https://automasa.fi/tuote-osasto/henkiloautot/vikakoodinlukijat-henkiloautot/

Hakka Black vs. zLine / Hakka Blue vs. Line

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Viestejä
22 370
Suomessa kaikesta pitää saada suurempi hinta, tietäis vaan miksi. Sen ymmärrän, että talvirenkaissa on ja pitääkin olla eroa täällä pohjoisessa ja Keski-Euroopassa, mutta sitä en ymmärrä mikä vaatisi kehittämään erilaisen kesärenkaan. Olen itse tullut jo vuosia sitten aiempien rengasmallien kanssa samaan tulkintaan kuin Vannetukku nyt on esittänyt ja parikin kertaa ostanut Saksasta Nokian renkaat, jotka oli valmistanut Bridgestone Japanissa.
 

Kennedy

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
31.12.2013
Viestejä
5 230
Penguin sanoi:
sitä en ymmärrä mikä vaatisi kehittämään erilaisen kesärenkaan.

Keskilämpötilat ja ajonopeudet. Asfaltin seos ja kunto.

Kuullut tapauksia missä on ulkomailta ostetu testiin johonkin oikeasti lämpimään maahan tarkoitetut kumit. Ei ollut mitään pitoa suomalaisilla teillä kun renkaat eivät päässet lämpenemään tarpeeksi.
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
30 581
Mielenkiintoista, nyt olisi mukava kun asian selvittämiseksi kyseiset renkaat vietäisiin puolueettoman laitoksen tutkittavaksi ja heidän toimesta selvitettäisiin runkorakenteen ja kumiseosten erot jos sellaisia yleensäkään on olemassa.

Täällä lähti juuri liikkeelle toinen kesä Nokian zLineilla ja oikein hyvin tuntuvat pelaavan Superbin alla, ei mitään valittamista. Hintaero oli varsin huomattava Hakka Blackiin verrattuna.
 

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Viestejä
22 370
Kennedy sanoi:
Keskilämpötilat ja ajonopeudet. Asfaltin seos ja kunto.

Varmaan on sitten Briteille omat versiot ja itäiseen Eurooppaan omat. Minkäänlaisia pito tai kestävyysongelmia ei ole ollut Saksasta itse tuotetuilla renkaillakaan ja pysähtymismatkat niin kuivalla kuin märälläkin täysin vertailukelpoiset olleet. Kesärenkaidenkin on toimittava niin laajalla lämpötila-alueella, että mitä merkitystä on keskilämpötiloilla, kun autolla ajetaan kulloinkin vallitsevassa kelissä. Tänäänkin oli paikon päälle 30 asteen lukemia ja asfaltin lämpötila niissä lukemissa ei taida paljon poiketa täällä ja vaikka Saksassa toisistaan. Toisaalta Keski-Euroopastakin löytyy vaikka lunta keskellä kesää, vai myydäänkö sielläkin eri maissa ja eri osissa maita erilaiset renkaat. Eipä taideta myydä.
 

ConD

Yleisvalvoja
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
13 521
Mitenkään kyseiseen rengaspariskuntiin kantaa ottamatta sanoisin että suurin ero Suomi vs. muu eurooppa on kestopäällysteen kunnossa ja sitäkautta melussa sekä tuossa lämpötila-alueessa.

Suomessa tahtoo oikeasti kuumat päivät ja suuret ajonopeudet olla harvemmassa kuin esim. Saksassa. Sitten tällaisia 0...+5 aamuja taas senkin edestä, jolloin pitää lähteä jyrsimään autoa tuonne talven ruopimille urille. Kyllä kumi ja runko kuumaa kestää, mutta ongelma on sitten tuo pito kylmänä. Veikkaan että eurooppaan tehdään nuo "saksankitkat" talveki ja nollakeleihin, jolloin on kylmää ja lähinnä märkää, niin kesärenkaat voidaan sitten suunnitella ja rakentaa oikeisiin kesäkeleihin eikä "Suomen suveen".

Tällähaavaa veikkaisin ajamatta Blackia tai zLineä metriäkään, että Black on pehmeämpi kumiseokseltaan ja optimoitu paremmin karkeammalle pinnoitteelle. Kuten Karvis tuumasi, puolueettoman laitoksen testit runkorakenteen ja kumin osalta olisivat mielenkiintoista lukea.
 

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Viestejä
22 370
Toinen vaihtoehto olisi tietty totuus valmistajalta, mutta sitä lienee turha kuvitella kerrottavan.
 

Eskoop

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
31.12.2013
Viestejä
8 146
Pärjäähän nuo Contit, good-yearit jne jne. myös suomen testeissä, ja samaa tavaraa mitä keski-euroopassa. TM-testi tais olla tänä vuonna tehtykkin suomen syksyisissä oloissa. Tuon pohjalta en maksais suomilisää hakka renkaista, tosin saahan siinä sen turvan, jos sitä arvostaa...
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
30 581
Ribbe sanoi:
Näköjään noissa on jotain eroa kun molempia myydään euroopassakin ja hintaero on suuri.
HakkaBlack
Zline

On niissä ainakin hinnassa eroa, vahvasti vain epäilen että muuta eroa niissä ei ole :rolleyes: Rengas onlinekin joutuu varmasti maksamaan Blackistä enemmän kuin zLinestä sisäänostaessa, niimpä myyntihintakin on korkeampi.
 

MTO

Sisäänajettu
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
303
Itse suhtauduin perin negatiivisesti viime kesään 2013 asti Nokian kesärenkaisiin ("Nokia osaa tehdä talvirenkaat, ei kesärenkaita") ja ajoin ja valitsin pääsääntöisesti Michelineitä. Kesäkuussa 2013 valitsin sitten Hakka Blackit ja onneksi: mielestäni ovat hyvät renkaat kaikin puolin.
 

MTO

Sisäänajettu
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
303
Kysyin asiaa suoraan Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päälliköltä, Matti Morrilta. Morrin vastaus:

"Moro

Renkaissa käytetään samaa pintamallia mutta eroina on :

- kulutuspintakumi on erilainen
- vyöpaketti on erilainen lähinnä 3. vyön rakenteen osalta
- Hakka Black renkaaseen saa Hakka turvan , Nokian Zlineen ei saa

Informaatiota saa levittää." (=> Kysyin lupaa vastauksen julkaisemiseen palstallamme)
 

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Viestejä
30 581
MTO sanoi:
Kysyin asiaa suoraan Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päälliköltä, Matti Morrilta. Morrin vastaus:

"Moro

Renkaissa käytetään samaa pintamallia mutta eroina on :

- kulutuspintakumi on erilainen
- vyöpaketti on erilainen lähinnä 3. vyön rakenteen osalta
- Hakka Black renkaaseen saa Hakka turvan , Nokian Zlineen ei saa

Informaatiota saa levittää." (=> Kysyin lupaa vastauksen julkaisemiseen palstallamme)

Tämä sama vastaus on ollut esillä jo aiemminkin jossain toisaalla, tottakai Nokianrenkaat haluaa pitää yllä mielikuvaa renkaiden erilaisuudesta. Edelleen olisi mukava nähdä jonkun puolueettoman laitoksen tekemä selvitys renkaiden rakenteesta.
 

skodamig

Klassikkoainesta
Liittynyt
23.12.2013
Viestejä
1 173
^eiku tilaamaan kumit; sitte rälläkkää ja puukkoa kehiin. Sillähän se selviää mitä kumit on syöny  :rolleyes:
 
J

jf

Vieras
Kenelläkään suhteita sopivaan testaus laitokseen? Kotimaiset eivät ehkä halukkaita. Renkaathan saadaan suht helposti kolehdilla....
 

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Viestejä
14 063
MTO sanoi:
Kysyin asiaa suoraan Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päälliköltä, Matti Morrilta. Morrin vastaus:

"Moro

Renkaissa käytetään samaa pintamallia mutta eroina on :

- kulutuspintakumi on erilainen
- vyöpaketti on erilainen lähinnä 3. vyön rakenteen osalta
- Hakka Black renkaaseen saa Hakka turvan , Nokian Zlineen ei saa

Informaatiota saa levittää." (=> Kysyin lupaa vastauksen julkaisemiseen palstallamme)

Elikkäs keskieurooppalaisille myydään vähemmän hyvää tavaraa halvemmalla?

Tokihan meidän maantienopeudet ovat omaa luokkaansa ja halpis renkailla voisi olla henki höllässä. Onneksi sakemanneille välttää heikommatkin kumekset.. Uskoo ken tahtoo.

Viimeinen pointti lienee täyttä totta.
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
14 878
Urlaub sanoi:
Elikkäs keskieurooppalaisille myydään vähemmän hyvää tavaraa halvemmalla?

Totta kai saksmanneille myytävät nukialaiset ovat huonompia. Niidenhän pitää toimia vain lämpötila-alueella 5-40 astetta, kestää säännöllisiä yli 200 motarinopeuksia ja vettäkin tulee puolisäännölliseen niin paljon, että Suomessa saadaan samat sademäärät kerran sadassa vuodessa.

Luonnollisesti Suomen kesän erittäin tasaisiin ja tylsiin sääolosuhteisiin tehdään juuri ne paremmat renkaat. Siis ne renkaat mitkä maksavat rutosti enemmän. Totta kai!

Ja on sitä huonoa tietä samalla tavalla Keski-Euroopassa kuin Suomessakin. Motaritkin ovat välillä Saksassa uskomattoman huonoja, mutta silloin näillä pätkillä on toki 130 matelurajoitukset. Mitä iso osa kuskeista ei luonnollisesti noudata ;)

Nokian renkaat on Suomen ulkopuolella samassa kastissa kuin Hankook/Vredestein/Uniroyal ja muut vastaavat. Ei niistä vaan voi pyytää premiumrenkaiden hintoja muualla kuin Suomessa.

Ja en minäkään sitä mahdottomana pidä, että Blackeissä ja zLineissä on joku erittäin pieni ero. Ero mikä ei juurikaan lisää tuotantokustannuksia ja on helppo tehdä jossain vaiheessa prosessia. Onko tällä erolla sitten yhtään mitään käytännön vaikutusta auton ajamiseen Suomen olosuhteissa ja ajonopeuksissa on kysymys mihin jokainen joutuu itse pähkäilemään vastauksen.

EDIT: Niin ja meidän rakkineessa on zLinet ja niillä on tullut lykittyä jos jonkinlaista maastoa ja nopeuksia. Ihme ja kumma, että olen pysynyt hengissä, vaikka kyseessä on Blackien halpamalli 8)
 
Liittynyt
6.1.2014
Viestejä
6 607
Vempula sanoi:
Totta kai saksmanneille myytävät nukialaiset ovat huonompia. Niidenhän pitää toimia vain lämpötila-alueella 5-40 astetta, kestää säännöllisiä yli 200 motarinopeuksia ja vettäkin tulee puolisäännölliseen niin paljon, että Suomessa saadaan samat sademäärät kerran sadassa vuodessa.

Luonnollisesti Suomen kesän erittäin tasaisiin ja tylsiin sääolosuhteisiin tehdään juuri ne paremmat renkaat. Siis ne renkaat mitkä maksavat rutosti enemmän. Totta kai!

Ja on sitä huonoa tietä samalla tavalla Keski-Euroopassa kuin Suomessakin. Motaritkin ovat välillä Saksassa uskomattoman huonoja, mutta silloin näillä pätkillä on toki 130 matelurajoitukset. Mitä iso osa kuskeista ei luonnollisesti noudata ;)

Nokian renkaat on Suomen ulkopuolella samassa kastissa kuin Hankook/Vredestein/Uniroyal ja muut vastaavat. Ei niistä vaan voi pyytää premiumrenkaiden hintoja muualla kuin Suomessa.

Ja en minäkään sitä mahdottomana pidä, että Blackeissä ja zLineissä on joku erittäin pieni ero. Ero mikä ei juurikaan lisää tuotantokustannuksia ja on helppo tehdä jossain vaiheessa prosessia. Onko tällä erolla sitten yhtään mitään käytännön vaikutusta auton ajamiseen Suomen olosuhteissa ja ajonopeuksissa on kysymys mihin jokainen joutuu itse pähkäilemään vastauksen.

EDIT: Niin ja meidän rakkineessa on zLinet ja niillä on tullut lykittyä jos jonkinlaista maastoa ja nopeuksia. Ihme ja kumma, että olen pysynyt hengissä, vaikka kyseessä on Blackien halpamalli 8)
Tuo pitää asiana paikkansa, että kyllä olosuhteet meillä on erilaiset.
Esim renkaan pitää toimia huomattavasti viileämmissä olosuhteissa meillä, kuin vaikka Saksassa.
Sitä en sitten tiedä, että onko renkaissa mitään eroa.
Pitäisi päästä testaamaan molemmat syksyllä vaikka 0°C kelillä 8)
 

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Viestejä
14 063
völvöxc60 sanoi:
Tuo pitää asiana paikkansa, että kyllä olosuhteet meillä on erilaiset.
Esim renkaan pitää toimia huomattavasti viileämmissä olosuhteissa meillä, kuin vaikka Saksassa.
Sitä en sitten tiedä, että onko renkaissa mitään eroa.
Pitäisi päästä testaamaan molemmat syksyllä vaikka 0°C kelillä 8)

Keski-Euroopassako ei sitten ole kylmiä kelejä?

Et vissiin ole käynyt siellä vaikkapa tammikuussa? Monesti on pakkasta ja yleisesti keskilämpötila pyörii Espanjaa myöten nollan tienoilla. Silti valtaosa eurooppalaisista ajelee vuodet läpeensä kesärenkailla.

Saksa on toki nykyisin hieman omassa luokassaan, kun liukkaiden kelien talvirengaspakko on ollut nyt voimassa muutaman vuoden, joten kaksi rengaskertaa on yleistynyt kohtuullisen yleiseksi, varsinkin uudempien ja paljon tiellä viihtyvien autojen kohdalla. Siltikin keskieurooppalaiset ajavat lähtökohtaisesti koko talven kesärenkailla.
 
Liittynyt
6.1.2014
Viestejä
6 607
Urlaub sanoi:
Keski-Euroopassako ei sitten ole kylmiä kelejä?

Et vissiin ole käynyt siellä vaikkapa tammikuussa? Monesti on pakkasta ja yleisesti keskilämpötila pyörii Espanjaa myöten nollan tienoilla. Silti valtaosa eurooppalaisista ajelee vuodet läpeensä kesärenkailla.

Saksa on toki nykyisin hieman omassa luokassaan, kun liukkaiden kelien talvirengaspakko on ollut nyt voimassa muutaman vuoden, joten kaksi rengaskertaa on yleistynyt kohtuullisen yleiseksi, varsinkin uudempien ja paljon tiellä viihtyvien autojen kohdalla. Siltikin keskieurooppalaiset ajavat lähtökohtaisesti koko talven kesärenkailla.
Jos rehellisiä ollaan, niin en ole käynyt 11 muunakaan kuuna Keski-Euroopassa ;D
Eli Nokian Renkaiden ei ole mitään syytä muuttaa renkaiden koostumusta meidän olosuhteisiin?
 

Urlaub

Grand Legend
Liittynyt
6.1.2014
Viestejä
14 063
völvöxc60 sanoi:
Eli Nokian Renkaiden ei ole mitään syytä muuttaa renkaiden koostumusta meidän olosuhteisiin?

Onhan siihen erittäin hyvä syy eli hinta. Nokianin renkaat ovat Suomessa premiumtuote ja premiumilla on premiumin hinta.

Olennainen kysymys sitten on, että onko renkailla jotain muutakin eroa kuin kylkeen paistettu nimi ja hintaan lätkäisty premiumlisä. Soppii eppäillä, ettei ole..

Niin tai näin, en usko tavallisen autoilijan huomaavan mitään eroa em. nokialaisissa. Paitsi, että toinen syö enemmän kukkaroa.
 

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Viestejä
14 878
Useamman vuoden Keski-Euroopassa asuneena on helppo allekirjoittaa Urlaubin kommentit.

Se on täysin selvä asia, että Keski-Euroopassa keskimääräinen kesärengas joutuu huomattavasti kovemmalle rasitukselle kuin keskimääräinen suomalainen kesärengas. Lämpötilaerot ja ajo-olosuhteiden muutokset ovat paljon rankemmat kuin Suomessa.

Ja kuten Urlaub totesi, ei kaikki Keski-Euroopassa edelleenkään vaihda autoon talvirenkaita, vaikka osassa maista onkin olemassa jonkintasoinen "talvirengaspakko".

Urlaub sanoi:
Onhan siihen erittäin hyvä syy eli hinta. Nokianin renkaat ovat Suomessa premiumtuote ja premiumilla on premiumin hinta.

Tässä se koko kupletin juoni on lyhesti tiivistettynä.
 

Eskoop

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
31.12.2013
Viestejä
8 146
Viime kesän Euroopan reissulla itävalta-saksa alpeilla olosuhteet vaihteli 0-27c lämmöistä, vettä ja räntääkin tuli vuoristossa Itävallassa. Monenlaista sieltäkin löytyy vaikka heinäkuussa. ;)
 
Liittynyt
6.1.2014
Viestejä
6 607
Voimmeko tästä päätellä, että Zline on jopa parempi, kuin Hakka Blue ;D
Mulla on toisessa autossa nyt 3v kyseiset renkaat 225/45/17, ja niillä on ajettu yli 20tkm.
Kulutuspintaa on vielä n 6mm.
 

Ribbe

Vakiokalustoa
Liittynyt
30.12.2013
Viestejä
660
Nyt pitäisi jonkun tutkia tämä. On suomessa laitoksia jotka voivat mitata kumiseokset, esim. Continentalin doupattu rengas tutkittiin suomessa.

Taitaa olla sen verran riskaabelia hommaa valehdella oikeudelle ja luottaa ettei kukaan tarkista asiaa. Itse jos olisi vannetukku, avaisin renkaat ja tutkisin. Jos ei eroja olisi niin olisi Nokian renkaat nesteessä.