https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hirvikolariturvallisuus

Anzander

Klassikkoainesta
Liittynyt
26.1.2015
hirvikolari%20onnettomuus


Kolariturvallisuudelle ylipäätään näyttää oma ketju jo löytyvänkin, mutta hirvikolari on sen verran oma lajinsa, että perustetaan sille nyt kokonaan oma topiikki.

Tästä tilastotietoa 1993-2014

Itse lähes koko elämän maalla asuneena, siellä paljon eri olosuhteissa ajaneena, ja kerran hirvikolarin kokeneena aihe kiinnostaa kovasti.
Oma kokemukseni on noin kymmenen vuoden takaa, alla silloin oli vielä 1995-vuosimallin Volvo 440. Tapahtuma-aika oli syksyinen kirkas ja aurinkoinen päivä, noin puolen päivän aikaan, ja tapahtumapaikka valtatien pitkä suora jossa leveät pientareet. Nopeusrajoitus oli juuri muuttunut 80 -> 100. Hirvi tuli oikealta, enkä ehtinyt tekemään mitään muuta kuin viemään hiukan jalkaa jarrulle ja kääntämään kylkeä kohti hirveä. Osuma tuli repsikan puolen kylkeen / A-pilariin. Tuulilasi hajalle, vaurioita konepeltiin, A-pilariin, ja kylkeen pitkälle matkalle, ja kolarin toinen osapuoli jatkoi ilmalennon jälkeen matkaa metsikköön. Luojan kiitos vältyin itse pahimmalta, eli hirven rysähtämiseltä suoraan syliin. Muutakaan loukkaantumista ei lievän shokin lisäksi tullut - olin nimittäin hätäkeskukseen soittamisen jälkeen kilauttanut isäukolle ja ollut kovasti jatkamassa vielä matkaa... :D

Kuin kohtalon ivaa, myös pikkuveljeni ajoi noin vuoden sisään hirven päälle - samanlaisella autolla, samanlainen osuma ja samanlaisin vaurioin. Myös tässä tapauksessa vältyttiin onneksi henkilövahingoilta.

Kolarin jälkeen turvallisuusaspekti alkoi painamaan entistä enemmän autonvalinnassa, ja nimenomaan hirvikolariturvallisuus alkoi herättämään suurta mielenkiintoa. Ne nimekkäimmät törmäystestit Euro NCAP tai IIHS eivät vain kiinnitä asiaan minkäänlaista huomiota. Koskettaako asia liian pientä määrää kaikista myydyistä autoista?  Edes youtubesta ei aiheesta löydy muuta kuin muutama ruotsalaisen VTI:n testi.

Myös eri korimallien väliset erot ja ns. raja-arvot keulan ja koko auton korkeuden suojaavuudessa kiinnostavat. Onko nykyaikainen SUV kuten vaikka oma XC60 ratkaisevasti turvallisempi kuin vastaava parikymmentä senttiä matalampi henkilöauto? Kuinka korkea keulan ja koko auton täytyy olla ettei pahin törmäysvoima kohdistu enää suoraan tuulilasiin ja A-pilareihin?
Onko eri automerkeillä/malleilla ja niiden A-pilareiden ja kattorakenteiden kestävyydellä isoja eroja kun törmäysvoima ei tavanomaisten testien tapaan tulekaan enää keulaan vaan suoraan A-pilareihin?



 
Saab ainakin mainosti aina suunnittelevansa keularakenteet ja A-pilarit myös hirvikolarien varalta. Mene ja tiedä. Heillä ainakin oli hirvikolaritesti ensimmäisenä käytössä.

Varmaan kuitenkin paras on pitää vauhti maltillisena. Aina paremmat mahdollisuudet selvitä.

Minäkin asun riskialueella joka näkyy kartalla punaisena ja monesti asiaa tullut mietittyä. Yhdesti on käynyt läheltäpiti tilanne. Vaimo oli ratissa ja hirvi juoksi keulan edestä. Niin läheltä etten ymmärrä miten ei kolahtanut. Siinä ei ehdi kuin kiljaista ja sekin pikkusen myöhässä.
 
Työmatkalla nuita kyllä näkyy, tuurista kiinni sattuuko sopivasti elukka eteen... Toki vauhdilla saa seurauksia pienemmäksi. Kunnon valot autoon laitan nuiden takia, että edes näkisi. :rolleyes:
 
Noita videoita tuossa pyörittelin ja on siinä yksi ratkaiseva etu SUV autoon. Hirvi kolahtaa ensimmäisenä ainakin tässä testissä konepellille ja siitä kimpoaa tuulilasille. Konepelti syö jo valtavan määrän törmäysenergiaa hirveltä. Pienemmissä autoissa hirvi rysähtää ensimmäisenä tuulilasiin. Lisäksi uskoisin SUV autoissa matkustajien olevan enemmän suojassa koska katto on korkeammalla ja ehkä tuulilasikin. Tosin tuulilasi on aika kaukana jo melkein jokaisessa uudessa autossa. Ainakin siltä näyttää.
 
RTWteam sanoi:
Noita videoita tuossa pyörittelin ja on siinä yksi ratkaiseva etu SUV autoon. Hirvi kolahtaa ensimmäisenä ainakin tässä testissä konepellille ja siitä kimpoaa tuulilasille. Konepelti syö jo valtavan määrän törmäysenergiaa hirveltä. Pienemmissä autoissa hirvi rysähtää ensimmäisenä tuulilasiin. Lisäksi uskoisin SUV autoissa matkustajien olevan enemmän suojassa koska katto on korkeammalla ja ehkä tuulilasikin. Tosin tuulilasi on aika kaukana jo melkein jokaisessa uudessa autossa. Ainakin siltä näyttää.

Juuri tuota on ainakin omassa XC60 -valinnassa paljolti ajateltu verrattuna loppusuoralla olleeseen V60:seen.

Vaan onko uusissa autoissa jatkuvasti lisääntynyt suurlujuusterästen käyttö kaventanut eroa? Vai onko lasiin tuleva massa vaikka kahdeksankympin nopeudessa jo niin suuri ettei lujinkaan teräs enää paljon auta?
 
Matala auto vaan alle ja sekin ihan tonttiin vedettynä ja riittävästi nopeutta, että jos jalkoihin osuu, niin ei ehti katolle tipahtaa.

Katselin noita hirvikolarivaurioita autoissa pari viikonloppua sitten Citroën- ja Peugeot-purkamolla ja niistähän ei tietty tiennyt millä nopeudella ja millaisessa kulmassa siihen hirveen oli lopulta osuttu ja minkä kokoiseen eläimeen, mutta kyllä vaurioissa oli valtavasti eroa ihan samanlaistenkin autojen välillä.
 
Penguin sanoi:
Matala auto vaan alle ja sekin ihan tonttiin vedettynä ja riittävästi nopeutta, että jos jalkoihin osuu, niin ei ehti katolle tipahtaa.

Myytinmurtajissa testasivat tuota matala auto, todella kovalla vauhdilla vs. hirvi. Ei perhana kerennyt alta. Aina rysähti.  ;D  :(
 
Tuulasien kestävyys hirvikolareissa on aina mietityttänyt, kun olen katsellut autoja missä se jatkuu kuskin pään yläpuolelle esim. Citroen C3. Lasin pitää olla pirun sitkeää, ettei hirvi ole sylissä.
 
Noista purkuautoista tuotakin katselin ja sitä miten lasikatot kestävät ja kyllä ne siinä kestävät kuin peltikattokin, sillä erolla kuitenkin että peltikattoon voi tulla kohtalokkaitakin vekkejä, mutta yhdessäkään lasikatossa ei näkynyt sellaisia.
 
Penguin sanoi:
Noista purkuautoista tuotakin katselin ja sitä miten lasikatot kestävät ja kyllä ne siinä kestävät kuin peltikattokin, sillä erolla kuitenkin että peltikattoon voi tulla kohtalokkaitakin vekkejä, mutta yhdessäkään lasikatossa ei näkynyt sellaisia.

En nyt tarkoita lasikattoa, siinähän on peltiä tuuli- ja kattolasin välissä (ainakin omassani). Vaan tällaista, missä taustapeilikin on keskellä lasia.

http://www.nettiauto.com/citroen/c3/7392736
 
Tiedän, mutta ranskalaisissa tuulilasi tulee varsin taakse muutenkin. Tokihan siinä on poikkipalkkia viety taaksepäin, kun tuulilasin yläreunaa on venytetty. Eri asia sitten kuinka paljon noissa pikkuautoissa on muutenkaan suojassa kolaritilanteessa vs. isot autot.
 
Joo osviittaa mutta ei kovin hyvää. A-pilarit ovat autoissa kohtuu vahvat ja jos hirvi osuu pilariin, on mahdollisuudet selvitä hyvä. Ongelma hirviniitissä on se jos elukka tulee keskelle ja siitä tuulilasiin -> voima ei osu pilareihin vaan tuulilasiin ja siitä kattopellin etureunaan ja sitä myöten korkkaa kattopellin auki. Tällaisessa tilanteessa pilarit ja katon reuna voi pitää hyvinkin muotonsa mutta kattopelti on pahimmillaan takalasiin asti auki/rullalla.
 
Hirviä en maantiellä ajaessa ole juuri koskaan ajatellut. Poikkeuksena nyt kesällä on mietityttänyt kuinkahan käy, jos hirven kanssa ajaa kolarin tuolla henkilöautoa selvästikin matalammalla autolla. Toivottavasti ei tarvitse kokeilla, mutta illalla maantiellä ajaessa jopa saattaa jännittää, jos erehtyy ajattelemaan.
 
Mrk sanoi:
Joo osviittaa mutta ei kovin hyvää. A-pilarit ovat autoissa kohtuu vahvat ja jos hirvi osuu pilariin, on mahdollisuudet selvitä hyvä. Ongelma hirviniitissä on se jos elukka tulee keskelle ja siitä tuulilasiin -> voima ei osu pilareihin vaan tuulilasiin ja siitä kattopellin etureunaan ja sitä myöten korkkaa kattopellin auki. Tällaisessa tilanteessa pilarit ja katon reuna voi pitää hyvinkin muotonsa mutta kattopelti on pahimmillaan takalasiin asti auki/rullalla.
Kyllä se on juuri näin. A-pilarit ovat nykyautoissa erittäin lujia ja jos toisella niistä saa hirven painavan etuosan suurimman massan taklattua, niin todennäköisesti ei ihmeempiä satu. Pahin on juuri ison uroshirven rintakehän osuminen keskelle tuulilasia, jolloin tuulilasi pettää ja katon etureuna kuoriutuu kuin säilyketolkki. Siinä kun vielä isot sarvet sopivasti tunkeutuvat matkustamoon niin pahalta näyttää. Kallovammathan lähinnä hirvikolareissa vakavimpia seuraamuksia aiheuttavat. Periaatteessa ajoasennollakin voi siten olla vaikutusta, lähinnä siltä osin missä matkustajien päät autossa sijaitsevat.

Ihmetyttää tuo aloittajan V70, kun Volvoissa, samoin kuin ainakin Saabeissakin, on tuo tuulilasin ylälaidan korirakenne huomattavasti keskimääräistä massiivisempi, mutta silti jälki on tuollaista. Tuossa ei hirveästi tarvitse arvailla miten kevyemmällä kalustolla olisi käynyt.
 
Alltour sanoi:
Kyllä se on juuri näin. A-pilarit ovat nykyautoissa erittäin lujia ja jos toisella niistä saa hirven painavan etuosan suurimman massan taklattua, niin todennäköisesti ei ihmeempiä satu. Pahin on juuri ison uroshirven rintakehän osuminen keskelle tuulilasia, jolloin tuulilasi pettää ja katon etureuna kuoriutuu kuin säilyketolkki. Siinä kun vielä isot sarvet sopivasti tunkeutuvat matkustamoon niin pahalta näyttää. Kallovammathan lähinnä hirvikolareissa vakavimpia seuraamuksia aiheuttavat. Periaatteessa ajoasennollakin voi siten olla vaikutusta, lähinnä siltä osin missä matkustajien päät autossa sijaitsevat.

Ihmetyttää tuo aloittajan V70, kun Volvoissa, samoin kuin ainakin Saabeissakin, on tuo tuulilasin ylälaidan korirakenne huomattavasti keskimääräistä massiivisempi, mutta silti jälki on tuollaista. Tuossa ei hirveästi tarvitse arvailla miten kevyemmällä kalustolla olisi käynyt.
Tässä vielä kuvaava esimerkki "täysosumasta". Ei hirveästi naurata ja tällaisissa ei yleensä tosiaan ehdi kirkaistakaan ennen kuin on elukka sylissä.
 

Liitteet

  • Hirvi.jpg
    Hirvi.jpg
    103,3 KB · Katsottu: 10 171
Alltour sanoi:
Ihmetyttää tuo aloittajan V70, kun Volvoissa, samoin kuin ainakin Saabeissakin, on tuo tuulilasin ylälaidan korirakenne huomattavasti keskimääräistä massiivisempi, mutta silti jälki on tuollaista. Tuossa ei hirveästi tarvitse arvailla miten kevyemmällä kalustolla olisi käynyt.

Samaa tuli taivasteltua. Eikä ole edes vanhimmasta päästä auto kyseessä, ja vauhtia vain 70km/h.
Pienellä vanhalla autolla ja 80-100 vauhtia - heipppa!
 
Alltour sanoi:
Tässä vielä kuvaava esimerkki "täysosumasta". Ei hirveästi naurata ja tällaisissa ei yleensä tosiaan ehdi kirkaistakaan ennen kuin on elukka sylissä.
Ruotsin Folksam tehnyt tutkimusta kuolemaan johtaneista hirvikolareista.

http://media.folksam.se/sv/2011/10/06/bilar-klarar-inte-krock-med-alg/

Summa summarum:
Hirvikolarissa vakava vammautuminen tai kuolema johtuvat yleensä niska-, kasvo- tai päävammoista. Katon repeäminen auki on lopputuloksen kannalta merkittävästi pahempi asia kuin sen painuminen alas.

Onnettomuudessa vakavien vammojen todennäköisyyttä voi pienentää:
- valitsemalla ison auton
- valitsemalla auton, jossa katon etureuna on mahdollisimman kaukana matkustajien päästä
- valitsemalla Volvon tai Saabin (ruotsalainen tutkimus)
- ajamalla hiljempaa
 
dingdongpingpong sanoi:
Ei pelasta edes iso auto, en kyllä ymmärrä miksi edes yritti jarruttaa ja väistää kun käytännössä yliajamalla vahingot olisivat pienimmät, lähinnä kosmeettisia.

Jarruttaminen ja väistäminen tulee selkäytimestä, kun johonkin meinaa törmätä. Minkäänlaista kylmää harkintaa ei noissa tilanteissa ehdi tekemään.

Ainakaan täyskokoisen hirven kohdalla SUVin konepelti ei ole riittävän korkea eli lasille tulee. Vanhemmissa maastureissa arvelutti melkoisen pystyssä ollut tuulilasi, johon hirvi olisi pysähtynyt (tullut lasin kanssa sisään.) Näissä uudemmissa on sen verran loiva lasi, että edes osittain ohjautua katolle.
 
Urlaub sanoi:
Jarruttaminen ja väistäminen tulee selkäytimestä, kun johonkin meinaa törmätä. Minkäänlaista kylmää harkintaa ei noissa tilanteissa ehdi tekemään.

Ainakaan täyskokoisen hirven kohdalla SUVin konepelti ei ole riittävän korkea eli lasille tulee. Vanhemmissa maastureissa arvelutti melkoisen pystyssä ollut tuulilasi, johon hirvi olisi pysähtynyt (tullut lasin kanssa sisään.) Näissä uudemmissa on sen verran loiva lasi, että edes osittain ohjautua katolle.

Varmaan ihan totta, mulla on onneksi reflexit jotka työterveyslääkärikin mittasi Ajaston taskukalenterilla, eipä tule rekan ratissa (täysi kuorma päällä) tehtyä elettäkään kun hirvi ilmestyi ajoradalle tuossa muutama vko sitten...jokunen metri siihen jäi väliä kun ohitin hirven 84kmh nopeudella. Henkilöautolla on muutama hirvi ja lähiaikoinakin peura tullut väistettyä, tuli selkäytimestä kummasti, ihmettelin itsekin kun videolta katselin myöhemmin. Peuraan jäi ehkä metri tyhjää.

Täytyy myöntää että aika erilaiset "ajomoodit" joutuu näillä kytkemään päälle.
 
Alltour sanoi:
Ei hirveästi naurata ja tällaisissa ei yleensä tosiaan ehdi kirkaistakaan ennen kuin on elukka sylissä.

Joskus aikaisemminkin tästä kommentoin, mutta toistetaan nyt itseään. Itse elin aikanaan yli 15 vuotta siinä harhaluulossa, että ehtisin tehdä jotain, jos hirvi pomppaisi eteen. Olinhan minäkin "keskimääräistä parempi" autoilija ja nähnyt monta hirveä tien laidoilla.

No, eipä niistä hirvistä mitään haittaa ole jotka auton ajovaloilla näkee. Siellähän ne tien reunassa tuijottelee ja kuski ehtii hidastaa vauhtia, jos ne päättävät rynnätä tielle. Niistäkään hirvistä ei ole yhtään mitään haittaa jotka kaukovalojen keilassa jolkottaa tien yli. Voi vaan ajatella, että oon sen verran rattimies, että voisin nuo väistää helposti.

Sitten erään aamuyön tunteina Tuusulan takamailla mieleni muuttui. Ajoin noin 90 lasissa tuttua tietä ja ehdin vain tajuamaan, että julmetun kokoinen hirvi hyppäsi autoni edestä tien yli. En ehtinyt veetä sanomaan, saati jarruun koskemaan. Kaasua ehkä ehdin aavistuksen vaistomaisesti nostamaan. Siinä vaiheessa kun aloin jarrua painamaan, oli hirviherra jo ylittänyt tien.

Ei, enää en ikinä luule tai kuvittele, että osaisin tai pystyisin tekemään jotain, jos hirvi tulee pusikosta täydellä vauhdilla suoraan keulan eteen. Nämä ovat niitä asioita, mitä ei kukaan usko, ennen kuin osuu tilanne omalle kohdalle.
 
Hyvin pitkälti ajatukset Vempulan maailmassa. Se on myöhäistä kun tilanne tulee. Ainoa tapa ohjata tilanteita tapahtumattomaksi, on pudottaa nopeutta.. Näin teen, joskus..

Autonvalintaa eivät ohjaa hirvitutkimukset saati että autossa pitäisi olla viimeisin teknologia ja turva, koska minulla ei ole varaa valita kuitenkaan sitä parasta vaihtoehtoa, ja toisekseen, aina on vielä parempia vaihtoehtoja..

Ja toisekseen, olisi aika naurettavaa jos väittäisin että olisin kovin hanakka ajattelemaan hirvikolariturvallisuutta kun ajelen kuitenkin moottoripyörällä aika paljon nykyään...  :rolleyes:

Ja jos olisin loppuun asti huolissani talouden muista ajajista, kieltäisin heiltä autolla ajamisen kokonaan..
 
Taisi juuri joku moottoripyöräilijä menettää henkensä hirvieläinonnettomuudessa.
Ei ole toisaan se turvallisin kulkuneuvo, mikäli minkäänlaista onnettomuutta tapahtuu.
Kaatuminen kovastikin vauhdista voi olla vain tuhoa kauniiseen pyörään, ajopuku vähän ruvella, mutta vain niin kauan, kuin kuljettaja ja matkustaja eivät törmää mihinkään.

Eläinonnettomuuksista.
Mielelläni ajelen pikkuteitä rauhallisesti, stressittömästi, mikäli voin valita. Ei niin kiire.
Tietysti joku mutkapätkä saattaa joskus lievästi laskea lapsen ulos, mutta normiteillä mennään "aikuismaisesti".
Sitten pimeällä siirryyn mieluusti valaistulle moottoritielle, jolla varsin usein on myös riista-aidat.
Ja yöllä ne nopeudet ovat joka tapauksessa maltillisemmat.
 
Kettu sanoi:
Sitten pimeällä siirryyn mieluusti valaistulle moottoritielle, jolla varsin usein on myös riista-aidat.

Ja motareilla on julmetun leveät tyhjät sivustat, eli toimivilla ajovaloilla sivulta tulevan hirven ehtii näkemään. Pienemmillä teillä puskat ovat varsin lähellä tien reunaa ja sen pari metriä täyttä vauhtia juokseva hirvi vetäsee niin nopeasti, että ei siinä ehdi kukaan mitään tekemään.

Mäkin olen kaksi kertaa väistänyt hirveä, kun hirvi on tullut melko rauhallista vauhtia metsästä tielle ja tien reunassa on ollut reilusti tyhjäksi hakattua tilaa. Silloin aivoille ja selkäytimelle jää jo aikaa toimia.