https://tummennuskalvot.fi/

Halogen-ajovalopolttimot: keskustelua ja kokemuksia

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Avataampas tällainen aihe. Jokaisella foorumilla tästä väännetään, joten heitetääs tännekin oma lusikka soppaan.

Omassa autossa on H7 polttimot sekä ajovaloissa että pitkissä. Ostin vuosi sitten autoon Philipsin Xtremevisionit joilla ajelin kevään ja kesän tyytyväisenä. Toki kesällä on päiväajovalot aika paljon käytössä. Syksyllä sitten toinen polttimo paloi ja yllätyin kun purin sen pois:

IMG_4223.JPG

Toinen kuva linkkinä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/80498335/Autojuttuja/IMG_4224.JPG

Näistä siis ehjä on vasemmanpuolimmainen. (NB+ paketissa, elkää huoliko). Nämä menivät vaihtoon siis ja tilalle tuli lokakuun lopulla Philipsin bluevisionit, jotka edellisissä autoissa on kestäneet ~vuoden ja 25-30tkm ja olleet erittäin tasalaatuisia.

No... nämä Bluevisionit sitten tulivat tiensä päähän viime keskiviikkona ja tänäaamuna. Molemmista nätisti lanka palanut poikki startissa.

Mitä ihmettä? NB+:t ovat pitkissä toki olleet vähemmällä käytöllä, joten niiden kestosta ei oikein osaa sanoa.

Mitä tilalle? 30e polttimopari 3kk välein on kyllä ihan naurettavaa, joten jotain pitäisi nyt keksiä. eBay-kauppaa osaan käyttää, motonettiäkään en vierasta... valoa tahdon mieluusti peruspolttimoa enemmän.
 
Mulla on ollu Passatissa NB+:t lyhkäsissä jo reilun vuoden, eikä ole vielä palaneet. Muutenkin olen ollut noihin tyytyväinen. Nuo 3B-Passatin valothan ovat lähinnä koristeet, mutta uusilla umpioilla (kiitos erään rouvan kaupan parkkipaikalla viime talvena) ja noilla paremmilla polttimoilla näkee sentään jotain. :)
 
Uudessa TM:ssä oli H7:t testissä, erot oli huimia polttimoiden välillä. Noille +100% yms. polttimoille valmistaja ilmoitti muistaakseni 450h kestoksi, siitä lapinlisä pois niin ei ne mitään kummoisia ole kestoltaan :rolleyes:
 
Osram ilmoittaa Original line-polttimon kestoksi 330/550h, Night breaker unlimitedille 150/250h ja Ultra life-polttimolle 700/1100h. Cool Blue Intense vie kisan 100/200h kestollaan.

100h kesto n. 35km/h keskinopeudella tarkoittaa 3500km ajomatkaa. Tuon verran olen karkeasti rullannut nuilla Philipseillä, että kai niillä olikin aika antautua. :p
 
H-Polttimoita on tullut "testattua" useampia merkkejä, ja tällä hetkellä kestävyys ja valoteho tuntuu olevan parhaiden balanssissa Osramin Night Breakerissa.

Varsinkin kun ottaa huomioon sen miten "ihanaksi" polttimonvaihto on tehty noissa neloskoppaisissa, mihin niitä nyt joutuu vaihtelemaan (Golf/Bora) niin eipä viitsisi kuukauden välein olla uusimassa. Hintaahan niillä on, isäukolle kun Night Breakerit ostin, kehui kovasti, että miten tuli hyvät valot, nikotteli kotvan kun kuuli hinnan ;D
Suhteellisen edullisethan nuo H7-versiot on vielä H4 malliin verrattuna (Bora), jos nyt en ihan väärin muista niin perinteinen hoonelonen tais olla tuplahinta tuohon seiskaan... Vaan meneehän niitä Golffiin sitten tuplamäärä ;)
 
Tänään Oulun Kärkkäiseltä bongattua:

Nightbreaker plus H7 kitti vähän kolmatta kymppiä, H4 kitti 18,90e. Ei tuossa kyllä hinnankiroa ole. Motonetissä ovat kolmisen kymppiä...

Toki näistä on uutta ultimatea olemassa ym. Jäivät kuitenkin hyllyyn ja tilalle tuli "jotain muuta".
 
Täältä iso plussa Osramin rallye/offroad 65w h7:lle.
 
Elikkäs kysellääs mielipiteitä. Mitkä halogeeni polttimot ois hyvät syys/talveksi? Hankinta tuli eteen ja tekis mieli kokeilla nightbreakker plussan jälkeen jotain muuta. Ehdotuksia otetaan vastaan. Kellään kokemuksia niistä philipsin väripolttimoista?
 
Jos valoa haluat, niin ihan värittömät polttomot, vaikka valo sitten onkin sellaista kellertävää.
 
Voin suositella Osram Offroad 65w -polttimoita. Nyt syyspimeiden tultua tunaroin sellaiset omaan pirssiini ja voin suositella. Plussina hyvä valoteho, edullisuus ainakin kotimaisesta verkkokaupasta ja valmistaja lupaa enemmän valotehoa ja kestävyyttä verrattuna 55w-polttimoihin. Miinukseksi voisi kenties laskea kellertävän värisävyn, mutta nämä nyt on makuasioita. Pimeän aikaan itselle on tärkeintä näkyvyys. 
 
Kellään osramin Cool Bluesta kokemuksia? Löytyi hyllystä kun pengoin vanhoja varastoja.. Aikasemmin ostin nuo pitkiin, mut jäi sillo vaihtamatta  ;D
 
matlock sanoi:
Voin suositella Osram Offroad 65w -polttimoita. Nyt syyspimeiden tultua tunaroin sellaiset omaan pirssiini ja voin suositella. Plussina hyvä valoteho, edullisuus ainakin kotimaisesta verkkokaupasta ja valmistaja lupaa enemmän valotehoa ja kestävyyttä verrattuna 55w-polttimoihin. Miinukseksi voisi kenties laskea kellertävän värisävyn, mutta nämä nyt on makuasioita. Pimeän aikaan itselle on tärkeintä näkyvyys.

+ 1

TeBsu sanoi:
Kellään osramin Cool Bluesta kokemuksia? Löytyi hyllystä kun pengoin vanhoja varastoja.. Aikasemmin ostin nuo pitkiin, mut jäi sillo vaihtamatta  ;D

Ei ole kokemusta kuin viime vuosituhannelta :eek: ja H4-polttimoina, mutta olivat jo tuolloin aikoinaan kelpo tuikut.  :)
 
Tulipa noista Xenon-vaihteluista mieleen, että nyt kun Transporterissa on pitkät valot kunnossa NBB:n xenon-kannujen avulla, niin normaalivalojen surkeus korostuu entisestään, kun vaihtaa pitkiltä lyhyeksi. Valothan tuossa on siis ne vakiot H4:t ja jos rehellisiä ollaan, niin tuskin muistan, milloin autossa olisi noin surkeat vakiovalot olleet.

Pelkillä polttimoilla ei tietysti ihmeitä tehdä, mutta nuo nykyiset on aika paljon kellertävät, eli varmaan jotain parempaakin löytyisi tilalle. Suosituksia? Osramin Offroadejahan näyttäisi löytyvän, mutta löytyy tuosta laillisesta 55w teholuokasta jotain?

Sitten sivukysymys VCDS-tietäjille. Muistanko lukeneeni jostain, että VCDS:llä pystyisi säätämään halogen-polttimoille kulkevaa jännitemäärää ja sillä saamaan lisää tenkua irti ainakin joissain VAG-malleissa? Mahtaako onnistua transporterissa sama?
 
Ironic32 sanoi:
Sitten sivukysymys VCDS-tietäjille. Muistanko lukeneeni jostain, että VCDS:llä pystyisi säätämään halogen-polttimoille kulkevaa jännitemäärää ja sillä saamaan lisää tenkua irti ainakin joissain VAG-malleissa? Mahtaako onnistua transporterissa sama?

Ainakin Jetsonissa oli oli jännitteen säädin. Limitit kun poistettiin niin jonkun verran kirkastu. Siitä en tiedä onko transportterissa sama.
 
Ironic32 sanoi:
Tulipa noista Xenon-vaihteluista mieleen, että nyt kun Transporterissa on pitkät valot kunnossa NBB:n xenon-kannujen avulla, niin normaalivalojen surkeus korostuu entisestään, kun vaihtaa pitkiltä lyhyeksi. Valothan tuossa on siis ne vakiot H4:t ja jos rehellisiä ollaan, niin tuskin muistan, milloin autossa olisi noin surkeat vakiovalot olleet.

Pelkillä polttimoilla ei tietysti ihmeitä tehdä, mutta nuo nykyiset on aika paljon kellertävät, eli varmaan jotain parempaakin löytyisi tilalle. Suosituksia? Osramin Offroadejahan näyttäisi löytyvän, mutta löytyy tuosta laillisesta 55w teholuokasta jotain?

Sitten sivukysymys VCDS-tietäjille. Muistanko lukeneeni jostain, että VCDS:llä pystyisi säätämään halogen-polttimoille kulkevaa jännitemäärää ja sillä saamaan lisää tenkua irti ainakin joissain VAG-malleissa? Mahtaako onnistua transporterissa sama?
VCDS:llä onnistunee T5 ikäluokasta jotain ylöspäin säätö. Voidaan sitä kurkata, osoite on 09, josta tuota voi ihmetellä jos piuha ja koneet löytyy. :)

Itse kokeilin kolmessa volkkarissa eri 55w H7 polttimoita, sieltä nightbreaker/plusplusplus-polttimopuolelta, ja kunnon ahaa-elämyksen toi vasta ne 65w Osramin rallyet. Ei oo hyväksytyt, mutta niillä alkoi näkemään.

Löytyisikö siihen T5:een linssiumpiota jonka voisi xenonittaa?
 
ConD sanoi:
VCDS:llä onnistunee T5 ikäluokasta jotain ylöspäin säätö. Voidaan sitä kurkata, osoite on 09, josta tuota voi ihmetellä jos piuha ja koneet löytyy. :)

Itse kokeilin kolmessa volkkarissa eri 55w H7 polttimoita, sieltä nightbreaker/plusplusplus-polttimopuolelta, ja kunnon ahaa-elämyksen toi vasta ne 65w Osramin rallyet. Ei oo hyväksytyt, mutta niillä alkoi näkemään.

Löytyisikö siihen T5:een linssiumpiota jonka voisi xenonittaa?

Joo, yhdistelin tässä nämä pari topiccia, kun alkoi olemaan näitä polttimokeskusteluja ja huomasin, että olihan täälläkin juttua. Taitaa tosiaan noissa halogeeneissa nuo +xxx% ihmeet olla huonoja kestoltaan.

T5 on kyseessä ja VCDS löytyy itseltäkin.

Umpioiden vaihto on tietysti yksi mahdollisuus, mutta lailliset konstit tulee silläkin suunnalla äkkiä hintaviksi. Taidanpa hurauttaa joku päivä transpolla duuniin ja ottaa piuhat mukaan, niin saat tulla näyttämään nuo jännitteen säädöt ;D
 
Siellä kellarissa on muitakin vakkineita jo koodailtu. :) Nykäise virtuaalihiasta kun homma on ajankohtaista...
 
ConD sanoi:
Siellä kellarissa on muitakin vakkineita jo koodailtu. :) Nykäise virtuaalihiasta kun homma on ajankohtaista...

Siellä on hyvä ropata ;D Palaamme ensi viikolla asiaan, jos olet maisemissa...

ps. ne toisen transpon valotkin sojottaa muuten taas kuusenlatvoihin ;)
 
Hakuvalot ku lisävalot... Kyllä näillänäkymin ensiviikko ihan Oulussa näyttäis olevan, ellei toi JNorr jotain keksi. :)
 
Menee kyllä vähän OT, mutta jos reissua kaipailet ajovaloille niin kyllä niitä löytyy ;)
 
Ironic32 sanoi:
Valothan tuossa on siis ne vakiot H4:t
..........
Osramin Offroadejahan näyttäisi löytyvän, mutta löytyy tuosta laillisesta 55w teholuokasta jotain?

ConD sanoi:
Itse kokeilin kolmessa volkkarissa eri 55w H7 polttimoita, sieltä nightbreaker/plusplusplus-polttimopuolelta, ja kunnon ahaa-elämyksen toi vasta ne 65w Osramin rallyet. Ei oo hyväksytyt, mutta niillä alkoi näkemään.

Sivuhuomautuksena, että Osram Offroad H4:t ovat sitten teholtaan 100W/80W.  :eek:

Muutoin komppaan ConD:n kommenttia Offroad hooseiskoista.  ;)
 
ConD sanoi:
VCDS:llä onnistunee T5 ikäluokasta jotain ylöspäin säätö. Voidaan sitä kurkata, osoite on 09, josta tuota voi ihmetellä jos piuha ja koneet löytyy. :)

Eipä pääse tuossa T5:ssa 09:n kautta long codingia muuttamaan. Eli oletettavasti ei siis tässä laitteessa onnistu. Kokeilin 12.12.jotain ja 14.10 -versioilla. -> Plan B:tä sitten seuraavaksi ;D
 
TeBsu sanoi:

H7:lle näyttää olevan, joten liekö löytyy Xenon-hyväksyntöjä. Lailliseksi vaatii silti hyväksynnän lisäksi automaattisen korkeudensäädön ja pesurit.