https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Henkilöauto ja perävaunu

Skula sanoi:
Mitenhän herkkiä nuo poliisit on näiden peräkärryjen toimimattomien valojen kanssa?

Ei toimimattomien valojen, vaan päivävalojen kanssa jolloin kärryn valot ei pala ollenkaan - lain mukaan OK ettei kärryssäkään pala mitään valoja ei ääri tai taaksepäin?
 
Taky sanoi:
Ei toimimattomien valojen, vaan päivävalojen kanssa jolloin kärryn valot ei pala ollenkaan - lain mukaan OK ettei kärryssäkään pala mitään valoja ei ääri tai taaksepäin?

Kyllä se ihan lainmukaista on, että kärry on pimeänä päiväajovaloilla ajettaessa.

Vilkut ja jarruvalot kuitenkin toimivat, toisin kuin piuha irti ajettaessa.. Se ei ole ok.
 
Niin tuosta valottomuudesta on syytä huomata, että jos auton perässä ei pala valoja päivävaloilla ajettaessa, niin myöskään perävaunussa ei saa palaa valoja. Jos taas autossa palaa valot takana, niin myös perävaunussa pitää palaa. Tämä koskee B- ja BE-korteilla vedettäviä yhdistelmiä.
 
Penguin sanoi:
...jos auton perässä ei pala valoja päivävaloilla ajettaessa, niin myöskään perävaunussa ei saa palaa valoja.
Jos taas autossa palaa valot takana, niin myös perävaunussa pitää palaa.

Ahaa, siis pitää olla 1/1  -> auto/peräkärry valot.
 
Vähän jotain tuollaista ajattelinkin ettei se nyt suuri poliisimagneetti ole tuo valojen palamattomuus..

Toisen puolen vilkun toimimattomuus se eniten itseäni rassaa ja hävettää.. Vaikka 250km matkalla ei tarvitse kääntyä/käyttää vilkkua pakosti kuin kotoa lähdettäessä pari kertaa ja sitten perillä kaksi kertaa, joten...

Mutta tästä saatiin kuitenkin erinomainen episodi tälle päivälle.. Vaimo haluaa ehdottomasti kokeilla naisen taikoja, ja aikoo heti aamu tuimaan lähteä pyörittämään silmiään varaosaliikkeeseen jossa tekevät myös huoltoja  ;D

Katsotaan mitä tapahtuu, suostuvatko vaihtamaan tuon osan "jonosta", odotan jännityksellä  :)
 
Jokos Turboman on kokeillut vaunun vetoa Mitsulla? Riittääkö vääntö ja miten automaatti vaihtaa mäkiin?
 
Ei ole vielä tullut kokeiltua. Peräkärryä pari lastia pienellä ylikuormalla. Mitsun alusta on todella jämäkkä ja kärry ei tunnu perässä vaikka aika lyhyt akseliväli autossa on. Moni auto kun alkaa kuopissa nyökkiä kärryn kanssa jos kärryssä on painava kuorma. Niinkuin mulla oli nyt pyöreitä luonnonkiviä hyvä lasti.
Pitäis jostain löytää maksimi aisapaino tälle Mitsulle. Jarruttomalle kärrylle löysin sellaiset arvot kuin 570kg ja toisesta lähteestä 700kg. Autosta puuttuu käsikirja. Siinä kai ne ois kerrottu.

Asuntovaunun kanssa tulee kohtsiltään testattua kun vaunuun tarvii uudet renkaat niin lähdetään Mitsulla kaupoille. Olen kyllä hyvin luottavainen sen vetokykyyn. Sen verran hyvin maksimilasti tuli peräkärryllä. Toki voi olla, että sitä laatikkoa saa käsin hämmentää jos alkaa sellainen 3/4 vaihteiden väliä lipsuttelu. Laatikko antaa muuntimen kyllä luistaa melkolailla. Kaikilla vaihteilla jos tietyt (kierrokset, kaasunpainallus) ehdot toteutuu, joten ei se välttämättä heti vaihdetta vaihda, vaan löysää muuntimen. Mutta siitä lisää kun kokeillaan.
 
Näin kai se on. Enkä minä vaakalla ois alkamassa mittailemaan. Mutta nämä on sellaisia "hyvä tietää" juttuja. Eli kaikki mahdolliset kuormat ja rajat ois omista autoista mieluusti tarkalleen tiedossa, ettei tule mitään yllätyksiä. Ja tuo aisapaino tuli mieleen kun jarrutooman kärryn maksimia katselin. Jos 570kg pitää paikkansa ja koululle 80kg niin kyllähän sillä ihan hyvän kuorman saa vetää.

Tosin asuntovaunun kanssa on tullut vaakattua, koska siinä se aisapaino on ajettavuuden kanssa hieman kriittisempi. Jos jää turhan kevyeksi, niin on huonompi ajaa. Ainakin Subarun kanssa. Mitsu täytyy tässä kokeilla pikimmiten.
 
Siihen perävaunupainon tietämiseen mitään käsikirjoja tarvita, kun se lukee rekisteriotteessa erikseen jarruton ja jarrullinen. Aisapainon suhteen 75 kg on hyvä nyrkkisääntö ja 50 kg se on vähintään. Sehän on kaikki pois auton kantavuudesta, jos sinne jotain kuormaa.
 
Sande sanoi:
Jokos Turboman on kokeillut vaunun vetoa Mitsulla? Riittääkö vääntö ja miten automaatti vaihtaa mäkiin?
pazusyty.jpg


Tuli testattua. Kyllä se ihan hyvin vetää. Kiihtyvyys nyt ei kovin kummoinen ole, eli vääntöä vois olla kyllä enemmänkin. Subeen verraten kiihtyvyys on vaatimatonta. CVT Subessa pelaa niin hienosti.
Mutta alusta on niin jämy, että sen puolesta kulkee hienosti eikä meno ole nyökkivää kuten löysillä alustoilla.
Eikä laatikko mitään hötkyile. Jopa niin, että tekee mieli itse pykältää mäessä pienemmälle. Toki se iso vaihdekaan ei ole ongelma kun momentinmuunkin on auki reilulla kaasulla miim se ei tunnu vedätykseltä.
Kovahko alusta kyllä maksaa tässä itsensä "takaisin" menon vakautena. Erittäin puuskainen tuuli (Ilmatieteenlaitos näyttää tänne yli 16metriä puuskia) ei juuri haitannut, eikä töyssyissä tarvitse keinua liiemmin.
Summa summarum, ajaa asiansa ja voi vetää tätä vaunua tarvittaessa vaikka pidemmänkin matkan.
Kulutus toki taitaa olla jotain uskomattoman suurta vaunu perässä...
 
Facebookin kaasuautokeskustelussa pohditaan että saako G-tec Octaviaan jälkiasennettua vetokoukkua pyöränkuljetustelinettä varten. Tehdas on tyypittänyt vain tehdaskoukun ja omassa autossani  onkin vetomasat 710/1400kg. Ilman tuota koukkua massat ovat 0kg eli jälkiasenteisella ei kärryä saa vetää. Mites pyörän kuljettaminen?
 
_miata sanoi:
Facebookin kaasuautokeskustelussa pohditaan että saako G-tec Octaviaan jälkiasennettua vetokoukkua pyöränkuljetustelinettä varten. Tehdas on tyypittänyt vain tehdaskoukun ja omassa autossani  onkin vetomasat 710/1400kg. Ilman tuota koukkua massat ovat 0kg eli jälkiasenteisella ei kärryä saa vetää. Mites pyörän kuljettaminen?

Siitä vaan fillarit telineeseen.

Oli mullakin Prius III:ssa vetokoukku, vaikka vetomassat 0 kg. Rekisteröinti katsastuksessa katsuri vaan totesi, että fillareita voi kuljettaa, mutta ei juuri muuta.

Papereiden perusteella autoni oli alunperin ollut Hollannin pyöräilymaajoukkueen valmentajan omistuksessa. Se ehkä selitti pari lommoa katolla ja tuon pyörätelineen.
 
Eikös tuolla koukun hinnalla saa katolle jo fiksun kuljettimen. Yleensä noilla koukuilla kuskataan vaimon pyörä töihin tai takas- koukun hinnasta jäänee jo rahaa pyöränkin vaihtoon tarvittaessa uudempaan & kevyempään.
 
Jysky sanoi:
Eikös tuolla koukun hinnalla saa katolle jo fiksun kuljettimen. Yleensä noilla koukuilla kuskataan vaimon pyörä töihin tai takas- koukun hinnasta jäänee jo rahaa pyöränkin vaihtoon tarvittaessa uudempaan & kevyempään.
Ja onhan niitäkin telineitä taakse, ettei edes koukkua tarvitse. Siis jälkiasenteisia. Opel taitaa olla ainut jolta saa pyörätelineen ruksittua tehtaalta.
 
Ihan mukavastihan tuntuu tuo oma yhdistelmäkin liikkuvan, vaunun massat 1130/1700kg ja veturilla kapasiteettia 1800kg saakka 8)
 

Liitteet

  • IMG_20170927_163102.jpg
    IMG_20170927_163102.jpg
    17 KB · Katsottu: 174
Tuollainen takertui westfalian tynkään. 1535/1800kg ja limiittiä olis 2100kg asti. Eipä se juuri perässä tunnu tuokaan ja rekastakin näemmä ohi pääsee, joskin suoraa vaatii hiukan enemmän kuin pelkällä veturilla...
eeda92b74f178d02d612bb181552fc86.jpg
 
Mulla on tällainen tylsä ja lättänä kärry, joka painaa 650kg kuvan kunnossa. Täydellä kuormalla 500kg enemmän kuin volkkarilla saa vetää.
 

Liitteet

  • Screenshot_20180816-174031.png
    Screenshot_20180816-174031.png
    42,6 KB · Katsottu: 121
Kävin hakemassa ylijäämiä. Kelpaa. Oli aika paljon ylikuormaa. Onneksi ei hajonnut kärry, eikä poliisi nähnyt. Matkaa oli onneksi vain kilometri.

30204322288_eded0a0a98_b.jpg
 
Jysky sanoi:
Eikös tuolla koukun hinnalla saa katolle jo fiksun kuljettimen. Yleensä noilla koukuilla kuskataan vaimon pyörä töihin tai takas- koukun hinnasta jäänee jo rahaa pyöränkin vaihtoon tarvittaessa uudempaan & kevyempään.
Asia ei ihan ole näin. Broidilla esim. on koukkuun pudotettavaksi tälläinen


Tuolla kyllä kuskaan pyörän kuin pyörän ja ilman kattotelineiden ripustamisen vaivaa.

Toki tuo ei ihan ilmainen ole, mutta nopeammin otettavissa käyttöön ja pois kuin kattotelineet, jos ei halua pitää telineitä jatkuvasti katolla.

Nuo Biltema/Motonet pyöräkoukut pitäisi kieltää lailla.

 
TTO sanoi:
Hyvin samaa mieltä. Ja nykylakiakin valvotaan noiden osalta naurettavan löperösti.
Tuotahan ei kyllä valvota ollenkaan. niin tarkennetaan sen verran ,että kun käytännössä niiden käyttö on kielletty, kun ne aina peittää valot/kilven, joten tarkennetaan sen verran, että niiden myyminenkin pitäisi kieltää.

Esim. Saksassa napsahtaa heti sakot, jos vetokoukkutelineessä ei ole kilpeä näkyvillä.
 
Kärryn pitää olla monikäyttömallia, saman pitää sopia työkäyttöön ja omiin harrastuksiin.
Työkäytössä tärkeä on sivusta lastattavuus trukilla, laitojen poistaminen pikalukituksella ja sidontapisteiden riittävyys, kantavuutta maksimit. Omassa käytössä pitää olla kärryyn ”piilotettavat” ajorampit.

Joten Masetin 3500kg teräs/alu kärryyn päädyin. Kantavuutta 2825kg...3000kg (laidat ja ajorampit poissa)

Autossa pitää aina olla 3500kg vetokyky ja koukku, vajaavetoisella ei oikein pärjää ja liian vaikeaa aina pohtia minkä puntin sinne saa ripustaa...