https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Haussa kevyet 16” -aluvanteet, ehdotuksia otetaan vastaan

Pekka T sanoi:
Jos 7" leveä vanne painaa n.7kg ja 8" vanne vastaavasti n.8kg, eli tuuma leveyttä painaisi yhden kg:n verran. Silloinhan vanteen keskiö ja puolat eivät painaisi juuri mitään?
Katso tuo linkki jonka pistin edelliseen viestiini, nuo on siis ilmoitettuja painoja. Ei voi ehkä yksinkertaistaa ihan noin paljon. Noille löytyy vahvistusta jonkin verran Youtubista kun on porukka noita punnineet, täytyy itsekin vielä tuplavarmistella... Vanne saattaa muuttua muutenkin geometrialtaan siirryttäessä leveämpään. Toki ainahan tuolla voi olla myös inhimillinen näppäilyvirhe :D
 
Vannepohdinnat saavat nyt jäädä unholaan hetkeksi kun päätin laittaa alkuperäisille hyväksi todetuille 15" aluevanteille uudet kesäkumit. Punnitsin eilen pyörän (rengas + vanne, Michelin ES n. 4,5 mm urasyvyys) ja nyt paino näytti olevan 16,5 kg / pyörä. Kun saan uudet Hakka Green 2:t alle niin pitää punnita uudelleen.
 
Suoemssahan ei ketään tunnu kiinnostavan vanteen kantavuus ja saisiko sitä edes laittaa kyseisen auton alle, johon sitä ollaan laittamassa. Se on kuitenkin tekijä joka vaikuttaa käytettyihin metalliseoksiin, seinämävahvuuksiin ja jopa muotoiluun sitä kautta, kun vanteiden muotojen profiili muuttuu. Pelkät koon muutokset eivät siis riitä selittämään muutosta massoissa, kun myös kantavuus voi muuttua samalla.
 
Apaju sanoi:
Vaikka Diewe - Chinque - Nero machined 460,- Suomeen toimitettuna
- 7 kg
- 6.5 x 16 - ET 42


Tuolta Felgenoutletista on tullut perheen kumpaankin autoon useita vanteita tilattua, aina on omaan makuun sopivat löytynyt; näyttää Aurikseenkin löytyvän lähes 250 eri vaihtoehtoa
Onpas kummallista. Kävin juuri katsomassa tätä vannetta ja huomasin massan pompanneen aikaisemmasta ilmoitetusta 7 kilosta 10,19 kiloon! Mitä nyt kolme kiloa sinne tänne merkitsee... Ei taida siis paljon olla luottamista näihin valmistajien ilmoittamiin lukemiin.
 
Foxit sanoi:
Ei taida siis paljon olla luottamista näihin valmistajien ilmoittamiin lukemiin.

Ikävä kyllä näin se vähän taitaa olla, kummatkin mustat tilatessani vannotin myyjää siitä että onhan hän oikeasti tietoinen myymiensä vanteitten painosta ja juu juu ja kumpikin porsi, halvemmat enemmän ( 8,2/ 9,2 ja 7,8/8,2).
 
Foxit sanoi:
Näissä Inter Actioneissa Iceissä saisi rahalle vastinetta, mutta hieman epäilyttää tuo ilmoitettu paino. Kuinka paljon mahtaa olla kusetusta, missä muuten tämä 6,4 kg on ilmoitettu? Onko sinulla ErgonomicMonkey tälläiset omistuksessa? Löysin nopsalla googletuksella kyseisistä 17x7" vanteista keskustelua http://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-320651.html. Ilmoitettu paino oli näille: 7,2 kg kun taas todellinen oli 8,4 kg/kpl.
Ohhoh. Tullu kysymys. Joo näen joidenkin vanteiden ilmoitetut painot. Tosiaan on välillä kyllä melkoisia heittoja. Nyt on ittellä myös tietämystä että nuo IA Ice vanteet painaa kyseisessä koossa 7,6kg (ihan ite punninnut) eikä 6,4kg niinkuin ilmoitettu.
 
Penguin sanoi:
Suoemssahan ei ketään tunnu kiinnostavan vanteen kantavuus ja saisiko sitä edes laittaa kyseisen auton alle, johon sitä ollaan laittamassa. Se on kuitenkin tekijä joka vaikuttaa käytettyihin metalliseoksiin, seinämävahvuuksiin ja jopa muotoiluun sitä kautta, kun vanteiden muotojen profiili muuttuu. Pelkät koon muutokset eivät siis riitä selittämään muutosta massoissa, kun myös kantavuus voi muuttua samalla.
Turhamaisuus voitti ja päätin sittenkin hankkia Japan Racingin JR3 -vanteet. Noiden kantavuus näyttäisi olevan 690 kg koossa 16x7. Punnitsin myös vanteet ja kyllä ne vaan kevyet ovat 6,5 kilon painollaan. Toivottavasti saisin jo huomenna vanteet alle... Pistin liitteeksi kuvaa näistä kun mallailin mukana tulleita sinisiä muttereita vanteen kanssa.
 

Liitteet

  • jr3_cropped.jpg
    jr3_cropped.jpg
    61,8 KB · Katsottu: 346
Foxit sanoi:
Turhamaisuus voitti .....

No jos yleensä olit uusia hankkimassa niin eihän tässä sinänsä turhamaisuudesta ole kyse, olet vain tehnyt itsellesi miellyttävän valinnan ? Sillä nyt väliä jos maksoivat hieman kiina-aluja enemmän.
 
TON-III sanoi:
No jos yleensä olit uusia hankkimassa niin eihän tässä sinänsä turhamaisuudesta ole kyse, olet vain tehnyt itsellesi miellyttävän valinnan ? Sillä nyt väliä jos maksoivat hieman kiina-aluja enemmän.
Ei noi japan racet mitkään kalliit vanteet ole. Hintaluokaltaan alkupäästä jos puhutaan kumminkin aluvanteista eikä mistään pölykapseleiden näkösistä vanteista  ;)
 
Foxit sanoi:
Turhamaisuus voitti ja päätin sittenkin hankkia Japan Racingin JR3 -vanteet. Noiden kantavuus näyttäisi olevan 690 kg koossa 16x7. Punnitsin myös vanteet ja kyllä ne vaan kevyet ovat 6,5 kilon painollaan. Toivottavasti saisin jo huomenna vanteet alle... Pistin liitteeksi kuvaa näistä kun mallailin mukana tulleita sinisiä muttereita vanteen kanssa.

Tykkään, että noihan sopii hyvin Auriksen alle. Onnittelut valinnasta! Voisin itsekin harkita vastaavia, vaikka isompi tuumakoko voisi olla nätimpi Hondaan.

Mistä hankit vanteet?
 
preriasusi sanoi:
Tykkään, että noihan sopii hyvin Auriksen alle. Onnittelut valinnasta! Voisin itsekin harkita vastaavia, vaikka isompi tuumakoko voisi olla nätimpi Hondaan.

Mistä hankit vanteet?
Kiitos. Sopiihan nuo ihan hyvin Aurikseen. Harmi vain että tuo Gunmetal -väri on sen verran tumma että pilvisellä säällä ei vanteiden hieno muotoilu juurikaan erotu, mutta onneksi nuo siniset mutterit tuovat niihin pienen lisäsäväyksen. Hankin vanteet Futurez.fi nettikaupasta. Kannattaa varautua siihen että toimituksessa voi vierähtää pari viikkoa vaikka varastosaldot heillä näyttäisikin että tuotetta on varastossa. Omalla kohdalla kävi näin, mutta asiaan saattoi vaikuttaa että pyysin toimittamaan samalla sopivat soviterenkaat ja mutterit. Huom! ulommalla jaolla joutuu käyttämään normaalia pienempi kantaisia muttereita tai pultteja. Hyvä puoli näissä on taas että sama vanne sopii sekä 5x114,3 kuin 5x100 jaolle.
 
Tässä olisi nyt hieman kuvaa siitepölyisestä Auriksesta uusilla JR3:lla.
 

Liitteet

  • DSC_0280_muokattu.jpg
    DSC_0280_muokattu.jpg
    41,9 KB · Katsottu: 390
TON-III sanoi:
Oletkos sen verran hipostellut että kerennyt ihmettelemään niiden käyttäytymistä vs. ne vakiot ?
Tottakai käyttäytymistä on pitänyt hieman ihmetellä. Tuntuu että kaarteisiin saa ajaa reilumpaa vauhtia ilman että renkaat sortuvat alle. Tämä taas aiheuttaa sen että auto puskee ja kallistelee vähemmän sekä tuntuma tiehen on tarkempi että jämäkämpi. Rengasmelua tuli ehkä hitusen verran lisää vakioihin verrattuna. Poikittaistäskyt tiessä tuntuvat ylittyvän mukavammin, tästä on vaikea sanoa johtuuko renkaista vai vanteista vai molemmista. Jatkossa pitää tutkailla kuinka nuo vaikuttavat kulutuslukemiin kovemmissa vauhdeissa, tulevat kuitenkin 4 mm vakiopyöriä ulommas ja ovat paljon avoimemmat rakenteeltaan.
 
Tuli sitten testattua mitä tälläinen korkeampi korinen Auris HSD vie motariajossa, jos mennään oikein hurua. Ajattelin että pistetääs tämä kosla kerrankin syömään soppaa oikein kunnolla kun eihän tälläinen kaupunkihybridi ole motarilla muutenkaan kotonaan...

Ajelin Turusta Sammattiin E18 -moottoritietä pitkin kuivassa 20 asteen kelissä 136-140 km/h mittarinopeutta vakkarissa kun oli hieman hoppu. Alkuun oli pari kilometria taajamanopeuksia ja alkuun hieman 80 ja 100 km/h.  Moottoritiepätkä päättyessä ajotietokoneessa näkyi että 87 km oli taitettu keskikulutuksella 6,2 l/100km, keskinopeudella 115 km/h. Vaikka tuo voi olla todellisuudessa lähempänä 6,5 l/100km, niin ei tuota voi pitää kovin pahana bensa-autolle noissa reilun 130 km/h vauhdeissa. Nouseehan ilmanvastus aika jyrkästi 100 km/h jälkeen. Yleensä kun ajelen moottoritietä hyvässä kelissä 126 km/h mittarinopeutta, niin ajotietokone näyttelee n. 5,8 l/100km.

Summa summarum - Ei näyttäisi olevan pyörävaihdoksella juurikaan vaikutusta kulutuslukemiin vaikka toisin ounastelinkin.
 
Foxit sanoi:
Summa summarum - Ei näyttäisi olevan pyörävaihdoksella juurikaan vaikutusta kulutuslukemiin vaikka toisin ounastelinkin.

Ero tulee kaupungissa ja edestakaisin kiihdyttelyssä. Massa kun on liikenteessä niin ei se paino paljoa vaikuta.
Renkaan vierintävastus tulee tuossa kohtaa ominaisuudeksi.
 
Aikaisemmin oli 15x6" alkuperäisalut ja 195/65 Nokian Hakka Green 2 (AA) -renkailla painoivat yhteensä 16,5 kg vaa'alla mitattuna. Heti perään punnitsin samalla vaa'alla nämä uudet 16x7" Japan Racingin JR3 :t ja renkaat Michelin EnergySaver plus 205/55 koossa, jolloin vaaka näytti 14,5 kiloa. Eli kaiken kaikkiaan päivityksen myötä pyöristä lähti n. 2-2,5 kg/pyörä painoa pois. Teoriassahan tuo on vain kiva asia että jousittamattomasta massasta lähtee noin paljon pois vaikka vanteen halkaisija ja leveys kasvoi tuumalla. Auton alustasta tuli täten herkemmin tien epätasaisuuksiin reagoivampi ja mukavampi. Samalla ajo-ominaisuudet kaarteissa napakoituivat ja viive suunnanmuutoksissa lyheni.

Pitää vain muistaa että kaupunkikiihdyttelyssä etu ei ole noin iso, koska halkaisijaltaan isomman vanteen tapauksessa massa keskittyy enempi vanteen kehälle renkaineen. Tällöin hitausomomentti on aika saman suuruinen kuin tuolla vanhemmalla 15" vanteella.

Edellisen viestini tarkoitus oli vain osoittaa että yllättävän vähän kovemmissa nopeuksissa on uusi avoinaisempi vanne vaikuttanut kulutuslukemiin vaikka teoriassa asian pitäisi olla toisin. Näiden uusien JR3 -vanteiden olettaisi tuottavan enempi pyörteilyä ilmavirtaan joka lisäisi ilmanvastusta.  Vanteiden puolat ovat kuitenkin voimakkaasti muotoillut (kaarevat ja ulkonevat) ja niissä on myös hieman lippaa ulkokehällä. Tämän lisäksi renkaat ovat sentin leveämmät joka lisää otsapinta-alaa ja tulevat mainitsemani 4 mm ulommaksi auton keskilinjasta. Eli vanteet ovat kyllä vielä kaarien sisällä, mutta korin kaaret eivät siloita ilman virtausta enää niin paljon kuin ennen. Pitääkin joskus kokeilla vetää kokeeksi vanteiden päälle pahvit tai muovit ns. "pöläreiksi" nippareilla ja kattoa paljon kulutuslukemat putoisivat kovemmissa vauhdeissa ;) .
 
Vetäsin nyt JR3:set helmiäisvalkoisiksi. Ajattelin että sopivat paremmin helmiäisvalkoisen korin kanssa ja vanteen muotoilu pomppaisi paremmin esiin tätä kautta. Mielipiteitä?
 

Liitteet

  • Japan Racing_ JR3_Pearl_white.jpg
    Japan Racing_ JR3_Pearl_white.jpg
    38,7 KB · Katsottu: 408
Foxit sanoi:
Vetäsin nyt JR3:set helmiäisvalkoisiksi. Ajattelin että sopivat paremmin helmiäisvalkoisen korin kanssa ja vanteen muotoilu pomppaisi paremmin esiin tätä kautta. Mielipiteitä?

Laita renkaat alla kuva niin osaa muodostaa mielipiteen paremmin... :)
 
JiiJii71 sanoi:
Siis auton alla.
Ei valitettavasti jaksais enää jumpata uudestaan alle, kun vaihdoin vasta talvigummit alle. Katsellaan sitten keväällä taas uudestaan miltä näyttävät auton alle asennettuna.