https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Henkilöauto ja perävaunu

A

Arska F

Vieras
CeeViis sanoi:
Vetokyky Silloin tällöin vedettävä hevostraileri kaipaa eteensä kunnon kokoisen auton. Vaimon tärkein vaatimus :)

Hittojoo, samassa lirissä...

Pitäisi laittaa tuo Bora maailmalle, ja ostaa joku härveli millä saa kiskoa tuota meetwurstin raaka-ainetta paikasta A paikkaan B...
Tarvinnee vielä hankkia se koppikin  ;D Ja mielellään sellainen yhdistelmä hommattava, mikä ei vaadi BE -korttia, niin ei joudu ite sinne ratin ja penkin väliin ihan joka kerta
 
Lainaus käyttäjältä: CeeViis - 20.02.2014 19:51
Vetokyky Silloin tällöin vedettävä hevostraileri kaipaa eteensä kunnon kokoisen auton. Vaimon tärkein vaatimus :)

Entä jos perässä onkin kahden hevosen vaunu :-X ?
 
Quality sanoi:
Lainaus käyttäjältä: CeeViis - 20.02.2014 19:51
Entä jos perässä onkin kahden hevosen vaunu :-X ?

Vaimon tärkein vaatimus ei onneksi ole määrävästi tärkein vaatimus. Jos trailerin veto olisi säännöllistä ja usein tapahtuvaa, valinta olisi ollut varmaankin jokin maasturi. Nyt riittää, että vetoautolla on tarpeeksi massaa. Kahden hevosen vaunu meillä onkin. Mutta ei koskaan kuskata yhtä enempää. Kymmenkunta vuotta vanha Reko-koppi painaa itse semmoisen 720 kg. Hevonen 450 kg. On sitä vedetty pienemmälläkin autolla, mutta C5 vie ihan mukavasti. Lain rajat ei tule heti vastaan. Uuden C5 farkun jarrullinen perävaunumassa on 1790kg 156THP-koneella.
 
CeeViis sanoi:
Vaimon tärkein vaatimus ei onneksi ole määrävästi tärkein vaatimus. Jos trailerin veto olisi säännöllistä ja usein tapahtuvaa, valinta olisi ollut varmaankin jokin maasturi. Nyt riittää, että vetoautolla on tarpeeksi massaa. Kahden hevosen vaunu meillä onkin. Mutta ei koskaan kuskata yhtä enempää. Kymmenkunta vuotta vanha Reko-koppi painaa itse semmoisen 720 kg. Hevonen 450 kg. On sitä vedetty pienemmälläkin autolla, mutta C5 vie ihan mukavasti. Lain rajat ei tule heti vastaan. Uuden C5 farkun jarrullinen perävaunumassa on 1790kg 156THP-koneella.

Mitä tuollaisen kahden hevosen kärryn kokonaismassa mahtaa olla?
 
Sande sanoi:
Mitä tuollaisen kahden hevosen kärryn kokonaismassa mahtaa olla?
Rekisteriotteen mukaan 1600 kg (Reko Trailer 1600TD, jossa kaksi akselia, vuosimalli 2003). Kahden hevosen kopiksi tämä lienee pieni?
 
Sande sanoi:
Mitä tuollaisen kahden hevosen kärryn kokonaismassa mahtaa olla?

Tyypillisesti tuollainen kahden hevosen normaalikärryn kokonaismassa on 2000-2500 kg. Isot kärryt sitten erikseen. Tuollainen 1600 kg:n kokonaismassa on tosiaan kahdelle hevoselle niukka, eikä siellä oikeasti voi kahta täysikasvuista hevosta yhtä aikaa kuskata. Isoilla poneillakin menisi jo painot yli että heilahtaa.
 
vakio sanoi:
Tyypillisesti tuollainen kahden hevosen normaalikärryn kokonaismassa on 2000-2500 kg. Isot kärryt sitten erikseen. Tuollainen 1600 kg:n kokonaismassa on tosiaan kahdelle hevoselle niukka, eikä siellä oikeasti voi kahta täysikasvuista hevosta yhtä aikaa kuskata. Isoilla poneillakin menisi jo painot yli että heilahtaa.

Mutta vaikka ei olisi yhtään hevosta tai ponia sisällä niin lähes jokaisen auton kanssa tullee ajokortti vaatimukseksi pikku E.
 
Sande sanoi:
Mutta vaikka ei olisi yhtään hevosta tai ponia sisällä niin lähes jokaisen auton kanssa tullee ajokortti vaatimukseksi pikku E.

Nimenomaan. Melko rimpulayhdistelmä saa olla, että ilman pikku E:tä voi ajaa. Enkä ainakaan meidän eläimiä laittaisi yksiakseliseen koppiin. Sitäpaitsi sellainen yhden hevosen traileri on melko karsea vedettävä. No näitä yhden (ja ns. 1,5) hevosen trailereita on myös telillä, mutta kapeudestaan johtuen myös melkon ikävän tuntuisia vedettäviä.
 
Antza sanoi:
Ei kai sillä ole mitään merkitystä onko se kärry tyhjä vai täynnä hevosia. Rekisteriotteella mainittu kokonaismassa ratkaisee..?

Juuri näin. Ajokorttisäädöksiä kun tulkitaan, niin otteessa mainitut massat ratkaisevat. Kun tulkitaan auton vetopainoja, niin silloin tulkitaan kyydissä olevia todellisia massoja.
 
Antza sanoi:
Ei kai sillä ole mitään merkitystä onko se kärry tyhjä vai täynnä hevosia. Rekisteriotteella mainittu kokonaismassa ratkaisee..?

Eikös se ole niin, että vaakalla punnitut todelliset painot ratkaisevat?
 
Kun katsotaan ajokortin riittävyyttä niin "paperipainot" ratkaisee.

Sen sijaan sen mitä autolla saa vetää, punnitaan todellisia painoja, kärry koukkuun kytkettynä (eli osa painostahan on tuolloin aisapainona eikä kärryn akselilla).
 
Sande sanoi:
Tarvinnee sitten jo pikku E:n korttiin?

Pikku E tarvitaan korttiin kun yhdistelmän (vetoauto+kärri) yhteenlaskettu kokonaismassa on 3500kg tai enemmän, tai perävaunu painaa vetoautoa enemmän.
Siis paperilla olevat kokonaismassat ratkaisevat, sillä onko kärrissä kuormaa vai ei, ei ole merkitystä.

Vaakalla punnitut todelliset painot määrävät vain ylikuormatilanteissa päiväsakkojen lukumäärän ;D

Esimerkkinä, Volvo S/V70 + 1400kg 1½ hevosen koppi, saa vetää ilman pikku E:tä...
 
Karvis sanoi:
Ei välttämättä, varsinkaan tyhjänä.
Siihen aikaan kun itse kortin ajoin niin tyhjää kärryä sai vetää ihan vetoauton kuljettamiseen tarkoitetulla kortilla. Siis täysin tyhjää, ilman mitää lastia. Koski niin henkilöautoa kärryn kanssa kuin isoa kuorma-autoakin vaunun kanssa. C-kortilla sai siis ajaa tyhjää "rekkaa" kuten myöskin möhkömaasturilla tyhjää hevoskärryä. Voi olla jo muuttunut nämäkin säännöt...
 
Arska F sanoi:
Pikku E tarvitaan korttiin kun yhdistelmän (vetoauto+kärri) yhteenlaskettu kokonaismassa on 3500kg tai enemmän, tai perävaunu painaa vetoautoa enemmän.
Siis paperilla olevat kokonaismassat ratkaisevat, sillä onko kärrissä kuormaa vai ei, ei ole merkitystä.

Vaakalla punnitut todelliset painot määrävät vain ylikuormatilanteissa päiväsakkojen lukumäärän ;D

Esimerkkinä, Volvo S/V70 + 1400kg 1½ hevosen koppi, saa vetää ilman pikku E:tä...

Juu, kyllä nämä säännökset on aika selviä itselle, mutta väitän että aika moni kiskoo perässään tietämättään kuormaa joka edellyttäisi pikku E:tä.

Itselle pikku E konkretisoitui muutama vuosi sitten kun vqihdoin Scoutin Qashqaihin. Scoutilla sai vetää 1350 kg:n traileria B-kortilla ja Qashqailla vaaditaan jo E:tä... ??? Eli autonvaihto johti myös ajokortin päivitykseen.
 
Arska F sanoi:
Siis paperilla olevat kokonaismassat ratkaisevat, sillä onko kärrissä kuormaa vai ei, ei ole merkitystä.

Kortin suhteen, mutta miten vetoauton suhteen?

Autolle sallittu hinattavan laitteen max paino 1200kg, asuntovaunun kokonaispaino 1400kg, mutta omapaino 1000kg, saako autolla vetää kombinaatiota kun kuskilta löytyy iso E-kortti?

Jos ei, niin silloin toissa juhannuksena tuli vedelty laitonta kokoonpanoa - vuokraamon hemmo sanoi että saa vetää - niin lähdettiin matkaan kun pienempää vainua ei siihen hätään ollut tarjota.
 
Periaatteessa kyllä. Käytännössä tuo omapaino + 200 kg tavaraa ylittyy helposti. Poliisin pysäyttässä vaaka ratkaisee ja punnitus tapahtuu kytkettynä, joten koukun kuorma kannattaa pitää maksimissaan...
 
-V- sanoi:
Siihen aikaan kun itse kortin ajoin niin tyhjää kärryä sai vetää ihan vetoauton kuljettamiseen tarkoitetulla kortilla. Siis täysin tyhjää, ilman mitää lastia. Koski niin henkilöautoa kärryn kanssa kuin isoa kuorma-autoakin vaunun kanssa. C-kortilla sai siis ajaa tyhjää "rekkaa" kuten myöskin möhkömaasturilla tyhjää hevoskärryä. Voi olla jo muuttunut nämäkin säännöt...

Nämä oikeudet ovat nykyään poistuneet.

Mä saan esimerkiksi vetää meidän Superbilla 2000 kiloista kärriä, mutta en saa vetää samaa kärriä bussilla tai kuorkilla. Juu, eihän tässä mitään järkeä ole, mutta näin se vaan on.
 
Vempula sanoi:
Nämä oikeudet ovat nykyään poistuneet.
Noin ne ajat muuttuu. Pitäisi multa varmaan kohta ottaa korttikin pois tätä menoa. Vedetään sitten vain henkilöautolla sitä megakärryä kun kortti sen kuitenkin sallii. Jossain vaiheessahan pikku-e:tä jaettiin ilmaiseksikin kun vain haki, mikä silloin itseäni harmitti kun olin juuri saanut maksullisesti teoria- ja ajokokeineen hankittua.
 
-V- sanoi:
Jossain vaiheessahan pikku-e:tä jaettiin ilmaiseksikin kun vain haki, mikä silloin itseäni harmitti kun olin juuri saanut maksullisesti teoria- ja ajokokeineen hankittua.

Itse kävin normi inssin päälle tenttimässä ja peruuttelemassa tuon pikku e:n, ainakin silloin kyseessä oli täysin turha tapahtuma josta piti joku satamarkkanen maksaa, mitään siitä ei jäänyt käteen ellei lasketa sitä yhtä lisäkirjainta kortissa :rolleyes: Peruutteluun piti olla pikku e:n vaatima yhdistelmä joten lainasin paikallisesta autoliikkeestä vanhan Pajeron resun ja asuntovaunukauppias toi paikalle ison vaunun muistaakseni satasella silloista rahnaa, sillä yhdistelmällä sitten peruuttelin keilojen väliin parkkiin ja sain tuon yhden lisäkirjaimen.
 
-V- sanoi:
Jossain vaiheessahan pikku-e:tä jaettiin ilmaiseksikin kun vain haki, mikä silloin itseäni harmitti kun olin juuri saanut maksullisesti teoria- ja ajokokeineen hankittua.

No ei sitä aivan ilmaiseksi saanut. Kyllä mun piti maksaa uuden ajokortin maksu :)

En edelleenkään ymmärrä, miksi kaikki mun kaverit eivät sitä pikku-e:tä hakeneet, kun sen sai täysin automatic, kunhan kävi vain anomassa uutta ajokorttia laitoksella.