https://tummennuskalvot.fi/

GrandC4Picasso

Ei niitä tietääkseni saa pois. Taittuvat kyllä siististi pohjan alle kun eivät ole käytössä ja tila niiden päällä on varsin iso, VDA-normilla 645 litraa. Ja jos keskiriviä liu'uttaa eteenpäin niin hurjasti isompi.
 
Penguin, tehtiin muuten naapurin kanssa nopeat ristikkäinvertailut tuon aiemmin mainitsemasi 5008:n kanssa, hänellä kun on maanantaina rekisteröity 5008 1.6 HDi Allure. Vaikka Picasso on rakennettu uudelle pohjalevylle, niin sukulaisuus on kyllä niin selvä, että vaikeampi sieltä on eroja kuin yhtenäisyyksiä havaita. Peugeotin alusta on hivenen sporttisemmaksi viritetty, mutta ero ei ole iso. Suurimmat erot ovat designissä, teknisesti lähisukulaisuus on todella selvä.
 
Näinhän se on, kun niin moni yksityiskohta on kuitenkin sitä yhtä ja samaa. Toki uusiutumista yksityiskohdissakin tapahtuu pikkuhiljaa, mutta välillä se on todella hidasta. Työkaverin -08 Picassossa näkyy olevan sama automaatti-ilmastoinnin säätöpaneeli, joka minulla oli -01 mallisessa 307:ssa.
 
Penguin sanoi:
Näinhän se on, kun niin moni yksityiskohta on kuitenkin sitä yhtä ja samaa. Toki uusiutumista yksityiskohdissakin tapahtuu pikkuhiljaa, mutta välillä se on todella hidasta. Työkaverin -08 Picassossa näkyy olevan sama automaatti-ilmastoinnin säätöpaneeli, joka minulla oli -01 mallisessa 307:ssa.

Visuaalisesti erot ovat noissa mun mielestä suuria, mutta se miten ne logiikaltaan toimivat, ovatkin identtisiä. Toki ihan käytännössä identtisiäkin osia löytyy, kuten keskirivin istuimet.
 
Ette kai te nyt tosissanne yritä kiistää faktaa, että Citroen Grand C4 Picasso on kiistattomasti yli kaksi kertaa upeampi, parempi, haluttavampi ja loistokkaampi auto kuin BMW 435iA Cabrio?!? ;)
 
Ja äärettömän paljon haluttavampi, umpeampi jne. kuin Subaru BRZ...  8)
 
Kyseisen vertailun lapsijoukon mielestä näin on. Sitä voi sitten spekuloida onko tuossa vertailussa mitään mieltä, mutta onhan se vertailu siinä kuin vaikka TM:n talviautovertailu tai Skandinavian urheiluautovertailu. Kaikissa noissa, ja monissa muissa vertailuissa, valittujen autojen joukossa on enemmän tai vähemmän sellaisia, jotka eivät mitenkään kilpaile keskenään. Tässähän vielä Picasso, Ocu ja Qashqai voisivat kilpaillakin lapsiperheen autona. BMW:n 4-sarjan cabrio ehkä harvemmin.
 
En epäile yhtään lopputulosta. Olin jo lapsena kovasti kiinnostunut autoista, ja silloin mielipiteen jonkun auton paremmuudesta ratkaisi hyvin samantyyppiset asiat mitä tuossa iltapäivälehden jutussa tuli esille. Arvostusta toi jännittävät yksityiskohdat ja varusteet, kattoikkunat, liikkuvat jutut ja ylipäätään sellaiset näkyvät asiat jotka koskettivat lasta. Aikuisten luomilla imagomielikuvilla, suorituskyvyllä, ajo-ominaisuuksilla tai kuluilla ei ollut mitään merkitystä lapselle. Varmasti olisin naskalina arvostanut Picasson tuon porukan ykköseksi.
 
Penguin sanoi:
Totta. Olikin Picasson paino tuo 1640.

Paljonkohan tuo Grand nyt oikeasti mahtaa painaa? Sitikan sivuilla lukee se 1710 kg, mutta rekisteröintitodistuksessa 1605 kg. Yllättävän kevyt, jos tuo pitää paikkansa!

Picasso tuotti muuten positiivisen yllätyksen ekalla tankkauksella. Eka tankki oli raskasta nurkkapyöritystä, joten ajotieturi näytti jonkin verran kovempaa kulutusta kuin koeajolla: 6,0. Tankkauksesta laskettuna kulutus olikin vain 5,76, mikä kuulostaa hämmentävän pieneltä.

Varsinkin, jos sitä vertaa mun Octavian keskikulutukseen, joka on 6,02.

Jos tuo pidemmän päälle kuluttaisi oikeasti vähemmän kuin Ocu, niin aika kova suoritus. Koneet samankokoiset, mutta tässä perinteinen automaatti vs. Ocun DSG, yli sata kiloa enemmän massaa ja hurjasti isompi ilmanvastus. Rengaat samaa merkkiä ja mallia, lähes samaa kokoa.

Paperilla toki Picassolle luvataankin pienempää kulutusta (117 g/km vs. 129 g/km), mutta kuulostaa silti uskomattomalta.
 
Kannattaa selvittää, jos aikoo autoa pitää niin kauan että katsastus pääsee iskemään. Kerran on tullut itsellä vastaan tilanne, että auton korissa merkittynä olevat painot eivät täsmänneet rekisteröintitietojen kanssa ja siitähän show tuli kun tilanne olikin niin päin että rekisteröintitiedoissa on virhe jo tyyppihyväksyntätiedoista alkaen ja merkinnät autossa aivan oikeat. Nehän ovat maahantuojan Trafille syöttämät, joten virheitä voi tulla.
 
Ota tuosta nyt selvää. Käyttöohjeen spekseissä painoksi on ilmoitettu 1551 kg... Eli paino lienee 1551 kg, 1605 kg, 1710 kg tai jotain muuta.
 
Marko_K, käyttikö tuota vanhaa C4 Picassoa fillarin kuljettamiseen?

Olen havitellut tuota seuraavaksi autoksi, mutta nyt pyöräilyharrastuksen elpymisen myötä se ei vaikutakaan aivan käytännöllisimmältä vaihtoehdolta. Matalassa autossa tällaisen pätkänkin on helppo nostaa pyörä katolle. C5 korkeana matalana autona on juuri siinä rajalla että vielä yllän. Luulen, että Picasson katolle ei enää minulla ulottuvuus riitä. Entä sitten sisälle? Korkeutta on, mutta varsinkin töpöperäisenä tullee sisätilan pituus vastaan. Ei taida pyörä (29" maasturi) mahtua kokonaisena vaikka yhden takapenkeistä poistaisi kokokaankin? Vanhaan Berlingoon menee kun takapenkki on poistettu kokonaan, mutta silloinkin etupyörä pitää kääntää poikittain takajalkatilaan.
 
tai sanoi:
Marko_K, käyttikö tuota vanhaa C4 Picassoa fillarin kuljettamiseen?

Kyllä, mutta koska siinä oli vetokoukku, käytin koukkutelinettä.

tai sanoi:
Luulen, että Picasson katolle ei enää minulla ulottuvuus riitä.

Uuden Grand C4 Picasson kanssa olen käyttänyt kattotelineitä ja Thule ProRidea. Ja kyllä, tällaiselle 170-senttiselle katto on korkealla ja pyörän nostamisessa saa olla tarkkana. Mutta kyllä sen sinne saa.

tai sanoi:
Entä sitten sisälle? Korkeutta on, mutta varsinkin töpöperäisenä tullee sisätilan pituus vastaan. Ei taida pyörä (29" maasturi) mahtua kokonaisena vaikka yhden takapenkeistä poistaisi kokokaankin?

Töpöperässä saattaa olla hilkulla, vaikka kaataisi kaikki penkit. Grandissa menee helposti. Toki töpöönkin mahtunee suht kivuttomasti poistamalla etukiekon, ei iso juttu.

Grandissa olen siis nyt kuljettanut pyörää sekä katolla että sisällä, kelistä ja matkustajamäärästä riippuen.

Koukkutelineen, kattotelineen ja sisällä kuskaamisen lisäksi neljäs vaihtoehto on takaluukkutelien, eli sellainen jota "tarraa" koukuilla kiinni itse takaluukkuun. Naapurilla on tuollainen 5008:ssa ja näyttää ihan fiksulta. Ei tosin yhtä helppo asentaa kuin katto- tai koukkuteline.
 
Marko_K sanoi:
Toki töpöönkin mahtunee suht kivuttomasti poistamalla etukiekon, ei iso juttu.

Ok, pitäisi melkein kokeilla. Etukiekon irrottaminen ei ole ongelma, sellainen tuo minun kattotelineratkaisu nytkin on. Sisälle tunkiessa pyörä pitää viitsiä myös sitoa kiinni, ja jos etukiekon kerran ottaa pois, saisi pyörän jämäkästi kiinni jos pulttaisi sopivaan paikkaan tämän nykyisen kiinnitysrautani.

Takatelineen käyttöä tosiaan rajoitaa sää, ja ylipäätään ratkaisun pitää olla vaivaton. Nykyisellään etälenkille lähtiessä pyörän nostaminen autoon on yksi suoraviivaisimmista jutuista kaikken muun mukaan tarvittavan keräilyn rinnalla :)
 
tai sanoi:
Nykyisellään etälenkille lähtiessä pyörän nostaminen autoon on yksi suoraviivaisimmista jutuista kaikken muun mukaan tarvittavan keräilyn rinnalla :)

Tää on niin kaksipiippuinen juttu. Kattotelineen hyvä puoli on se, ettei sisätilaa hukkaannu, mutta toisaalta vaikkapa talvella pyörä saa suolakylpyä. Sisällä taas pyörä pysyy puhtaana, mutta sitten lenkin jälkeen AUTON sisätilojen suojaaminen onkin eri juttu...
 
Vanhaan GC4Picassoon mahtuu melkein mitä vaan sisälle kun penkit kääntää alas, mutta polkupyörän ohjaustanko olisi ehkä syytä kääntää etupyörän suuntaiseksi ja vielä irroittaa polkimet, jos innostusta riittää. Kattoteline on kyllä todella korkealla. En käyttänyt sitä kertaakaaan auton omistusaikana.

Tuollainen iso polkupyörä on niitä hankalimpia esineitä kuljetettavaksi, varsinkin jos ei ole ketään kaveria auttamassa lastauksessa.
 
Kyllä kai nyt fillarin saa Picassoonkin sisälle, kun 29-tuuman pyörillä oleva maasturi menee 508 sedaniinkin sisälle, kun etupyörän irroittaa. Picasson tilavuus ainakin edellisessä mallissa oli sitä luokkaa, että sinne nyt laittaa vaikka pienemmän yksiön koko irtaimiston kerrallaan ja muutamalla kuormalla siirtää pienemmän polkupyöräliikkeen koko varaston. Toki kurakelit vaativat kurasuojausta autoon ja jos kaikki istumapaikat tarvitaan käyttöön, niin on pyörä on laitettava joko perään tai katolle.
 
tai sanoi:
Hienon näköinen:

On kyllä hienon näköinen systeemi ainakin noin videolta katsottuna, mutta tuleekohan tuossa jo liikaa kaikenlaista infoa näkökenttään joka sitten vie jo huomiota pois liikennetapahtumista? ???
 
Kuvan ruotsintuliainen pojalle haettu, iltalaivaan pääsyä odotellaan.
Ekat 20 km takana ja tuntuu toimivalta, varusteita riittävästi.
Auto siis 2014 grand picasso exclusive 2.0hdi 150hv ja aisinin 6-vaihteinen automaatti, mittarissa 48tkm.
 

Liitteet

  • 20171023_075126.jpg
    20171023_075126.jpg
    28 KB · Katsottu: 309
Siisti peli! Tuossa taitaa olla lasikatto ja Xenonit myös? Samanlainen meillä myös harkinnassa seuraavan vuoden-puolentoista sisällä nykyisen Peugeotin korvaajaksi. S-max on ehkä myös vaihtoehto, mutta käytettyä Picassoa saa tuntuvasti huokeammalla hinnalla. Suomessa tosin Exclusive-mallia höystettynä, jossa olisi ruksattu lisävarusteitakin on yleensä myynnissä 0-1 kappaletta, joten varmaan tuontia pitää itsekin harkita.
 
Kyllä on xenonit ja lasikatto.
Muutenkin mukavasti varusteita:
Aktiivivakkari
Blindspot
Navi
Tutkat, ehkä myös kamera :rolleyes:
Sähköinen takaluukku
Puoli keyless
Nahkapenkit hieronnalla, kuskin pekissä pari muistipaikkaa
Jbl poppivehkeet
Ja kaikea muuta tarpeellista tai tarpeetonta
Lämmitin sisäpistokkeella ja talvirenkaat tuli myös mukana sekä irrotettava koukku