https://tummennuskalvot.fi/

Grand Scenic

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Haluan tämänkin merkin tänne "korkata" - on sen mielestäni ansainnut.

Ajelin -11 mallin Grand Scenicillä reilut 50 tkm kahdessa vuodessa. Auto tuli hankittua, kun "järkisyyt" vaati ostamaan helposti sisään kömmittävän auton eikä rahat cittariin riittäny.

Tykkäsin Rellusta ja se palveli ihan OK melkein ilman murheita. Autossa oli EDC kaksoiskytkin automaatti joka silloin tällöin nyki kakkoselle vaihtaessa. Tuon huollossa kuittasivat ominaisuudeksi.
Koneena oli 120 hp 1.5 l diesel, mikä oli kyl mun mieleinen kone. Jaksoi vetää kunnioitettavasti 1350 kg vaunuakin hyvin liikennevirran mukana. Ja perän jousituskaan ei tuosta hötkähtänyt.
Ajossa huomauttamista maantiellä suuntavakaudessa- tuuliherkkä tötterö eikä ohjauskaan ollu ihan riittävän tyrnee. Mut kaupungissa oli mukava peli.
Autossa oli hyvät varusteet mm avaimeton käynnistys ja lukot.

Ranskalaisissa muistetaan aina mainita kova arvonalenema- mulla lähti vaihtokaupassa kolmannes (bruttoarvoilla) kahdessa vuodessa eli n 10 t€, mikä mun mielestä ei nyt ihan paha ollu. 40 tonnin autossa melke merkistä riippumatta sama raha ois hävinnyt. Autossa oli puolet takuustakin viel jäljellä.

Uskaltaisin  hyvin ostaa toisenkin Renaultin, mutta taitaa tääl Suomessa häviänä merkkinä olla riski.
Automiehen mainehan tuossa meni, kun ensin omille pojillekin 20 vuotta opetin, et "älkää ikinä ranskalaista autoo ostako".
 
Käytetyn auton vaihtopohdinta päätyi sukulaisperheellä vuoden 2007 Grand Scenicciin, eli kakkossukupolven malliin. Ilahduttavan halpoja ovat käytettynä, saapa nähdä menikö "osamaksuksi" yllättävien ylläpitokustannusten muodossa.

Vaihtoehtoja katsottiin paljon muitakin, mutta kolmelle turvalaitteelle riittävä takapenkki yhdistettynä kompaktin auton käsiteltävyyteen sekä tietenkin rajalliseen budjettiin rajasi vaihtoehtoja melko vähiin. Ja kulkupuoltakin vaadittiin enemmän kuin nuhaisimmat 1,6-vaparit ehkä olisivat pystyneet takaamaan. Xsara Picasso  käytiin vaihtoehtona kokeilemassa. Siihen nähden Rellu tuntui pienelle naiselle käteensopivammalta. Ketterämpi, kevyempi käännellä ja parempi näkyvyys. Takapenkki hiukan kapeampi, mutta näköjään vielä riittävä, ja pitkäperäisenä selvästi isompi takakontti. 2-litraisena tuntui kulkevankin ihan asiallisesti, kunhan jaksaa kepittää vaparin yläkierroksille.

Varustetaso on mallin sisällä varmaankin köyhimmästä päästä, kun joitakin ohjekirjan kuvaamia toimintoja puuttuu, mutta nykyautojen tapaan ihan mukava kuitenkin. Yllättäen ilmastointi on täysin manuaalinen, mutta en näe sitä suurena puutteena jos se vaan toimii. Sääoloista johtuen ei saatu kylmäkonetta aktivoitumaan. Säilytystilojen runsaus, matkustamon valoisuus (lasikatto ja paljon sisävaloja) ja muunneltavuus ihastuttavat. Takaovissa on kuskin paikalta kauko-ohjattavat lapsilukot, ensimmäiset omalla kohdalla. Avainkortti/nappikäynnistys sekä sähköinen käsijarru ovat nykyajan kotkotuksia joiden metkut vielä osin vaativat tutustumista. Oleellisin puute on ESC, luulin että se olisi ollut näissä jo vakiona.

Ohjaustehostin lienee tässä sitä sähköisten tehostimien pahamaineisinta ensiaaltoa, ja ensitutustuminen minullekin. Koeajolla se ei tuntunut mitenkään kamalalta, kevyt ja terhakka keskitys. Ehkä se tarkemmassa tutustumisessa paljastuu tunnottomaksi ja keinotekoiseksi, niinkuin väitetään.

Toivon ongelmattomia kilometrejä ja siten itselleni vähän tukipyyntöjä :)

Renault_Scenic_silver_vl2.jpg

Kuva Wikipediasta.
 
Vaihdoin ajovalopolttimot em. '07:aan. H7-polttimot sisemmissä heijastimissa. Periaatteessa työ on helppo, mutta paikat ovat ahtaat, joten sääli isokouraisia. Oikealla puolella lasinpesurin säiliön kaula on pikairrotettavissa tieltä, sillä saa pari senttiä lisää tilaa. Vasemmalla puolella akun irrottamalla syntyisi hulppea tila, mutta en arvannut siihen ryhtyä. Lukkopellin muovikoristeen irrottamalla saavuttaa ensikertalaista auttavan paremman näkyvyyden, ei muuta. Umpion takakansi on ihan vain kumitulppa. Polttimonpidike lähtee 1/8 vastapäivään kiertämällä irti, ja sen jälkeen polttimon voi vetää kannasta irti. Laitoin sisään Osram Ultralifet toiveena mahdollisimman pitkä kestävyys. Sivuhuomiona Vartan akku täyttää kesäkuussa 10 vuotta.

Omia tarpeitani varten mittasin takaluukun aukon korkeuden, 89cm, ja keski-istuimen eteentaittamalla syntyy 40cm leveä aukko.

Jo aikaisemmin huomasin, että matkustamon muoviosat ovat kelvottoman heikkoja. Vaihdekepin kehyksestä on yksi kynsi murtunut ja kehys irtoaa helposti. Avainkortti on näemmä jo maalarinteipillä kasattu. Kortinlukija on irti kojelaudasta. Joku takakontin sivulokeron kannen reuna oli murtunut.

Ainoa suurempi vika tähän mennessä on ollut yhden ikkunahissin hajoaminen, missä siinäkin netin perusteella on tyyppivikana kympin muoviosan pettäminen.
 
Kiitos. Tässä tapauksessa hajonnut osa on korttiin piilotetun mekaanisen avaimen muoviperä. Todennäköisesti tuolta löytyisi jyrsimätön ehjä avain.

Renufoorumilta löytyy aika mukavasti ohjeita ja apuja. Ensialkuun mittaristotyyppivika melkein johti ko. mallin ostokieltoon, mutta kun löysin tuolta jamppoja jotka korjaavat mittariston satasella-parilla, niin eipä tuo mikään ongelma enää ole.
 
Kävin vaihtamassa takaluukun kaasujouset -07 scenicciin. Olivat täysin perinteistä mallia reilusti näkösällä, joten vaihto oli helppo homma. Takavalot tosin joutui irrottamaan tieltä, mutta niissäkään ei ollut mitään erikoista.

Rekisterikilven valot olivat myös pimeänä. Erikoista näissä oli, ettei netistä löytynyt varmuutta polttimon tyypistä. Youtubevideossa vaihdettiin ilmiselvää T10-lasikantaa, kun taas esim. Motonet ja joku muu polttimoluettelo oli varma että siellä on lasiputkimalliset. T10 sieltä löytyi, ja ehjät sellaiset löytyivät oman autoni takakontinvaloista  :p

Muuten auton elämä vuoden ajan on ollut melko harmitonta. Sähkökäsijarrussa oli kai ollut joku häikkä minkä nyrkkipaja oli hoitanut kuntoon. Mittaristovikaa jo kerran epäiltiin, mutta paljastuikin että kirkkaudensäätö oli vain käännetty minimiin. Tilava tuo on, kyydissä on ollut mm. kokonainen naistenpyörä yhtään purkamatta ja silti vielä yksi takapenkin paikka käytössä. Seitsenpaikkaisuudellekin on pari kertaa ollut käyttöä isommalla porukalla. Nokkaremmin vaihtoväliksi selvisi 2,0 16v:lle 100tkm/5v, eli vielä vuoden saa ajella vanhalla.
 
Uudet Scenic ja Grand Scenic mallit ovat saaneet hinnat, omasta mielestä ne ovat aivan totaalisen katosta läpi. Oletin, että tuo normiversion lähtöhinta olisi joka tapauksessa alle 25000 euroa, mielellään reilustikin, mutta käytännössä koko mallisto molemmat versiot mukaan lukien maksaa minimissään 30k€  :-\

http://news.cision.com/fi/renault/r/uusi-grand-scenic-nyt-suomessa,c2164664

Hinnat

Scenic TCe 115 Zen 29 390 €
Scenic TCe 130 Zen 29 990 €
Scenic TCe 130 Bose 33 390 €
Scenic dCi 110 Zen 29 990 €
Scenic dCi 110 EDC7-aut Zen  32 390 €
Scenic dCi 110 EDC7-aut Bose 35 390 €
Scenic dCi 160 EDC6-aut Bose  39 990 €

Grand Scenic TCe 130 Zen 31 990 €
Grand Scenic TCe 130 Bose 35 390 €
Grand Scenic dCi 110 EDC7-aut Zen 34 390 €
Grand Scenic dCi 110 EDC7-aut Bose 37 390 €
Grand Scenic dCi 160 EDC6-aut Bose  41 990 €
 
On kyllä hinnat niin korkeella, että ei oo myyjillä helppo homma. Mutta onhan jo Talismanissakin hinnat odotettua kovemmat, mutta aika pienet erot jää näihin.

Tää oli mullakin yksi ajatusten kohde kanssa, mutta meni Ateca tilaukseen ennenkuin tästä oli paljoakaan tietoa, mutta ei harmita kun tuon tehokkaamman dieselin vähäinenkin hintakilpailukyky menee tuohon pakolliseen bose-varusteluun.
Kaikilla moteilla jarrullinen vetopaino 1850 kg, joka nyky autoissa on hyvä arvo. Edellisessä Gran Scenicissä oli 1350 kg 110dci llä.
 
Kun näyttää että Hondan FR-V on joko koriltaan loppuja tai muuten tavoittamattomissa jopa länsinaapurissa tai EU:ssakin, niin katseet kääntyi satunnaisen kuljetus tarpeen siivittämänä Grand Sceniciin.
- vuosimalli about 2003-2009, II:nko se koriltaan on
- manuaali
- bensiini 2.0, about parisataa tuhatta ajettuna

Edelliset palstan jutut ei tuoneet mitään olennaista ongelmaa/erityistä esille, mutta iskeekö Grand Scenicin kanssa kätensä kyynärpäitä myöden...?
 
Sukulaisella oli juuri tuollainen II 2,0 muutama vuosi sitten n. 150+tkm ajettuna. Tekniikka pinnan alla toimi moitteetta. Luettuna tyyppivikoja varauduttavaksi oli ainakin ohjausvaihteen päätypuslat, sytytyspuolat ja mittaristo. Puslia ja mittaristonkorjausta ainakin silloin tuntui olevan tarjolla, ja puolia saa mistä vain tarvikeliikkeestä.

Suurin harmi oli käyttöä kestämättömät kovamuovit. Hajonneita osia oli ainakin avainkortissa, vaihdekepin pussin kiinnitys, jotain klipsejä takakontissa ja toiminnallisena ongelmana ikkunannostimen kiinnitys lasiin. Ylipäätään mihinkään muoviin tarttuminen pelotti että osa hajoaa.
 
Itsellä oli ensin Megane II 1.6 -05 jokusen vuoden ja sittemmin Grand Scenic II 2.0dCi -08. Molemmissa alustat about samat, samoine ongelmineen. Alapalloa ja hammastangon päätypuslaa menee, ikävä vain että alapallo on puristusliitoksinen, joten kovin montaa vaihtoa tuo ei kestä kun pitää jo alatukivarsikin vaihtaa ja sen irroitus puolestaan vaatii jo apurungonkin pudottamisen, koska toista sisäpään pulteista ei saa mitenkään muutoin pois. Hammastangon päätypusla taasen vaati aikaisemmin koko hammastangon vaihtamisen, ei ollut mitään muita vaihtoehtoja, kunnes sittemmin joku virolainen muistaakseni alkoi noita puslia 3D tulostamaan ja sen jälkeen riittikin jo pelkkä puslan vaihto, rt.sisäpään irroituksen jälkene pienellä teräskoukulla nyppästään wanha kulahtanut pois ja uusi tilalle. Bensamoottorisissa nokka-akselin asentoanturit ja kynäpuolat ovat ihan täyttä kulutustavaraa, joiden kanssa saa äheltää tämän tästä. Myös VVT-pyörää menee ihan säännöllisesti. Scenicissä samaten mittaristot tuppaa pimenemään kun sieltä yksi alimitoitettu FET napsahtaa, mutta tuohon löytyy jo korjaajiakin, jotka nykertää sulle uuden sinne tilalle. Ratissa oleva kierrejohto kestää aikansa, kunnes alkaa rahisemaan ja katkeaa...

Jarruremppa tuohon on myös varsin yksinkertainen, takalevyt vaan ovat turkasen kalliita kun niissä tulee koko paketti ABS-kehineen ja laakereineen samassa. No ei sillä, näin noiden levyjen vaihto on sitten sitäkin helpompaa pelkkä napamutteri auki, wanha pois ja uusi tilalle. Niin ja jarrueiksen irroitus vaatiin ns. käänteisen torx-hylsyn, jota ei ihan jokaisesta kotitallista löydy, mutta eipä tuo paljoa maksa ja löytyy helposti kaupasta.

Avainkortti voi olla joko hands free tai ilman. HF-versiossa on anturit jokaisella oven kahvalla, josta lukon saa on/off, avainta ei tartte laittaa auton kojelaudassa hahloonsa, ellei siitä avaimesta sitten ole paristo lopussa. Ilman HF lukkojen ohjaus vaatii napin painalluksen ja kortti tulee asettaa hahloonsa, jotta auton saa kännistettyä. Käynistymisen jälkeen avaimen voi jopa poistaa, mutta tällöin sammuttaminen vaatii muistaaksni pitkän start-napin painalluksen.

Tuohon Grandeen vaihdettiin itse myös madallettu jousisarja, kun kääntölaakerit piti vaihtaa,niin meni vieteritkin "siinä samalla" kun ne melko sopivaan hintaan sain hommattua. Tuo oli myös se malliston varustelluin, sähköisine kattoluukkuineen yms. ja olihan se muikea ajettava. Niillä kontin takajakkaroilla vaan ei käytännössä tehnyt mitään, niille kun ei juuri muuta kuin pieniä lapsia voi istuttaa. Samaten vetokoukun asentaminen tuohon oli ns. pala kakkua, mitään erikoista se ei vaatinut, sähkösarjan mukana tuli boxi joka hoiti kaiken, autoa ei tarttenut ohjelmoida tms.

Tuolla https://renaultkeskustelu.net/foorumi/ on tullut pyörittyä noihin omiin Renault-aikoihin jonkun verran ja tulihan sinne jokunen juttukin tuolloin naputeltua, kannattaa käydä chekkaamassa, hyvää lisäinfoa autosta omalla merkki-forumillaan.
 
Miten avainkortti ylipäätään pelittää - eroaako avaimesta joissa siru?
Ohjausakselilla on sähkömoottori operoimassa ohjauslukkoa. Se toimi ok. Kortin hahlossa oli jo jotain rikki kun kortti ei pysynyt siinä napakasti.
Pitääkö mittariston irroitusta varten purkaa koko koelauta - hiivatin moinen homma se?
Prefaceliftissä muistaakseni mittaristo irtoaa nopeasti. Silloin (5-8v sitten) joku tarjosi korjauspalvelua, mielestäni jopa odottaessa.

Ajoin ko. autolla hyvin vähän, mutta motti oli pirteä ja vaihteisto 6v. Ohjaustehostin oli ensimmäisiä täyssähköisiä, ja kommentit siitä negatiivisia. Itse en ennättänyt muodostaa mielikuvaa muuten kuin että kevyt paikallaan pyöritellä.
 
Bensamoottorisissa nokka-akselin asentoanturit ja kynäpuolat ovat ihan täyttä kulutustavaraa, joiden kanssa saa äheltää tämän tästä. Myös VVT-pyörää menee ihan säännöllisesti.
Kysytyssä parilitraisessa bensamotissa nokka-akselin asentoantureita menee? Monet parilitraiset II bensa-Scenicit on 2.0T koneella, jossa ei VVT-pyörääkään ole, eikä nuo parilitraiset puoliakaan kyllä aamupalaksi syö. Ja ylipäätään, kyllä se VVT-pyörä sen hihnanvaihtovälin kestää joka tapauksessa, mikä tarkoittaa satunnaisesssa kuljetustarpeessa sitä noin 5 vuoden periodia. Onko se sitten isompikin ongelma. Tai jossakin viestissä mainittu ikkunannostin, jos se muutaman kympin hissi vaihtoon menee, niin siellähän se taas yhden kymmenen vuotta kestää.

Jotenkin tulee mielikuva, että pelotellaan osien vaihdolla, joiden vaihtoväli on todellisuudessa useita vuosia. Ja monen osan kohdalla vaihto suhteellisen halpaa, helppoa ja nopeaa. Toki kun vanhempi auto kyseessä, niin varsinkin huonolla pidolla olleesta voi mennä vaihtoon mitä vaan ja koska vaan, mutta se nyt sinänsä ei ole pelkästään renuja koskeva ongelma.
 
Kysytyssä parilitraisessa bensamotissa nokka-akselin asentoantureita menee? Monet parilitraiset II bensa-Scenicit on 2.0T koneella, jossa ei VVT-pyörääkään ole, eikä nuo parilitraiset puoliakaan kyllä aamupalaksi syö. Ja ylipäätään, kyllä se VVT-pyörä sen hihnanvaihtovälin kestää joka tapauksessa, mikä tarkoittaa satunnaisesssa kuljetustarpeessa sitä noin 5 vuoden periodia. Onko se sitten isompikin ongelma. Tai jossakin viestissä mainittu ikkunannostin, jos se muutaman kympin hissi vaihtoon menee, niin siellähän se taas yhden kymmenen vuotta kestää.
Nuo kynäpuolat ja VVT:t oli tosiaan itselläkin tuo Megane II 1.6 bensa-version ongelmia, 2.0 ei tietoa miten siinä nuo on tehty. Tuo oma pappa-scenic oli 2.0 diesel, niin eipä senkään moottorikokemuksia (erittäin hyviä sellaisia, josta syystä Renault Master 3.0dCi 140 -alustainen as.autokin tuli aikanaan taloon ja tuo ex. käyttiskin oli Qashqai II 1.6dCi 130, jossa siis siinäkin Renualtin diesel-pata nokalla) oikein tähän bensa-versioon voi soveltaa.

Se että jokin osa kestää esim. 10v ja/tai 100tkm ei sinällään ole suuren suuri puolustelu jos se käytettynä hankittu yksilö on juuri sellainen jossa noi kaikki sitten paukkaa laakista päälle vuoro-perään. Se että tuolla sitten noiden vaihdon jälkeen pääsee taas seuraavat 10v ja/tai 100tkm ei paljoa auta kuin ehkä korkeintaan sitä seuraavaa auton omistajaa, itselle nuo ovat olleet vain suuri kuluerä, josta ei juuri hyvitystäkään vaihtohinnassa heru. Ja kyllä, myös tästä on itselläni kokemusta kun aikanaan jonkin ihmeen aivopierun seurauksena tuon mainitun hyvin palvelleen Scenicin tilalle piti saada jo 250tkm kelattu Cirtoën C5 III Tourer Aut. Ei niin pienintäkään järkeä hommata ihan uppo-outoa tekniikkaa taloon, jossa sitten niitä osia tosiaan napsahteli vähän väliä vaihtoon, tyyppivika kerrallaan. No tuon jälkeen sitten tulikin tuo jo mainittu QQ, jossa sitä järkeä jo olikin ihan toisella tapaa, vaikka lopulta liian naftiksi tavaratiloiltaan osottautuikin.
 
Se että jokin osa kestää esim. 10v ja/tai 100tkm ei sinällään ole suuren suuri puolustelu jos se käytettynä hankittu yksilö on juuri sellainen jossa noi kaikki sitten paukkaa laakista päälle vuoro-perään. Se että tuolla sitten noiden vaihdon jälkeen pääsee taas seuraavat 10v ja/tai 100tkm ei paljoa auta kuin ehkä korkeintaan sitä seuraavaa auton omistajaa,
Lähinnä viittasin siihen, että jos jonkun yksittäisen osan, vaikkapa sen VVT-pyörän, joutuu vaihtamaan 5 v. välein, niin ei se ole kulutustavaraa. Jos puolan joutuu vaihtamaan 6 kk välein, niin se on kulutustavaraa, vaan tuskin ainakaan 2l koneessa joutuu (ellei aja 200 tkm / vuosi). Aiemmista viesteistä saa helposti sen kuvan, että Sceniciin saa muutaman kuukauden välein olla vaihtamassa samoja osia uudestaan ja uudestaan. Toisekseen, monihan sen 100 tkm, tai 5 v. tai 10 v. sillä samalla autolla ajaa, ei kaikki ole autoa vaihtamassa vuoden välein. Silloin ei liene isompaa merkitystä, että vaihtaako jonkun osan ennemmin vai myöhemmin. Jos auto lähtee kiertoon melko nopeasti, niin silloin toki se runsas, ajallisesti lyhyeen väliin osuva osien vaihtotarve on isompi rasite.
 
Kun näyttää että Hondan FR-V on joko koriltaan loppuja tai muuten tavoittamattomissa jopa länsinaapurissa tai EU:ssakin, niin katseet kääntyi satunnaisen kuljetus tarpeen siivittämänä Grand Sceniciin.
- vuosimalli about 2003-2009, II:nko se koriltaan on
- manuaali
- bensiini 2.0, about parisataa tuhatta ajettuna

Edelliset palstan jutut ei tuoneet mitään olennaista ongelmaa/erityistä esille, mutta iskeekö Grand Scenicin kanssa kätensä kyynärpäitä myöden...?
Meillä oli 5+2-paikkainen GS 2,0T lasikatoĺla ja "kaikilla herkuilla" vuosina 2013-21. Autolla oli ostaessa ajettu 65 tkm ja pois myytäessä 201 tkm. Mitään isoja vikoja siinä ei ollut pl. sähköisen käkkärin hajoaminen, josta syystä auto lähti kiertoon. Tarkemmat muistiinpanot löytyvät tarvittaessa ruutuvihkosta. Kaksi tuulilasia meni siten, että auto jätettiin kuumana kesäpäivänä parkkiin lasin ollessa ehjä ja takaisin tullessa lasi oli halki. Ilmeisesti joku kiveniskemä lasin reunassa, lasi kantavana korinosana ja lämpölaajeneminen oli sopiva kombo halkaisemaan tuulilasin.
 
Toisekseen, monihan sen 100 tkm, tai 5 v. tai 10 v. sillä samalla autolla ajaa, ei kaikki ole autoa vaihtamassa vuoden välein. Silloin ei liene isompaa merkitystä, että vaihtaako jonkun osan ennemmin vai myöhemmin. Jos auto lähtee kiertoon melko nopeasti, niin silloin toki se runsas, ajallisesti lyhyeen väliin osuva osien vaihtotarve on isompi rasite.
Totta toki tuokin. Itsellä kun pyrkimys on lähinnä pysytellä alle 10v ikäisissä autoissa, niin esim. 5v ikäisenä hommattu lähtee kiertoon viimeistään 5v jälkeen jne. No nyt on uutena hommattu -20 käyttis, niin eiköhän tuolla vielä 7v tässä mennä - luulisin.
Mitään isoja vikoja siinä ei ollut pl. sähköisen käkkärin hajoaminen, josta syystä auto lähti kiertoon.
Tuokin on yksi GS:n vikakohde, se virallinen korjaus kun on vaijerivian vuoksi laittaa koko systeemin boxeineen kaikkineen vaihtoon => maksaa pienen omaisuuden. Tuohonkin on jo onneksi joku nykertänyt ratkaisun, jossa vaihdetaan vain se vikaantunut vaijeri ja näin korjauskin maksaa enää murto-osan aikaisemmasta (vrt. tuo em. hammastangon päätypusla).
 
Totta toki tuokin. Itsellä kun pyrkimys on lähinnä pysytellä alle 10v ikäisissä autoissa, niin esim. 5v ikäisenä hommattu lähtee kiertoon viimeistään 5v jälkeen jne. No nyt on uutena hommattu -20 käyttis, niin eiköhän tuolla vielä 7v tässä mennä - luulisin.

Tuokin on yksi GS:n vikakohde, se virallinen korjaus kun on vaijerivian vuoksi laittaa koko systeemin boxeineen kaikkineen vaihtoon => maksaa pienen omaisuuden. Tuohonkin on jo onneksi joku nykertänyt ratkaisun, jossa vaihdetaan vain se vikaantunut vaijeri ja näin korjauskin maksaa enää murto-osan aikaisemmasta (vrt. tuo em. hammastangon päätypusla).
Vaijerit nyt vielä olisi kohtuullisen helppo vaihtaa paitsi että ranskalaiseen tapaan samaan autoon löytyy erilaisia, joista joku sopii ja toinen ei. Ensimmäisen "check electric handbrake"-herjan jälkeen meni ainakin 4-5 vuotta siten, että kuivia vaijereita voideltiin pikkupajalla ruiskuttamalla kuoren sisään ATF-öljyä ja kuittaamalla vikakoodit. Bilian ohje oli aina uusia se toimilaiteboxi. Lopuksi hajosi 14v iässä sitten viimein se käsijarrun toimilaite. Bilialla korjaus maksaa luokkaa1500 €, mutta itse toimilaite maksoi pari vuotta sitten 650 €. Laitoin auton tonnilla myyntiin merkinnällä käkkäri hajalla. Ukrainan poikaa se ei haitannut vaan maksoi pyydetyn hinnan ja ajoi auton Ukrainaan. Suomipojat tarjosivat autosta 400-500.
 
Aiemmista viesteistä saa helposti sen kuvan, että Sceniciin saa muutaman kuukauden välein olla vaihtamassa samoja osia uudestaan ja uudestaan.
No ei sentään. Sen sijaan noin vanhan auton kanssa tyyppivikabingoa pelataan koko ajan, yhden osan jälkeen jollain aikavälillä hajoaa toinen. Siksi vikapaikat on hyvä tiedostaa jo etukäteen, ja siksi näitä vikalistoja kysellään ja jaellaan. Joillekin, kuten @Taky :lle ne eivät liene ongelma jos ovat itse halvalla parsittavissa. Autonsa pikkuviat korjaamolla korjauttavalle jatkuva asiointi voi käydä kalliiksi.
Onko se sitten isompikin ongelma. Tai jossakin viestissä mainittu ikkunannostin, jos se muutaman kympin hissi vaihtoon menee, niin siellähän se taas yhden kymmenen vuotta kestää.
Jostain syystä tämä lasinnostimen hajoaminen lumisateessa oli prkleellisen vihaisen puhelun myötä muka jotenkin minun ongelmani :ROFLMAO:
 
Autonsa pikkuviat korjaamolla korjauttavalle jatkuva asiointi voi käydä kalliiksi.
Tätä olen itse aina ihmetellyt kun ei porukkaa edes kiinnosta se autonsa mitenkään muuten kuin että onko bensaa tankissa ja starttaako se. Aivan kaikki muu on ns. Herran haltuun, ääni siellä tai joku vikavalo mittaristossa ei herätä yhtään mitään missään, liikkuuhan se auto yhä kuitenin eteenpäin. Ja sitten kun sitä joutuu korjaamaan, niin luokkaa polttimovaihdoista lähtien käydään jossain (pika)huollossa. Mutta eipä ole minulta pois, tehköön kuten haluaa, ihmettelen vain kun ei auto useinkaan ole niitä ihan pienimpiä hankintoja, mutta silti se mielenkiinto sitä kohtaan on ihan täysin nollissa :cautious: