https://tummennuskalvot.fi/

Hirvitesti tuottaa vieläkin vaikeuksia!

Rascasse

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.8.2014
Tannoin tässä testissä A-mersu kaatui, ja siitä nousi kohu. Tämän jälkeen autotehtaat on varmasti varmistaneet myös tämän testin läpäisyn, mutta jostain syystä vieläkin on kummallisia vaikeuksia.

Mazdalta alkuun mallisuoritus:

Ja Nissan:
(77km/h)

Tässä esim. Mercedes C-sarja hybridinä kompastelee testissä (ja huomoi nopeusero Mazdaan):

Grand Cherokee:

Jopa Porsche pienessä määrin:

Helpoin tapa parantaa tulosta hirvitestissä on säätää ESP jarruttamaan voimakkaasti kuten esim. Nissanin testissä näkyy. Eri asia sitten onko auto enään sitten kovin ajettva kun itse jarruttaa mutkateillä voimakkaasti tai kun g-voimat nousee.
 

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Nuo eivät ole ihan vertailukelpoisia, koska testit tehty eri paikoissa, ts. asfaltti ollut erilaista, lämpötila eri jne jne. Toki suuntaa antavia ne ovat.
 

Rascasse

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.8.2014
Marty McFly sanoi:
Nuo eivät ole ihan vertailukelpoisia, koska testit tehty eri paikoissa, ts. asfaltti ollut erilaista, lämpötila eri jne jne. Toki suuntaa antavia ne ovat.

Nopeudet ei varmaankaan vertailukelpoisia, mutta ongelmitta pitäisi selviytyä asfaltilla kuin asfaltilla.
 

tai

Legenda
Liittynyt
23.12.2013
Maasturitötteröissä on Jeepin jälkeen säädetty kaatumisenesto niin agressiiviseksi, että se jopa estää auton kääntämisen lukitsemalla etupyörät. Macanista luin jostain juuri tuollaisesta käytöksestä, ja tuoreessa TM:ssa katumaasturivertailussa ilmiö nousi jälleen esiin.

Minua olisi aina kiinnostanut väistötestin ulostulonopeus :)
 

Anzander

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.1.2015
Itse kaipaisin tuollaisen slalomtestin sijaan enemmän rehellistä hirvikolaritestiä josta aiemmin oli toisessa topiikissa puhetta. Eli vaikka törmäys viistosti A-pilariin sekä täysosuma keskelle.
Vai ovatko hirvialueet vielä niin pieni myyntialue, ettei maksa vaivaa?

image_2277.jpg
 

FXT

Vakiokalustoa
Liittynyt
25.12.2013
Nissan pisti aika kovat nopeudet tauluun...löytyykö noita tuloksia vielä jostain lisää?
 

FXT

Vakiokalustoa
Liittynyt
25.12.2013
Kiitoksia.  :)

Citroën Xantia Activa V6 1999 Nej 85

Olisi kiva tietää miten toi oma menisi adaptive drive:lla...



 

X ARI

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
Alustarakenteita enemmän tuntematta--eikös tossa jeepukassa ole vielä jäykkä taka-akseli?
 

tmr97

Klassikko
Liittynyt
26.2.2014
Mielenkiintoinen taulu. Perusperhepulkista (ei urheilumalleista) paras näyttää olevan 308 SW, 78km/h. Civic farkku on toisena 76km/h ja sitten heti perässä 75km/h:lla mm Toyota Auris Hybrid farkku ja Golf farkku. Octavia RS tai Golf GTI myös 75km/h luokassa.
 

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Eikö Nissan X-Trail ole aika perus perhepulkka? Tulos 80 km/h. Myös Volvo S60 Polestar on tuloksella 78 km/h, tosin sen listaaminen perhepulkaksi on vähän listaajasta kiinni.
 

tmr97

Klassikko
Liittynyt
26.2.2014
Penguin sanoi:
Eikö Nissan X-Trail ole aika perus perhepulkka? Tulos 80 km/h. Myös Volvo S60 Polestar on tuloksella 78 km/h, tosin sen listaaminen perhepulkaksi on vähän listaajasta kiinni.

Onhan se. Oikeastaan pointti on siinä, että minulle oli aika iso ylläri, että menestyjissä on tuolla muitakin kuin TM:n ja Tuulilasin testeissä yleensä ajettavuuden ja väistökokeen osalta parhaat.  Esim, että Auris pesee Octavian, jne.
 

Rascasse

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.8.2014
tmr97 sanoi:
Onhan se. Oikeastaan pointti on siinä, että minulle oli aika iso ylläri, että menestyjissä on tuolla muitakin kuin TM:n ja Tuulilasin testeissä yleensä ajettavuuden ja väistökokeen osalta parhaat.  Esim, että Auris pesee Octavian, jne.

Ehkä osittain selittyy tosiaan ulostulonopeudella. Nissani jarruttaa hyvin voimakkaasti ja mutkasta ulos tullaan "kävelynoepudella" kun taas esim. Porsche yrittii ylläpitää nopeuden läpi mutkan. ESP on viritetty toimimaan täysin eri tavalla, mutta tässä testissä pärjää paremmin varovaisuudella.
 

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Tällaisessa väistössä sillä ulostulonopeudella ei ole mitään merkitystä tai jos on, niin vähemmän on parempi. Radalla eri asia, mutta siellä pitäisi saada tuollaiset järjestelmät, kuten ESP, kytkettyä pois tai ainakin vähemmän holhoaviksi.
 

Turbodog

Klassikkoainesta
Liittynyt
16.9.2014
Tuon datan perusteella aika marginaalista kehitys viimeisen 15 vuoden aikana. Nopeudet keskimäärin kasvaneet vain reilut 2 km/h kun jätetään suvit, pakettiautot, pickupit ja kostealla pinnalla ajetut testit pois. Luulisi, että juuri tuona aikana avustavat järjestelmät olisivat kehittyneet? Toki autojen paino varmaan myös kasvanut.
 

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
Ei, vaan "Nej" tarkoittaa sitä, että onko tienpinta ollut testin aikana märkä/kostea. Jos "Nej" niin ei ole ollut, jos "Ja" niin oli ollut.

Turbodog sanoi:
Tuon datan perusteella aika marginaalista kehitys viimeisen 15 vuoden aikana. Nopeudet keskimäärin kasvaneet vain reilut 2 km/h kun jätetään suvit, pakettiautot, pickupit ja kostealla pinnalla ajetut testit pois. Luulisi, että juuri tuona aikana avustavat järjestelmät olisivat kehittyneet? Toki autojen paino varmaan myös kasvanut.
Tässä pitää muistaa se, että näitä testejä ajavat kaverit ovat enemmän tai vähemmän rattimiehiä/naisia, jotka osaavat käsitellä autoa tuollaisessa tilanteessa oli autossa ajonvakautus tai ei. Mitä nämä turvavarusteet ovat tullessaan varmasti tehneet on se, että ajonvakautuksen jne ansioista nykyään myös Matti ja Maija Meikäläiselläkin on mahdollisuus selvitä tiukemmastakin tilanteesta ilman, että auto lähtee ihan heti ja lopullisesti käsistä.
 

MOP

Uudenkarhea
Liittynyt
11.9.2018
Passat GTE ja Superb iV eivät menestyneet kovin hyvin moose test:issä. Kellään tietoa onko näihin tehty korjaavia toimenpiteitä?