynnön tästä. Väittävät etteivät kerro, mutta kun on julkinen virasto, niin tällaiset asiakirjat on pakko luovuttaa pyynnöstä.

Mitä olit pyytämässä nähtäväksesi?

Julkisuuslaki pitää valmisteluvaiheen asiakirjat nimenomaan salaisina.
 
Tuolla moottori piristystavat osiossa kerroin kaverin E61:stä bemusta jota on hiukan kopeloitu ohjelmistolla ja mm dpf poistamalla. Oli käyttänyt maanantaina katsastuksessa ja leima oli tullut normaaliin tapaan.
 
JiiJii71 sanoi:
Tuolla moottori piristystavat osiossa kerroin kaverin E61:stä bemusta jota on hiukan kopeloitu ohjelmistolla ja mm dpf poistamalla. Oli käyttänyt maanantaina katsastuksessa ja leima oli tullut normaaliin tapaan.
Niin no miksi ei olisi tullut, kun artikkelin toisessa lauseessa mainitaan, että ensi vuonna mahdollisesti aletaan tutkia tarkemmin.
 
JiiJii71 sanoi:
Tuolla moottori piristystavat osiossa kerroin kaverin E61:stä bemusta jota on hiukan kopeloitu ohjelmistolla ja mm dpf poistamalla. Oli käyttänyt maanantaina katsastuksessa ja leima oli tullut normaaliin tapaan.

Niin? Juuri noinhan se on tähän asti ollut ja siksi Trafi tutkii asioita asian hoitamiseksi.

Jos kaverisi ei olisi saanut eilen leimaa Biimeriinsä, niin siinä olisi ollut jotain muutakin vikaa.
 
Kuulin huhua että Trafi on kouluttamassa ns. DPF koiria jotka nuuhkivat konttorilla onko autossa DPF vai ei  :p
 
monster sanoi:
Kuulin huhua että Trafi on kouluttamassa ns. DPF koiria jotka nuuhkivat konttorilla onko autossa DPF vai ei  [emoji14]
Eli tulevaisuudessa voi törmätä konttaavaan katsastusinssiin jonka nenän ympärillä on musta renkula?
 
Vankka sanoi:
Eli tulevaisuudessa voi törmätä konttaavaan katsastusinssiin jonka nenän ympärillä on musta renkula?
13989661005362875439fa9.gif
 
Eiköhän tähänkin uuteen testiin keksitä maailmalla joku keino millä kiertää, sen verran monen elanto tulee näistä lastutus ja dpf suolistamisista. Kissa ja hiirileikkiä.
 
Eskoop sanoi:
Eiköhän tähänkin uuteen testiin keksitä maailmalla joku keino millä kiertää, sen verran monen elanto tulee näistä lastutus ja dpf suolistamisista. Kissa ja hiirileikkiä.

Ainoa oikea ja kaikille reilu mittaustapa olisi mitata hiukkaspäästöt katsastuskonttorilla. Ilmeisesti se ei vielä ole mahdollista kohtuullisin kustannuksin ja nopeasti tehtynä. Eiköhän sekin päivä pian tule..
 
Trafi pyrkii ottamaan DPF ja adblue -huijarit syyniin jo ensi vuonna.

Hyvä! Toivottavasti syynistä tulee tiukka ja pitävä.

Tänä keväänä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on testannut yhteistyökumppaniensa kanssa mittaus- ja tarkastustapoja päästöhuijausten narauttamiseksi. Ne tulevat katsastuksissa yleisempään käyttöön todennäköisesti ensi vuonna. Trafi on vaitonainen siitä, mitä uudet konstit käytännössä ovat.

– Ei ole mitään yhtä keinoa, jolla ongelma ratkeaa. Pikemminkin kyse on siitä, että jos useampi lukema mätsää, se viittaa hyvin vahvasti siihen, että kaikki ei ole kunnossa, Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti sanoo.

http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_paivaa_ennen_kuin_joku_keksii__trafi_kyllastyi_paastoista_piittaamattomiin_autoilijoihin/8773173
 
Se alkaa rautakankimiehillä puntti tutisemaan, kohta on vaihtoautohallit väärällään suolistettuja dieseleitä kun tulee kiire päästä eroon niistä. Näkynee jollain aikavälillä hyvityksissäkin, ei se automyyjä ota riskiä kokonaan omaksi murheeksi.
 
Tämähän tarkoittaa juurilleen palaamista, kun katsastusta ennen joutuu käyttämään 1-2 päivää auton katsastuskuntoon saamiseksi. 😃 Katsastuksen läpäiseminen tuntuu oikeasti kivalta!
 
Karvis sanoi:
Se alkaa rautakankimiehillä puntti tutisemaan, kohta on vaihtoautohallit väärällään suolistettuja dieseleitä kun tulee kiire päästä eroon niistä. Näkynee jollain aikavälillä hyvityksissäkin, ei se automyyjä ota riskiä kokonaan omaksi murheeksi.
Kyllähän tämä kohta jännittää itseänikin, käytetyn "loukkuauton" ostanutta. Kertaakaan en ole rekisteröinyt, että olisi niin sanotusti poltto käynnissä tällä 30 tkm matkalla. Toki omat ajot on valtaosaltaan valtatiellä köröttelyä, eli poltolle hyvinkin otollista, mutta kyllä silti välillä on käynyt mielessä, että liekkö tuossa katiskassa koko hiukkasloukkua edes paikoillaan.  ;D
 
Kauankohan menee että keksitään tähän uusi "huijaus" millä ei loukun poistoa havaittaisi, ja taas on tuhlannu trafi rahoja.

Sinänsä ihan sama, uutta pönttöä kun saa ulkomailta jo ihan kohtuu hintaan moneen autoon, tulenee jopa halvemmaksi kuin ohjelman peukalointi.
 
Posket punoittaen seisoskellaan inssin selän takana kun hän katselee kirkkaita DPF:n pultinkantoja..

Mutta tuo katsastusjumppa tarkoittaa käytännössä mahdollisesti myös sitä, että softaan pitää päästä käsiksi kotikonstein. Ja uusi markkinarako yksinkertaisille softanpuukotuslaitteille muodostuu...

Eiköhän tähän yhtenä ratkaisuna juuri esim DPF:n pesupalvelut yleisty huoltamoille. Ja kilpailun myötä hinnat laskee. Joten lopulta monikaan ei viitsi vaivautua poistoon kun laillisillakin keinoilla selviytyy kohtuukustannuksin.
 
E92 sanoi:
Tämähän tarkoittaa juurilleen palaamista, kun katsastusta ennen joutuu käyttämään 1-2 päivää auton katsastuskuntoon saamiseksi. 😃 Katsastuksen läpäiseminen tuntuu oikeasti kivalta!
Tiedän autoja jossa on jo nyt ihan normaalia. Katsastukseen vaihdetaan vakio moottori konehuoneeseen ;D