https://tummennuskalvot.fi/

Hirvitesti tuottaa vieläkin vaikeuksia!

Rascasse

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.8.2014
Tannoin tässä testissä A-mersu kaatui, ja siitä nousi kohu. Tämän jälkeen autotehtaat on varmasti varmistaneet myös tämän testin läpäisyn, mutta jostain syystä vieläkin on kummallisia vaikeuksia.

Mazdalta alkuun mallisuoritus:

Ja Nissan:
(77km/h)

Tässä esim. Mercedes C-sarja hybridinä kompastelee testissä (ja huomoi nopeusero Mazdaan):

Grand Cherokee:

Jopa Porsche pienessä määrin:

Helpoin tapa parantaa tulosta hirvitestissä on säätää ESP jarruttamaan voimakkaasti kuten esim. Nissanin testissä näkyy. Eri asia sitten onko auto enään sitten kovin ajettva kun itse jarruttaa mutkateillä voimakkaasti tai kun g-voimat nousee.
 
Nuo eivät ole ihan vertailukelpoisia, koska testit tehty eri paikoissa, ts. asfaltti ollut erilaista, lämpötila eri jne jne. Toki suuntaa antavia ne ovat.
 
Marty McFly sanoi:
Nuo eivät ole ihan vertailukelpoisia, koska testit tehty eri paikoissa, ts. asfaltti ollut erilaista, lämpötila eri jne jne. Toki suuntaa antavia ne ovat.

Nopeudet ei varmaankaan vertailukelpoisia, mutta ongelmitta pitäisi selviytyä asfaltilla kuin asfaltilla.
 
Maasturitötteröissä on Jeepin jälkeen säädetty kaatumisenesto niin agressiiviseksi, että se jopa estää auton kääntämisen lukitsemalla etupyörät. Macanista luin jostain juuri tuollaisesta käytöksestä, ja tuoreessa TM:ssa katumaasturivertailussa ilmiö nousi jälleen esiin.

Minua olisi aina kiinnostanut väistötestin ulostulonopeus :)
 
Itse kaipaisin tuollaisen slalomtestin sijaan enemmän rehellistä hirvikolaritestiä josta aiemmin oli toisessa topiikissa puhetta. Eli vaikka törmäys viistosti A-pilariin sekä täysosuma keskelle.
Vai ovatko hirvialueet vielä niin pieni myyntialue, ettei maksa vaivaa?

image_2277.jpg
 
Nissan pisti aika kovat nopeudet tauluun...löytyykö noita tuloksia vielä jostain lisää?
 
Kiitoksia.  :)

Citroën Xantia Activa V6 1999 Nej 85

Olisi kiva tietää miten toi oma menisi adaptive drive:lla...



 
Alustarakenteita enemmän tuntematta--eikös tossa jeepukassa ole vielä jäykkä taka-akseli?
 
Mielenkiintoinen taulu. Perusperhepulkista (ei urheilumalleista) paras näyttää olevan 308 SW, 78km/h. Civic farkku on toisena 76km/h ja sitten heti perässä 75km/h:lla mm Toyota Auris Hybrid farkku ja Golf farkku. Octavia RS tai Golf GTI myös 75km/h luokassa.
 
Eikö Nissan X-Trail ole aika perus perhepulkka? Tulos 80 km/h. Myös Volvo S60 Polestar on tuloksella 78 km/h, tosin sen listaaminen perhepulkaksi on vähän listaajasta kiinni.
 
Penguin sanoi:
Eikö Nissan X-Trail ole aika perus perhepulkka? Tulos 80 km/h. Myös Volvo S60 Polestar on tuloksella 78 km/h, tosin sen listaaminen perhepulkaksi on vähän listaajasta kiinni.

Onhan se. Oikeastaan pointti on siinä, että minulle oli aika iso ylläri, että menestyjissä on tuolla muitakin kuin TM:n ja Tuulilasin testeissä yleensä ajettavuuden ja väistökokeen osalta parhaat.  Esim, että Auris pesee Octavian, jne.
 
tmr97 sanoi:
Onhan se. Oikeastaan pointti on siinä, että minulle oli aika iso ylläri, että menestyjissä on tuolla muitakin kuin TM:n ja Tuulilasin testeissä yleensä ajettavuuden ja väistökokeen osalta parhaat.  Esim, että Auris pesee Octavian, jne.

Ehkä osittain selittyy tosiaan ulostulonopeudella. Nissani jarruttaa hyvin voimakkaasti ja mutkasta ulos tullaan "kävelynoepudella" kun taas esim. Porsche yrittii ylläpitää nopeuden läpi mutkan. ESP on viritetty toimimaan täysin eri tavalla, mutta tässä testissä pärjää paremmin varovaisuudella.
 
Tällaisessa väistössä sillä ulostulonopeudella ei ole mitään merkitystä tai jos on, niin vähemmän on parempi. Radalla eri asia, mutta siellä pitäisi saada tuollaiset järjestelmät, kuten ESP, kytkettyä pois tai ainakin vähemmän holhoaviksi.
 
Tuon datan perusteella aika marginaalista kehitys viimeisen 15 vuoden aikana. Nopeudet keskimäärin kasvaneet vain reilut 2 km/h kun jätetään suvit, pakettiautot, pickupit ja kostealla pinnalla ajetut testit pois. Luulisi, että juuri tuona aikana avustavat järjestelmät olisivat kehittyneet? Toki autojen paino varmaan myös kasvanut.
 
Ei, vaan "Nej" tarkoittaa sitä, että onko tienpinta ollut testin aikana märkä/kostea. Jos "Nej" niin ei ole ollut, jos "Ja" niin oli ollut.

Turbodog sanoi:
Tuon datan perusteella aika marginaalista kehitys viimeisen 15 vuoden aikana. Nopeudet keskimäärin kasvaneet vain reilut 2 km/h kun jätetään suvit, pakettiautot, pickupit ja kostealla pinnalla ajetut testit pois. Luulisi, että juuri tuona aikana avustavat järjestelmät olisivat kehittyneet? Toki autojen paino varmaan myös kasvanut.
Tässä pitää muistaa se, että näitä testejä ajavat kaverit ovat enemmän tai vähemmän rattimiehiä/naisia, jotka osaavat käsitellä autoa tuollaisessa tilanteessa oli autossa ajonvakautus tai ei. Mitä nämä turvavarusteet ovat tullessaan varmasti tehneet on se, että ajonvakautuksen jne ansioista nykyään myös Matti ja Maija Meikäläiselläkin on mahdollisuus selvitä tiukemmastakin tilanteesta ilman, että auto lähtee ihan heti ja lopullisesti käsistä.
 
Passat GTE ja Superb iV eivät menestyneet kovin hyvin moose test:issä. Kellään tietoa onko näihin tehty korjaavia toimenpiteitä?