https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Hiljainen perusauto

M

Malle

Vieras
Kun nykyisin lueskelee autojen koeajojuttuja, ihmetyttää että usein kritisoidaan rengasmelua. Jopa kalliinpuoleisissa merkeissäkin. Niinpä kysyn foorumilaisilta mitkä ovat rengasmelultaan ja tuulensuhinoiltaan (moottorin äänihän on jo aika hyvin vaimennettu)  markkinoiden hiljaisimpa automalleja n. 4,3 metrin koko- ja 25000-30000 euron hintaluokassa? Onko sellaisia vain  pitääkö mennä yli 50000 euron luokkaan, jos haluaa todella hiljaisen matka-auton?
 
Lienee todella vaikea saada mitenkään järjellistä vastausta tähän kysymykseen foorumilta (foorumeilta ). On niin henkilökohtainen kokemus tuo melutaso. Miten ois visiitti kirjastoon ja tsekkailemaan TM:n pari viimeisintä vuosikertaa, katsoen autot jotka sopii kriteereihin ja tarkastaen mitatut desibelit sekä kuullut arviot?

Minä en ainakaan oikein osaa sanoa omista autoistani, tai toisista ajamistani, mikä oli hiljainen ja mikä ei. Kun niin usein ajaa niitä erilaisilla alustoilla/renkailla/kelissä jne. Toki eroja on ja niitä korva kuulee. Mutta esim saman kokoluokan autoissa erot voi johtua aivan muusta kuin itse autosta.

 
Ranskalaisille, esim. Citroen C4 ja Peugeot 308 menee minun puoltoääni.

VAGeista kohtuullisen hiljainen on Golf VII vakiorenkain (koko 195/65 R 15).
 
Nykyisillä ekorenkailla ei taida täysin hiljaista perusautoa löytyäkään ainakaan Suomen karkeille asfalttiteille. Lisäksi rengasprofiilit ovat madaltuneet huomattavasti viimeisen 30 vuoden aikana, joten melua siltä suunnalta riittää.

Lähes kaikki nykyautot, pikkuautot mukaanlukien, ovat kokemukseni mukaan sileillä Keski-Euroopan asfalttiteillä mukavan hiljaisia rengasmelultaan. Suomessa ne sitten muistuttavat äänimaisemaltaan sepelimyllyä, varsinkin kun tehdas kustannuksia karttaen laittaa eristeet vain niihin kohtiin, mihin on pakko .

Olisi mukava kokeilla, jos jostain löytyisi 80-alun ristikudosrenkaat, millaista meno niiden kanssa olisi. Silloin autokoulussa ollessani niitä ohjeistettiin laittamaan autoon, jos ajelee paljon kaupunkiajoa mukulakiviteillä.
 
Malle sanoi:
Onko sellaisia vain  pitääkö mennä yli 50000 euron luokkaan, jos haluaa todella hiljaisen matka-auton?

Mikä on todella rengasääniltään hiljainen auto?

Olipa hintaluokka mikä tahansa, niin järjellisellä rengasprofililla tilanne on huomatavasti helpompi hallita.
 
Oma Octaviani on nykyrengastuksella aivan hirveä.
Siksi koen tämän kysymyksen tärkeäksi myös omalta kohdaltani.
Autona hyvä, mutta tehottomuuden jälkeen ykkösharmistus on hillitön rengasmelu.

Nyt tällä hetkellä olen Italiassa ja on helppo havaita tien laadun merkitys.
Löytyy karmeaa karkeaa kynnöspeltoa ja sitten sileää silkinpehmeää uutta tietä, jolloin vain tuuli suhisee.
Sinällään jännää, että tuo dieselin karkea rutkutus ei kanna sisälle ja se huomaa vasta kun avaa ikkunan.

Tämä on vain oma ajatukseni asiasta, vailla testattua tietoa, mutta
oletan, että muutenkin mukavuuspainotteiset ranskalaiset saattaisivat olla hiljaisia myös tässä mukavuusasiassa.
Autonvaihdon tullessa ajankohtaiseksi, täytyy laajentaa tutkimuspiiriä ja yrittää selvittää myös tätä osa-aluetta.
 
Kyllä tuRboman on tässä mielestäni totuuden lähteillä. Tämä on kysymys mihin on täysin mahdotonta löytää nettifoorumeilta vastausta. Kun jo pelkkä auton keulamerkki vaikuttaa täällä todella paljon auton sisämeluun.

Ainoa tapa saada todellinen vastaus tähän ongelmaan on perusteelliset koeajot. Oma korva on se ainoa mittari mikä pystyy sinulle kertomaan, onko joku auto hiljainen vai ei.

Mutta jotain karkeata karsintaa voi ja kannattaa toki tehdä esimerkiksi TM:n vertailujen perusteella. Mutta tässäkin kannattaa aina muistaa se, että mitattuja lukuja voi verrata vain saman testin sisällä. Lukuja ei kannata verrata eri testien välillä.

Itse en tekisi minkään tasoista, edes karkeaa karsintaa nettifoorumien kommenttien perusteella, kun kyse on sisämelusta.
 
Myönnän toki, että melu on myös subjektiivinen kokemus dB-mittauksen ohella. Jotain kuitenkin kertoo, kun koeajajat usein nostavat varsinkin rengasmelun esiin. Rengasprofiili vaikuttaa myös ja olen yhden auton saanutkin hiukan hiljaisemmaksi (ja ajo-ominaisuudetkin vähän paremmiksi) vaihtamalla kapeammat renkaat.
Äänieristysfrimaan en turvaudu, pitäähän auton kelvata kaikilta ominaisuuksiltaan kun sen ostan, varsinkin uuden.
Se on selvä, että rahalla saa laatua. Mutta kun autoon, joka on lopulta vain kulkupeli, ei viitsisi tolkuttomasti panostaa. Tolkku ja tolkuttomuus ovat taas suhteellisia käsitteitä.  ;)
Mielipiteitähän ajattelin kysellä, ehkä niistä seuloutuisi mielenkiintoisia  kokeiltavia.
 
Jos nyt yleisellä tasolla asiaa miettii tällä budjetilla ja uutta autoa, niin ehkä ensimmäinen mitä kävisin kokeilemassa olisi Nissanin Kasvain. Suvit on yleensä hiljaisempia, koska rengasprofiilit ovat korkeammat ja alusta löysempi. Näillä kahdella asialla on tässä hintaluokassa yleensä varsin iso merkitys sisämeluun.

Tuulensuhinat ja moottorin ääni saadaan kuitenkin nykyään aika hyvin suljettua pois alemmissakin hintaluokissa, joten runkorakenteita pitkin kulkeutuva rengasmelu on se todellinen ongelma.
 
pokkus sanoi:
jos valitset pari kolme vuotta käytetyn kalliimman luokan auton.

Mahdollisesti ihan toimiva malli. Lisäksi pitää varata budjettia myös uusien hiljaiseksi tiedettyjen renkaiden hankkimiseen, joskin ilmeisesti äveriäämmät luksusautot onnistuvat katkaisemaan jopa kuluneiden renkaiden aiheuttaman runkomelun.

Uusista perusautoista: Mitä Tekniikan Maailman koeajoja olen lukenut, niin mieleen on jäänyt positiiviset maininnat Meganen ja Ssangyongin melutason kohdalla. Jos iso pickuppi käy tarkoitukseen, niin erillisrungollisena myös ne ovat olleet hiljaisia.

 
tai sanoi:
Jos iso pickuppi käy tarkoitukseen, niin erillisrungollisena myös ne ovat olleet hiljaisia.

Tuon olen huomannut itsekin. Kaverin 15 vuotta vanhassa neliveto MItsubishissä kiinnitti huomiota olematon rengasmelu kaikilla asfalttipinnoilla. Siis ei kuulunut renkaista mitään ääntä.

Samoin isoissa ja painavissa Land Cruisereissa, joilla päivittäin  ajan, ei vauhtikaan tunnu miltään kun rengasmelua ei ole ollenkaan. Muutenkin ko auto on erittäin hiljainen, johtuen myös paksuista lisäeristyksistä.
 
Hiljaisin ikinä omistamani auto on myös halvin ikinä ostamani auto, on samalla myös pitkäikaisin omistussuhteeltaan.. Audi 100.. Eipä oo uusissa tullu vastaan vielä yhtä hiljaista autoa..

Eipä tästä ole kiire luopua..
 
Todella mielenkiintoinen aihe.

Onko raadilla kokemusta "maasturimalleista" verrattuna henkilöautoversioon eli esim. V70 vs. XC70 tai Ocu vs. Ocu Scout jne? Äkkiseltään väittäisin, että melu voisi vähentyä kiitos korkeampien renkaiden vai onko renkaissa jotain muutakin huomioitavaa?

Skoda Octavia voisi muutoinkin olla mielenkiintoinen verrokki, kun ottaisi RS:n, Scoutin ja lippalakkimallin 65-profiilin renkailla.
 
Onko raadilla kokemusta "maasturimalleista" verrattuna henkilöautoversioon eli esim. V70 vs. XC70 tai Ocu vs. Ocu Scout jne?

No joo. Subaru Outback vs Legacy. Toinen oli 2010 2.0R CVT ja toinen 2010 2.5i CVT, eli tämä mun nykyinen auto. Vaimon systerillä oli tuo Legacy ja ajoin sillä useammankin kerran. Rengasprofiileissa oli eroa ja samaten rengasmerkissä/tyypissä. Lopputulemana jokseenkin erilainen äänimaailma. Kumpi hiljaisempi, sitä en kyllä osaa sanoa.
Moottoritkin kuulosti ihan erilaiselta, 2.5:n ollessa karheampi ääninen.
 
Rengastuksella iso merkitys rengasmeluun. Itsellä ollut aiemmin 2kpl Audi A4 (B8):ia. Molemmissa alla 18" 235/40/18" tuoreet kesärenkaat (Hankook/Nankang). Nyt kolmas samanlainen A4 (B8) samankokoisilla renkailla jotka Pirelli Cinturato P7 runflatit jotka jo pari vuotta vanhat (DOT 2012) mutta pintaa 6-7mm. Rengasmelu paljon kovempi mitä aiemmissa samanlaisissa laitteissa.
 
Pepeto sanoi:
Oma Golfini on mielestäni hiljainen. Siis. Golf VII 16- tuumaisilla perusrenkailla.

"Autoilu-urani" aikana omistamistani autoista kaksi on yli muiden hiljaisuudessa, Skoda Superb vm -03 ja Hyundai Sonata vm -08.
 
Erityisen mielenkiintoinen aihe ja siinä mielessä vaikea, että lehtien testituloksilla ei oikein mitään tee. TM ilmeisesti leikkaa mittauksessa matalia kovalla kädellä (A-painotus?), kun luvut ovat paljon TL:n lukuja alemmat. Mittausten huonoutta kuvaa se, että sanallinen teksti välillä poikkeaa selvästi mittaustuloksista.

Omista max 30k€ uutena maksaneista autoista paras on ollut Exeo. Nykyinen Leon on vakio kesärenkailla (16") liian meluisa. Kitkoilla ihan ok. Seuraava auto saisi olla rengasmelun suhteen parempi. Isommat autot yleensä parempia kuin pienet. Uusi Superb maksaa alle 30k€ (1.4TSI Ambition), se voisi olla hyvä vaihtoehto. Syyskuussa varmaankin pääsee koeajolle.

 
Ei nyt ihan kaikkia muista mitä on tullut ajettua, mutta kyllä pikkuauto-luokassa Peugeot on ihan omaa luokkaansa, järkyttävä ero esim. volkkarin Poloon ja skodan fabiaan verrattuna, nuo vagit oli melkoisia kaikukammioita, motariajon jälkeen oli hermot aina loppu pelkän metelin takia, 208 Peugeotissa ei meluhaittoja ole lainkaan, toki se on pikkuauto että isommat pökötit lienee vielä hiljaisempia. Mutta tässä taisi olla kyse autoista, eli eipä näistä pököteistä sen enempää koville automiehille viitsi jorista, paitsi että nyt kun 208:sta on tulossa facelift niin tod. näk. jos tulee tarpeeksi tehokas versio suomen markkinoille sillä THP 165 koneella niin sellaiseen tod. näk. vaihdan, tosin GTi:stä tulee myös uusittu versio vaan näistä ei vielä tarkempaa infoa ole. Mitäpä sitä huonompaan vaihtamaan, uudempaan kyllä pitää jo vaihtaa viimeistään keväällä...
 
Positiivisesti hiljaisuudellaan yllätti vm. 2013 J-mallin Astra Sports Tourer, cdti moottorilla. 225-50R17 rengastuksella auto mielestäni varsin hiljainen. Takakontti voisi tosin olla hieman paremmin vuorattu, muuten on hyvin eristetty.
 
Markku J sanoi:
VAGeista kohtuullisen hiljainen on Golf VII vakiorenkain (koko 195/65 R 15).
Samaa mieltä, kohtuu hiljainen oli myös 17" renkailla ja sport alustalla. VII Golfissa on panostettu äänieristykseen konserni sisaria enemmän.