https://yliteippaus.fi/

Haldex-öljynvaihto

Haldexin öljyt on vaihdettu autooni

  • 60000 km:n välein

    Ääniä: 7 38,9%
  • 90000 km:n välein

    Ääniä: 3 16,7%
  • 120000 km:n välein

    Ääniä: 2 11,1%
  • Öljyjä ei ole vaihdettu

    Ääniä: 6 33,3%
  • Huollossa ei öljyjä ole haluttu vaihtaa

    Ääniä: 3 16,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    18

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Haldexin öljynvaihtoa on pidetty tarpeellisena, jopa välttämättömänä. Kävin juuri Bilian huollossa tiedustelemassa asiasta, ja siellä selkeä kanta oli, ettei öljyjä vaihdeta. Huolto-ohjelmaan kuuluu ainoastaan silmämääräisiä, ulkoisia tarkistuksia (esim. vuodot).

Hämmentyneenä palasin huollosta tyhjin toimin. - Miten tähän pitäisi suhtautua?
 
Oliko sulla siinä Haldex 4? Jos on niin puhuivat sitten omiaan. Toki Volvolla ei välttämättä ole tuolle huoltoväliä. Mutta itse olen vaihtanut ja nähnyt ja uuteen öljyyn verrannut Saabista ja Opelista poistettuja Haldex öljyjä, että maalaisjärki sanoo vaihtamisen olevan elintärkeää mikäli haluaa että neliveto toimii oikein ja varsinkin jos autoa on tarkoitus pitää pidempään. Vitosversiosta ei ole kokemusta, mutta vois kuvitella sen olevan hyvin paljon saman kaltainen.
Öljyssä kylpevä kytkinhän se. Kytkin luistaa ja kuluu. Myös öljyt kuluu ominaisuuksiltaan ja myös likaantuu.
Aiheesta löytynee kuvia miltä öljy näyttää jos ei vaihdeta ajoissa.
 
Pikaisella Googlauksella esim Skoda UK ilmoittaa vaihtoväliksi 60000km tai 3 vuotta. Samat hilut kai sielläkin on? Opelilla taitaa olla tätä nykyä vain 45tkm.
 
Tiguanissa (Track&Field 2,0 TDI 125 kW 4MOTION) vaihdettiin Haldexin öljyt 60000 km:ssä. Oli ihan huoltokirjan mukaan. Itse kyllä vaihtaisin 60000 välein riippumatta siitä, kuinka paljon 4vetoa rasittaa (esimerkiksi peräkärryn vedolla). Kustannuskaan ei päätä huimaa ja kait Volvo sen käskettäessä suorittaa...

 
Quality sanoi:
Hämmentyneenä palasin huollosta tyhjin toimin. - Miten tähän pitäisi suhtautua?

Menet takaisin sinne ja sanot, että vaihdetaan ne öljyt. Jos alkaa inisee vastaan niin sanot, että sinä olet maksamassa ne joten eikö työ kelpaa?
 
Jostain syystä ne saattaa suhtautua huollossa nihkeästi öljynvaihtoihin.

Yetiini menin vaihdattamaan moottoriöljyjä, kun autolla oli ajettu uudesta pari tuhatta kilometriä. "Ei niitä oikein kannata vaihtaa, moottorissa on sisällä hiontaöljyt". Johon vaari: "Ja minun autoni moottoriahan ei hiota 30tkm, pankaapa vaihtaen!"  :)
 
Kennedy sanoi:
Menet takaisin sinne ja sanot, että vaihdetaan ne öljyt. Jos alkaa inisee vastaan niin sanot, että sinä olet maksamassa ne joten eikö työ kelpaa?

No kun tietokone autoon kiinni ja pari tuntia laskutusta -> vähemmällä työllä parempaa katetta. Öljyjä vaihdettaessa joutuu tekemään ihan oikeaakin työtä ja ainahan on se riski, että kesäesa murjaisee propun kierteet rikki.
 
Kyllä ne on vaihdettava kuten edellä on todettu.

Fordilla on sama juttu Kugassa, vaihtoa ei ole huolto-ohjelmassa ja  ainoa varaosa jonka Ford tuntee on koko perämurikka.
Näitä ovat sitten takuuaikanakin vaihtaneet. Haldexissa on öljykylvyssä oleva monilevykytkin josta irtoaa materiaalia aina toimiessaan, tämä likaa öljyn vääjäämättä.

 
Veikkaan, että taksikäytössä Volvoonkin löytyy huolto-ohjelma, johon kuuluu Haldexin öljynvaihto.

Vaarin mainitsema "hiontaöljy" on kyllä mahtava vitsi, jota silloin tällöin kuulee.
 
Ketjun innoittamana piti oikein kaivaa Audin paperit hanskalokerosta ja katsoa miten asia on. Tähän mennessä öljyjä ei ole vaihdettu (autolla ajettu 2 vuotta / 66tkm). Huolto-ohjelman mukaan ne pitäisi vaihtaa 3 vuoden välein, joten kai ne ensi vuonna huollossa sitten vaihtuvat.

Oudoksuttaa kyllä tuollainen, luulisi noiden öljyjen olevan ennemmin kilometri- kuin aikaperustaisesti vaihdettavia.  :eek:
 
Kosteus kertyy öljyihin aikaperusteisesti ja sitä enemmän mitä vähemmän ajetaan. Ammattikäytössä oleville autoille on yleensä eri huolto-ohjelmat ja niissä voi olla tuokin aika lyhyempi tai kilometriperusteinen.
 
No eipä tuo "hiontaöljy" täysin tuulesta temmattu ole. Ei se välttämättä täysin samaa Castrolia tai Mobilia ole mitä sinne tehtaalla kaadetaan. Esim. Porsche ja AMG-Mercedes käyttää ensitäyttö-öljynä Mobil 1 FF 0W-40:stä. FF tulee sanoista Factory Fill. Yritäpä löytää Motonetin hyllyltä.  8).

Toinen esimerkki on sitten Dexos-luokitukset, joissa on oma viskositeetti jo luokitukseen sisälletty tehdas ja huoltoöljylle.
 
Eikös Mersu käyttänyt jotakin kierrätysöljyä Factory FIll -öljynä?
Näin takavuosina, lieneekö edelleen?
 
MK4 Golfin huoltomanuskassa oli haldexin öljyn vaihdolle 4 vuotta ja 60tkm bensalle ja 100tkm diisselille. Mistähän lie tuo bensan ja diisselin erotus.
 
Tänään tehtiin tuohon D5:een Haldexin öljynvaihto. Autolla on ajettu 103tkm. Öljyt olivat kuulemma ihan hyvännäköiset. Tulipahan kuitenkin tehtyä.
 
Oma Octavia menossa tässä kuussa 60 tkm huoltoon. Selvisi samalla, kun eka 4x4 minulle, että öljyt vaihdetaan kuudenkympin välein sekä dsgkutoseen että haldexiin.

Voi siinä jokin aikarajakin olla jos ei kilometrejä kerry.
 
juupeli sanoi:
Selvisi samalla, kun eka 4x4 minulle, että öljyt vaihdetaan kuudenkympin välein sekä dsgkutoseen että haldexiin.

Voi siinä jokin aikarajakin olla jos ei kilometrejä kerry.

Kolmos-audin viidennen sukupolven haldexissa tuo on hassusti niin, että haldex-öljyt vaihdetaan aikaperustaisesti 3 vuoden välein. Mitään kilometrimäärää ei ole. Vaihteiston öljyllä tuo sama 60tkm.

EDIT: Hah, vanha ketjuhan tämä oli ja saman asian olin todennut jo aiemminkin... no tulipa nyt ainakin jankutettua perusteellisesti.
 
Mika_M sanoi:
Kolmos-audin viidennen sukupolven haldexissa tuo on hassusti niin, että haldex-öljyt vaihdetaan aikaperustaisesti 3 vuoden välein. Mitään kilometrimäärää ei ole. Vaihteiston öljyllä tuo sama 60tkm.

Sama on volkkarissa, 3v ilman kilometrirajaa.
 
Omaan hieman vajaa viisivuotiaaseen ruotsintuonti-Passattiin on vaihdettu Haldexin öljyt sekä 60 että 120 tkm:n huolloissa. En tiedä onko nyt hätävarjelun liioittelua vai ei, mutta maanantaina 180 tkm:n huollossa nuo vaihdetaan taas. Öljyt ja suodatin maksoi Saksasta tilattuna 60€ ja vaihto merkkarilla ~saman verran. Tuskin tarvitsee itse enää toista kertaa noita vaihtaa, niin ajattelin ottaa varman päälle.
 
On tainnut jäädä tähän ketjuun kommentoimatta, että seuraavassa huollossa öljyt vaihdettiin mukisematta. Asioin Biliassa omamekaanikon kanssa, ja hänelle homma oli selvä. Taisi tuolloin olla mittarissa jotain 85 tkm.
 
Lainaan vanhaa topicia: onko kenelläkään foorumilaisella tietoa kuuluuko vm. '05-'07 V70/XC70 AWD:n huolto-ohjelmaan Haldexin öljynvaihto? Jos kyllä, niin mikä on vaihtoväli?
 
Tiguanin 3-vuotishuoltoon kuuluu Haldex-öljyn vaihto mutta ei paljon puhuttua öljysihdin puhdistusta. Onko syytä pyytää lisätyönä sihdin putsaus (ehkä 80 €?) kun autolla on ajettu vasta 18 tkm? 

Juupelin Superb-tallista selviää, että 60 tkm ajolla sihti voi olla jo todella tukkoinen. Mutta olenko turhan optimistinen, jos ajattelen, että 18 tkm kohdalla riittää pelkkä öljyn vaihto?
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=6639.msg744786#msg744786
 
Mulla menossa torstaina oma Scout Laakkoselle määräaikaishuoltoon, ja Haldex öljyille luvattiin hinnaksi 180e sisältäen sihdin putsauksen, eli ei ton putsauksen kai niin iso lisätyö pitäisi olla?
 
^Pelkkä öljyn vaihto on 121€, joten pumppuhommalle jäisi vain 60. Taidan teettää ja pyydän samalla ottamaan sihdistä kuvan. Näkeehän sitten miten herkästi likaantuu minun käytössä. Ajosta 1500 km on metsäautotien tapaista joten neliveto lienee usein käytössä.