https://tummennuskalvot.fi/

Hitsauspohjamaali

tuRboman

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Mitäs kannattaa käyttää?

Tarkoituksena on pistehitsata n 15cm pituinen sauma jossa pellit on limittain n 20mm. Eli pitäis ensin pohjamaalata toinen pelti ja siihen laitaan hitsaan pokatun toisen pellin. Perushommaam joo, mutta kyselen kokemuksia tähän soveltuvista pohjamaaleista? Olen käyttänyt Mastonin sinkkimaalia enkä ole muita kokeillut. Arveluttaa vain, että kuinka tuo maali pysyy siellä saumassa? Ja suojaako se enää hitsauksen jälkeen? Autohommasta siis kyse, joten korroosiosuojaa haetaan.
 
Toimiskohan joku 2K happopohjamaali? Esim. http://www.automaalit.net/epages/Gagar.mobile/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/02364&Locale=fi_FI

Voiko ton sauman sit vielä hitsauksen jälkeen esim. tervata tai vetää kotelonsuoja-aineella?
 
Eikai tuommoinen  happopohjamaali toimi hitsauksen alla? Muuten kyllä, mutta itse hitsisaumassa ei vissiin tartu.

Miksi sinne saumaan pitää jättää ~20mm päällekkäin peltiä? Eikö pysty tekemään suoraan sopivaa palaa? Ulkopuolelta suojaus onnistii, mutta juurikin päällekkäin jäävät pellit muodostavat tulevaisuudessa korkean riskin ruskealle pitsille, jos niitä ei pääse suojaamaan mitenkään.

 
Joo, on mahdollista laittaa puskusauma. Jostain syystä alkuperäinen on tuollainen päällekkäissauma. Liekö joku lujuusjuttu kun se on taivutetussa pellissä.

Tällainen aine ainakin löytyy:
http://www.sp-automaalit.fi/epages/spautomaalit.mobile/?ObjectPath=/Shops/20120109-11092-78472-1/Products/39783&Locale=fi_FI

Pitänee töissä kysellä. Siellä vois olla tietämystä hitsauksesta [emoji2]
 
Yksi vaihtoehto on käyttää sähkösinkittyä peltiä, on helpompaa muokata kuin ihan peruspelti ja silti hitsattavaa. Spies heckerin ihan 1k happopohja on toiminut erittäin hyvin ja taakse suihkuttaa kotelosuojan joka imeytyy sinne peltien väliin niin ei varmasti ruostu kokemusta on. Yleensä näiden hitsauskohtien maalaus ja suojaus nurjaltapuolelta unohtuu niin ei ihme jos ruostetta pukkaa.
 
fourvalve sanoi:
Yksi vaihtoehto on käyttää sähkösinkittyä peltiä, on helpompaa muokata kuin ihan peruspelti ja silti hitsattavaa. Spies heckerin ihan 1k happopohja on toiminut erittäin hyvin ja taakse suihkuttaa kotelosuojan joka imeytyy sinne peltien väliin niin ei varmasti ruostu kokemusta on. Yleensä näiden hitsauskohtien maalaus ja suojaus nurjaltapuolelta unohtuu niin ei ihme jos ruostetta pukkaa.
Samaa mieltä FV:n kanssa.
Esim helmoihin pitää poraa reiät mistä painetaan kotelosuojat sisään.
Happomaalille täältäkin ääni.
 
En olekaan sähkösinkittyä koskaan kokeillut autohommissa. Asennusputkia puikolla turruutellut töissä seiniin ja siinä kyllä sinkitty on pxrsxxstä!

Joo, kotelonsuoja ehdottomasti helmoihin jne.
Mulla tämä sauma joka pitäis tehdä on tavallaan helppo kun molemmin puolin jää näkyviin. Mutta se on suojankaaren/takakontin/takaistuintilan nurkka ja moneen suuntaa pokkausta. Tympeä paikka. Yhdestä vanhasta 900:sta olen aiemmin hitsannut ja siitä tuli huono. Tästä ois tarkoitus tehdä parempi..
 
3M koriliima on myöskin hyvä, pojan bemarin takakaarien korjauspalat liimattiin ja pitää erittäin hyvin. huolellinen valmistelu ja pokkauskoneella pellit limittän, ensin kireä liima molempiin pintoihin joka toimii samalla ruostesuojauksena sitten reilusti liimaa ja pellit yhteen vaikka pienillä ruuveilla sopivalla välillä tai muulla konstilla.