https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Henkilöautojen ensirekisteröinnit 2013

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Autoalan tiedotuskeskus on jälleen julkaissut tilastotiedot autojen ensirekisteröinneistä. Kiinnostavimmat ovat henkilöautojen 30 kärjessä merkkien ja mallien osalta.

Liitteenä taulukot, joissa riittää runsaasti pohdittavaa.
 

Liitteet

  • Ensirekisteröinnit, merkit, joulukuu 2013.PNG
    Ensirekisteröinnit, merkit, joulukuu 2013.PNG
    54,4 KB · Katsottu: 317
  • Ensirekisteröinnit, mallit, joulukuu 2013.PNG
    Ensirekisteröinnit, mallit, joulukuu 2013.PNG
    62,5 KB · Katsottu: 369
Trafi yllätti ja julkaisi ripeästi autojen merkki- ja mallikohtaiset tilastot vuodelta 2013.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1388670887/d7419acb0ee1c78615036a8fff4646a1/13927-Ensirekisteroidyt_henkiloautot_merkin_ja_mallin_mukaan_vuosi_2013.pdf

Sieltä voi itsekukin tutkailla haluamiensa automallien ensirekisteröintejä viime vuodelta.

Itseäni kiinnostaa ensisijassa SUVit (ja mielellään vielä 4x4). Tuo rekisteröintilista on kahdeksan liuskaa pitkä, joten siitä ei helpolla irtoa pätevää yhteenvetoa.

Otinkin kohteeksi TM:n 10/2013 testaamat katumaasturit ja niistä TM:n mukaan 8 eniten pisteitä saanutta SUVia: Rekisteröintimäärät 2013 ovat (järjestys TM:n testin mukainen):

Skoda Yeti         766
Ford Kuga         416
VW Tiguan     508
Mazda CX-5   473
Subaru Forrester 715
Kia Sportage  967
Hyundai ix35 305
Honda CR-V       1580
Nissan Qashqai    3547
Toyota RAV4         852

- Asia rules! Ainakin keskiluokan SUVeissa japsit ja korealaiset näyttävät jylläävän markkinoilla

-testimenestys ei näytä ainakaan siivittäneen eurooppalaisten myyntiä, selittyneekö hinnoittelulla?

-Euroopan autoista odotetaankin jo kiivaasti uusia mallipainoksia myyntiä piristämään


Premium SUVeista XC60 myi erittäin hyvin (1120 kpl), Audi Q3 (236 kpl) ja Audi Q5 (451 kpl) maltillisemmin. Bemareiden X1, X3 ja X5 rekisteröinneistä ei ota p**ukaan selvää, kun mallit on siroteltu listaan eri moottoriensa mukaisesti (kuka jaksaisi ynnätä nuo?).

Yhteenvetona: kun vuonna 2013 rekisteröitiin kaikkiaan hiukan yli 100 000 autoa, katumaastureiden osuus lähestyy siitä jo 14 -15 prosentin osuutta.

 
Monta merkkiä on sijan 15 alapuolella, jotka ovat joskus olleet paljon suurempia merkkejä Suomessa. Uudemmista tulokkaista Hyundai ei pääse vauhtiin Suomessa. Suuri pudotus edellisvuoteen verrattuna on taas aivan muuta kuin Kialla.

Premiumien osuus on nousussa. Etenkin BMW 3-sarjan myynti on mainio verrattuna vaikkapa Volvo V40:aan tai Audi A3:een.
 
Saksasta mielenkiintoisia lukuja joulukuulta: koko markkina +5,4%, BMW -25%, MB -12% ja VW +30%

Ei ainakaan uuden X5:n myynti lennä vielä?
 
Suomessahan kaikki volyymimerkit (1-8 suurinta) ottivat takapakkia aina MB:n asti, joka pystyi hiukan petraamaan myyntiä vuodesta 2012 (+100 autoa). Sitten tuleekin jo BMW, joka paransi Suomessa merkittävästi (+600 autoa).

Kun listassa mennään alaspäin myynnin prosenttierot kasvavat, mutta myytyjen autojen määrät tietysti pienenevät. Mazda petrasi aika paljon(+400 autoa) ja nousi yhden pykälän ylöspäin merkkien suuruusjärjestyksessä ohittaen SEATin. Mazdaa siivitti ennen kaikkea uuden 6:n myynti ja ehkä hiukan CX-5:senkin.

Kaikkien kahdeksan suurimman merkin myynti siis putosi, mutta jos tuota pudotusta vertaa koko markkinan pienenemiseen (-7 %), ei tuossa suuria muutoksia tapahtunut. Kia selvisi pienemmällä myynninmuutoksella, ja Nissanille tuli markkinamuutosta enemmän takkiin.