https://tummennuskalvot.fi/

Haussa kevyet 16” -aluvanteet, ehdotuksia otetaan vastaan

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Tässäpä olisi visainen tehtävä kaikille foorumin vannetietäjille. Mielessäni on jo pitkään poikinut ajatus hankkia Toyota Aurikseen (vm. 2011) uudet kesävanteet renkaineen. Nyt kun tämän hetkisillä 15” alkuperäisaluvanteilla olevat alkuperäiset Michelin Energy Saverit alkavat pikkuhiljaa olemaan vaihtokunnossa on herännyt ajatus ehostaa autoa hieman isommilla 16” vanteilla. Tavoitteena olisi että renkaan ja vanteen yhteismassa ei ylittäisi ainakaan tämän hetkistä n. 16 kg. Alkuperäisvannekoko tässä Auriksessa on 15”x 6” reikäjaolla 5x114,3, ET: 39 ja navan halkaisija: 60.1 mm.

Tiukat kriteerit uudelle aluvanteelle olisi alla:
• Massa todellisuudessa: < 7,5 kg / kpl
• Hinta: < 200 € / kpl
• Leveys: 6 – 7,5”
• Luonnollisesti sovittava auton pulttijaolle ja navalle

Ehdotuksia sopivista kriteerit täyttävistä vanteista otetaan ilolla vastaan. Olen myös kiinnostunut tietämään mistä näitä voi hankkia. Minulle saa tarjota myös käytettyjä (oltava suorat ja ehjät) vastaavat kriteerit täyttäviä vanteita yksityisviestitse.
 
Edellinen ehdotus taisi jo putsata pöydän ?

Itselläni on Sparco Assetto Garat talvikäytössä ( 6 x 16 / n. 7,5 kg.), ei valittamista.
 
demon-tweeksiltä team dynamics pro race 1.2 about 600e setti riippuen väristä. 
 
Vaikka Diewe - Chinque - Nero machined 460,- Suomeen toimitettuna
- 7 kg
- 6.5 x 16 - ET 42


Tuolta Felgenoutletista on tullut perheen kumpaankin autoon useita vanteita tilattua, aina on omaan makuun sopivat löytynyt; näyttää Aurikseenkin löytyvän lähes 250 eri vaihtoehtoa
 
MAK XLR
  • Koko 7×16 tuumaa
  • Jako 5×114,3
  • ET 40
  • Keskireikä 76,0 mm
  • 16" alk. 6,8 kg
  • Hinta n. 200€/kpl

46265_0.jpg


 
Itsellä valinta osui Mazdassa Japan Racingin vanteisiin, tarkemmin ottaen 16" JR-3 Gun Metal värisenä.
Ilmoitettu paino oli muistaakseni 6,8kg ja todellinen 6,7 kotipunnituksella. Hinta n. reilu satku per vanne.

Miinuksena ollut että orkkispultti ei mahdu vanteeseen vaan pitänyt kikkailla mukana tulleilla+"avaimella".
 
Orkkismutterit siis  ;)
 
Kiitos kaikille vastanneille. Paljon on tullut jo uusia vanneideoita ja paikkoja joista hankintoja tehdä. Toivottavasti joku muukin saman asian kanssa painiskeleva tästä hyötyisi. On myös valitettavaa että kaikista vanteista ei ole painotietoja saatavilla tai sitten ovat paljonkin virheellisiä.

Hyvin mielenkiintoinen seikka näyttäisi olevan se että monet nykytyylin mukaiset ja näyttävät vanteet tuntuvat olevan aika painavia. Toki leveyden lisääminen tuo myös oman osansa. Esimerkiksi alla olevat tapaukset:
Rial Lugano, koko: 7.5 x 16 - ET 48, ilmoitettu paino: 9,8 kg
http://www.felgenoutlet.com/eu_en/1961793_Toyota-Auris-E15--2010---2012-/Alufelgen+Reifen/30298_j7,5_f1_z16/Rial_Lugano_diamant_schwarz_frontpoliert
tai
Carmani - 11 Rush, koko: 6.5 x 16 - ET 38, ilmoitettu paino: 10,4 kg
http://www.felgenoutlet.com/eu_en/1961793_Toyota-Auris-E15--2010---2012-/Alufelgen+Reifen/127184_j6,5_f1_z16/Carmani_11_Rush_black_polish

Myöskään kevyeltä näyttävistä vanteista kapeahkoista vanteista ei voi varmaa sanoa että olisivat kevyet. Esimerkiksi seuraava:
MSW 85, 6.5 x 16 - ET 45, ilmoitettu paino: 8,7 kg
http://www.felgenoutlet.com/eu_en/1961793_Toyota-Auris-E15--2010---2012-/Alufelgen+Reifen/103495_j7,5_f1_z16/MSW_85_Matt_Gun_Metal
 
Foxit sanoi:
Hyvin mielenkiintoinen seikka näyttäisi olevan se että monet nykytyylin mukaiset ja näyttävät vanteet tuntuvat olevan aika painavia.

Nyt kun vielä olet valitsijan paikalla ja kohde on semikevyt auto niin osta vanteet sieltä keveimmästä päästä, se vanne on se joka aina lähtee liikkeelle, tipahtaa sinne tien kuoppaan, sen liikkeet ovat sitä neutraalempia mitä kevyempi se on, Roger.
 
Ei ole helppoa tämä homma kun mieleeni putkahti ajatus siitä, että olisihan se kiva että vanteet olisivat keveyden lisäksi myös aerodynaamiset. Tämän hetkiset Auris HSD:n aluvanteethan ovat juuri sitä. Katso kuva:
Toy%20Auris%20hybrid%2015%20inch%20wheel%20700.jpg

Ei nämä nyt mitään kaunokaiset ole, mutta kohtuullisen painoiset 15" x 6"-vanteet. Aerodynamiikka näissä näyttäisi olevan muotoilullisesti kohtuu hyvä, eli melko umpinainen ja sileähkö pinta. Monet keveämmät vanteet ovat aika avoimia ja tuottavat enempi turbulenttista virtausta ja tätä kautta suuremman ilmanvastuksen.

Tätä asiaa pisti miettimään myös seuraava artikkeli:
http://articles.sae.org/11759/

Eli saas nyt nähdä tuleeko näitä standardivanteita sittenkään vaihdettua. Yksi vaihtoehto olisi tietty hankkia kevyet 16" alut ja kehitellä niihin jotkin tyylikkäät ns. "ilmanohjaimet".  Esim. alla olevaan tyyliin:
renault-eolab-wheel.jpg
 
Entäs Priusin peltivanne? Tuohan on muotoiltu kuin aluvanne, mutta päällä vielä muovinen "kapseli", joka tekee vanteesta aluvanteen näköisen. Jos jättää vielä tuon muovilisun pois ja maalauttaa halutun väriseksi esim. perinteisellä vannehopealla.
 
Foxit sanoi:
Ei ole helppoa tämä homma kun mieleeni putkahti ajatus siitä, että olisihan se kiva että vanteet olisivat keveyden lisäksi myös aerodynaamiset.

Jos ottaa liian monia asioita huomioon ei pian saa ostettua mitään  :p  .

Millä nopeudella tulet enimmäkseen ajamaan ? Meinasin vaan sitä mitä tuo aerodynaamisuus toisi etua, jos se on kaupunkiajelua niin ehkä turha pointti ?

Ja summasummarum, MMV:n ehdotus peltivanteista lienee se paras vaihtoehto, uutena peltivannekin voi olla yllättävän kallis, käytettynä toinen juttu.

Ja sivukommenttina maininta että oman autoni paikaltalähdön herkkyys ja kulutuskin muuttui kun alk. p. 235/45/17 23,2 kilon aluvannesetti vaihtui 205/50/17 ja n.17 kiloiseen settiin.
 
MMW, hyvä ehdotus tuo Priuksen peltivanne, mutta ovat melko samoissa painoissa tämän hetkisen 15" aluvanteen kanssa, joten ei kannata. Muutenkin tää Auriksen aluvanne on nätimpi.

Ton-III, ei ole mikään pakko ostaa mitään, jos vanhatkin toimii. :D

Niin se vaan on että nälkä kasvaa syödessä. Nyt on sellainen ajatus että jos haetaan kevyitä vanteita niin miksei kerralla ihan oikeasti keveät. Onko mitään tietoa mistä saisi hankittua Kosein vanteita Suomesta tai ylipäänsä euroopasta? Varsinkin tämä Kosei K4R -vanne vaikuttaisi mielenkiintoiselta tapaukselta, paino 5,8 kg koossa 16x6.5, Offset: 52mm. http://www.tirerack.com/wheels/WheelCloseUpServlet?target=runWheelSearch&initialPartNumber=K4R030LG&wheelMake=Kosei&wheelModel=K4R&wheelFinish=Light+Grey+Painted&showRear=no&autoMake=Honda&autoModel=Civic+Sedan&autoYear=2011&autoModClar=Hybrid

Toiseksi kevein jonka olen löytänyt on sitten Enkein RPF1, 6,2 kg, koko 16x7, ET: 43. Tätä saa sitten Suomestakin mutta hinta on hieman suolainen n. 260 €/kpl. http://www.tirerack.com/wheels/WheelCloseUpServlet?target=runWheelSearch&initialPartNumber=3796706543BS&wheelMake=Enkei+Racing&wheelModel=RPF1&wheelFinish=Bright+Silver+Paint&showRear=no&autoMake=Honda&autoModel=Civic+Sedan&autoYear=2011&autoModClar=Hybrid

Alla olevasta linkistä voi katsella hieman autooni sopivia 16" vanteita keveysjärjestyksessä . Hain vanteet Civiciin koska siinä sama pulttijako kuin Auriksessa. Jenkkiläiset eivät tunne Toyota Aurista. Tuolta kun klikkasee 16" ja Sort by Weight, niin vanteet järjestyvät keveysjärjestyksessä 16" halkaisijalla.
http://www.tirerack.com/wheels/results.jsp?autoMake=Honda&autoModel=Civic+Sedan&autoYear=2011&autoModClar=Hybrid&package=false
 
Foxit sanoi:
Niin se vaan on että nälkä kasvaa syödessä. Nyt on sellainen ajatus että jos haetaan kevyitä vanteita niin miksei kerralla ihan oikeasti keveät.

Jos autoa pitää pidempään niin se ero onko se 500 e. sarja tai 1000 e. sarja on kumminkin 'pieni' panostus jos sillä saa autoa enempi siihen suuntaan mitä sen haluaakin olla.
 
TON-III sanoi:
Jos autoa pitää pidempään niin se ero onko se 500 e. sarja tai 1000 e. sarja on kumminkin 'pieni' panostus jos sillä saa autoa enempi siihen suuntaan mitä sen haluaakin olla.
Totta turiset. Voisinhan arvokkaampien vanteiden hankintaa perustella itselleni myös siten, että uudemman korimallin Aurikset käyttää myös tuota samaa pulttijakoa, jolloin hyvistä vanteista ei kannattaisi edes luopua auton vaihdon yhteydessä ;). Olisiko muuten ehdotuksia mistä voisi katsella käytettynä tälläisia kevyitä Enkein, Kosein, Königin tai OZ:n ns. laatuvanteita? Aika huonosti tuntuu olevan myynnissä tai sitten menevät nopeasti kaupaksi...

Tosiaan noissa Japan Racingeistä löytyisi ihan kohtuu hinnalla kevyitä vanteita. MAK XLR:t miellyttävät silmää, mutta hintaa on jo enemmän. Inter Action Ice Silver ja Rota Slipstreamit ovat kevyet mutta jotenkin ei miellytä silmää. Sliptremit sopisivat enempi vanhempien autojen muotoiluun ja sitten taas nuo Ice Silverit ovat jotenkin halvan näköiset.
 
Keveyden ohella kannattaa antaa myös kestävyydelle jonkunlaista arvoa. Sitä toki on vielä painoakin vaikeampi arvioida, mutta ainakin OEM:t ovat sen suhteen miltei poikkeuksetta kelvollisia. Tunnetuista merkeistä löytynee netistäkin kokemuksia. Jotakin Königin mallia muistan moititun kovin herkästi kieroutuvaksi, mutta tämä suolan kanssa kun en pysty edes mallia tai lähdettä osoittamaan.

On vaan mukavampi ajaa, kun ei tarvitse jokaisen vahingossa osutun routareiän jälkeen säikähtää että menikö vanne solmuun.

http://www.vannehaku.fi/haku on se paikka mistä itse olen käytettyjä vanteita yrittänyt löytää.
 
Foxit sanoi:
Totta turiset. Voisinhan arvokkaampien vanteiden hankintaa perustella itselleni myös siten, että uudemman korimallin Aurikset käyttää myös tuota samaa pulttijakoa, jolloin hyvistä vanteista ei kannattaisi edes luopua auton vaihdon yhteydessä ;).

Pienistäkin puroista syntyy lopulta niitä isoja säästöjä, eli asiaa voi pohtia juuri noin, ja niin olen itsekin tehnyt, omat kesä- ja talviset mielivanteeni sopivat aika laajalti Vag-konsernin autoihin. Ja jos ostaa hipot ei niin keeper-autoon niin säästää vanhat, myydessäsi auton voit laittaa alle ne vanhat  ;)  ja saada jonkun rahan niistä paremmista erikseen.

Olin aikeissa vaihtaa nelkkuni koloseen ja siihen mieleiseni olisivat olleet ihan just !
 
ErgonomicMonkey sanoi:
Inter Action Ice Silver
  • Ilmoitettu paino n. 6,4kg/kpl
  • Hinta noin 100€/kpl
  • Leveys 6,5"
  • Jako 5x114,3 ET42, keskireikä 67,1 eli 67,1 - 60,1 sovitteilla sopii
Näissä Inter Actioneissa Iceissä saisi rahalle vastinetta, mutta hieman epäilyttää tuo ilmoitettu paino. Kuinka paljon mahtaa olla kusetusta, missä muuten tämä 6,4 kg on ilmoitettu? Onko sinulla ErgonomicMonkey tälläiset omistuksessa? Löysin nopsalla googletuksella kyseisistä 17x7" vanteista keskustelua http://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-320651.html. Ilmoitettu paino oli näille: 7,2 kg kun taas todellinen oli 8,4 kg/kpl.
 
Foxit sanoi:
Näissä Inter Actioneissa Iceissä saisi rahalle vastinetta, mutta hieman epäilyttää tuo ilmoitettu paino. Kuinka paljon mahtaa olla kusetusta, missä muuten tämä 6,4 kg on ilmoitettu?  Ilmoitettu paino oli näille: 7,2 kg kun taas todellinen oli 8,4 kg/kpl.

Noinhan noissa tahtoo käydä, viimeksi vannotin suomalaisen toimittajan antamaan vanteiden oikean painon ennen tilausta, oli tekevinään jonkun tsekkauksen ja lupasi että ilmoitettu pitää ...... ja ketut.

Noissa huokeammin kevytvanteissa tahtoo helposti olla tuon kilon heitto  :-\  .
 
TON-III sanoi:
Noinhan noissa tahtoo käydä, viimeksi vannotin suomalaisen toimittajan antamaan vanteiden oikean painon ennen tilausta, oli tekevinään jonkun tsekkauksen ja lupasi että ilmoitettu pitää ...... ja ketut.

Noissa huokeammin kevytvanteissa tahtoo helposti olla tuon kilon heitto  :-\  .

Heitto johtuu yleensä siitä että valmistaja ilmoittaa painon jollekin tietylle setupille, yleensä tietysti sille keveimmälle, ja sitten kun leveys/et muuttuu niin muuttuu myös paino.
 
Noissa Japan Racingeissä näyttäisi pitävän suht hyvin kutinsa nuo ilmoitetut painot, ainakin mmnnmm mukaan. Seuraavan linkin alta löytyy hyvä kooste näistä: http://www.jatech.fi/tuotteet.html?id=124/

Juuri niin kuin Karvis tuossa jo totesikin niin, jos ei ilmoiteta vanneleveyttä erikseen, niin samalle halkaisija koolle ilmoitetaan helposti se kevein. Pelkkä tuuman lisäys vanteen leveyteen lisää jo massaa ihan mukavasti, Esimerkiksi juuri tuo mmnnmm:n mainitsema JR3 koossa 16x7 on 6,65 kg ja 16x8 puolestaan 7,75 kg.
 
Foxit sanoi:
..., Esimerkiksi juuri tuo mmnnmm:n mainitsema JR3 koossa 16x7 on 6,65 kg ja 16x8 puolestaan 7,75 kg.

Jos 7" leveä vanne painaa n.7kg ja 8" vanne vastaavasti n.8kg, eli tuuma leveyttä painaisi yhden kg:n verran. Silloinhan vanteen keskiö ja puolat eivät painaisi juuri mitään?
 
Pekka T sanoi:
Jos 7" leveä vanne painaa n.7kg ja 8" vanne vastaavasti n.8kg, eli tuuma leveyttä painaisi yhden kg:n verran. Silloinhan vanteen keskiö ja puolat eivät painaisi juuri mitään?

Jotain hämärää noissa linkin painoissa on, kun 7x17 ja 8x17 välillä on eroa vain 200g mutta tuumaa pienemmässä ero onkin yli kilon ???